RijBeterBox, verzekering, de Vereende

Taxichauffeurs kunnen zich vanaf 1 februari herbewijzen bij verzekeraars

Taxichauffeurs die niet in aanmerking komen voor een reguliere taxiverzekering, krijgen de kans om zich te bewijzen aan deze verzekeraars. Dit kan vanaf 1 februari met de RijBeterBox, een ‘plug & play’ inbouwkastje waarmee zij inzicht krijgen in hun rijgedrag. Dit moet leiden tot minder schades, brandstofverbruik en onderhoudskosten, maar op termijn ook een lagere verzekeringspremie.

De Vereende is partner van Veilig Verkeer Nederland en verzekeraar voor bijzondere risico’s. Zo ook voor taxi’s, die bovengemiddeld vaak schade rijden. De kans op schade is 50 procent groter dan bij personenauto’s. Hierbij speelt mee dat taxi’s meer kilometers rijden en vaker in binnensteden. Ook het gemiddelde schadebedrag is 50 procent hoger bij taxi’s. Deze hoge schadebedragen leiden tot terughoudendheid bij reguliere verzekeraars om taxichauffeurs te verzekeren. Om deze reden heeft de Vereende steeds meer van deze chauffeurs als klant.

Dat de verzekeraar voor bijzondere risico’s de deuren voor de chauffeurs open zet, wil echter niet zeggen dat de veiligheidsrisico’s die er worden veroorzaakt voor lief worden genomen. “Wij vinden het belangrijk om het tij te keren en dus het aantal schades terug te dringen”, stelt Bert Sonneveld, manager marketing en acceptatie bij de Vereende. “Want iedere schade is er een teveel. Voor het slachtoffer, maar ook bij een taxichauffeur gaat schade niet in de koude kleren zitten. Om chauffeurs hierbij te helpen hebben we de RijBeterBox ge├»ntroduceerd. Zo kunnen zij zelf hun rijgedrag monitoren en dit met een maandelijkse rijscore aantonen bij reguliere verzekeraars.”

Uitzonderingen hebben weinig impact

Alle chauffeurs die verzekerd zijn bij de Vereende kunnen de box zonder extra kosten in hun voertuig plaatsen en hiermee hun rijgedrag meten. Dit wordt gedaan middels software van data- en telematicaspecialist YesHugo, die ruime ervaring heeft met data verzamelen voor de taxibranche. Zo onderzocht dit bedrijf eerder al samen met een andere partij het effect van rijgedrag op schadefrequentie. Hoofd technologie Hans Schaap legt uit hoe de RijBeterBox werkt. “De box maakt verbinding met de auto, waarna de rijdata wordt doorgegeven aan ons. Met een sensor wordt onder andere gemeten hoe hard er wordt gereden, hoe hard de auto optrekt, hoe hard er wordt geremd en door de bochten wordt gegaan.”

Als deze meetpunten bij YesHugo zijn binnengekomen, kijken algoritmes onder andere nog naar de afstanden die gereden zijn en op wat voor soort wegen. Op basis daarvan wordt elke maand een rijscore vastgesteld. “Als je een lange rit hebt gereden maar even te snel bent gegaan om in te voegen op de snelweg, is dat natuurlijk minder erg dan als er tijdens een rit continu een veel te hoge snelheid wordt gereden”, aldus Schaap. Als slecht rijgedrag slechts sporadisch voorkomt, bijvoorbeeld vanwege een klant die snelheid eist, wordt een chauffeur hier niet direct op afgerekend. “Uitzonderingen hebben weinig impact over een meetperiode van een maand, waardoor een betrouwbaar rijgedragprofiel ontstaat.”

Leed door schade voorkomen

De chauffeur krijgt aan het eind van elke maand een rijgedragprofiel opgestuurd van de Vereende, maar ook op dagbasis kan de beoordeling van de rijstijl worden bekeken. “Het allerbelangrijkst is dat een chauffeur zich bewust is van het rijgedrag zodat dit waar nodig aangepast kan worden. Dit leidt namelijk tot die lagere schadelast”, stelt Sonneveld. Of dit er uiteindelijk ook voor zorgt dat een reguliere verzekeraar de chauffeur wil verzekeren, wordt niet gegarandeerd. “We zijn in gesprek met de verzekeraars om hen op te roepen om chauffeurs die een aantal maanden goed rijgedrag vertonen een aanbod te doen.”

De Vereende vindt namelijk dat de betere chauffeurs zich weer moeten kunnen verzekeren tegen reguliere, lagere premies. Mocht dit bij deze maatschappijen niet lukken, wil de Vereende de chauffeurs vanaf 2023 zelf tot 30 procent korting aanbieden op hun premie. “Dit alles om zoveel mogelijk schade te voorkomen en zoveel mogelijk leed te besparen”, concludeert Sonneveld. Taxiklanten van de Vereende kunnen zich vanaf 1 februari op de website van de verzekeraar aanmelden voor het rijden met de RijBeterBox.

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Taxichauffeurs kunnen zich vanaf 1 februari herbewijzen bij verzekeraars”

Theo van der Plaats|25.01.22|18:43

Beetje oud nieuws. Bij Traksi doen ze dit al 2 jaar

fred hasselman|01.02.22|03:00

Goed initiatief zo worden de
” boefjes” en de ” gelukzoekers”in ons vak er langzaam uitgefilterd.