Bertho Eckhardt
Brandbrief

KNV: ‘Situatie leerlingenvervoer onhoudbaar’

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

De situatie rondom het leerlingenvervoer is onhoudbaar. Dat schrijft Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in een brandbrief naar alle gemeenten. Volgens de werkgeversorganisatie worden vervoerders stelselmatig overvraagd.

Vervoerders hebben niet altijd de mogelijkheden om de problemen op te lossen, maar volgens KNV is daar geen enkel begrip voor. “De huidige situatie zorgt voor onhoudbare druk op de vervoerders en hun personeel”, zegt voorzitter Bertho Eckhardt daarover. “Bedrijven zetten alle zeilen bij, maar de frustraties lopen overal op. Dat maakt het probleem alleen maar groter.”

Onbegrip

Opdrachtgevers, ouders en kinderen maken zich al geruime tijd zorgen over de huidige situatie. Ook de vervoerders maken zich zorgen, maar echter om andere redenen. “Zij vrezen het onbegrip en de negatieve gevolgen daarvan, terwijl zij elke dag alle zeilen bijzetten. Ondernemers worden begrensd door de mogelijkheden die contracten hen bieden, de vervoersplicht die zij hebben en het aantal beschikbare chauffeurs”, aldus KNV.

Een ernstig tekort aan chauffeurs is de grootste boosdoener. “De vervoersvraag en de planning is daardoor complexer dan vroeger. Zo is er bijvoorbeeld sprake van meer maatwerk en meer solo-vervoer dan voorheen. Ook vinden er nog mutaties plaats in het aantal leerlingen als het schooljaar begonnen is of vlak ervoor. Te gemakkelijk zorgen opdrachtgevers er daarmee voor dat een zorgvuldige opgestelde planning de prullenbak in kan, juist op het moment dat het werk van start gaat”, zo bijt KNV de gemeenten toe.

Vol is vol

Volgens Eckhardt speelt er ook nog een ander probleem. “Zorgvervoerders hebben niet de luxe niet om wachtrijen te creëren, een dienstregeling af te schalen of te zeggen: vol is vol, zoals elders in de economie wel mogelijk is”, zegt de KNV-voorzitter. “We pleiten daarom voor een kritische blik op de instroom in het vervoer. Ook zien we graag minder mutaties in routes, want daarvoor geldt: hoe ingewikkelder, hoe groter de kans op fouten.”

Tot slot wil KNV af van het in gebreke stellen van vervoerders en malussen. “Dit leidt alleen maar af, leidt tot meer druk en meer vertraging. Opdrachtgevers en ondernemers moeten samen zoeken naar praktische oplossingen. Als dat betekent dat afgeweken moet worden van gemaakte afspraken, durf daar dan voor te kiezen. Kortom: opdrachtgevers en vervoerders moeten gezamenlijk aan tafel”, zo besluit Eckhardt.

De huidige staat van het doelgroepenvervoer vormt een belangrijk topic tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer, dat op 15 november plaatsvindt in de Jaarbeurs. Samen met de branche kijken we naar oplossingen en kansen. Het congres bijwonen? Meld je dan hier aan.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “KNV: ‘Situatie leerlingenvervoer onhoudbaar’”

Rex Urban|13.10.23|10:44

Het zijn een groot aantal vervoerders die veel te laag ingeschreven hebben. waardoor de lokale bedrijven die brood nodig zijn om bij krapte bij te springen om zeep geholpen zijn.
Daar kun je niet meer op terug vallen.
Opdrachtgevers /Bidmanagers e.d, doen daar nog een schepje bovenop.
En nu janken dat de situatie onhoudbaar is. Op b.v. het Congres Contractvervoer zijn de mensen te vinden die voor gaos verantwoordelijk zijn.
Wordt tijd deze adviseurs aan te spreken op hun onkunde/ falen.

vries H.W. de|13.10.23|15:32

Ik zal geen namen noemen maar 1 ervan is Noot die zegt binnen is binnen en dan pas gaan kijken of het allemaal wel kan.
Meestal kan het niet.
Zo zijn er meer bedrijven die dat zo doen.

vries H.W. de|13.10.23|15:35

Ik zal geen namen noemen maar 1 ervan is Noot, die schrijft overal op in en dan is binnen binnen
Daarna wordt er pas gekeken of het wel allemaal haalbaar is, meestal is dat niet zo.
En niet alleen Noot is er 1 er zijn er meerdere parijen die zo werken.

Sandra Beth|13.10.23|22:22

Misschien moeten de salarissen een keer flink omhoog want van een salaris van 15,18 bruto per uur en maar 121 uur per maand op contract daar kan een mens niet meer rondkomen in deze tijd
Deze chauffeur maakt elke maand minimaal 140 uren om te kunnen rondkomen maar een extraatje kan nog steeds niet maar de uren aanpassen op het contact kan ook niet volgens de werkgever
Dus ik snap wel dat er een te kort aan personeel is want voor dit salaris komt de gemiddelde Nederlander zijn bed niet meer uit

Anna Lavrinenko|16.10.23|08:37

Eindelijk wordt erover gesproken! Jammer dat er niet wordt gesproken over wachttijden bij speciaal onderwijs! Kinderen die 2 jaar thuiszitten zonder onderwijs en daginvulling met alle gevolgen van dien!
Alleenstaande ouders die hun baan moeten opzeggen en gedwongen een uitkering moeten aanvragen! Uwv die moeilijk doet! Financiële problemen als gevolg!
Ouders die uitgeput raken en niet kunnen herstellen!Samenwerkingsverband wijst met hun vinger naar scholen en andersom idd.

Familie Versteege|20.10.23|13:39

Mis de rol van de ouders en chauffeurs en planners in het verhaal.
Chauffeurs krijgen geen zeggenschap maar wel de klachten.
Je moet verplicht voor niets een rit rijden, terwijl je zeker weet dat deze klant op vacantie is en dan op niet aangetroffen zetten en dan ook nog bellen met je eigen telefoon naar de centrale en daarvoor te laat komen.
Het systeem van afmelden en aanmelden is gaotisch niet meer uit deze tijd.

KNV: ‘Situatie leerlingenvervoer onhoudbaar’ | TaxiPro
Bertho Eckhardt
Brandbrief

KNV: ‘Situatie leerlingenvervoer onhoudbaar’

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

De situatie rondom het leerlingenvervoer is onhoudbaar. Dat schrijft Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in een brandbrief naar alle gemeenten. Volgens de werkgeversorganisatie worden vervoerders stelselmatig overvraagd.

Vervoerders hebben niet altijd de mogelijkheden om de problemen op te lossen, maar volgens KNV is daar geen enkel begrip voor. “De huidige situatie zorgt voor onhoudbare druk op de vervoerders en hun personeel”, zegt voorzitter Bertho Eckhardt daarover. “Bedrijven zetten alle zeilen bij, maar de frustraties lopen overal op. Dat maakt het probleem alleen maar groter.”

Onbegrip

Opdrachtgevers, ouders en kinderen maken zich al geruime tijd zorgen over de huidige situatie. Ook de vervoerders maken zich zorgen, maar echter om andere redenen. “Zij vrezen het onbegrip en de negatieve gevolgen daarvan, terwijl zij elke dag alle zeilen bijzetten. Ondernemers worden begrensd door de mogelijkheden die contracten hen bieden, de vervoersplicht die zij hebben en het aantal beschikbare chauffeurs”, aldus KNV.

Een ernstig tekort aan chauffeurs is de grootste boosdoener. “De vervoersvraag en de planning is daardoor complexer dan vroeger. Zo is er bijvoorbeeld sprake van meer maatwerk en meer solo-vervoer dan voorheen. Ook vinden er nog mutaties plaats in het aantal leerlingen als het schooljaar begonnen is of vlak ervoor. Te gemakkelijk zorgen opdrachtgevers er daarmee voor dat een zorgvuldige opgestelde planning de prullenbak in kan, juist op het moment dat het werk van start gaat”, zo bijt KNV de gemeenten toe.

Vol is vol

Volgens Eckhardt speelt er ook nog een ander probleem. “Zorgvervoerders hebben niet de luxe niet om wachtrijen te creëren, een dienstregeling af te schalen of te zeggen: vol is vol, zoals elders in de economie wel mogelijk is”, zegt de KNV-voorzitter. “We pleiten daarom voor een kritische blik op de instroom in het vervoer. Ook zien we graag minder mutaties in routes, want daarvoor geldt: hoe ingewikkelder, hoe groter de kans op fouten.”

Tot slot wil KNV af van het in gebreke stellen van vervoerders en malussen. “Dit leidt alleen maar af, leidt tot meer druk en meer vertraging. Opdrachtgevers en ondernemers moeten samen zoeken naar praktische oplossingen. Als dat betekent dat afgeweken moet worden van gemaakte afspraken, durf daar dan voor te kiezen. Kortom: opdrachtgevers en vervoerders moeten gezamenlijk aan tafel”, zo besluit Eckhardt.

De huidige staat van het doelgroepenvervoer vormt een belangrijk topic tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer, dat op 15 november plaatsvindt in de Jaarbeurs. Samen met de branche kijken we naar oplossingen en kansen. Het congres bijwonen? Meld je dan hier aan.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “KNV: ‘Situatie leerlingenvervoer onhoudbaar’”

Rex Urban|13.10.23|10:44

Het zijn een groot aantal vervoerders die veel te laag ingeschreven hebben. waardoor de lokale bedrijven die brood nodig zijn om bij krapte bij te springen om zeep geholpen zijn.
Daar kun je niet meer op terug vallen.
Opdrachtgevers /Bidmanagers e.d, doen daar nog een schepje bovenop.
En nu janken dat de situatie onhoudbaar is. Op b.v. het Congres Contractvervoer zijn de mensen te vinden die voor gaos verantwoordelijk zijn.
Wordt tijd deze adviseurs aan te spreken op hun onkunde/ falen.

vries H.W. de|13.10.23|15:32

Ik zal geen namen noemen maar 1 ervan is Noot die zegt binnen is binnen en dan pas gaan kijken of het allemaal wel kan.
Meestal kan het niet.
Zo zijn er meer bedrijven die dat zo doen.

vries H.W. de|13.10.23|15:35

Ik zal geen namen noemen maar 1 ervan is Noot, die schrijft overal op in en dan is binnen binnen
Daarna wordt er pas gekeken of het wel allemaal haalbaar is, meestal is dat niet zo.
En niet alleen Noot is er 1 er zijn er meerdere parijen die zo werken.

Sandra Beth|13.10.23|22:22

Misschien moeten de salarissen een keer flink omhoog want van een salaris van 15,18 bruto per uur en maar 121 uur per maand op contract daar kan een mens niet meer rondkomen in deze tijd
Deze chauffeur maakt elke maand minimaal 140 uren om te kunnen rondkomen maar een extraatje kan nog steeds niet maar de uren aanpassen op het contact kan ook niet volgens de werkgever
Dus ik snap wel dat er een te kort aan personeel is want voor dit salaris komt de gemiddelde Nederlander zijn bed niet meer uit

Anna Lavrinenko|16.10.23|08:37

Eindelijk wordt erover gesproken! Jammer dat er niet wordt gesproken over wachttijden bij speciaal onderwijs! Kinderen die 2 jaar thuiszitten zonder onderwijs en daginvulling met alle gevolgen van dien!
Alleenstaande ouders die hun baan moeten opzeggen en gedwongen een uitkering moeten aanvragen! Uwv die moeilijk doet! Financiële problemen als gevolg!
Ouders die uitgeput raken en niet kunnen herstellen!Samenwerkingsverband wijst met hun vinger naar scholen en andersom idd.

Familie Versteege|20.10.23|13:39

Mis de rol van de ouders en chauffeurs en planners in het verhaal.
Chauffeurs krijgen geen zeggenschap maar wel de klachten.
Je moet verplicht voor niets een rit rijden, terwijl je zeker weet dat deze klant op vacantie is en dan op niet aangetroffen zetten en dan ook nog bellen met je eigen telefoon naar de centrale en daarvoor te laat komen.
Het systeem van afmelden en aanmelden is gaotisch niet meer uit deze tijd.