Standplaats Den Haag CS

Aantal taxibedrijven in tien jaar bijna verdubbeld

Bron: TaxiPro (VK)

Het aantal taxibedrijven in Nederland is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld naar een totaal van 8.945, meldt het CBS. Met name in de afgelopen twee jaar ging het erg hard, vooral in Amsterdam. Volgens brancheorganisatie KNV komt een flink deel van de groei in de laatste jaren echter voor rekening van ondernemers die vóór de veranderingen in de taxiwet begin 2016 op een gezamenlijke vergunning in een VOF werkten.

Op 1 oktober 2017 waren er 8.945 taxibedrijven in Nederland. Op dezelfde datum in 2007 ging het nog om 4.700. Vooral de laatste twee jaar groeit het aantal taxibedrijven hard: in 2017 ligt het aantal taxibedrijven 55 procent hoger dan in 2015, zo berekende het CBS. Eerder maakte ING Economisch Bureau al soortgelijke cijfers  bekend. Daaruit bleek dat het aantal startende, zelfstandige taxichauffeurs in een jaar tijd was verdrievoudigd. In 2015 gingen er 587 nieuwe taxi-ondernemers aan de slag, in 2016 1.704.

Simpeler taxi-ondernemer worden

ING Economisch Bureau noemde toen in maart van dit jaar de gewijzigde taxiwetgeving en de groei van Uber als belangrijkste oorzaken van deze groei. De veranderingen in de taxiwet hebben het simpeler gemaakt om als taxi-ondernemer aan de slag te gaan, en klanten en chauffeurs kunnen steeds beter via apps met elkaar in contact worden gebracht. Vooral de groei van het aantal taxibedrijven met één werkzame persoon is groot, meldt het CBS. In 2007 was bij 63 procent van de taxibedrijven één persoon werkzaam, momenteel is dat bij 87 procent het geval

Ongeveer 83 procent van de taxibedrijven telt in 2017 één werkzame persoon. In 2007 gold dat nog voor 63 procent van de bedrijven. Taxichauffeurs kunnen de laatste jaren werken via online diensten die chauffeurs en reizigers via een app met elkaar in contact brengen. Bovendien is op 1 januari 2016 de taxiwet gewijzigd, waardoor het eenvoudiger is geworden om taxi-ondernemer te worden.

Niet 55 procent meer zzp’ers

KNV-secretaris Hubert Andela plaatst een flinke kanttekening bij met name de conclusies over de afgelopen twee jaar.  “Het CBS had beter eerst hier en daar navraag kunnen doen over de vreemd grote stijging in hun cijfers per 2016. Er aantal zzp’ers is de afgelopen anderhalf jaar echt niet met 55 procent toegenomen. Een deel van de zogenaamd nieuwe ondernemers zijn in werkelijkheid namelijk zpp’ers die eerst in een VOF zaten met één vergunning.”

De veranderde wetgeving heeft volgens hem wel gevolgen gehad voor de groei van het aantal taxi-ondernemers, maar dat betekent niet dat het allemaal nieuwe instroom is geweest. “Door het uit elkaar vallen van die VOF’s staan de betrokken zzp’ers nu zelf als taxi-ondernemer in de CBS-statistieken. De VOF’s vielen uit elkaar door het wegvallen van het ondernemersdiploma als eis voor een eigen vergunning. De normale groei van het aantal op de markt kun je onder meer verklaren uit flinke groei van het toerisme en niet-taxigebruikers die, door de komst van nieuwe platformen die veel reclame maken, nu wel taxigebruiker zijn.”

Amsterdam en Schiphol

In Amsterdam kwamen er de laatste jaren de meeste taxibedrijven bij. Een derde van de totale groei betreft nieuwe taxibedrijven in deze stad. Op 1 januari 2007 telde Amsterdam 1.325 taxibedrijven. In 2015 waren dat er 1.630 en  2.490 in 2017. Bij 85 procent van de Amsterdamse taxibedrijven werkt één persoon. Het aantal kleine taxibedrijven mag dan het grootst zijn in Amsterdam; de verschuiving van grote en middelgrote naar kleine taxibedrijven was het grootst in Den Haag en Utrecht.

In alle grootste taxigemeenten in Nederland groeide het aantal taxibedrijven. Zes van deze tien grootste taxigemeenten liggen in de buurt van Amsterdam of Schiphol. De grootste procentuele toename was in Haarlem. Daar vervijfvoudigde het aantal bedrijven bijna van 25 in 2007 naar 115 nu. In Purmerend en Haarlemmermeer was de groei met ongeveer 20 procent in tien jaar tijd relatief laag. Rotterdam is de tweede taxistad van Nederland, maar wel op ruime afstand: Amsterdam telt vijf keer zoveel taxibedrijven als Rotterdam.

Tien werkzame personen

In alle vijf de gemeenten met de meeste taxivestigingen is het aandeel kleine taxibedrijven toegenomen. Amsterdam heeft met 85 het hoogste percentage taxibedrijven met één werkzame persoon. Rotterdam heeft van deze gemeenten de meeste taxibedrijven met minstens 10 werkzame personen (5 procent), gevolgd door Utrecht (4 procent). Bij 1 procent van de Amsterdamse taxibedrijven werken tien of meer personen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Aantal taxibedrijven in tien jaar bijna verdubbeld | TaxiPro
Standplaats Den Haag CS

Aantal taxibedrijven in tien jaar bijna verdubbeld

Bron: TaxiPro (VK)

Het aantal taxibedrijven in Nederland is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld naar een totaal van 8.945, meldt het CBS. Met name in de afgelopen twee jaar ging het erg hard, vooral in Amsterdam. Volgens brancheorganisatie KNV komt een flink deel van de groei in de laatste jaren echter voor rekening van ondernemers die vóór de veranderingen in de taxiwet begin 2016 op een gezamenlijke vergunning in een VOF werkten.

Op 1 oktober 2017 waren er 8.945 taxibedrijven in Nederland. Op dezelfde datum in 2007 ging het nog om 4.700. Vooral de laatste twee jaar groeit het aantal taxibedrijven hard: in 2017 ligt het aantal taxibedrijven 55 procent hoger dan in 2015, zo berekende het CBS. Eerder maakte ING Economisch Bureau al soortgelijke cijfers  bekend. Daaruit bleek dat het aantal startende, zelfstandige taxichauffeurs in een jaar tijd was verdrievoudigd. In 2015 gingen er 587 nieuwe taxi-ondernemers aan de slag, in 2016 1.704.

Simpeler taxi-ondernemer worden

ING Economisch Bureau noemde toen in maart van dit jaar de gewijzigde taxiwetgeving en de groei van Uber als belangrijkste oorzaken van deze groei. De veranderingen in de taxiwet hebben het simpeler gemaakt om als taxi-ondernemer aan de slag te gaan, en klanten en chauffeurs kunnen steeds beter via apps met elkaar in contact worden gebracht. Vooral de groei van het aantal taxibedrijven met één werkzame persoon is groot, meldt het CBS. In 2007 was bij 63 procent van de taxibedrijven één persoon werkzaam, momenteel is dat bij 87 procent het geval

Ongeveer 83 procent van de taxibedrijven telt in 2017 één werkzame persoon. In 2007 gold dat nog voor 63 procent van de bedrijven. Taxichauffeurs kunnen de laatste jaren werken via online diensten die chauffeurs en reizigers via een app met elkaar in contact brengen. Bovendien is op 1 januari 2016 de taxiwet gewijzigd, waardoor het eenvoudiger is geworden om taxi-ondernemer te worden.

Niet 55 procent meer zzp’ers

KNV-secretaris Hubert Andela plaatst een flinke kanttekening bij met name de conclusies over de afgelopen twee jaar.  “Het CBS had beter eerst hier en daar navraag kunnen doen over de vreemd grote stijging in hun cijfers per 2016. Er aantal zzp’ers is de afgelopen anderhalf jaar echt niet met 55 procent toegenomen. Een deel van de zogenaamd nieuwe ondernemers zijn in werkelijkheid namelijk zpp’ers die eerst in een VOF zaten met één vergunning.”

De veranderde wetgeving heeft volgens hem wel gevolgen gehad voor de groei van het aantal taxi-ondernemers, maar dat betekent niet dat het allemaal nieuwe instroom is geweest. “Door het uit elkaar vallen van die VOF’s staan de betrokken zzp’ers nu zelf als taxi-ondernemer in de CBS-statistieken. De VOF’s vielen uit elkaar door het wegvallen van het ondernemersdiploma als eis voor een eigen vergunning. De normale groei van het aantal op de markt kun je onder meer verklaren uit flinke groei van het toerisme en niet-taxigebruikers die, door de komst van nieuwe platformen die veel reclame maken, nu wel taxigebruiker zijn.”

Amsterdam en Schiphol

In Amsterdam kwamen er de laatste jaren de meeste taxibedrijven bij. Een derde van de totale groei betreft nieuwe taxibedrijven in deze stad. Op 1 januari 2007 telde Amsterdam 1.325 taxibedrijven. In 2015 waren dat er 1.630 en  2.490 in 2017. Bij 85 procent van de Amsterdamse taxibedrijven werkt één persoon. Het aantal kleine taxibedrijven mag dan het grootst zijn in Amsterdam; de verschuiving van grote en middelgrote naar kleine taxibedrijven was het grootst in Den Haag en Utrecht.

In alle grootste taxigemeenten in Nederland groeide het aantal taxibedrijven. Zes van deze tien grootste taxigemeenten liggen in de buurt van Amsterdam of Schiphol. De grootste procentuele toename was in Haarlem. Daar vervijfvoudigde het aantal bedrijven bijna van 25 in 2007 naar 115 nu. In Purmerend en Haarlemmermeer was de groei met ongeveer 20 procent in tien jaar tijd relatief laag. Rotterdam is de tweede taxistad van Nederland, maar wel op ruime afstand: Amsterdam telt vijf keer zoveel taxibedrijven als Rotterdam.

Tien werkzame personen

In alle vijf de gemeenten met de meeste taxivestigingen is het aandeel kleine taxibedrijven toegenomen. Amsterdam heeft met 85 het hoogste percentage taxibedrijven met één werkzame persoon. Rotterdam heeft van deze gemeenten de meeste taxibedrijven met minstens 10 werkzame personen (5 procent), gevolgd door Utrecht (4 procent). Bij 1 procent van de Amsterdamse taxibedrijven werken tien of meer personen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.