taxi, taxibus, Tribus, Connexxion

Gemiddelde omzet in contractvervoer bedraagt € 27,38 per uur

Een taxibedrijf behaalt met contractvervoer een gemiddelde omzet van € 27,38 euro per uur. Dat blijkt uit onderzoek van Sociaal Fonds Taxi. Omdat de werkgever aan bruto loonkosten gemiddeld € 19,80 per uur kwijt is voor een taxichauffeur (incl. sociale lasten, vakantiedagen en ziekteverzuim), blijft er slechts € 7,50 euro over voor overhead. Die bestaat uit afschrijving en onderhoud voertuig, verzekeringen, brandstof en kosten voor de organisatie (administratie, taxicentrale, aanbestedingskosten). Het is dan ook niet verwonderlijk dat maar liefst 40% van de taxibedrijven met mensen in loondienst verlies maakt.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 243 taxibedrijven met mensen in loondienst. De gemiddelde jaaromzet per voertuig bedroeg in 2011 € 45.246. Het uiteindelijke kilometertarief was € 0,89. Een beladen kilometer bracht € 1,59 op. Een gemiddelde rit gaf in dat jaar een omzet van € 24,33. De omzet per uur ligt € 5,51 euro hoger dan die van een straattaxichauffeur die is aangesloten bij een centrale in een van de vier grote steden.

Beladingsgraad

Het gemiddeld kilometrage en aantal inzeturen van de minibus ligt meer dan de helft lager dan dat van de personenauto’s en rolstoelvoertuigen. Een gemiddelde personenauto legt jaarlijks 69.494 kilometer af bij een taxibedrijf met mensen in loondienst. Het rolstoelvoertuig 67.371 kilometer en een minibus 32.810 kilometer. De beladingsgraad ligt voor elk type voertuig op ongeveer 56%.

Opvallend is dat een rolstoelvoertuig wel de meeste uren wordt ingezet bij deze taxibedrijven. Een rolstoelbus wordt gemiddeld 2.434 uren per jaar ingezet, een personenauto 2.198 uren en een minibus 1.046 uur. Daarmee komt de gemiddelde snelheid op 31,6 km/h (personenauto), 31,4 km/h (minibus) en 27,7 km/h (rolstoelvoertuig).

Wagenpark

Bij de helft van de taxibedrijven met mensen in loondienst is de grootte van het wagenpark de afgelopen twee jaar niet toe- of afgenomen. Bij ruim een kwart van de bedrijven (27%), is het wagenpark toegenomen. Het aandeel bedrijven waarbij het wagenpark is afgenomen ligt op 23%.

De omzet binnen het contractvervoer wordt behaald via leerlingenvervoer (31%), AWBZ-vervoer (27%), Regiotaxi/Wmo (27%), zittend ziekenvervoer (8%), Valys (6%), WSW-vervoer (1%) en WIA-vervoer (0,3%). Bij de ondervraagde taxibedrijven wordt 77% van het vervoer door hen zelf uitgevoerd. 23% wordt dus gereden door onderaannemers.

NEA-index

Bij gemiddeld 61% van de contracten is de NEA-index opgenomen. Totaal omvatten deze contracten ongeveer 53% van de omzet van de ondervraagde taxibedrijven. Dat betekent dat bijna de helft van de contracten oplopende kosten, zoals salaris en brandstof, niet of nauwelijks geïndexeerd worden.

140 van de 243 respondenten hebben in 2011 in voertuigen geïnvesteerd (58%); in totaal voor bijna € 28 miljoen. Dat is gemiddeld € 200.000 per taxibedrijf. Ruim € 19 miljoen hiervan was bedoeld als vervangingsinvestering. De 140 respondenten hebben gezamenlijk ruim 9.500 voertuigen.

Keurmerk

61% van de responderende bedrijven met personeel in loondienst beschikt over een keurmerk voor het taxivervoer. Dat is in de meeste gevallen TX-keur (55%). Uit cijfers van de stichting TX-Keur blijkt dat dit percentage branchebreed op ongeveer 38% ligt. Hieruit kan geconcludeerd worden dat bedrijven met een keurmerk oververtegenwoordigd zijn in de respons. 70% van de bedrijven die momenteel niet over een keurmerk beschikt, geeft aan deze ook nooit te zullen halen.

Het rendement van het bedrijf en de concurrentie worden het vaakst als knelpunt in de bedrijfsvoering gezien bij respectievelijk 66% en 58% van de respondenten. 33% vindt het aantrekken van bekwaam personeel en 33% vindt de controles van overheden een (groot) probleem. Ongeveer een derde van de 129 respondenten die het aantrekken van bekwaam personeel als knelpunt ervaren, zien het aantal aangeboden contracturen als grootste knelpunt. Hierdoor is het lastig goed personeel te vinden.

Aanbestedingdsmethodiek

Met de huidige lage opbrengsten, maakt maar liefst 40% van de taxibedrijven met mensen in loondienst verlies, zo blijkt uit het onderzoek. Oorzaak zijn de bezuinigingen op het contractvervoer en de keiharde onderlinge concurrentie. Maar ook de bezuinigingen van de overheid op het contractvervoer en de huidige aanbestedingsmethodiek, doen de sector geen goed.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Gemiddelde omzet in contractvervoer bedraagt € 27,38 per uur”

Peter Alblas|11.04.13|15:46

Voor een gezonde taxi-sector lijkt het mij noodzakelijk dat het aantal taxi chauffeurs beperkt wordt en dat er een hoger minimum bedrag komt waarvoor de ritten gereden worden en waar iedereen zich aan dient te houden.
Dan kunnen de salarissen van de chauffeurs tenminste ook op een goed niveau komen en krijg je er goed personeel voor.

Peter

Jaco van Dulken|23.05.13|16:15

20 jaar actief geweest in de taxibranche. Mij nooit gewaagt aan een overheid gerelateerd contract. Deze is een zeer onbetrouwbare zakenpartner gebleken. Succes collega ondernemers leer nu eens te rekenen met echte cijfers in plaats van je rijk te rekenen. gooi er maar lekker wat geld achteraan, dat vinden ze in den haag helemaal niet erg. groet Jaco

Gemiddelde omzet in contractvervoer bedraagt € 27,38 per uur | TaxiPro
taxi, taxibus, Tribus, Connexxion

Gemiddelde omzet in contractvervoer bedraagt € 27,38 per uur

Een taxibedrijf behaalt met contractvervoer een gemiddelde omzet van € 27,38 euro per uur. Dat blijkt uit onderzoek van Sociaal Fonds Taxi. Omdat de werkgever aan bruto loonkosten gemiddeld € 19,80 per uur kwijt is voor een taxichauffeur (incl. sociale lasten, vakantiedagen en ziekteverzuim), blijft er slechts € 7,50 euro over voor overhead. Die bestaat uit afschrijving en onderhoud voertuig, verzekeringen, brandstof en kosten voor de organisatie (administratie, taxicentrale, aanbestedingskosten). Het is dan ook niet verwonderlijk dat maar liefst 40% van de taxibedrijven met mensen in loondienst verlies maakt.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 243 taxibedrijven met mensen in loondienst. De gemiddelde jaaromzet per voertuig bedroeg in 2011 € 45.246. Het uiteindelijke kilometertarief was € 0,89. Een beladen kilometer bracht € 1,59 op. Een gemiddelde rit gaf in dat jaar een omzet van € 24,33. De omzet per uur ligt € 5,51 euro hoger dan die van een straattaxichauffeur die is aangesloten bij een centrale in een van de vier grote steden.

Beladingsgraad

Het gemiddeld kilometrage en aantal inzeturen van de minibus ligt meer dan de helft lager dan dat van de personenauto’s en rolstoelvoertuigen. Een gemiddelde personenauto legt jaarlijks 69.494 kilometer af bij een taxibedrijf met mensen in loondienst. Het rolstoelvoertuig 67.371 kilometer en een minibus 32.810 kilometer. De beladingsgraad ligt voor elk type voertuig op ongeveer 56%.

Opvallend is dat een rolstoelvoertuig wel de meeste uren wordt ingezet bij deze taxibedrijven. Een rolstoelbus wordt gemiddeld 2.434 uren per jaar ingezet, een personenauto 2.198 uren en een minibus 1.046 uur. Daarmee komt de gemiddelde snelheid op 31,6 km/h (personenauto), 31,4 km/h (minibus) en 27,7 km/h (rolstoelvoertuig).

Wagenpark

Bij de helft van de taxibedrijven met mensen in loondienst is de grootte van het wagenpark de afgelopen twee jaar niet toe- of afgenomen. Bij ruim een kwart van de bedrijven (27%), is het wagenpark toegenomen. Het aandeel bedrijven waarbij het wagenpark is afgenomen ligt op 23%.

De omzet binnen het contractvervoer wordt behaald via leerlingenvervoer (31%), AWBZ-vervoer (27%), Regiotaxi/Wmo (27%), zittend ziekenvervoer (8%), Valys (6%), WSW-vervoer (1%) en WIA-vervoer (0,3%). Bij de ondervraagde taxibedrijven wordt 77% van het vervoer door hen zelf uitgevoerd. 23% wordt dus gereden door onderaannemers.

NEA-index

Bij gemiddeld 61% van de contracten is de NEA-index opgenomen. Totaal omvatten deze contracten ongeveer 53% van de omzet van de ondervraagde taxibedrijven. Dat betekent dat bijna de helft van de contracten oplopende kosten, zoals salaris en brandstof, niet of nauwelijks geïndexeerd worden.

140 van de 243 respondenten hebben in 2011 in voertuigen geïnvesteerd (58%); in totaal voor bijna € 28 miljoen. Dat is gemiddeld € 200.000 per taxibedrijf. Ruim € 19 miljoen hiervan was bedoeld als vervangingsinvestering. De 140 respondenten hebben gezamenlijk ruim 9.500 voertuigen.

Keurmerk

61% van de responderende bedrijven met personeel in loondienst beschikt over een keurmerk voor het taxivervoer. Dat is in de meeste gevallen TX-keur (55%). Uit cijfers van de stichting TX-Keur blijkt dat dit percentage branchebreed op ongeveer 38% ligt. Hieruit kan geconcludeerd worden dat bedrijven met een keurmerk oververtegenwoordigd zijn in de respons. 70% van de bedrijven die momenteel niet over een keurmerk beschikt, geeft aan deze ook nooit te zullen halen.

Het rendement van het bedrijf en de concurrentie worden het vaakst als knelpunt in de bedrijfsvoering gezien bij respectievelijk 66% en 58% van de respondenten. 33% vindt het aantrekken van bekwaam personeel en 33% vindt de controles van overheden een (groot) probleem. Ongeveer een derde van de 129 respondenten die het aantrekken van bekwaam personeel als knelpunt ervaren, zien het aantal aangeboden contracturen als grootste knelpunt. Hierdoor is het lastig goed personeel te vinden.

Aanbestedingdsmethodiek

Met de huidige lage opbrengsten, maakt maar liefst 40% van de taxibedrijven met mensen in loondienst verlies, zo blijkt uit het onderzoek. Oorzaak zijn de bezuinigingen op het contractvervoer en de keiharde onderlinge concurrentie. Maar ook de bezuinigingen van de overheid op het contractvervoer en de huidige aanbestedingsmethodiek, doen de sector geen goed.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Gemiddelde omzet in contractvervoer bedraagt € 27,38 per uur”

Peter Alblas|11.04.13|15:46

Voor een gezonde taxi-sector lijkt het mij noodzakelijk dat het aantal taxi chauffeurs beperkt wordt en dat er een hoger minimum bedrag komt waarvoor de ritten gereden worden en waar iedereen zich aan dient te houden.
Dan kunnen de salarissen van de chauffeurs tenminste ook op een goed niveau komen en krijg je er goed personeel voor.

Peter

Jaco van Dulken|23.05.13|16:15

20 jaar actief geweest in de taxibranche. Mij nooit gewaagt aan een overheid gerelateerd contract. Deze is een zeer onbetrouwbare zakenpartner gebleken. Succes collega ondernemers leer nu eens te rekenen met echte cijfers in plaats van je rijk te rekenen. gooi er maar lekker wat geld achteraan, dat vinden ze in den haag helemaal niet erg. groet Jaco