Henk van Gelderen
Nationaal Congres Contractvervoer

Henk van Gelderen: ‘Gemeenten, kijk eerder naar indicatiestelling’

Henk van Gelderen (midden) als spreker op het Nationaal Congres Contractvervoer. Foto: ProMedia/Marcel Cazemier

Gemeenten moeten veel eerder kijken naar welke kinderen in aanmerking komen voor leerlingenvervoer en welke niet. Dat zegt Henk van Gelderen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM). Door eerder te kijken naar de invulling van het leerlingenvervoer, kunnen routes eerder worden ingepland.

Op verschillende plekken in Nederland verloopt het leerlingenvervoer niet zoals gehoopt. Kinderen worden te laat of soms zelfs helemaal niet opgehaald. Sommige partijen wijzen naar de manier waarop het leerlingenvervoer momenteel word aanbesteed. “De echte oplossing voor beter leerlingenvervoer is meer letten op de kwaliteit in de aanbesteding”, zei Klankbordgroep Leerlingenvervoer Velsen daar eind vorige maand over tegen de IJmuider Courant.

Zware concurrentie

“Aanbesteden in combinatie met de karakteristiek van onze branche, veel bedrijven en zware concurrentie, leidt tot scherp inschrijven”, zegt AIM-directeur Henk van Gelderen daarover.

Toch is volgens Van Gelderen niet zozeer de manier van aanbesteden, maar het huidige chauffeurstekort de hoofdoorzaak van de huidige problemen. “En dat blijft voorlopig nog wel even zo. Veel bedrijven doen veel aan het werven van nieuwe chauffeurs, maar dat laat onverlet dat er een structureel tekort is. Dat zet veel druk op de bestaande mensen, waardoor het ziekteverzuim oploopt. Het probleem wordt op die manier alleen maar groter.”

Om deze druk te verlagen, moet er volgens Van Gelderen kritisch gekeken worden naar de indicatie van het solo-vervoer. “Dit type vervoer is gegroeid en vreet capaciteit. Als er kritisch gekeken wordt naar de indicatie van het solo-vervoer, kan dat de druk op korte termijn verminderen. Dergelijke ritten zouden bijvoorbeeld nagereden kunnen worden.”

Mutaties

Als het aan Van Gelderen moeten gemeenten sowieso strenger en vooral eerder kijken naar de indicatiestelling. “Vlak voor aanvang van het vervoer vinden er namelijk allerlei mutaties en veranderingen plaats. Dat komt door de zomervakantie, want dan is bijna niemand bereikbaar. Routes worden hierdoor vaak (te) laat samengesteld.”

Van Gelderen, tevens spreker op het Nationaal Congres Contractvervoer, roept gemeenten dan ook op volgend jaar eerder te kijken naar de indicatiestelling. “Gemeenten moeten, samen met de vervoerder, in februari al nadenken hoe het leerlingenvervoer ingericht moet worden. Hoe gaan we eerder gegevens binnenkrijgen, zodat routes op tijd gepland kunnen worden? Dat kan al veel ellende voorkomen.”

Taxi Expo ’23

De manier van aanbesteden vormt een belangrijk topic tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer, dat op 15 november plaatsvindt in de Jaarbeurs. Samen met de branche kijken we naar oplossingen en kansen. Het congres bijwonen? Meld je dan hier aan.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Henk van Gelderen: ‘Gemeenten, kijk eerder naar indicatiestelling’ | TaxiPro
Henk van Gelderen
Nationaal Congres Contractvervoer

Henk van Gelderen: ‘Gemeenten, kijk eerder naar indicatiestelling’

Henk van Gelderen (midden) als spreker op het Nationaal Congres Contractvervoer. Foto: ProMedia/Marcel Cazemier

Gemeenten moeten veel eerder kijken naar welke kinderen in aanmerking komen voor leerlingenvervoer en welke niet. Dat zegt Henk van Gelderen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM). Door eerder te kijken naar de invulling van het leerlingenvervoer, kunnen routes eerder worden ingepland.

Op verschillende plekken in Nederland verloopt het leerlingenvervoer niet zoals gehoopt. Kinderen worden te laat of soms zelfs helemaal niet opgehaald. Sommige partijen wijzen naar de manier waarop het leerlingenvervoer momenteel word aanbesteed. “De echte oplossing voor beter leerlingenvervoer is meer letten op de kwaliteit in de aanbesteding”, zei Klankbordgroep Leerlingenvervoer Velsen daar eind vorige maand over tegen de IJmuider Courant.

Zware concurrentie

“Aanbesteden in combinatie met de karakteristiek van onze branche, veel bedrijven en zware concurrentie, leidt tot scherp inschrijven”, zegt AIM-directeur Henk van Gelderen daarover.

Toch is volgens Van Gelderen niet zozeer de manier van aanbesteden, maar het huidige chauffeurstekort de hoofdoorzaak van de huidige problemen. “En dat blijft voorlopig nog wel even zo. Veel bedrijven doen veel aan het werven van nieuwe chauffeurs, maar dat laat onverlet dat er een structureel tekort is. Dat zet veel druk op de bestaande mensen, waardoor het ziekteverzuim oploopt. Het probleem wordt op die manier alleen maar groter.”

Om deze druk te verlagen, moet er volgens Van Gelderen kritisch gekeken worden naar de indicatie van het solo-vervoer. “Dit type vervoer is gegroeid en vreet capaciteit. Als er kritisch gekeken wordt naar de indicatie van het solo-vervoer, kan dat de druk op korte termijn verminderen. Dergelijke ritten zouden bijvoorbeeld nagereden kunnen worden.”

Mutaties

Als het aan Van Gelderen moeten gemeenten sowieso strenger en vooral eerder kijken naar de indicatiestelling. “Vlak voor aanvang van het vervoer vinden er namelijk allerlei mutaties en veranderingen plaats. Dat komt door de zomervakantie, want dan is bijna niemand bereikbaar. Routes worden hierdoor vaak (te) laat samengesteld.”

Van Gelderen, tevens spreker op het Nationaal Congres Contractvervoer, roept gemeenten dan ook op volgend jaar eerder te kijken naar de indicatiestelling. “Gemeenten moeten, samen met de vervoerder, in februari al nadenken hoe het leerlingenvervoer ingericht moet worden. Hoe gaan we eerder gegevens binnenkrijgen, zodat routes op tijd gepland kunnen worden? Dat kan al veel ellende voorkomen.”

Taxi Expo ’23

De manier van aanbesteden vormt een belangrijk topic tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer, dat op 15 november plaatsvindt in de Jaarbeurs. Samen met de branche kijken we naar oplossingen en kansen. Het congres bijwonen? Meld je dan hier aan.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.