Drechthopper
Onderzoek

Aanname van taxiritten door een aparte partij: wat zijn de voordelen?

Beeld: still TaxiPro TV / Marieke van Breda

Er zijn verschillende manieren waarop taken en rollen verdeeld kunnen worden in het doelgroepenvervoer. Een hiervan is volgens het model met een aparte ritaanname, ook wel het callcenter-model genoemd. Forseti onderzocht in welke gevallen dit voordelen biedt. 

Dit model wordt vaak verward met het regiemodel. Het verschil is echter dat de vervoerder bij het model met een aparte ritaanname volledig verantwoordelijk voor de planning én uitvoering van het vervoer. Enkel het aannemen van de ritten via de telefoon of een digitaal boekingsplatform wordt gedaan door een andere partij.

De kracht van dit model is volgens Forseti dat het de positieve eigenschappen van een ‘all-in contract’ combineert met de mogelijkheid om met meerdere percelen, en dus meerdere vervoerders te werken. Bij een groot vervoersvolume kan het vervoer daardoor goed worden verdeeld. Voor vervoer dat uitgevoerd wordt in vaste routes, zoals leerlingenvervoer en dagbestedingsvervoer, heeft dit model volgens hen geen meerwaarde. Het zou wel gunstig zijn bij vraagafhankelijk vervoer, zoals wmo-vervoer, waarbij er veel losse boekingen worden gemaakt.

Kans om ritten uit te wisselen

In de praktijk zie je bij dit model vaak dat verschillende vervoerders verantwoordelijk zijn voor het vervoer in een eigen deel van de regio. “De uitdaging is dan om zoveel mogelijk combinaties tussen ritten mogelijk te houden. Die knip je namelijk door als je een gebied verdeelt in meerdere percelen met verschillende vervoerders die allemaal hun eigen vervoer inplannen”, aldus Forseti. Om combinaties toch mogelijk te houden, moeten vervoerders de kans krijgen om ritten uit te wisselen als er door een andere vervoerder een betere combinatie mogelijk is.

Vrijwilligersvervoer of deelmobiliteit

Interessant aan het model met aparte ritaanname is volgens Forseti ten slotte dat je beschikt over een uitvoerder die alle ritten aanneemt zonder belangen in de uitvoering. “Dit biedt mogelijkheden om bijvoorbeeld ook reserveringen voor vrijwilligersvervoer of deelmobiliteit mee te nemen in het advies naar de reiziger. Op termijn zou de ritaanname met de ontwikkeling van Mobility as a Service (MaaS) ook ondergebracht kunnen worden bij MaaS-dienstverleners.”

Forseti onderzoekt ook het model met regie bij de reiziger. In een later artikel vertellen zij hier meer over.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Aanname van taxiritten door een aparte partij: wat zijn de voordelen? | TaxiPro
Drechthopper
Onderzoek

Aanname van taxiritten door een aparte partij: wat zijn de voordelen?

Beeld: still TaxiPro TV / Marieke van Breda

Er zijn verschillende manieren waarop taken en rollen verdeeld kunnen worden in het doelgroepenvervoer. Een hiervan is volgens het model met een aparte ritaanname, ook wel het callcenter-model genoemd. Forseti onderzocht in welke gevallen dit voordelen biedt. 

Dit model wordt vaak verward met het regiemodel. Het verschil is echter dat de vervoerder bij het model met een aparte ritaanname volledig verantwoordelijk voor de planning én uitvoering van het vervoer. Enkel het aannemen van de ritten via de telefoon of een digitaal boekingsplatform wordt gedaan door een andere partij.

De kracht van dit model is volgens Forseti dat het de positieve eigenschappen van een ‘all-in contract’ combineert met de mogelijkheid om met meerdere percelen, en dus meerdere vervoerders te werken. Bij een groot vervoersvolume kan het vervoer daardoor goed worden verdeeld. Voor vervoer dat uitgevoerd wordt in vaste routes, zoals leerlingenvervoer en dagbestedingsvervoer, heeft dit model volgens hen geen meerwaarde. Het zou wel gunstig zijn bij vraagafhankelijk vervoer, zoals wmo-vervoer, waarbij er veel losse boekingen worden gemaakt.

Kans om ritten uit te wisselen

In de praktijk zie je bij dit model vaak dat verschillende vervoerders verantwoordelijk zijn voor het vervoer in een eigen deel van de regio. “De uitdaging is dan om zoveel mogelijk combinaties tussen ritten mogelijk te houden. Die knip je namelijk door als je een gebied verdeelt in meerdere percelen met verschillende vervoerders die allemaal hun eigen vervoer inplannen”, aldus Forseti. Om combinaties toch mogelijk te houden, moeten vervoerders de kans krijgen om ritten uit te wisselen als er door een andere vervoerder een betere combinatie mogelijk is.

Vrijwilligersvervoer of deelmobiliteit

Interessant aan het model met aparte ritaanname is volgens Forseti ten slotte dat je beschikt over een uitvoerder die alle ritten aanneemt zonder belangen in de uitvoering. “Dit biedt mogelijkheden om bijvoorbeeld ook reserveringen voor vrijwilligersvervoer of deelmobiliteit mee te nemen in het advies naar de reiziger. Op termijn zou de ritaanname met de ontwikkeling van Mobility as a Service (MaaS) ook ondergebracht kunnen worden bij MaaS-dienstverleners.”

Forseti onderzoekt ook het model met regie bij de reiziger. In een later artikel vertellen zij hier meer over.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.