Drie keer zoveel startende taxi-ondernemers in 2016

Gepubliceerd op 31-03-2017 om 09:18

Het aantal startende, zelfstandige taxichauffeurs in Nederland is in een jaar tijd bijna verdrievoudigd. Waar in 2015 nog 587 nieuwe taxi-ondernemers aan de slag gingen, waren dat er vorig jaar 1.704. Dat blijkt uit cijfers van ING Economisch Bureau, dat de vereenvoudigde taxiwetgeving en de groei van Uber als oorzaken noemt voor de toename van het aantal startende taxichauffeurs.

De groei van het aantal zelfstandige taxichauffeurs past in een bredere ontwikkeling. ING Economisch Bureau constateert namelijk dat het aantal starters in Nederland vorig jaar op het hoogste niveau in zes jaar uitkwam. Het aantal starters nam met 2 procent toe tot 131.000, de hoogste stand sinds deze tellingen in 2010 begonnen. Wel is het zo dat de transportsector er, samen met de agrarische branche, qua groei van het aantal startende ondernemers bovenuit steekt.

Meer taxibedrijven

Voor wat betreft de transportsector is die groei voor een stevig deel te danken aan mensen die als taxichauffeur voor zichzelf begonnen. In 2010, het eerste jaar van de tellingen, werd die stap door 399 mensen gezet. In de jaren daarna nam dat aantal geleidelijk toe, tot 587 beginnende taxi-ondernemers in 2015. Maar vorig jaar groeide dat aantal starters dus flink tot 1.704. Dat zegt op zichzelf nog niets over het aantal zelfstandig werkende taxichauffeurs, maar de Kamer van Koophandel constateerde onlangs ook al dat het aantal taxiondernemingen in Nederland vorig jaar fors is gegroeid.

Zowel de KvK als ING Economisch Bureau noemen de versoepeling van de taxiwetgeving per 1 januari 2016 als belangrijkste oorzaak van het groeiende aantal staters en ondernemingen in de taximarkt. In veel gevallen gaat het om mensen die als zzp’er voor zichzelf rijden. Door de aanpassingen van de wet is de vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers komen te vervallen, waardoor zij ook de bij dat ondernemerschap behorende vakbekwaamheidsexamens niet meer hoeven af te leggen bij het CBR.

Groei door Uber

Potentiële chauffeurs moeten nog wel hun rijexamens met goed gevolg afleggen bij het CBR. En die organisatie gaf onlangs ook al aan te merken dat er veel vraag is naar examens voor taxi, bus, vrachtwagen en tractor. Alle indicatoren wijzen dus niet alleen op een groei van het aantal startende taxi-ondernemers, maar ook op een toename van het totale aantal taxibedrijven. Het is dus niet zo dat de groei teniet wordt gedaan doordat er net zoveel of meer zelfstandige chauffeurs weer mee ophouden.

Naast de veranderde taxiwet noemt ING ook de groei van Uber als oorzaak van het toenemende aantal taxi-starters. Uber werkt immers met zzp’ers. De dienst is vooral in Amsterdam en omgeving actief, en daar zit tevens de grootste groei in het aantal startende taxi-ondernemers. In 2015 waren dat er nog 249, vorig jaar waren het er met 787 ruim drie keer zoveel.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

5 reacties op “Drie keer zoveel startende taxi-ondernemers in 2016”

Ton van Dalfsen|01.04.17|10:39

Ik zie niet hoeveel er uit een toen bestaande grooooooote vof zijn gestapt en zelf een vergunning hebben aangevraagt en daardoor zelf dus nieuwe inschrijving bij KvK moesten doen.

Esther Gruppen|06.04.17|11:28

niet zo moeilijk he !!!!! eerder waren er veel vof’s, daarin zat een vakbekwaam, maar je hoeft nu geen diploma meer te hebben, en voor € 1500,00 heb je een vergunning. De meeste die beginnen, komen vanuit een andere vof. Ze moeten de aantal chauffeurs bijhouden, dan zal je zien dat dit ongeveer gelijk blijft.

taxibelangen STN|06.04.17|12:41

Op 1 januari 2017 zouden de nieuwe (veel lagere) tarieven voor de vergunningsaanvraag in zijn gegaan(ongeveer 450 euro). hierover is in juli 2016 vergaderd, vervolg stond gepland in oktober 2016 maar vanwege het feit dat ‘de departementale besluitvorming op de concept-regeling’ nog niet was afgerond is dat vervolg tot nader order uitgesteld. Tot op heden nog steeds niets vernomen. Wel prettig voor Kiwa dat er nu nog zoveel vergunningen zijn verleend tegen een veel hoger tarief.

Peter Scherf|06.04.17|13:18

Ja Taxibelangen heel fijn voor Kiwa…. en raad eens wie de echtgenote van de directeur van de Kiwa is….? juist de minister, een en ander is waarschijnlijk aan de ontbijttafel besproken…. Triest

Ton van Dalfsen|06.04.17|13:59

De meeste starters komen uit een VOF en moeten zich dus als starter inschrijven. Maar ze zijn wel net daarvoor uitgeschreven als vennoot. Daar zit het verschil. Had liever hier een duidelijker beeld gezien. Beetje navraag zou deze redactie sieren. net als elke redacteur die bij een dagblad werkt om zelf onderzoek te plegen. Dan krijg je hele andere cijfers te zien

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.