Congres Contractvervoer

Andere opzet voor Nationaal Congres Contractvervoer

Het Nationaal Congres Contractvervoer 2017 vindt plaats op 12 oktober in Expo Houten. Middels een nieuwe opzet wordt aan de bezoekers nog meer verdieping en interactie geboden. Inmiddels is het voorlopige programma bekend. Er zullen onder meer lezingen worden gegeven over het doelgroepenvervoer in Rotterdam en Amsterdam, maar ook over Omnibuzz in Limburg, keuzevrijheid in het wmo-vervoer in Heerenveen en over het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit.

Dit jaar vindt de zesde editie van het Nationaal Congres Contractvervoer plaats. Zoals gebruikelijk staan aanbestedingen in de taxibranche centraal. Diverse topsprekers nemen de circa 250 deelnemers mee in hun oplossingen voor betere aanbestedingen in het doelgroepenvervoer. Ook kan er stevig gedebatteerd worden tussen de sprekers, taxi-ondernemers en opdrachtgevers, zoals gemeenten en provincies.

Nieuw is dat dit jaar niet alle sessies plenair plaatsvinden, maar dat er parallelle verdieping-sessies worden georganiseerd. Het congres begint en eindigt plenair, waarna de break out-sessies ruimte bieden voor sprekers, taxi-ondernemers, opdrachtgevers en belanghebbenden om direct met elkaar in gesprek te gaan over ontwikkelingen en concrete aanbestedingen in de branche. Het Nationaal Congres Contractvervoer wordt georganiseerd door TaxiPro in samenwerking met brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer.

Rotterdam en Amsterdam

Het voorlopige programma is inmiddels bekend. Zo zal er een sessie worden verzorgd over het Aanbestedingstinstituut Mobiliteit, dat de race naar de bodem in aanbestedingen een halt wil toeroepen door gunningen kritisch tegen het licht te houden. Het AIM is een initiatief van KNV Taxi, FNV taxi en CNV Vakmensen. KNV is tevens de drijvende kracht achter het modelbestek, dat het goede voorbeeld moet geven in aanbestedingen. Ook dit modelbestek komt tijdens het congres aan bod.

Uiteraard zal de praktijk voorop staan in de presentaties. Rotterdam besteedde zijn doelgroepenvervoer aan middels een concurrentiegerichte dialoog. Over de gunning loopt momenteel een kort geding, wat wel iets zegt over de grote belangen die met deze opdracht gemoeid zijn. Ten tijde van het congres zullen vertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam de eerste ervaringen delen.

In Amsterdam wordt nog onderzocht hoe het doelgroepenvervoer wordt ingericht. Tijdens een break out-sessie wordt uitgelegd waar men naar op zoek is en hoe dat in zijn werk gaat. Uitgangspunt is de klantbehoefte centraal stellen en zo het vervoer zelf naar een hoger plan tillen.

Nieuwe aanpak

In Limburg brachten maar liefst 32 gemeenten hun doelgroepenvervoer onder in het nieuwe systeem Omnibuzz, waar acht vervoerders voor rijden. Ook in de regio Drechtsteden is gekozen voor een nieuwe aanpak, die wordt uitgevoerd onder de paraplu van Stroomlijn. Andere presentaties gaan in op het doelgroepenvervoer in Overijssel en het wmo-vervoer in Heerenveen. Zoals gebruikelijk wordt er ook een juridische update verzorgd. En namens het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt een sessie verzorgd over de integratie van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer.

Het Nationaal Congres Contractvervoer 2017 vindt plaats tijdens de vakbeurs Taxi Expo 2017 in Expo Houten, op 12 oktober aanstaande. De inschrijving is inmiddels geopend; u kunt zich via deze link registeren voor deelname.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

7 reacties op “Andere opzet voor Nationaal Congres Contractvervoer”

Dimph van Ruth|16.06.17|12:48

Heel fijn dat het aanbestedingsrapport wat door SP Heerenveen en FNV taxi is gemaakt door de gemmente Heerenveen voor 98% is overgenomen en dat het nu tijdens nationaal congres aanbestedingen besproken word. Ik ga kijken of we er ook bij kunnen zijn. Er zijn nog steeds verbeter punten!
Met vriendelijke groet

Dimph van Ruth
Voorzitter SP afdeling Heerenveen

Peter Vriens|19.06.17|10:43

Geindiceerden dienen zelf keuze te hebben een vrije vervoerder te kiezen.
Hen die dit niet zelf kunnen, dient er onafhankelijke hulp te zijn.

Gevolg aanbesteden: Plaatselijke vervoerders leggen het loodje, weg keuze.
Dit heeft de Taximarkt reeds 20 jaar ernstig verstoort en is er ondanks Congressen niets verbetert, in tegendeel, nog meer regelgeving en oeverloos geklets hoe het beter kan.
Resultaat ???
Geef elke patient zijn P.G.B. vervoer D.M.V. Chipkaart. Veilig Controleerbaar, het werkt!

Ton van Dalfsen|19.06.17|12:06

@ Peter, Dat zeg ik ook altijd al. iedereen een PERSOONS GEBONDEN VERVOERS BUDGET. Hierdoor laat je iedereen goed met hun budget omgaan. En dat ze zelf hun taxivervoerder mogen uitkiezen. De taxivervoerder kan hele mooie combinaties maken met zijn kennis. Al die aanbestedingen hebben daardoor vele plaatselijke taxibedrijven het loodje gelegd. Met dank aan figuren in de plaatselijke politiek en de politiek in Den Haag. KNV verdedigd alleen de grote leden want de kleine zijn voor hun niet

Ton van Dalfsen|19.06.17|12:09

belangrijk genoeg. De grote maken elkaar ook kapot door lage prijs inschrijvingen. Hoef hier niet de grote noemen die ook het loodje hebben gelegd. DANK U politici!!!!!

Ton van Dalfsen|19.06.17|12:13

Afgelopen winter in Australië geweest en duidelijke uitleg gehad hoe zij het doen. Iedereen die recht op vervoer heeft krijgt een pasje en betaald ermee in de taxi. Taxibedrijf zend de factuur naar de overheid. ook die Taxi’s maken combinaties. En de taxibranche blijft daardoor levensvatbaar. Hier is het kommer en kwel door deze praktijken.

Ton van Dalfsen|19.06.17|12:47

@ Dimph van Ruth, Begrijp niet dat de Socialistische Partij hieraan heeft mee gewerkt. Schande om de plaatselijke taxibedrijven buiten spel te zetten en de grote uit bijv. Limburg, Noord Brabant en noem maar op de loper voor ze uit te leggen.

Taxi Volendam|19.06.17|17:09

De Taxibranche heeft de grote fout gemaakt € 200 miljoen in de BCT te steken.
Voor veel minder geld heb je een uitstekend landelijk geautomatiseerd systeem in alle Taxi’s.
Alle Taxi bedrijven en klanten kunnen profijt hebben van een dergelijk vrij systeem.
Een dergelijke visie wordt niet vertegenwoordigt op bovenstaand congres door A.I.M. of te wel KNV.
Het is daarom de hoogste tijd voor een Congres met sprekers die aandacht hebben voor betere alternatieven.
Aanbesteden zit in een Sackgaße.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.