RijBeterBox, verzekering, de Vereende

Inbouwkastje moet taxichauffeurs aan reguliere verzekeraar helpen

Wanneer het weer drukker wordt op de weg, wordt er ook vaker schade gereden. Dit geldt eveneens voor het taxivervoer. Eerdere ongevalscijfers hebben er echter toe geleid dat reguliere verzekeraars terughoudender zijn geworden in het verzekeren van taxi’s. Om het aantal schades te verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijk te maken voor deze verzekeraars, wordt de ‘RijBeterBox’ geïntroduceerd.

Dit is een initiatief van de Vereende, partner van Veilig Verkeer Nederland en verzekeraar voor bijzondere risico’s. Door de terughoudendheid van reguliere verzekeraars kregen zij steeds meer taxichauffeurs als klant. Ingrid Visscher, directeur bij de Vereende, stelt dat de RijBeterBox goed past bij hun missie om chauffeurs te begeleiden richting deze reguliere verzekeraars. “Dat geeft ook een dubbel gevoel, omdat we het voor onze klanten én zo goed mogelijk willen doen én hen los willen laten.”

Uit de schadecijfers van de Vereende blijkt dat taxi’s in de afgelopen vijf jaar veel vaker schade reden dan personenauto’s. Het gemiddelde schadebedrag van taxi’s ligt 50 procent hoger. Dit betekent dat de schadelast per verzekerd voertuig over de afgelopen vijf jaar 2,2 keer hoger is voor een taxi dan voor een personenauto. Dat komt ook doordat taxi’s meer kilometers maken en vaker in binnensteden rijden.

Verband tussen goede rijscore en gereden schade onderzocht

Door de box in de taxi te plaatsen, kunnen chauffeurs vanaf februari zonder extra kosten hun rijgedrag meten. Uit onderzoek van Data en Telematica specialist Yeshugo uit 2018-2019 blijkt dat inzicht in het eigen rijgedrag daadwerkelijk helpt om het aantal schades te verminderen. In dat onderzoek werd gedurende twaalf maanden het verband onderzocht tussen een goede rijscore en gereden schade bij tien taxibedrijven. Ruitschades werden hierbij niet meegenomen.

Taxichauffeurs konden in de loop van het onderzoek een lage, gemiddelde of hoge score krijgen voor hun rijgedrag. Het bleek dat chauffeurs met een lage score 50 procent meer kans hadden om schade te rijden dan chauffeurs met een gemiddelde tot hoge score. Het gemiddelde schadebedrag bij een lage score lag daarbij 17 procent hoger.

Inzicht krijgen in het eigen rijgedrag lijkt is dus een goede manier om de taxichauffeurs – via minder schades – weer aantrekkelijk te maken voor de reguliere verzekeraars. De Vereende roept deze verzekeraars ook op om taxichauffeurs met een goede rijscore een regulier verzekeringsaanbod te doen. Mocht dit bij deze maatschappijen niet lukken, dan geeft de Vereende de chauffeurs met een goede score zelf tot 30 procent korting op de premie.

Ondersteuning vanuit VVN en KNV

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereende delen de doelstelling ‘iedereen veilig over straat’ en om het aantal ongelukken te verminderen. Zo heeft VVN al eerder samen met de Vereende en De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers het initiatief genomen om de verkeersveiligheid van maaltijdbezorgers te verhogen. Veilig Verkeer Nederland-woordvoerder Rob Stomphorst stelt dat zij dit initiatief voor taxichauffeurs ook van harte ondersteunen. “Uit onze eerdere ervaringen blijkt dat het inzichtelijk maken van het eigen rijgedrag een goede manier is om de verkeersveiligheid te verhogen.”

Ook KNV vindt dergelijke initiatieven een positieve ontwikkeling. ”De verzekerbaarheid voor taxibedrijven is al  lange tijd een probleem”, aldus voorzitter Bertho Eckhardt. “Bedrijven kunnen vaak moeilijk ergens terecht en als het al lukt, vaak tegen hogere premies. Dit legt een zware druk op onze sector, waarin de marges toch al klein zijn. Inzicht in het rijgedrag en in de werkelijk veroorzaakte schadelast is heel belangrijk en leidt ongetwijfeld tot lagere premies. Daar kan de sector alleen maar heel blij mee zijn. ”

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.