taxichauffeur, taxi

Gemiddelde omzet straattaxi in grote steden is € 21,87 per uur

Zelfstandige taxichauffeurs die zijn aangesloten bij een van de zes taxicentrales in de grote steden, behalen gemiddeld € 21,87 omzet per uur. Dat blijkt uit onderzoek van Sociaal Fonds Taxi. Als de kosten voor afschrijving auto, verzekeringen en brandstof betaald zijn, dan houdt de zelfstandig taxi-ondernemer dus niet veel meer over aan salaris. Ter vergelijking, een uur rijles brengt gemiddeld 40 euro per uur op. Er zijn in totaal zo’n 2.000 zzp’ers aangesloten bij de taxicentrales in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, en Den Haag.

Oorzaak van de lage opbrengst is dat taxichauffeurs veel stil staan. Een beladen kilometer brengt inclusief het startbedrag gemiddeld € 2,75 op. Echter, de gemiddelde snelheid is 18,5 km/h, zodat de omzet per kilometer € 1,17 bedraagt. De gemiddelde omzet per voertuig was in 2011 ongeveer € 59.500. Een taxiritje kostte toen gemiddeld € 21,87 euro voor de passagier.

Beladingsgraad

Een taxi die is aangesloten bij een van de zes taxicentrales rijdt gemiddeld 48.500 kilometer per jaar. Het aantal inzeturen bedraagt 2.600. De gemiddelde beladingsgraad per voertuig is ongeveer 39%.

Bij een van de zes taxicentrales is de grootte van het wagenpark de afgelopen twee jaar niet toe- of afgenomen. Bij twee van hen is het wagenpark afgenomen en bij drie taxicentrales is het wagenpark toegenomen.

Voertuigen

Zzp’ers beschikken vooral over personenauto’s (88%) en in mindere mate minibussen (12%). Vier taxicentrales hebben in totaal 135 voertuigen op alternatieve brandstoffen rijden. Dat zijn 125 taxi’s op aardgas en 10 elektrische voertuigen. De andere twee taxicentrales hebben geen voertuigen op alternatieve brandstof.

De zes namens SFT geïnterviewde taxicentrales verrichten allemaal straattaxi. Drie van hen maken hierbij wel eens vooraf prijsafspraken met de reiziger. Dit gebeurt gemiddeld bij bijna 12% van de ritten.

Straattaxi

Vijf van de zes taxicentrales verrichten bijna uitsluitend straattaxivervoer. Eén centrale vormt hierop een uitzondering en voert ook verschillende andere vormen van vervoer uit, zoals leerlingenvervoer, Wmo-vervoer en AWBZ-vervoer. Ze besteden niets uit en rijden alle ritten zelf.

Het gemiddelde tarief bij de taxicentrales ligt iets onder het maximumtarief. Starttarief is gemiddeld € 2,55 (maximum is € 2,66). Tarief per kilometer € 1,91 (maximum is € 1,95) en tarief per minuut € 0,32 (= maximum).

De taxicentrales schatten dat er in totaal 4.750 straattaxi’s actief zijn in de vier grote steden. Dat is onder te verdelen in: Amsterdam 2500, Rotterdam 1.350, Den Haag 500, Utrecht 400.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Gemiddelde omzet straattaxi in grote steden is € 21,87 per uur”

Een taxi|04.04.13|11:59

Je zou zeggen dat er dan concurrentie moet komen op prijs maar de prijzen blijven juist zo hoog omdat ze niks verdienen. Ik zeg omzet gerelateerd vergunningsbeleid moet weer worden ingevoerd.

P.s. waarom staat dit onder contractvervoer ?

Duco Douwstra|04.04.13|12:33

Dat tarieven goedkoper moeten worden is natuurlijk het kip en ei verhaal. En de wachttijd van pl/min. € 30,– is al € 10,– lager een uurtje rijles. En de € 21,87 per uur is bruto, daar gaat alles nog vanaf contributie centrale,brandstof, afschrijving, verzekering enz.En dan krijgen we straks een BCT om te controleren wat de chauffeur van € 7,– netto zwart in zijn zak steekt. Of na al het uitrusten op de standplaats een uurtje langer doorrijd.We moeten ambtenaren eens gaan controleren

Hudson Taxi|04.04.13|13:29

Wat zal de omzet per uur van de niet aangesloten taxi’s in de steden zijn?
Wat zal het effect van de TTO’S op deze rampzalige cijfers en bestaande centrale’s worden?
De cijfers van 2012 zijn waarschijnlijk niet beter.
Een mogelijkheid is om de bezettingsgraad van de taxi’s te verbeteren door te saneren wat vroeg of laat toch moet gebeuren.

Maurice Stelten|04.04.13|14:35

geen vergunningen meer uitgeven!

Ton Koning|04.04.13|15:02

@Duco Douwstra een uitspraak naar me hart

Benno van Osenbruggen|04.04.13|15:14

De omzet die hier genoemd is word in de regio Eindhoven niet gehaald door de week,gemiddeld staan ze 4 uur op een ritje te wachten van ong €15,- want lager nemen ze niet mee of mag dit niet gezegd worden en dan zelfs met de huidige tarieven van start €2,80 p/km 2,08 €/pm 0,34.
En ondanks dit komen er nog steeds elke week goudzoekers bij in Eindhoven wanneer stopt DIT

Duco Douwstra|04.04.13|16:50

Beste Benno, Dit stopt als alle taxi’s worden voorzien van online informatiesystemen.Dan kijken we per jaar naar Km en omzet. Kom je 2 jaar niet aan de vereiste economische bestaansomzet, dan inleveren de BPM en BTW en vergunning. Maar de systeembeheerders bij de overheid moeten de ambtenaren op dezelfde manier controleren als de taxichauffeurs van grote centrales en ondernemer en dan 30% overtollige ambtenaren saneren, die nu uit verveling allerhande onzin bedenken om wat te doen te hebben.

jan|04.04.13|18:31

die europeese aanbestedingen zorgen voor een spoor van vernielingen,uit eindelijk vullen vreemde taxibedrijven hun zakken,en de gewone chauffeurs werken ver beneden het miniumloon.

Spock Kirby|08.04.13|17:38

De berekening is alleen los gelaten op Z.Z.P.-ers die aangesloten zijn.
Maar wat denk je van de Z.Z.P.-ers vrije rijders ?
In Den Haag is 90% bij de stations allochtoon,hoe komen ze aan hun rijkaart ?? want alles gaat via Tom Tom, klant stapt in meter aan,voor dat ze uitgevogeld hebben waar ze heen moeten staat er al ruim € 4,00 op de meter.
De wachttijd is gemiddeld 2,5 a 3 uur, en de gemiddelde ritprijs ligt op
€ 10,00, dus per dag a 8 werkuren….€ 30,00 ?????? Tel uit je winst !!!!

Phillip Jansen|06.11.13|09:06

Deze omzet gegevens komen binnenkort dagelijks meetbaar uit de BCT, via de centrales is dit dan inzichtelijk te krijgen. maar krijgen de chauffeurs dit dan ook helder inzichtelijk? Deze essentiële informatie gaat taximaten.nl samen met kwalitatieve chauffeurs controle metingen (!) dagelijks op de smartphone of tablet inzichtelijk maken. helaas speelt de branche hier absoluut onvoldoende op in. we leven in 2013 oktober, en hebben het hier over gegevens van 2011 (gaap!!)

Gemiddelde omzet straattaxi in grote steden is € 21,87 per uur | TaxiPro
taxichauffeur, taxi

Gemiddelde omzet straattaxi in grote steden is € 21,87 per uur

Zelfstandige taxichauffeurs die zijn aangesloten bij een van de zes taxicentrales in de grote steden, behalen gemiddeld € 21,87 omzet per uur. Dat blijkt uit onderzoek van Sociaal Fonds Taxi. Als de kosten voor afschrijving auto, verzekeringen en brandstof betaald zijn, dan houdt de zelfstandig taxi-ondernemer dus niet veel meer over aan salaris. Ter vergelijking, een uur rijles brengt gemiddeld 40 euro per uur op. Er zijn in totaal zo’n 2.000 zzp’ers aangesloten bij de taxicentrales in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, en Den Haag.

Oorzaak van de lage opbrengst is dat taxichauffeurs veel stil staan. Een beladen kilometer brengt inclusief het startbedrag gemiddeld € 2,75 op. Echter, de gemiddelde snelheid is 18,5 km/h, zodat de omzet per kilometer € 1,17 bedraagt. De gemiddelde omzet per voertuig was in 2011 ongeveer € 59.500. Een taxiritje kostte toen gemiddeld € 21,87 euro voor de passagier.

Beladingsgraad

Een taxi die is aangesloten bij een van de zes taxicentrales rijdt gemiddeld 48.500 kilometer per jaar. Het aantal inzeturen bedraagt 2.600. De gemiddelde beladingsgraad per voertuig is ongeveer 39%.

Bij een van de zes taxicentrales is de grootte van het wagenpark de afgelopen twee jaar niet toe- of afgenomen. Bij twee van hen is het wagenpark afgenomen en bij drie taxicentrales is het wagenpark toegenomen.

Voertuigen

Zzp’ers beschikken vooral over personenauto’s (88%) en in mindere mate minibussen (12%). Vier taxicentrales hebben in totaal 135 voertuigen op alternatieve brandstoffen rijden. Dat zijn 125 taxi’s op aardgas en 10 elektrische voertuigen. De andere twee taxicentrales hebben geen voertuigen op alternatieve brandstof.

De zes namens SFT geïnterviewde taxicentrales verrichten allemaal straattaxi. Drie van hen maken hierbij wel eens vooraf prijsafspraken met de reiziger. Dit gebeurt gemiddeld bij bijna 12% van de ritten.

Straattaxi

Vijf van de zes taxicentrales verrichten bijna uitsluitend straattaxivervoer. Eén centrale vormt hierop een uitzondering en voert ook verschillende andere vormen van vervoer uit, zoals leerlingenvervoer, Wmo-vervoer en AWBZ-vervoer. Ze besteden niets uit en rijden alle ritten zelf.

Het gemiddelde tarief bij de taxicentrales ligt iets onder het maximumtarief. Starttarief is gemiddeld € 2,55 (maximum is € 2,66). Tarief per kilometer € 1,91 (maximum is € 1,95) en tarief per minuut € 0,32 (= maximum).

De taxicentrales schatten dat er in totaal 4.750 straattaxi’s actief zijn in de vier grote steden. Dat is onder te verdelen in: Amsterdam 2500, Rotterdam 1.350, Den Haag 500, Utrecht 400.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Gemiddelde omzet straattaxi in grote steden is € 21,87 per uur”

Een taxi|04.04.13|11:59

Je zou zeggen dat er dan concurrentie moet komen op prijs maar de prijzen blijven juist zo hoog omdat ze niks verdienen. Ik zeg omzet gerelateerd vergunningsbeleid moet weer worden ingevoerd.

P.s. waarom staat dit onder contractvervoer ?

Duco Douwstra|04.04.13|12:33

Dat tarieven goedkoper moeten worden is natuurlijk het kip en ei verhaal. En de wachttijd van pl/min. € 30,– is al € 10,– lager een uurtje rijles. En de € 21,87 per uur is bruto, daar gaat alles nog vanaf contributie centrale,brandstof, afschrijving, verzekering enz.En dan krijgen we straks een BCT om te controleren wat de chauffeur van € 7,– netto zwart in zijn zak steekt. Of na al het uitrusten op de standplaats een uurtje langer doorrijd.We moeten ambtenaren eens gaan controleren

Hudson Taxi|04.04.13|13:29

Wat zal de omzet per uur van de niet aangesloten taxi’s in de steden zijn?
Wat zal het effect van de TTO’S op deze rampzalige cijfers en bestaande centrale’s worden?
De cijfers van 2012 zijn waarschijnlijk niet beter.
Een mogelijkheid is om de bezettingsgraad van de taxi’s te verbeteren door te saneren wat vroeg of laat toch moet gebeuren.

Maurice Stelten|04.04.13|14:35

geen vergunningen meer uitgeven!

Ton Koning|04.04.13|15:02

@Duco Douwstra een uitspraak naar me hart

Benno van Osenbruggen|04.04.13|15:14

De omzet die hier genoemd is word in de regio Eindhoven niet gehaald door de week,gemiddeld staan ze 4 uur op een ritje te wachten van ong €15,- want lager nemen ze niet mee of mag dit niet gezegd worden en dan zelfs met de huidige tarieven van start €2,80 p/km 2,08 €/pm 0,34.
En ondanks dit komen er nog steeds elke week goudzoekers bij in Eindhoven wanneer stopt DIT

Duco Douwstra|04.04.13|16:50

Beste Benno, Dit stopt als alle taxi’s worden voorzien van online informatiesystemen.Dan kijken we per jaar naar Km en omzet. Kom je 2 jaar niet aan de vereiste economische bestaansomzet, dan inleveren de BPM en BTW en vergunning. Maar de systeembeheerders bij de overheid moeten de ambtenaren op dezelfde manier controleren als de taxichauffeurs van grote centrales en ondernemer en dan 30% overtollige ambtenaren saneren, die nu uit verveling allerhande onzin bedenken om wat te doen te hebben.

jan|04.04.13|18:31

die europeese aanbestedingen zorgen voor een spoor van vernielingen,uit eindelijk vullen vreemde taxibedrijven hun zakken,en de gewone chauffeurs werken ver beneden het miniumloon.

Spock Kirby|08.04.13|17:38

De berekening is alleen los gelaten op Z.Z.P.-ers die aangesloten zijn.
Maar wat denk je van de Z.Z.P.-ers vrije rijders ?
In Den Haag is 90% bij de stations allochtoon,hoe komen ze aan hun rijkaart ?? want alles gaat via Tom Tom, klant stapt in meter aan,voor dat ze uitgevogeld hebben waar ze heen moeten staat er al ruim € 4,00 op de meter.
De wachttijd is gemiddeld 2,5 a 3 uur, en de gemiddelde ritprijs ligt op
€ 10,00, dus per dag a 8 werkuren….€ 30,00 ?????? Tel uit je winst !!!!

Phillip Jansen|06.11.13|09:06

Deze omzet gegevens komen binnenkort dagelijks meetbaar uit de BCT, via de centrales is dit dan inzichtelijk te krijgen. maar krijgen de chauffeurs dit dan ook helder inzichtelijk? Deze essentiële informatie gaat taximaten.nl samen met kwalitatieve chauffeurs controle metingen (!) dagelijks op de smartphone of tablet inzichtelijk maken. helaas speelt de branche hier absoluut onvoldoende op in. we leven in 2013 oktober, en hebben het hier over gegevens van 2011 (gaap!!)