Duco Douwstra, voorzitter, Stichting Taxibelangen Nederland

Taxibranche roept Mansveld op subsidie BCT te verlengen

KNV Taxi wil dat de subsidieregeling voor de BCT verlengd wordt. Ook Duco Douwstra van de nieuwe Stichting Taxibelangen heeft staatssecretaris Wilma Mansveld opgeroepen de taxibranche snel duidelijkheid te geven over de Boordcomputer Taxi. De deadline van 1 juli 2014 dreigt niet gehaald te worden bij veel taxi-ondernemers door problemen bij diverse leveranciers. “Het is noodzakelijk om voor het inbouwen van de BCT’s per direct uitstel te verlenen tot minimaal 1 februari 2015 om zodoende rust te creëren onder de in paniek verkerende ondernemers in de taxibranche. Daarnaast vraag ik u om de subsidieregeling met dezelfde periode te verlengen”, schrijft hij aan Mansveld.

Branchevereniging KNV Taxi wil dat taxi-ondernemers die ‘buiten hun schuld’ de subsidie dreigen mis te lopen, gecompenseerd worden. En dat de staatssecrataris dus de subsidieregeling verlengt voor taxibedrijven die wel op tijd een BCT besteld hebben, maar die door capaciteitsgebrek bij de leveranciers pas na 1 juli 2014 geactiveerd zullen worden.

Taxi-ondernemers

Maar dat compromis gaat volgens Douwstra niet ver genoeg. Vooral omdat taxi-ondernemers nog altijd geen goede keuze kunnen maken uit de beschikbare apparaten. Niet alleen zijn er nu geen leveranciers meer die garanderen voor 1 juli 2014 in te bouwen, ook is een vrije keuze voor het beste merk en model BCT niet meer mogelijk.

“Bij de leveranciers zijn de afgelopen maand zeer grote problemen ontstaan”, meldt Douwstra. “Taxamatic is failliet gegaan. Quipment annuleert bestellingen, die al jaren eerder geplaatst en aanbetaald zijn. Taxitronic heeft op haar website te kennen gegeven bestellingen van vóór 15 april in ieder geval op tijd te kunnen uitleveren. Het is de vraag tot wanneer de huidige fabrikanten kunnen garanderen vóór 1 juli 2014 in te kunnen bouwen. Dit zorgt er bovendien voor dat er op dit moment nog maar twee BCT’s beschikbaar zijn op de markt. Dat zijn de Cabman van het bedrijf Euphoria en Taxitronic.”

Typegekeurde BCT’s

Als voorwaarden voor het bepalen van een datum van verplichting stelde Mansveld in haar brief aan de Tweede Kamer van 22 mei 2013 dat het van belang is dat er voldoende typegoedgekeurde BCT’s op de markt beschikbaar moeten zijn en dat een redelijke termijn voor de inbouw van BCT’s moet worden aangehouden.

Douwstra: “Daarnaast moest er een ordelijke en financieel gespreide aanschaf plaats kunnen vinden. Dit was al een erg ambitieus doel gezien de onzalige voorgeschiedenis van de BCT, maar door enkele recente ontwikkelingen in de branche is het inmiddels feitelijk onmogelijk geworden aan deze voorwaarden te voldoen.”

Bedrijfsschade

De BCT’s die wel al ingebouwd zij zorgen eveneens voor problemen, meldt Douwstra. “Het product is absoluut niet uitontwikkeld. Hierdoor ontstaat heel veel onnodige bedrijfsschade.” De eis is dat er op 1 juli 2014 in elke taxi een goedfunctionerende BCT zit. Begin april waren er 7.246 BCT’s ingebouwd en geactiveerd. Dat aantal loopt nu op met 618 BCT’s per week, zo blijkt uit cijfers van het ministerie. Als er in het huidige tempo wordt doorgegaan, betekent dat slechts de halve taxibranche op 1 juli 2014 over een (al dan niet werkende) BCT kan beschikken.

“Ik wil u vragen om snel duidelijkheid te geven over de ontstane situatie. Veel hardwerkende mensen hebben slapeloze nachten vanwege het huidige BCT-beleid en de wijze waarop de politiek in het geheel met de taxibranche omgaat”, aldus Douwstra.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Taxibranche roept Mansveld op subsidie BCT te verlengen”

Esther Gruppen|17.04.14|12:32

Ik heb vernomen dat de Wira je bestelling aanneemt, de ondernemer betaald de meter minus de subsidie, die vraagt de Wira dan aan. Wat een ramp is en wordt dit allemaal. Het zou zo makkelijker gemaakt moeten worden, maar dit is zometeen ook niet het geval met de BCT. Ook gaat dit problemen veroorzaken. Hou het bij het oude!!! dan maar meer schrijven :)

Rodie Van der Steen|17.04.14|14:09

Misschien betaal ik pas als het systeem er werkend in zit !!!
lijkt mij logisch toch ?

Bct Belangen|17.04.14|15:40

Dit soort eenzijdige verzoeken is nu net waar BCT Belangen voor is opgericht. Het is heel makkelijk om te vragen of de subsidie en handhaving van de BCT kan worden opgeschoven tot 1 februari 2014. Maar de bedrijven die sinds oktober 2013 al volop bezig zijn met inbouwen moeten nu de rekening betalen van alle implementatie problemen?

Bct Belangen|17.04.14|15:43

Sinds 1 oktober 2013 zijn er bij elke leverancier 10-15 software updates geweest die elke keer met een USB stick per BCT per voertuig moesten worden vervangen, koppelingsproblemen, BCT’s die niet werkten, herkeuringen waar bij elk voertuig zeker 5 keer op een kleuringsplaats is geweest. Dus de Taxibedrijven die vooruit liepen moeten nu al die extra kosten maar voor lief nemen? Je zult 100 voertuigen al klaar hebben met al die extra kosten. Er moet een oplossing komen voor alle partijen!

Ton van Dalfsen|17.04.14|16:32

Zeer sneu voor de bedrijven die al vele updates hebben gehad en daarvoor veel voor moesten betalen. Ik begrijp dat best. Maar ook sneu voor de bedrijven en ZZP’ers die dankzij annuleringen van Quipment en failliet gaan van Taxamatic het nu niet voor 1 July redden. Neem aan dat deze ook onder alle partijen vallen.

Rex Urban|17.04.14|16:37

Nu niet janken BCT Belangen. Er is tot vervelens toe gewaarschuwd dat de bct niet ok is, reeds jaren lang. Het vervelende is dat hij ook niet aan te passen is omdat de fabrikanten daar eenvoudig het geld niet voor hebben. Uitstel tot Feb. is niet haalbaar omdat aanpassen/certificering en bouwen alleen al veel langer duurt. Er zijn 2 mogelijkheden of het nou leuk is of niet. Uitstel tot alles werkelijk o.k. is of stoppen met deze € 100 miljoen kostende onzin. En de schuldigen hieraan aanspreken.

Mehdi Khalid|17.04.14|16:52

ik ben 30 jaar taxiondernemer maar nu ben ik de klusje kweet ik weet nu niet meer.

Taxi Volendam|17.04.14|16:55

BCT belangen zou uit de kast moeten komen. Wie gaat in zee met iemand die zich niet bekend wil maken. Niet erg geloofwaardig allemaal.

Chand Malik|17.04.14|18:13

Mensen meld je allemaal aan op taxibelangen.nl
En geef het ook door aan andere taxi ondernemers

Ton van Dalfsen|18.04.14|07:47

@Taxi Volendam. Precies , ik had ook al eens in een ander onderwerp gevraagt wie ze zijn en uit de kast te komen. Kreeg als antwoord: Het gaat niet om personen. Ik wil graag weten wie ergens achter zit en niet zo geheimzinnig doen. Je zou haast denken dat het fabrikanten/leveranciers/inbouwers zijn die hier achter zitten omdat ze bang zijn. Ze komen bij mij nog steeds niet geloofwaardig over.

Duco Douwstra|18.04.14|11:07

Ik zit als voorzitter van Taxibelangen Nederland midden in het BCT (of is het TBS?)web.Niemand maar dan ook echt niemand snapt iets van hele systeem.Ik krijg wel 1000 redenen waarom het geheel nooit iets gaat worden,gegevens uit de BCT komen bij uitlezen en overzetten maar gedeeltelijk op de PC,waardoor je er administratief niets aan hebt,bij navraag,zegt de leverancier,voor de software moet je bij ILT of belasting zijn,die zeggen je moet bij Kiwa zijn en die weet nergens van,dus zoek het zelf

Duco Douwstra|18.04.14|11:21

maar uit.Lees dit schrijven even over bescherming persoonsgegevens.Controle na het inbouwen van de BCT is alleen maar toegestaan als de chauffeur verdachte is van een strafbaar feit,controle moet door minimaal 2 personen worden gedaan die in het bezit zijn van de nodige uitlees apparatuur,waar ze ook nog mee om moeten kunnen gaan.Kijk dat is tenminste creëren van werkgelegenheid bij de ILT,of controle voor 90% onmogelijk maken,slim bezig overheid.De media staat elke dag vol achterlijk belijd

Duco Douwstra|18.04.14|11:29

Sorry ik was de brief over bescherming persoonsgegevens vergeten https://drive.google.com/?tab=mo&authuser=0#my-drive Ondanks alles hele fijne Paasdagen.En als u zich nog niet heeft aangemeld bij http://www.taxibelangen.nl doe dat dan a.u.b. nu.En motiveer ook jou collega als alle leden een nieuw lid aanbrengen, dan vertegenwoordigen wij straks 8000 voertuigen.Buiten de BCT en de rij- en rusttijden zijn er nog heel veel zaken die we op moeten lossen.Zoals is Uber wel of niet goed voor ons?

Rob Doodkorte|18.04.14|13:32

Beste allemaal,
Er wordt veel onzin geroepen helaas. Taxitronic kan volop BCT’s leveren en inbouwen. Ook in combinatie met Hale en Digitax meters. of dat nog voor 1 juli kan, hangt van de ondernemers zelf af. Als men te laat is met bestellen en/of ondernemerkaart, dan kan dat moeilijk worden.

Duco Douwstra|18.04.14|14:44

Beste Rob,Als we een kampioenschap onzin vertellen gaan houden,dan zijn de leveranciers,ILT enz,verreweg kampioen.Vertellen dat bedrijven er beter van worden,minder administratieve lasten,digitale rittenstaten enz.Ik kan de documentatie van Taxitronic en Quipment uit 2006 wel online zetten,waarin jullie exact hetzelfde beloven.Na jarenlange problemen en bedrijfsschade met deze apparatuur,zijn we nu toe aan een verplichte herhaling van deze rampspoed.Maar ook jij moet er van af dat snap ik wel!

Rob Doodkorte|18.04.14|15:24

En zo heeft iedereen zijn eigen beleving en waarheid. Voorlopig zijn het de fabrikanten die de grootste investeringen hebben gedaan in een wettelijk verplicht product. En een ieder die dat product niet wil, graag melden in Den Haag en niet bij de fabrikanten. Of was het bedoeling van de markt dat er reeds een fabrikant failliet is met alle persoonlijke drama’s van dien

Fijne Paasdagen….

Hudson Taxi|18.04.14|20:51

De bct dient eerst deugdelijk en fraude-proof gemaakt te worden, daar hoort ook de opgeslagen data bij. Vergeet ook het privacy aspect ” de uitspraak Brussel en CBP” niet. Daarna bct door taxibedrijven laten uittesten. Na goedbevinden kan je een invoerdatum vaststellen als er voldoende draagvlak in de gehele branche is. Niet in feb. Dan staan we voor dezelfde problemen als nu.

Rex Urban|18.04.14|21:13

Aanmelden bij iemand die zich niet bekend wil maken is vragen om moeilijkheden.
Communiceren kun je niet.
Dat doe ik daarom niet.
Groet, Rex.

Rex Urban|18.04.14|23:26

Beste Rob, Wanneer jullie fabrikanten een Bct gebouwd hadden volgens de afspraken gemaakt in 2008 met KNV , waren er nu geen problemen geweest. Het is totaal uit de hand gelopen. Actal heeft destijds al aangegeven dat het financiele plaatje niet deugde. Maar verblind door geldzucht zitten jullie zelf in problemen en nemen de taxibedrijven daar in mee. Wij taxibedrijven hebben je niet gedwongen te investeren. Maar jullie willen wel tegen beter weten onder druk rotzooi aansmeren . Zo zit het.

Chand Malik|19.04.14|07:00

https://www.facebook.com/taxibelangen
deel deze like page ook met uw taxi collega’s

Dick Bakker|22.04.14|15:05

Duco vraag het je nog eenmaal bouwen we in of niet (ik ben 28 mei aan de beurt) jij zegt dikke vinger naar de ILT etc. omdat de computers voor 75 procent niet deugen. Maar ik zou het fijn vinden dat ik dan bewijs heb dat 75 procent niet functioneert en dit dus daadwerkelijk kan aantonen in een rechtzaak. Ik vind het antwoord nog steeds sumier. deel twee hierna

Dick Bakker|22.04.14|15:05

Ik koop toch ook geen ijskast die het niet goed doet, ik ben de weg een beetje kwijt want ik denk als het zo zeker is als je stelt dat het nooit door mag gaan, en jij namens je leden de minister en haar departement verantwoordelijk moet stellen voor onze gemaakte kosten met een schadevergoeding er boven op. Zolang dat niet gedaan wordt doen ze maar net als de printer en andere onzin. groet Dick

Rex Urban|23.04.14|21:06

@ Dick
Dick ga zelf eens uitproberen of kijken bij iemand die er een heeft.
100% deugt niet doordat de BCT te manipuleren is of door onjuiste gegevens in te voeren. Het beloofde kostenplaatje klopt ook niet.Pure misleiding!
Lees de rapporten die in omloop zijn of vraag een demo met een deskundige erbij.( niet de fabrikant, een onafhankelijke natuurlijk)
Ik zou adviseren niet nu kopen, of zwart op wit schadeloos stellen wanneer de bct niet aan de aangegeven verwachtingen, b.v. van ILT voldoet.

Ton van Dalfsen|26.04.14|08:56

@ Dick
Ik heb er nu eentje van Taxitronic in laten bouwen en voldoet niet aan mijn verwachtingen.

Rex Urban|28.04.14|09:32

Even uitleg n.a.v. vele telefoontjes. De BCT fabrikanten,ILT,KNV,wisten van meet af aan, 2008, dat de BCT fraude gevoelig is. I.L.T. geeft dat nu toe, lees de telegraaf. De ondernemers van de 8000 ingebouwde bct’ geven ook NIET aan dat hun BCT WEL deugdelijk is. Daar komen de privacy perikelen nog bij. Mr. Boone heeft deze zaak onder de aandacht. M’n advies is laat je niet lekker maken voor de subsidie. Vraag fabrikanten om duidelijkheid of garantie,koop nu niet en wacht op uitspraak rechter.