Avan. Foto: Avan

Routevervoer Avan definitief gegund

Avan. Foto: Avan

Het routegebonden doelgroepenvervoer in de regio Arnhem-Nijmegen is definitief gegund aan vijf verschillende vervoerders. Een van de verliezende inschrijvers had inzake één van de percelen een kort geding aangespannen tegen de gunning, maar het besluit blijft dus overeind. De kogel van vraagafhankelijke vervoer onder de vlag van Avan was eerder al door de kerk.

Noot zag het specifieke perceel aan zich voorbijgaan, maar was van mening dat opdrachtgever BVO-DRAN zich bij de aanbesteding en dus ook de gunning aan WdK niet aan de eigen regels had gehouden. Daar diende onlangs een kort geding over. Dat is gewonnen door de opdrachtgever, waarmee de voorlopige gunning aan WdK is omgezet in een permanente. Deze vervoerder heeft drie percelen in de wacht gesleept, Witteveen en Van Driel elk twee en Munckhof en Citax elk één.

Dat betekent ook dat WdK en de andere vervoerders deze opdracht voor een periode van maximaal tien jaar hebben binnengehaald. De aanvankelijke looptijd is vier jaar, waarna er nog drie keer met twee jaar kan worden verlengd. De langere looptijd, die ook geldt voor de vier opdrachtnemers in het vraagafhankelijke Avan-vervoer, moet bepaalde ontwikkelingen beter mogelijk maken. Zo moeten de mogelijkheden van het vervoerssysteem beter worden benut en moet de komende jaren de omslag naar uitstootvrij vervoer worden gerealiseerd.

Regie en vervoer

Verder is het opvallend dat Avan voor al het vervoer afscheid neemt van de scheiding tussen regie en vervoer. In het vraagafhankelijke vervoer wordt vanaf 1 augustus nog wel gewerkt met een extern callcenter, maar in tegenstelling tot de afgelopen jaren plannen de vervoerders hun ritten weer zelf. In het routevervoer is de scheiding tussen regie en vervoer zelfs helemaal verdwenen. Voor zowel het routevervoer als het vraaggestuurde vervoer gaan de opdrachten op 1 augustus aanstaande in en lopen ze uiterlijk op 31 juli 2030 weer af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Routevervoer Avan definitief gegund”

Strange Inthenight|11.03.20|13:52

Volgens mij klopt het bericht niet,
er waren al eerder kavels doelgroepen definitief gegund, er was nog maar 1 kavel waar een kort geding een oplossing moest bieden.
Laat ook de andere kavels maar eens zien, samen met de toekomstige vervoerders!

Vincent Krabbendam|11.03.20|14:13

Zoals in het artikel staat, gaat deze uitgestelde gunning over het routevervoer. Het vraagafhankelijke vervoer is eerder al gegund en daar heeft TaxiPro toen al over bericht: https://www.taxipro.nl/contractvervoer/2020/02/27/vraagafhankelijk-avan-vervoer-aan-vier-bedrijven-gegund/. Naar dit artikel wordt overigens ook gelinkt in het artikel van vandaag.

Ton Van Dalfsen|11.03.20|15:35

Ach je hebt altijd in een aanbesteding winnaars en verliezers. Maar de winnaars zijn later na een paar jaar weer verliezers!

Strange Inthenight|12.03.20|11:16

Sorry Vincent, als ik met verkeerd heb uitgedrukt:

Ik bedoel, de laatste kavel (i) van routevervoer is gegund aan WdK, aan wie zijn de andere (8?) kavels vergeven?
Kavel a t/m h van het routevervoer,
niet de kavels 1 t/m 4 van vraagafhankelijk vervoer.

Vincent Krabbendam|12.03.20|14:26

Helder, die stonden er inderdaad niet in omdat het kort geding daar niet over ging. Maar voor de volledigheid moeten ze er uiteraard wel staan, dus ik heb ze alsnog toegevoegd. Dank voor het meedenken!

Strange Inthenight|12.03.20|23:25

Top Vincent,

Meedenken graag gedaan.

Routevervoer Avan definitief gegund | TaxiPro
Avan. Foto: Avan

Routevervoer Avan definitief gegund

Avan. Foto: Avan

Het routegebonden doelgroepenvervoer in de regio Arnhem-Nijmegen is definitief gegund aan vijf verschillende vervoerders. Een van de verliezende inschrijvers had inzake één van de percelen een kort geding aangespannen tegen de gunning, maar het besluit blijft dus overeind. De kogel van vraagafhankelijke vervoer onder de vlag van Avan was eerder al door de kerk.

Noot zag het specifieke perceel aan zich voorbijgaan, maar was van mening dat opdrachtgever BVO-DRAN zich bij de aanbesteding en dus ook de gunning aan WdK niet aan de eigen regels had gehouden. Daar diende onlangs een kort geding over. Dat is gewonnen door de opdrachtgever, waarmee de voorlopige gunning aan WdK is omgezet in een permanente. Deze vervoerder heeft drie percelen in de wacht gesleept, Witteveen en Van Driel elk twee en Munckhof en Citax elk één.

Dat betekent ook dat WdK en de andere vervoerders deze opdracht voor een periode van maximaal tien jaar hebben binnengehaald. De aanvankelijke looptijd is vier jaar, waarna er nog drie keer met twee jaar kan worden verlengd. De langere looptijd, die ook geldt voor de vier opdrachtnemers in het vraagafhankelijke Avan-vervoer, moet bepaalde ontwikkelingen beter mogelijk maken. Zo moeten de mogelijkheden van het vervoerssysteem beter worden benut en moet de komende jaren de omslag naar uitstootvrij vervoer worden gerealiseerd.

Regie en vervoer

Verder is het opvallend dat Avan voor al het vervoer afscheid neemt van de scheiding tussen regie en vervoer. In het vraagafhankelijke vervoer wordt vanaf 1 augustus nog wel gewerkt met een extern callcenter, maar in tegenstelling tot de afgelopen jaren plannen de vervoerders hun ritten weer zelf. In het routevervoer is de scheiding tussen regie en vervoer zelfs helemaal verdwenen. Voor zowel het routevervoer als het vraaggestuurde vervoer gaan de opdrachten op 1 augustus aanstaande in en lopen ze uiterlijk op 31 juli 2030 weer af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Routevervoer Avan definitief gegund”

Strange Inthenight|11.03.20|13:52

Volgens mij klopt het bericht niet,
er waren al eerder kavels doelgroepen definitief gegund, er was nog maar 1 kavel waar een kort geding een oplossing moest bieden.
Laat ook de andere kavels maar eens zien, samen met de toekomstige vervoerders!

Vincent Krabbendam|11.03.20|14:13

Zoals in het artikel staat, gaat deze uitgestelde gunning over het routevervoer. Het vraagafhankelijke vervoer is eerder al gegund en daar heeft TaxiPro toen al over bericht: https://www.taxipro.nl/contractvervoer/2020/02/27/vraagafhankelijk-avan-vervoer-aan-vier-bedrijven-gegund/. Naar dit artikel wordt overigens ook gelinkt in het artikel van vandaag.

Ton Van Dalfsen|11.03.20|15:35

Ach je hebt altijd in een aanbesteding winnaars en verliezers. Maar de winnaars zijn later na een paar jaar weer verliezers!

Strange Inthenight|12.03.20|11:16

Sorry Vincent, als ik met verkeerd heb uitgedrukt:

Ik bedoel, de laatste kavel (i) van routevervoer is gegund aan WdK, aan wie zijn de andere (8?) kavels vergeven?
Kavel a t/m h van het routevervoer,
niet de kavels 1 t/m 4 van vraagafhankelijk vervoer.

Vincent Krabbendam|12.03.20|14:26

Helder, die stonden er inderdaad niet in omdat het kort geding daar niet over ging. Maar voor de volledigheid moeten ze er uiteraard wel staan, dus ik heb ze alsnog toegevoegd. Dank voor het meedenken!

Strange Inthenight|12.03.20|23:25

Top Vincent,

Meedenken graag gedaan.