Dit verandert er allemaal door de BCT-update

Elke boordcomputer taxi (BCT) heeft voor 21 maart 2020 een update nodig. Er zijn nieuwe kaarten nodig zijn, maar er verandert nog meer. In ieder geval voor wie een BCT van Cabman heeft. Hoe wijzig je je nieuwe pincode? Hoe zit het met back-uppen? Tijdens Taxi Expo 2019 legde trainster Yvonne Botterhuis uit waar je oude knoppen kunt terugvinden en wat nieuwe knoppen betekenen.

Het is menens, benadrukt Botterhuis, werkzaam bij ABC Taxikeurmerk Advies en Training. “Als je niet supersnel handelt, kun je je BCT straks alleen nog als koffie-onderzetter gebruiken.” Wat is er aan de hand? De BCT moet geüpdatet worden en dat vraagt naast actie om de nodige precisie.

Botterhuis geeft de deelnemers – de workshopzaal is bijna te klein, zo vol is het – een kijkje onder de ‘motorkap’ van de BCT. “Veel mensen denken dat je vier kaarten hebt: een chauffeurskaart, een ondernemerskaart, een keuringskaart voor in de werkplaats en een inspectiekaart voor inspecteurs van de ILT. Maar er is nog een vijfde, en die is misschien wel de belangrijkste. Dat is de systeemkaart die in de boordcomputer zit. Zoals alle andere kaarten kan ook deze verlopen. Dat gebeurt op 21 maart 2020. Als je niks doet, stopt het ding met werken en is het feestje over.”

Nieuwe kaart

Maar geen zorgen, zegt Botterhuis met geruststellende stem. Er zijn twee mogelijkheden: de bct kan automatisch en op afstand geüpdatet worden. Wiens systeem niet zo werkt, kan naar een inbouwstation. De meest tastbare verandering is dat iedereen een nieuwe kaart nodig heeft. De verantwoordelijke organisatie, Kiwa Register, is al begonnen met het versturen ervan, vertelt Botterhuis.

Chauffeurs moeten volgens haar wel met verschillende zaken rekening houden. “Ik hoor overal in den lande de vraag: ik ben vorig jaar chauffeur geworden, heb 132 euro gedokt, heb mijn doktersverklaring en VOG ingeleverd – hoe zit het met de geldigheidsduur van mijn kaart? Omdat Kiwa de update-kwestie al zag aankomen, hebben ze je al een kaart met een beperktere geldigheidsduur gegeven. Je nieuwe kaart is geldig voor de rest van de looptermijn. Dat geldt overigens ook voor de rest: op de nieuwe kaart komt de tijd die over is te staan.”

Groen licht

En nog iets, zegt Botterhuis. Chauffeurs moeten opletten wanneer ze hun nieuwe kaart voor het eerst in de BCT steken. “Je oude kaart blijft het wel doen na de update. Dat is om chauffeurs tegemoet te komen die hun nieuwe kaart nog niet binnen hebben gekregen. Een nieuwe kaart daarentegen werkt niet in een computer die nog niet geüpdatet is. Dus daarom zeg ik: wacht met gebruiken tot je van je bedrijf groen licht krijgt. ”

Het licht op groen zetten is voor veel taxiondernemingen nog een hele klus. “Er zijn bedrijven met pakweg 2.200 man in dienst. Dan heb je bijna een hele fulltimer nodig om alleen al van iedere kaart een kopietje in het personeelsdossier toe te voegen. Dat is dus iets om rekening mee te houden in de planning.”

Voor bezitters van een BCT van Cabman verandert er meer. De interface – dus de ‘look and feel’ en waar alle knopjes te vinden zijn – krijgt een opfrisbeurt. Waar alles te vinden is, vertellen Botterhuis en haar collega’s in verduidelijkende filmpjes op de site van de Cabman Academy en op de e-learningomgevingen van sommige vervoerders. Dat is omdat er vaak ‘specifieke’ instructies zijn hoe er wordt gewerkt bij een bepaald vervoerscontract.

Pincode

In het online lessenpakket is onderscheid gemaakt tussen chauffeurs en ondernemers, legt de trainster uit. Zo krijgt iedereen, zegt ze, die informatie die het beste bij hem of haar past. Een paar van die veranderingen stipte Botterhuis aan tijdens de workshop. Zo krijgen chauffeurs samen met de kaart een nieuwe pincode. Hoe ze die cijfers kunnen wijzigen, is een voorbeeld van een van de lessen.

Nieuw is ook dat chauffeurs er niet meer onderuit kunnen om de zoveel tijd een back up te maken van hun kaart. “Kon je vroeger kiezen tussen ja of nee, nu kun je alleen maar op ok klikken. Een back-up maken van de gegevens op de kaart naar de BCT is iedere 5 weken verplicht. Maar ik kom tot op de dag van vandaag chauffeurs tegen die zeggen: ik doe dat niet hoor. Ik zeg: doe het nou wel. Een boete is 550 euro en die heb je dan maar weer mooi uitgespaard.”

Vaak fout

Wat er nog meer verandert: eigen rijders kunnen op de taxameter straks niet meer het nul-tarief hanteren. Hoe daarmee om te gaan, zit in de cursus. Net als hoe het zit met inloggen met je burgerservicenummer en wanneer de basismodus kunt gebruiken. Ook krijgen chauffeurs in hun hoofd geprent dat ze hun uren goed moeten verantwoorden in de BCT. Iedere handeling, of het nou tanken of wassen is, moet aan het juiste label gehangen worden. Die laatste drie zijn niet nieuw, legt Botterhuis, maar gaan nog wel vaak fout. “Deze onderwerpen en nog veel meer leer je op onze Academy.”

Lees ook:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur voor Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor de andere ProMedia-websites.

18 reacties op “Dit verandert er allemaal door de BCT-update”

Holland Taxi Peter Walgreen|23.10.19|08:34

Er wordt nergens verteld wat het ons als ondernemers (ongetwijfeld) weer zal gaan kosten.

Jorg|23.10.19|11:37

Update € 54

Jorg|23.10.19|11:38

Cabman, bij Taxitronic ongetwijfeld iets meer.

Holland Taxi Peter Walgreen|23.10.19|13:34

En waarschijnlijk weer kassa voor het Kiwa?

Peter Vriens|24.10.19|09:45

Belangrijke punten missen we in het verhaal van Botterhuis:
De afgesproken doelstellingen van de BCT, die worden geen van allen gehaald en Online updaten moet de bct dan wel voor geschikt zijn wat de meeste dus niet zijn.
Hoe lost Botterhuis dit op en wie betaald de kosten.
Dat er in de BCT kinderlijk eenvoudig verkeerde gegevens ingevoerd kunnen worden, geen woord er over.
Wat is de zin van onbetrouwbare gegevens in de BCT?
De 0 en 1 meting zijn een drama, zijn die opgelost na update?

Michaël Vermeer|24.10.19|12:17

Zijn nog steeds dingen slecht geregeld, als ik een bezoek breng aan mijn boekhouder bijvoorbeeld, waar valt dat onder, is geen garage, geen wassen, zeg het maar, controle van onze vrienden van IlenT geeft ook geen uitsluitsel

Peter Vriens|24.10.19|13:20

Maakt eigenlijk niets uit waar dat onder valt Michael. Het is achteraf nauwelijks controleerbaar,
net als de overige opgeslagen data in de bct.
Wanneer ik met de Taxi van Schiphol of ergens anders vandaan naar huis rij, kan/mag dat in je pauze stand. Je mag zelf weten wat je in je pauze doet, ook naar je boekhouder rijden met je taxi.
Hoe ziet jou bct of er BETALENDE passagiers in jou taxi hebben gezeten in je pauze en hoe moet ILT dit op juistheid controleren bij 33000 taxi’s. Onmogelijk !

Ton Van Dalfsen|24.10.19|17:41

Wie is die Botterhuis eigenlijk om jou te vertellen hoe en wat. Van mij mag het ILT niet weten waar ik ben geweest. Al rij ik in mijn pauze van Schiphol naar mn nicht in Maastricht om een bakkie koffie te doen. Ik beroep mij op mijn privacy. De overheid heeft zelf die privacywet doorgevoerd. Het is mijn eerste en grootste recht om op mijn privacy te beroepen. Geen rechter die mij ongelijk geeft. Gewoon met je BCT dienst opstarten, tot pauze, pauzeknop gebruiken tot einde pauze, en einde dienst

Ton Van Dalfsen|24.10.19|17:42

afsluiten. KLAAR. Precies het zelfde als het groene rijtijden boekje wat we destijds hadden. En gewoon je ritten met een rittenstaat bijhouden.

Ton Van Dalfsen|24.10.19|17:44

De overheid vraagt toch ook niet aan de bakker hoeveel hij broden verkoopt en aan wie. De bakker zal zeggen: gaat je niets aan. En de overheid verplicht toch de winkelier niet om een bepaalde kassa te gebruiken?

Ton Van Dalfsen|24.10.19|17:55

@ Peter, Dan kom je op 33000 taxi’s controleren! Had ik Duco niet steeds horen roepen dat de BCT een in beton gegoten apparaat is en onbetrouwbaar is en tegen de rij en rusttijden is. maar daarnaast roepen dat alles online zou moeten gebeuren. het ene niet maar het andere wel wat op hetzelfde neer komt, Met online schend je de privacy van chauffeurs en klanten. IK zal daar nooit toestemming voor geven. Dan maar op geel rijden. En daar legio zijn mogelijkheden voor.

Holland Taxi Peter Walgreen|24.10.19|20:50

Ik las net dat de BCT door de (r)overheid in ieder geval tot 2028 verplicht is, kassa dus voor het Kiwa.

Taxi Volendam|25.10.19|09:13

@ Michaël Vermeer.
Wat is de zin van het vastleggen van wanneer je tankt, boekhouder, toilet enz. enz.
In welk beroep is dat dat verplicht. Bij de handhavers van ILT zelf b.v. ?
Heeft ILT nou niks belangrijkers te doen dan onzinnige regelgeving te bedenken en te handhaven?
Belanden we in de wereld van de Oost-Duitse Stasi.

airport-taxi vervoer|26.10.19|20:44

Bij welk ander( software )product moet je überhaupt voor een periodieke upgrade betalen?

Vooral wanneer het overduidelijk is dat je met iedere update geen enkele meerwaarde toevoegt aan het gefaalde ontwerp waarop het draait.

Bennie de Wit|29.10.19|22:44

Je rijdt in een auto waar je geen wegenbelasting over betaald en waar je de bpm op terug hebt gekregen, natuurlijk maakt het dan wel uit als je vanuit Schiphol naar Maastricht rijdt voor een kopje koffie. Dan pak je maar je eigen auto waar je geen BCT in hebt.

Holland Taxi Peter Walgreen|29.10.19|23:01

En de ondernemerskaart is onlangs al met 66% in prijs verhoogd, wat we natuurlijk ook maar weer hebben moeten accepteren.
(Voor hetzelfde bedrag ging de kaart van 5 naar 3 jaar geldigheid)

Peter Vriens|30.10.19|09:59

Geen van de BCT doelstellingen worden gehaald, ook niet NA de BCT update.
De kosten van dit project lopen steeds verder op waardoor het onverantwoord is er mee door te gaan.
Veiligheid, het argument wat ILT graag aanhaalt om de BCT enig nut aan te praten, was en is niet in het geding dan wel ooit aangetoond.
Aandacht vragen, net als de bouwwereld en de boeren willen we deze onzinnige en bureaucratisch verspilling stoppen.

Holland Taxi Peter Walgreen|30.10.19|16:06

Ik heb het al vaker gezegd, de stompzinnige ambtenaren die deze ongein in stand houden die blijven telkens maar zitten en hebben zo bijvoorbeeld al diverse staatsecretarissen en zogenaamde meerderen overleefd.
Het wordt tijd dat de taxibranche ook eens met velen naar Den Haag gaan omdat we anders zeker nooit fatsoenlijk gehoord zullen worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.