Betty de Boer, VVD, Kamerlid

VVD stelt Kamervragen over hoge tarieven Kiwa

Tweede Kamerlid Betty de Boer (VVD) heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu om opheldering gevraagd over de hoge Kiwa-tarieven voor de taxisector. Ze wil weten waarom er forse bedragen betaald moeten worden voor lichte administratieve handelingen. Zo betalen taxi-ondernemers maar liefst 1443 euro incl. btw voor het laten uitvoeren van een checklist bij een vergunning-aanvraag en kost het 918,39 euro om een vennoot te wijzigen. Chauffeurs betalen maar liefst 130,68 euro voor hun Chauffeurskaart (iets dat technisch overeenkomt met een OV-chipkaart van 7,50 euro).

Onderstaande vragen zijn ingediend door Kamerlid De Boer aan staatssecretaris Sharon Dijksma:

  1. Heeft u kennis genomen van artikel op de website van Taxipro van 17 december jl. over ‘Ondernemersvergunning Taxi moet honderd keer goedkoper’?
  2. Kunt u bevestigen dat er ondanks het vervallen van de vakbekwaamheidseis door middel van het afnemen van vijf ondernemersexamens per 1 januari 2016 het aanvragen van een ondernemersvergunning door een taxiondernemer bij Kiwa nog steeds bijna € 1500 bedraagt? Zo ja, waarom?
  3. Klopt het dat het afgeven van deze vergunning dan slechts het controleren van een uittreksel van de Kamer van Koophandel en een Verklaring Omtreng Gedrag (VOG) betreft? En klopt het dat de tarieven van Kiwa kostendekkend moeten zijn? Zo ja, kunt u uitleggen waarom het controleren van een uittreksel en een VOG bij Kiwa € 1500 kost?
  4. Betekent het schrappen van de vakbekwaamheidseis een lastenverlichting voor Kiwa? Zo ja, waarom wordt deze lastenverlichting dan niet doorberekend aan de aanvragende ondernemer? Heeft het ministerie hier geen afspraken over gemaakt met Kiwa? Zo nee, waarom niet? Is het ministerie voornemens dit alsnog te doen?
  5. In hoeverre komen dergelijke hoge tarieven (waaronder ook de kosten voor adreswijziging en een chauffeurskaart) overeen met uw wens en die van de VVD om meer ruimte te bieden aan en een lastenverlichting te bewerkstelligen voor deze sector?
  6. Kunt u bevestigen dat het aanvraagfomulier voor een ondernemersvergunning zoals dat nu beschikbaar is op de website van Kiwa nog niet in behandeling wordt genomen door Kiwa? Zo ja, waarom? En wanneer mogen ondernemers verwachten dat hun verzoek wel in behandeling wordt genomen, zeker gegeven het feit dat zij bijna € 1500 hiervoor moeten betalen?
  7. Hoe lang heeft Kiwa de tijd om te besluiten of er al dan niet een vergunning wordt afgegeven? Kunt u bij de beantwoording in gaan op het feit dat de aanvrager gedurende deze periode moet wachten eer hij/zij een begin kan maken om de reeds gemaakte kosten van € 1500 terug te gaan verdienen? Is hier geen sprake van maximale beslistermijnen en zijn er ook wachtrijen?

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

21 reacties op “VVD stelt Kamervragen over hoge tarieven Kiwa”

Esther Gruppen|05.01.16|17:07

zijn er nog antwoorden? Heeft iemand live mee kunnen kijken?

Bart Pals|05.01.16|17:12

@Esther: schriftelijke kamervragen worden meestal binnen enkele weken beantwoord.

Johan Zevenbergen|05.01.16|20:51

1 ja
2 ja,
2a dit is de kostprijs
3 nee/ zie antw vraag 1/2
4 nauwelijks
5 lasten verlichting is aanzienlijk,
daar de meeste niet in staat waren dit diploma zelf te halen en dus via allerlij dure schijn constructie,s hun broek ophouden.
6 aanvraag formulier moet nog worden herzien, en kost tijd want we zijn onderbezet en ambtenaar.
6a ergens medio 2020
7 eerst moet het formulier klaar zie vraag 6
7b nee zonder vergunning mag men niet rijden,geen blauwe platen enz. Zoals uber.

Rik de Swart|06.01.16|08:19

ff wat natte vingerwerk; ik verwacht ongeveer 5000 nieuwe vergunningaanvragen wat direct verband houdt met de afschaffing vakbekwaamheid. Dat is ongeveer €7,5 miljoen extra in het laatje dit jaar nog! En dan vrolijk roepen dat de taxi,s zo duur zijn in Nederland. Maar ja, nu heb ik er zelf ook geen belang meer bij als de prijs omlaag gaat. Had het 5jaar terug maar gedaan. nu is die €1500 nog de enige drempel die overblijft.

Rodney Barten|06.01.16|08:47

@ Rik: De taxi’s in Nederland zijn echt niet duur doordat de vergunning en de pasjes aan de prijzige kant zijn. Het zijn voornamelijk de stilstaande uren die de prijs opdrijven. Helaas vinden onze belangenverenigingen dat de tarieven van het KIWA te hoog zijn en verzetten zij zich daar tegen, in welk belang eigenlijk?? Voor de nieuwe toetreders!

Taxi Volendam|06.01.16|09:57

Zou het niet voordeliger kunnen door een zelf rijdende Taxi te exploiteren ?
Daarbij is geen chauffeur + salaris, vakbond, chauffeurspas, Kiwa , rijtijdenwet, enz nodig !
Of zou de overheid hier een stokje voor steken om de Kiwa aandeelhouders te beschermen?
@ Rodney : De brandstof een tientje per liter voor Taxi’s is misschien ook te overwegen om nieuwkomers te weren.
Daar wordt heel Nederland beter van, niet alleen Kiwa. Wat denk je ?

Rodney Barten|06.01.16|10:32

@ Taxi V: Uw laatste opmerking slaat werkelijk nergens op. Of de vergunning nou 1500 euro kost of een paar tientjes maakt echt niet zo heel groot verschil in de winstmarge verspreid over een x aantal jaar. Waar maakt u zich druk om, uw heeft uw vergunning ten slotte al lang. Als het aan u ligt hebben we straks totaal geen drempels meer, geen hoge tarieven Kiwa, weer rijden op gele platen, geen bct….hoezo je eigen werk om zeep helpen. En tja, u gaat (blijft) nu weer de overheid de schuld geven!

Taxi Volendam|06.01.16|11:32

@ Rodney:
Het aantal Taxi’s reguleren, daar ben ik nog steeds voorstander van.
Dit moet niet bereikt worden door allerlei hoge heffingen zoals Kiwa of wat ook.
Het systeem wat er tot 2000 was werkte goed.
De Taxiwet van 2000 deugd niet.
Nog meer vergunningen zal het nog slechter voor ons en passagier maken.
Het O.V. is ook NIET VOOR NIETS verplicht gereguleerd d.m.v. aanbestedingen.
De overheid geeft de vergunningverlening toch vrij en is daarom toch debet aan de taxi ellende. Wie anders.

Rodney Barten|06.01.16|13:34

Regulering en aanbestedingen hebben niets met elkaar te maken. De aanbestedingen zijn Europese wetgeving, de percelen zijn door (oude) wetgeving en te weinig concurrentie te groot om het onderhands te verhandelen.
Ik ben voor een vrije marktwerking, de overheid overal maar de schuld van geven is te makkelijk. Regulering van de taxibranche is zo passé, de taxi zal meer en meer in verschillende vormen toe gestaan gaan worden. Maak u niet zo druk om het Kiwa, er zijn ergere dingen in de wereld!!

Taxi Volendam|06.01.16|16:14

@Rodney:
De provincies , steden, zijn het O.V. vervoer zelf gaan doen nadat het wettelijk was geregeld. O.V. wet.
Voordien werd dit busvervoer gedaan door diverse busbedrijven die allemaal langs bushaltes reden waardoor het aantal betalende passagiers per bus te laag was om rendabel te kunnen werken. Het O.V. wordt nu aanbesteed ja maar haast altijd aan 1 bedrijf per regio. Aanbestedingen / regulering hebben zo bekeken wel degelijk iets met elkaar te maken.

Duco Douwstra|06.01.16|17:35

Beste Rodney,er zijn inderdaad ergere dingen in de wereld dan de extreme prijzen van de Kiwa,maar als iemand jou een enorme klap geeft dan zeg je toch ook niet”dankjewel er zijn ergere dingen in de wereld”?En eerst jarenlang met extreme boetes op achterlijke regelgevingen,de taxibranche nagenoeg helemaal kapot maken en dan ineens roepen,”hallo vanaf morgen staan wij vrije marktwerking toe”.En niemand kan de z.g. openbare aanbesteding van de Kiwa overleggen,deze WOB word strik geheim gehouden.

Johan Zevenbergen|06.01.16|17:59

De vragen van de Boer lijken mij meer voor de show en van belang voor de aankomende verkiezingen.
Dan dat ze bijdragen tot een oplossing of verlaging.
De enigste die nu baat bij een verlaging hebben zijn uber, en digene die hun administratieve waakhond cq procuratie houder er uit willen werken.
En als zzp er door willen gaan.
En even de collectieve voordelen en beeindigingskosten van de vof vergeten.
Op maar iets te noemen, verzekeringen, boekhouder, waskosten, onderhoud kantoorinrichting enz.

Rodney Barten|06.01.16|19:27

@ Taxi Volendam: Iedereen mag zich inschrijven op een aanbesteding, en ja…natuurlijk heb je dan maar één winnende partij. Dat de vele bussen die langs dezelfde bushaltes rijden zijn verdwenen heeft niets te maken met reguleren. Dat is gewoon verstandig ondernemen, als je er niets aan kan verdienen hou je er mee op! Of dat ten gunste van de consument is valt uiteraard te betwijfelen.

Rik de Swart|06.01.16|20:35

Rodney, ik bedoelde ook niet dat taxi,s duur zijn omdat de kiwa zoveel vraagt. maar de kiwa (of overheid met name) roept dat altijd, terwijl ze zelf de grote graaier uithangen. daar begint het al mee dus.
Iets anders; ik heb vandaag een boete gehad omdat ik in amsterdam een klant had opgepikt, zonder taxivergunning. Ja wel met taxivergunning maar niet met tto-vergunning. hele discussie, maar ze schreven toch, en lieten de klant zonder betalen in een andere stappen. iemand nog tips voor bezwaar?

Rik de Swart|06.01.16|20:42

de klant is ingestapt bij een restaurant, niet op taxistandplaats
op mijn vergunning staat “heel nederland” zonder uitzonderingen
klant heeft niet betaald, dus eigenlijk geen betaald vervoer.

Dubbelzinnige regelgeving, ik erger me kapot aan al die flauwekulregeltjes. Ik had niet eens de intentie om daar klanten op te halen, maar hij kwam naar me toe. Ik rij bijna nooit in Amsterdam.Ik wil hier bezwaar op maken, maar weet nog niet helemaal waarop.

Rodney Barten|07.01.16|09:21

@ Rik: Volgens mij is die bekeuring onterecht, je mag overal mensen ophalen zolang het maar geen tto standplaats is. Ik haal met enige regelmaat mensen op in Amsterdam, hetzij bij een huisadres of een hotel. Als ik jou was zou ik de inspectie bellen en vragen om een schriftelijke onderbouwing van het zgn strafbare feit. Doen ze dit niet dat moet je vragen naar de naam van degene die de bekeuring heeft geschreven en erbij gaan vertellen dat je deze bij een eventuele rechtzaak gaat oproepen.

John Doe|07.01.16|10:38

@Rik de Swart, nou ik denk dat Rodney een punt heeft. Want hier bij ons wordt er met de kermisweek ook door chauffeurs uit andere steden gereden. Vanuit Den Helder komen zelfs chauffeurs en dat is echt niet omdat de locale taxibedrijven het aanbod niet zouden aankunnen. Het is voor ons wel zuur, maar men doet niets strafbaars.

Duco Douwstra|07.01.16|14:32

TTO standplaatsen moeten dan wel voorzien zijn van duidelijke waarschuwingsborden, dat je daar geen standplaats in mag nemen als niet bij een TTO aangesloten taxi.Een afspraak maken met een klant dat je deze elders op komt halen mag natuurlijk wel.Dus ik ben bang dat de 1e boete terecht is en dat je de 2e boete voor laat komen bij de strafrechter en toch ook maar bezwaar maken tegen boete 1, omdat het bezwaar maken tegen boete 2 al meer kost dan boete 1.En hoezo vertrouwen in de politie?

Johan Zevenbergen|07.01.16|22:09

Even voor de goede orde,
Taxibedrijfen cq chauffeurs komende van buiten de steden, hoe moet deze weten wat de plaatselijke regels zijn.
Staat er ergens aan de rand van de stad een bord met deze info,
is men hier over geïnformeerd via een brief of mail.
Of bijv via de staats courant?
Op de vergunning staat deze informatie nm ook niet.
Dus lijkt het mij dat er iets niet klopt.

frans ritzerfeld|08.01.16|15:12

Hoe kan men nu over vrije marktwerking spreken als de overheid alles voor 95% heeft ingepalmd door wel 15 vormen van subsidievervoer op te richten en zich daardoor schuldig maakt aan kartelvorming van de bovenste plank, het ergste is dat men dan vervolgens iso gecertificeerd moet zijn om het te krijgen, dan mag men voor de laagste prijs in schrijven en vervolgens af fakkelen in een faillissement, legio voorbeelden

Johan Zevenbergen|08.01.16|15:15

Of moet ik eerst met mijn gasten naar het gemeente huis rijden om aldaar een uitdraai van de plaatselijke verordering op te halen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.