Taxi Urban

Rex Urban weigert nog altijd te voldoen aan BCT-plicht

Taxi-ondernemer Rex Urban van Taxi Urban Motax uit Doorn weigert nog altijd om Boordcomputer Taxi’s in te bouwen in zijn wagenpark. “Het apparaat is afhankelijk van de bediening van de chauffeur en dus onbetrouwbaar. Ook is het in strijd met de wet op de privacy”, vindt hij. Maar zodra de ILT tegen hem optreedt, kan hij zomaar zijn TX-Keur kwijt raken.

TX Keur heeft namelijk in de voorwaarden staan dat de certificering ingetrokken kan worden als een taxi-ondernemer boetes heeft gekregen van de ILT.

Rechter

“De ILT heeft me wel gebeld om uitleg te vragen. Maar er zijn nog geen boetes uitgedeeld. Mochten die komen, dan zie ik ze wel voor de rechter”, zegt een vastbesloten Urban. “Maar dan moet wel TX-Keur natuurlijk wachten op die uitspraak. Want diverse van mijn opdrachtgevers hebben een TX-certificering als eis.”

Mocht het tot een rechtszaak komen, dan is Urban van plan de rechter haarfijn uit te leggen waarom hij met Urban Motax niet voldoet aan de BCT-plicht.

Boordcomputer

“Ik heb al jaren lang boordcomputers in mijn auto’s. Die leggen alles haarfijn vast. Dus de overheid kan iedere minuut taxivervoer en iedere cent omzet controleren. Zelfs veel beter dan wanneer ik een gecertificeerde BCT zou gebruiken. Dus waarom wordt ik verplicht gesteld daarin te certificeren?”

Volgens Urban zal een rechter gehakt maken van de BCT-wetgeving. “Er zijn diverse redenen op te noemen. Het apparaat is niet alleen onbetrouwbaar, maar is ook nog eens in strijd met de wet op de privacy. Want als ik pauze heb, volgt de overheid nog steeds 24 uur per dag mijn locatie. Dat mag helemaal niet. De ILT heeft er niets mee te maken waar ik mijn vrije tijd doorbreng.”

BCT

Ondertussen zijn er al diverse taxi-ondernemers beboet vanwege het ontbreken van een BCT. Die is sinds 1 september verplicht in taxi’s. De Stichting Taxibelangen Nederland heeft daar onder aanvoering van Duco Douwstra bezwaar tegen gemaakt. Douwstra en Urban zijn al jaren fervent tegenstander van de BCT.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

35 reacties op “Rex Urban weigert nog altijd te voldoen aan BCT-plicht”

Rodney Barten|10.12.14|15:04

Begrijp ik nu goed dat het ILT geen boete durft uit te schrijven? Petje af voor Rex.

Taxibelangen Nederland|10.12.14|15:56

Mooi en duidelijk uitgelegd, Rex zit al 45 jaar in de taxameter apparatuur. Hij wil alles goed controleren, daar heeft hij bijna zijn hobby van gemaakt. Daar kan geen door ambtenaren in elkaar geprutste of verprutste BCT tegenop. Rex en ik vormen al ruim 15 jaar een goed team. Rex met zijn kennis over techniek en ik met mijn ervaring om d.m.v. automatisering de UTC en mijn eigen bedrijf goed te kunnen controleren en te managen. En dan komt de IVW, net uit een ei gekomen, ons de les lezen.

Pooya Kya|10.12.14|16:58

Een echte vent. Als nog 100 ondernemers zoals urban komt! Dan zijn we op tijd klaar met de bct. We moeten protesten.

Hans Landman|10.12.14|18:30

Ik snap de frustratie goed maar geef je weinig kans. Dit is wetgeving en geen beleidsregel. Tegen wetgeving procederen waar ook nog de branchevereniging (KNV) akkoord is gegaan met de BCT lijkt mij kansloos. ‘Artikel 79 van het Besluit personenvervoer 2000 bepaalt dat de vervoerder die taxivervoer verricht er zorg voor draagt dat in een auto waarmee taxivervoer wordt verricht een op correcte wijze functionerende boordcomputer aanwezig is waarvoor een typegoedkeuring is verleend.’

Taxibelangen Nederland|10.12.14|19:15

Hans ik roep jou uit als optimist tegen wil en dank van het jaar.De type goedkeuring is gecrasht.Ik ben van mening dat Rex Urban over de beste BCT beschikt, zijn BCT is met de tijd meegegaan, zowel de belastingdienst als de ILT mag aantonen of de BCT van Rex niet betrouwbare gegevens registreert.Dat de z.g. type goedgekeurde onbetrouwbare gegevens vastlegt is inmiddels overduidelijk aangetoond en door de belastingdienst en de ILT bevestigt.Dus de rechtszaak van 6 januari maar afwachten.

Hans Landman|10.12.14|19:35

Beste Duco, het klopt dat ik een erg optimistisch persoon ben maar dat staat los van de BCT. Het is wetgeving waar het hier over gaat welke is opgenomen in het besluit personenvervoer. Rex geeft aan dat hij momenteel alles uitstekend registreert, maar waar het bij de BCT met name om gaat is dat van elke seconde dat een taxi gebruikt wordt geregistreerd is wie deze persoon is geweest. Ook het privacy verhaal zie ik niet lukken. De BCT registreert namelijk niet waar Rex zijn tijd spendeerd,

Hans Landman|10.12.14|19:41

Maar waar de auto zich bevind. Ik denk dat de eerste vraag van de rechter is of Rex een mobiele telefoon heeft. Die registreert namelijk ook elke minuut waar je je begeeft. En daarbij is niemand verplicht om een taxi te gebruiken voor privé gebruik, dat is een vrije keuze. Ik snap overigens de frustratie en het standpunt heel goed maar tegen wetgeving procederen lijkt mij met de uitgangspunten van Rex een kansloze exercitie. Daarnaast zou ik zelf ook niet wachten op een boete

Hans Landman|10.12.14|19:42

Maar proactief bezwaar maken. Vanuit de overtreding van wetgeving procederen lijkt mij lastiger dan gewoon formeel bezwaar te maken tegen de regelgeving. Ik ben niet voor of tegen de BCT waar het Rex om gaat, laat dat duidelijk zijn.

Hans Landman|10.12.14|19:45

In artikel 79 van het besluit personenvervoer staat iets heel helders. Dat er typegoedkeuring moet zijn voor de boordcomputer die in de taxi zit. Daar voldoet Rex niet aan (hoe goed zijn apparatuur ook mag zijn) en daarom overtreed hij de regels.

Taxibelangen Nederland|10.12.14|20:16

Hans we kunnen oeverloos over en weer discuteren.We gaan ook niet tegen wetgeving procederen, maar de overheid heeft richtlijnen en voorwaarden aan de invoering van de BCT verbonden. Aan deze voorwaarden word op geen enkele wijze voldaan, we zijn ook niet tegen de wetgeving uit het stenen tijdperk op ICT proces gaan procederen,juist om wat jij zegt, tegen wetgeving kan je niet of zeer moeilijk procederen.Maar de uitvoering moet voldoen aan de voorwaarden, ordelijke invoering is daar 1 van

Gerard Postma|10.12.14|20:37

Dit ter aanvulling op Rex Urbans bedenkingen.
k lees nooit over belangenverstrengeling. Martijn Kersing, directeur van Noot Personenvervoer zijn aandeelhouders van Quipment die een doorstart heeft gemaakt. Hoe veilig zijn onze klant- en omzetgegevens? Taxitronic ontvangt regelmatig klant-, omzetbestanden en fiscale nummers van chauffeurs in gecodeerde vorm, maar komen ongecodeerd in een voor iedereen leesbaar pdf bestand retour. Wat gebeurt er met onze bestanden bij de BCT leverancier?

Gerard Postma|10.12.14|20:39

Achter Martijn Kersing moet ook nog vermeld worden: de Munckhof groep.

Taxi Volendam|10.12.14|20:51

@Hans, ”Voor effectieve handhaving is het essentieel dat de data authentiek en daarmee volledig betrouwbaar zijn”, Aldus ILT. Dat is de data in de BCT niet. Dat heeft o.a. de pilot aangetoond. Het is wetgeving wat je schrijft. Opgeslagen bct gegevens zijn kansloos bij een eventuele rechtszaak.
En over de privacy, daar heeft het CBP en de Europ. commissie een ander oordeel over. De wetgeving zou uit of afgesteld moeten worden. Misschien zijn ondernemers gefrustreerd die gekocht hebben?

Rex Urban|10.12.14|21:32

@ Rodney en Hans.
Ik had ILT een aangetekende gestuurd waarin ik aangaf dat de bct niet deugd.
Daarna kwam hun bericht hier op taxipro waarbij I.L.T. zelf aangeeft dat de bct niet in orde is. Het is misschien “lastig” voor hun nu een bekeuring te sturen. Ik weet het niet. En Hans, over een correct functionerende BCT?
De bct kan o.a. niet voorzien worden van alle benodigde authentieke gegevens waardoor hij zijn doel niet kan halen. privacy? Een gsm kun je uit zetten, de bct niet.

Gabi Koonings|10.12.14|21:56

Hij heeft wel gelijk, het is in sommige plaatsen in strijd met de wet, en daarom mogen ze het apparaat niet verplicht stellen omdat ze dan zelf de wet overtreden.
Hadden ze hun huiswerk maar moeten doen en de regels aanpassen of het apparaat aanpassen.

Tjerk Vinckx|10.12.14|22:40

De Kamer debatteert deze week over het rapport van de parlementaire onderzoekcommissie ICT.Jaarlijks wordt er miljarden verspild, dat moet gestopt worden vindt de coalitie.-Bij wanprestaties mag je niet meer mee doen -stelt PvdA-Kamerlid Oosenbrug. Zou dat ook gelden voor het mislukte BCT project ??

Hudson Taxi|10.12.14|23:17

Hans, in de chauffeur pauze is het niet toegestaan zijn lokatie vast te leggen d.m.v. de bct. Als een chauffeur in zijn pauze b.v van schiphol naar Rotjeknor rijdt , wat toegestaan is , dan kan ilt precies nagaan waar hij of zij is. Een werknemer of eigen rijder heeft recht op privacy, ook tijdens zijn werk. Zie de wet.
Rex is niet tegen automatisering maar tegen een gecertificeerde bct die ondeugdelijk is.
Ga jij met een gecertificeerd schip met een gat in de romp de zee op?

M. Martins.|11.12.14|11:22

En wat is het probleem dat men weet waar ik de pauze doorbreng? Is dat geheim?
Mijn telefoon volgt mij, mijn tomtom volgt mij. Camera’s op de wegen volgen mij.
Wat ik verschrikkelijk vond is dat iedere agent mijn rittenstaat wilde bekijken.Daar was zover ik weet geen weerstand tegen. Mijn bloed liep iedere keer weg.

Jeroen de Boer|11.12.14|11:37

De gegevens die via internet gedecodeerd worden bieden een perfecte bron van alle relevante info over de verreden ritten. Wanneer dit niet direkt bij je eigen bedrijf gebeurt, kan de decodeerder hier heel veel info uithalen voor toekomstige aanbestedingen. Dat lijkt mij een prachtige nieuwe bron van inkomsten voor de bct-fabrikant.
Of bestaat er ook een mogelijkheid deze bct-gegevens prive te decoderen/houden

M. Martins.|11.12.14|13:34

Ik decodeer ze thuis. Taxitronic. Niks via internet.Ook niet bij taxitronic zelf.

Taxi Volendam|11.12.14|21:51

@ M.Martins.
O, ik maar denken dat een bct alleen uitgelezen kan worden d.m.v. het 4 ogen systeem i.v.m. veiligheid e.d.
Welke uitgelezen gegevens die jij uitleest hebben we het hier over?
“Wat er tegen is dat I.L.T. weet waar de chauffeur zijn pauze doorbrengt?”
Het is bij geen enkel beroep gebruikelijk dat I.L.T. moet of mag weten waar een werknemer de hele dag tijdens zijn werk uithangt en waarom dit noodzakelijk is?
Ook is de wetgever het er niet mee eens. Dat is hierboven al aangegeven.

Ton van Dalfsen|12.12.14|09:53

Bij mij mogen ze ook niet de BCT uitlezen. Ik beroep mij op de wet op PRIVACY. Geen rechter die hun gelijk geeft.

Rodney Barten|12.12.14|10:12

Voorlopig kunnen ze niets uitlezen.

Wim Bekkerin|12.12.14|22:53

Mijn volle respect voor Rex Urban. TX-Keur is een marketingTool en heeft geen enkele meerwaarde. SFT en KPN moeten achter deze ondernemer staan, maar ook al worden zij betaald door de ondernemers/werknemers, ze gaan liever samen met Taxi Belangen naar de Kerst- en Nieuwsjaarsparties 2016 van de bekende regeringspartijen. Samen met de Vakbonden nemen zij nog een
borrel op de taxi branche, welke ook in 2016 zorgen voor hun salaris.
Zij hebben geen belang bij een vooruitgang in de Taxi Branche!!!

Wim Bekkerin|12.12.14|22:56

Ik bedoel 2015, maar in 2016 zal het niets anders zijn!

Ad Beitler|13.12.14|18:48

wim bekkerin ik denk dat jij knv taxi bedoeld in plaats van taxi belangen
en nog een ding dat zeker is de B C T DEUGT NIET daar durf ik me vingers voor in het vuur te steken volgens mij heeft REX URBAN het bij het rechte end
Ik weet uit eigen ervaring als de bct twee dagen niet heeft gewerkt maar wel stroom heeft gebruikt dat hij dan overstuur is en in de fout gaat dus storing en je kan weer eens naar de inbouwen om het ding te laten recette dus weer een halve dag arbeid

Ad Beitler|15.12.14|13:47

nu weer positie bepaling zoek dus weer in de fout modus dit is nu de zesde keer dat we naar de inbouwen terug kunnen dit was trouwens gewoon onder het rijden zaterdag avond dus weg omzet halve zaterdag en zondag en maandag en wie gaat dat allemaal weer betalen het kno taxi of de I.L.T denk het niet ze zeggen dat is het ondernemers risico maar sorrie wij willen dit ding helemaal niet dus wat mij betreft gooi ze maar in de prullenbak of kan niet we hebben niet zoon grote prullenbak dan maar kliko

Peter Driessen|19.12.14|15:37

Rex is een eerlijke vechter die staat voor recht en onrecht waar haalt hij de kracht vandaan .
Ik ben gestopt met reageren op alle onterechte regels vanuit Den Haag want ik ging eraan kapot want het is vechten tegen de grote jongens.
Petje af voor rex en Duco en veel succes met deze materie .
Ik wens jullie een fijne feest dagen ik was een mede strijder met de vriendelijke groeten Peter Driessen waren er meer zoals jullie.

Taxi Volendam|22.12.14|20:29

Rapport: SEO. Economisch Onderzoek Taxi 1998: Toekomst voor taxi.
Even Googelen.
Het is boeiend dit hele rapport te lezen. Blz. 13 behandeld het bijhouden van de rij- en rusttijden.
Dan kom je vanzelf op de vraag: waarom heeft IenM destijds dit advies de rij en rusttijden af te schaffen genegeerd? Er is geen empirische
ondersteuning voor rij- en rusttijdenregels. Waarom zijn ze dan niet afgeschaft? Doe het alsnog.

Duco Douwstra|23.12.14|11:49

Uitgangspunt BCT:De grote ondernemers wilden dat de kleine ondernemers net zo gecontroleerd konden worden als de volledig online geautomatiseerde bedrijven.Daar was niks mis mee.Maar ineens kwam de pincode en ging alles mis,8 jaar extra ontwikkelen,leveranciers en taxibedrijven failliet.EN OM WIE HET GING! DIE RIJDEN ALLEMAAL MET EEN ONCONTROLEERBARE NIET DOOR DE ILT UIT TE LEZEN BCT.Ken je deze mop?”een inspecteur vraagt heb jij een BCT?ja zegt de chauffeur,o dan is alles goed,fijne dag nog”

Rex Urban|24.12.14|09:45

@ Hans Landman. Je reaktie van 10 dec. 18.30 is niet juist.
Je schrijft: “een correcte wijze functionerende boordcomputer aanwezig is waarvoor een typegoedkeuring is verleend”.
Er is geen enkele BCT die nu “correct kan werken of is” en bovendien zijn de bct’s massaal aangepast zonder dat ze overnieuw gecertificeert zijn.
Hierdoor vevalt deze oorspronkele certificering en is verzegeling van de bct nutteloos.
Of dit en veel meer argumenten kansloos zijn bij de rechter valt nog te bezien.

M. Martins.|27.12.14|14:19

Erg vermoeiend dit. Realiseert nou niemand zich dat zonder BCT en rijtijdenwet er geen reden meer overblijft om pop te verbieden?
Misschien is dat gezeur over de BCT tegen ILenT wel de reden waarom ILenT totaal niet optreedt tegen Uberpop.
Ga vooral zo door, dan hoeft de BCT alleen nog je stilstand thuis te meten. Dat kan die BCT uitstekend want met Uberpop hoef je als taxi niet meer te rijden.

Jan Pastoor|30.12.14|21:24

Wat een gezeik weer hier…jullie vangen elkaar maar lekkr de vlooien af,,,,,,,niemand weet hoe het zit en moet,,,,gewoon de tx38 met printer bonnetjes aan de ritten staten nieten,,,,,,,weeekstaatjes er bij en rijden met die handel@@@@@ suc6 vor 2015

Taxi Volendam|08.01.15|10:09

@ M.Martins. Weet je eigenlijk wel waarom de BCT bedacht is door I&M ?
Niet om jou concurrenten zoals Uberpop, Uber, en andere vervoersmakelaars uit te schakelen. De Taxibranche heeft ook niet om een BCT gevraagd en je ziet ook dat niemand er een voordeel aan heeft, I&M ook niet, in tegendeel juist.
Geef is antwoord wat jij zelf zegt uit te kunnen lezen uit de BCT ?

Hudson Taxi|24.01.15|21:19

Alle BCT’s moeten gekeurd zijn door de RDW .
ILT kan ze ondanks deze keuringen niet uitlezen en opgeslagen gegevens in de BCT kunnen onbetrouwbaar zijn, aldus ILT.
Waarom heeft de RDW deze mankementen niet opgemerkt ?
Wat heeft dat keuren voor zin.
Krijgen we deze keuringskosten retour ?
Wie moet het aanpassen betalen ?
Mooi klusje voor Taxibelangen alle onkosten hierdoor te claimen.
Er is toch zoiets als productaansprakelijkheid / garantie ?
Of blijft de Taxibranche slapen ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.