STN wil alle BCT-kosten op overheid verhalen

Stichting Taxibelangen Nederland wil middels een juridische procedure alle kosten voor de boordcomputer taxi (BCT) die taxiondernemers hebben gemaakt op de Nederlandse overheid verhalen. Volgens STN functioneren de BCT’s  niet naar behoren en is daardoor zelfs de handhaving stil komen te staan. Om het geld voor een juridische procedure te starten zal de brancheorganisatie een crowdfundingcampagne opstarten.

De boordcomputer taxi zorgt in de taxibranche nog altijd voor de nodige onrust. Het apparaat zou met name bij controles lang niet altijd naar behoren functioneren. Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven zouden die storingen bij controles grotendeels verholpen zijn als iedereen de nieuwste BCT-software zou gebruiken. Ook loopt er een pilot om de controles door de ILT efficiënter te laten verlopen.

Maar STN is het zat. De brancheorganisatie geeft aan dat de problemen met het functioneren van de BCT al jaren spelen en inmiddels zou de handhaving, op bezit en gebruik ervan na, feitelijk zijn gestopt. “Er wordt nog wel gecontroleerd, maar met de uitgelezen data wordt niets gedaan.”

Aanschaf apparaat is zinloos geweest

“De overheid heeft taxiondernemers verplicht heeft bij door haar gecertificeerde bedrijven de BCT af te nemen. Daarom is de overheid ook verantwoordelijk en aansprakelijk voor het goed functioneren van de BCT”, vindt Paul Dijkhuizen van STN. “Gelet op de lange periode waarin de BCT niet goed functioneert en het feit dat handhaving feitelijk is gestopt, is aannemelijk te maken dat aanschaf van het apparaat door de taxiondernemer zinloos is geweest. Ook is opmerkelijk te noemen dat de taxiondernemer zelfs werd verplicht om een software-update aan te schaffen om eerder falen van de BCT te maskeren.”

De brancheorganisatie houdt het niet bij deze aantijgingen, maar heeft ook laten onderzoeken wat er op juridisch gebied mee mogelijk is. “Uit dit onderzoek komt naar voren dat de juridische positie van de taxiondernemer sterk genoeg is om alle kosten bij de overheid te gaan verhalen.” Dat betekent echter nog niet dat de gang naar de rechter een feit is. Daar moeten immers kosten voor worden gemaakt die STN als stichting niet alleen kan dragen.

Gang naar de rechter

Binnen het bestuur van STN is daarom het idee ontstaan om de kosten van een dergelijke procedure te laten financieren via crowdfunding en/of door individuele investeerders. Er wordt een gespecialiseerd team van advocaten ingeschakeld om de juridische procedure op te starten. Een bijdrage leveren via crowdfunding en als taxiondernemer deelnemen aan de gang naar de rechter staan in principe los van elkaar.

“Voor de taxiondernemers zijn aan die juridische procedure geen kosten aan verbonden”, vertelt Paul Dijkhuizen.  “Die kosten worden gefinancierd uit de crowdfunding. Wij vragen al onze leden, en de taxiondernemers daarbuiten, om ons te machtigen om alle kosten voor de BCT te verhalen op de overheid. Als de juridische procedure wordt gewonnen, ontvangen zij een fors deel van de aanschafprijs en andere BCT-kosten terug.”

Voor het organiseren van de crowdfunding heeft STN Melenkurion in de arm genomen, een bedrijf dat actief is in het ondersteunen van ondernemers.  Binnenkort moet meer bekend worden over die crowdfundingcampagne.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

38 reacties op “STN wil alle BCT-kosten op overheid verhalen”

Ton van Dalfsen|01.03.18|11:58

Ik heb geen updates in mijn BCT’s omdat die niet bij wet verplicht zijn. Kijk de wet er maar op na.

Duco Douwstra|01.03.18|13:08

Geweldig zoals de STN zich inspant voor alle taxiondernemers in heel Nederland.Taximensen die zich voor die luttele 50€ p.j. nog niet hebben aangemeld bij taxibelangen zouden zich moeten schamen.Ik weet hoe alle bestuurders van STN keihard hun best doen voor iedereen,zonder daar € 1,00 voor te ontvangen,zelfs de reiskosten betalen ze zelf.Zij zijn louter bezig met het onrecht te bestrijden.Wees solidair en geen profiteur en meld je nu aan via http://www.taxibelangen.nl en wordt lid in ons aller belang.

Duco Douwstra|01.03.18|13:24

Het BCT project loopt al vanaf 2004,bij de 1e vergadering waren veel deskundigen aanwezig.Bij de volgende nog maar de helft,de rest gaf aan dat zij de opzet en de beoogde doelstellingen,zinloos en niet haalbaar achten.Uiteindelijk bleven alleen Rex Urban en ik als ervaringsdeskundigen nog over.Omdat wij toen al onophoudelijk waarschuwden voor alle huidige problemen,werd ons medio 2007 de toegang tot het overleg geweigerd.De digitale handtekening toestaat was uiteindelijk de grootste fout.

Wil Leenders|01.03.18|13:29

Prima plan!

Duco Douwstra|01.03.18|13:36

Ik kan mij niet voorstellen dat er nog iemand is die denkt dat de wereld rondom de BCT,stil is blijven staan de afgelopen 10.Dus er zijn vele malen betere en veel goedkopere systemen dan de BCT. Zoals Online voor € 150,00 p.j.alle eigen data te downloaden vanaf elke locate.Gratis updates zoals met de smartphones enz.Maar uitsluitend zij die belang hebben bij de BCT (m.u.v. STN)zitten om de tafel en vertellen keiharde leugens tegen de staatssecretaris.En vergeet de ILT/Kiwa belangen ook niet.

Duco Douwstra|01.03.18|13:41

Geweldig zoals de STN zich inspant voor alle taxiondernemers in heel Nederland.Taximensen die zich voor die luttele 50€ p.j. nog niet hebben aangemeld bij taxibelangen zouden zich moeten schamen.Ik weet hoe alle bestuurders van STN keihard hun best doen voor iedereen,zonder daar € 1,00 voor te ontvangen,zelfs de reiskosten betalen ze zelf.Zij zijn louter bezig met het onrecht te bestrijden.Wees solidair en geen profiteur en meld je nu aan via http://www.taxibelangen.nl en wordt lid in ons aller belang

Peter Vriens|01.03.18|14:59

“Waymo gaat chauffeurloze taxidienst opzetten”
Een zelf rijdende Taxi is niet afhankelijk van een door ILT, “onder toezicht gestelde chauffeur”
Zo’n taxi is natuurlijk veel goedkoper door minder en onnodige regelgeving waar wij nu wel last en onkosten van ondervinden, wat uiteindelijk ten koste gaat van ILT ambtenaren en duizenden chauffeursbanen.
STN is op de goede weg door te helpen van de idiote bct af te komen.
Nu Stientje van Veldhoven nog even de feiten voorleggen.
Wie weet?

Duco Douwstra|01.03.18|23:58

Ik verbaas mij over de weinige reacties,als advocaten hebben aangegeven dat zij een rechtszaak willen aanspannen tegen de staat. En dat kan diverse grote voordelen hebben voor iedereen, of je nu voor of tegen de BCT ben. Ten eerste als de verplichting word opgeheven, dan ben je vrij om te doen wat je wil, i.p.v. dat je nog in de dwangbuis van een systeem zit dat niet op de toekomst is ingesteld. Daarnaast zou er ook een grote schadeclaim gehonoreerd kunnen worden.

Frans Ritzerfeld|02.03.18|09:06

Eindelijk pffffff, en grote dank, ben benieuwd hoe het met mijn eigen procedure gaat, want ik was al bezig met een procedure tegen de Staat, een en ander zal verduidelijkt worden, mijn taxibedrijf en ik neem aan diverse andere taxibedrijven zitten met schadeclaims van tonnen zo niet miljoenen. Ze mogen voor mij de hele ILenT opdoeken, dit is bewezen corruptie van de bovenste plank, regelrechte volksverlakkerij en verkwisting van zo niet miljarden van zuur betaald gemeenschapsgeld, kapitaalvernie

Frans Ritzerfeld|02.03.18|09:15

Kapitaalvernietiging, dit mag en kan toch nooit ongestraft blijven.
De taxibranche is onderworpen aan bewezen Kartelvorming gecreeerd door de Staat NL EU NU art. 85, (verboden)de Staat NL maakt bewezen van EU NU art. 86 misbruik van macht om dit Kartel te beschermen waardoor men zich waant in een communistische staat te leven.
De vraag rijst wel, waarom sluit zich niet iedereen bij STN, ze gaan er echt voor en vergelijk dit eens allemaal met wat KNV taxi voor haar leden doen, niets dus.

Frans Ritzerfeld|02.03.18|09:29

Het is eigenlijk triest te moeten ervaren dat buiten Taxi Pro de andere media hier geen aandacht of weinig aandacht aan schenkt, hier worden regelrecht de mensenrechten geschonden.
Wat heeft dit allemaal met democratie te maken, daarbij komt he uitgeroepen referendum tegen de sleepwet, “HALLO” 403.000 stemmen tegen, in deze sleepwet wordt ook de toekomst van de BCT bepaald, het digitaal opslaan van persoonsgerelateerde gegevens is bij wet verboden.
BCT doet niets anders, overheid is doel voorbij

Frans Ritzerfeld|02.03.18|09:45

Geschoten, hoe gaat deze malversatie nu verder met de belastingdienst en hoeverre wordt de taxiondernemer door de belastingdienst hier weer niet op af gerekend.
Terzijde zou het de belastingdienst sieren om ook eens op te treden, hoe kunnen er nu met
28% bewezen gebreken nog fatsoenlijke gegevens aan geleverd worden bij de belastingdienst.
Ik blijf in ieder geval gewoon bij mijn rittenstaten.
Er is maar een conclusie, voor de ATW en het RTW tachograven terug m.b.t. controle voor de de ILenT

Frans Ritzerfeld|02.03.18|09:53

Maar dan ook in iedere UBER auto
Dit is ook voor iedere politieagent leesbaar en controleerbaar, wat nu onmogelijk blijkt te zijn voor de Politie door het 4 ogen systeem, tja verzin het maar allemaal.

M.b.t. de belastingdienst gewoon rittenstaten aanleveren, ik denk dat ze daar heel erg blij mee zijn, want nu is het hek van de dam.

Taxi Lichtstad|02.03.18|10:52

Weinig reacties, oke: Hoezo heeft STN iets voor mij gedaan? Ik heb een BCT, ben er blij mee, scheelt me ontzettend veel administratief werk. Enige wat ze doen is grommen, verder gebeurd er niets. Hou op met onzin zoals: mensen moeten zich schamen als ze niet betalen aan STN, wat een onzin! Elke ondernemer bepaald zelf wat goed voor hem is of niet, daar heeft STN of Duco helemaal niets mee te maken! De BCT is er, hou op met zeiken en ga al die energie in werk omzetten.

Frans Ritzerfeld|02.03.18|11:56

Taxi Lichtstad, wat moet iedereen met uw reactie, heeft U soms aparte afspraken met de ILenT, dat U niet voor ieder mankement aan de BCT vervolgd word. Ik hoop van ganser harte dat U de eerste bent die verbaliseerd wordt op een van de 28 % bewezen gebreken. Hier worden malafide en bewezen feiten aan het daglicht gebracht, door deze hielelikkerij en waarschijnlijk ook nog verraden werk wilt U misschien in een goed boekje komen bij de ILenT waardoor de hele taxibranche verziekt word

Frans Ritzerfeld|02.03.18|12:07

Dit wat STN doet is gecontroleerd door diverse advocaten anders was dit nooit voor de rechter gekomen, dit alleen bewijst dat wij met zn allen in naam van eerlijkheid en oprechtheid ook naar andere collega’s toe goed bezig zijn.
Het is maar goed dat er ook nog oprechte collega’s zijn en domoren zullen er altijd zijn, wat nu verschrikkelijk is dat ze niet in de gaten hebben dat er ook voor hun gevochten word.
Triest voor woorden.

Hans de Koning|02.03.18|12:58

Ik moet mijn collega Lichtstad toch even bijvallen. Natuurlijk is de BCT te duur, is de manier waarop hij aan de markt is opgedrongen discutabel, is de rol van KIWA dubieus en mist hij bepaalde functionaliteiten. Maar wat is het alternatief? Terug naar rittenstaten, werkboekjes en al dan niet correct geplaatste kruisjes en lijntjes? Of een wirwar van apps en zelfbouwsystemen waardoor controle op de weg alsnog onmogelijk is? Het lijkt erop dat de huidige situatie dan toch de minst onwenselijke is

Frans Ritzerfeld|02.03.18|13:32

Tja op een rittenstaat kan men geloof ik 125 overtredingen/fouten maken, dan heb ik het nog niet over de werkmappen, mijn taxibedrijf ligt 2 km van de Belgische grens, wat wij dus ook dagelijks overschrijden, daarnaast bieden wij ook nog Europaservice, dus wij vallen onder het beroepsvervoer, met een rittenstaat en werkmap kan ik mij overal in Europa de ATW en de RTW verantwoorden. Dit gaat met de BCT niet is zelfs onmogelijk gemaakt door het 4 ogen systeem.

Taxi Volendam|02.03.18|15:08

Beste TaXi Lichtstad.
Niemand verhinderd jou of iemand een ondeugdelijk ding te kopen.
De BCT voldoet echter aan geen enkele doelstelling door de overheid zelf voorgeschreven.
Ondeugdelijk dus.
(Reden waarom ze alleen op het aanwezig zijn van een BCT controleren )
Dat noem jij gezijk.
Mogen we alstublieft op komen voor onze rechten en iets deugdelijks aanschaffen.
De bct scheelt jou veel werk.
Meer of minder?
Leg dat maar eens goed onderbouwd uit.

Taxi Volendam|02.03.18|15:15

Hans,
Er zijn wereldwijd uitstekende systemen te koop voor een fractie van wat de BCT kost.
Die zijn uitgetest en er is garantie op.
Dat is een alternatief veel beter als de BCT.

Frans Ritzerfeld|02.03.18|15:31

Hoeveel boeken moet men nog schrijven om deze calamiteiten bij bepaalde personen door de strot geduwd te krijgen, aan geen enkele van de 10 door de vakbonden en het ministerie opstelde m.b.t. de BCT eisen is voldaan, onderhand betreffen de BCT problemen een hele encyclopedie, alles wordt door ILenT van de hand gewezen, zelfs als men op een hoorzitting met een aangemelde BCT specialist verschijnt word deze meteen monddood gemaakt met een spreekverbod. Dus er is sprake van list, leugens en bedrog.

Taxi Volendam|02.03.18|15:48

En Hans,
Het nut van het werkboekje voor taxi chauffeurs is nergens ooit aangetoond of bewezen.
In grote landen om ons heen ook niet verplicht. Waarom hier een verplichting? Het is een raadsel.
Daarom stoppen met die rijtijdenwet .
Er is een arbeidstijden wet die geld voor elk beroep en er is bovendien een cao.
Geen beroep werkt met die kruisjes.
Waarom wij wel ???

Frans Ritzerfeld|02.03.18|17:42

Wij zijn belazerd, de politiek is belazerd, alle NL belastingbetalers zijn belazerd, zelfs de Gemeentepolitie is belazerd door ILenT, want daar proberen ze nu alles neer te leggen om naderhand hun handen in onschuld te wassen, als men 5 taxi’s in beslag genomen krijgt terwijl ze dit wettelijk niet mogen, zelfs bij Uber niet, begint men een ander toontje te zingen, zelfs aangetoonde rechterlijke beslissingen worden met voeten getreden.
Resultaat ze eigenen zich allemaal bewezen te veel macht toe.

Bct Boordcomputer|02.03.18|20:39

@ Taxi Lichtstad.
Je kunt de app van b.v. Taximobility downloden. Kan iedereen overigens.
Het is kinderlijk eenvoudig te doen.
Kan je voor een proefperiode kosteloos op je computer en je mob.telefoon zetten
Werk daar eens een weekje mee.
Daar wordt je wijzer van en zal je er achter komen dat de huidige BCT geen toekomst heeft.

Frans Ritzerfeld|04.03.18|07:48

Verleden nacht grote ILenT razzia in Maastricht, niemand gelooft dit, had sinds kort een BCT en hij was al kapot, prullaria heeft op de testbank gestaan en was voor 100% in orde.
Maar na enkele dagen was hij stuk, net voor het weekend, daar komt ie, P.v. voor het niet aantonen dat ik niet kon aantonen genoeg rust te hebben gehad, P.v. voor verlopen chauffeurspas terwijl de aanvraag voor een nieuwe in behandeling is, en nu komt ie, als men de grens met Belgie overschrijd moet men een andere

Frans Ritzerfeld|04.03.18|07:58

Chauffeurspas aanvragen volgens deze inspecteur, stoppen aan de grens de gegevensopslag van de BCT, ik heb hem gevraagd waar dit in de WP geschreven staat, dat ik als ik de grens over ga naar Belgie ik een nieuwe kaart aan moet vragen.
Ik toonde mijn netjes geschreven rittenstaat en zei tegen hem, dit is nu controleerbaar voor iedere inspecteur, ook in heel de EU, ja maar U heeft geen werkmap, ik zei U heeft toch bepaald dat deze niet meer geldig zijn, dan krijgt men van die stomme antwoorden.

Frans Ritzerfeld|04.03.18|08:09

De wetgever heeft dit bepaald, ILenT maken met list leugens en bedrog de wetten.
Ik heb ook verklaard dat als men een eerlijk mens met 23 a 24.000 euro met boetes om de oren slaat zelfs een heel taxibedrijf vernietigd in hun opdracht is het toch een klucht waar de hele wereld mee kan lachen, want uiteindelijk gaat een rechter hierover bepalen. ILenT heeft onze Politiek besodemieterd en eigenlijk iedereen STN start niet voor niets een rechtszaak c.q. boven omschreven, iedereen is fout.

Frans Ritzerfeld|04.03.18|08:18

Behalve de ILenT, men creeerd hier wet en regelgeving om zich puur zelf in stand te houden.
Ik heb in het verleden al een gesprek met deze inspecteur gehad over het feit bekeuringen, waarin ik opperde, Jullie zijn allemaal boeven en schrijven alleen maar bekeuringen uit en U maakt zich schuldig aan halsafsnijderij, nee dit was niet zo zei de inspecteur, ik zei als ik dit zeg kan ik dit ook bewijzen, noem mij een iemand op die wat van U € 5,= gekregen heeft omdat hij zich goed aan de regels houdt

Frans Ritzerfeld|04.03.18|08:26

Ik kreeg van een oudere eigenaar van een taxibedrijf de vraag gesteld, bent U een taxibedrijf begonnen en ik antwoordde, ja meneer, luister goed wat ik U ga vertellen, vanaf nu komt U vaker voor de rechtbank als dat U ooit nog eens in de kerk komt, die man had voor 100% gelijk, ILenT moet op alle fronten terug gefloten worden, ik had wel een heerlijk gevoel om zo een beambte in zijn gezicht te vragen, hoe voelt dit nu aan, om publiekelijk naar waarheid eens aan de schandpaal genageld te worden.

Frans Ritzerfeld|04.03.18|08:36

Ik dank namens mij en vele collega’s Taxi Pro om via dit medium eens de ware waarheid aan het licht te brengen, want er bestaan ook nog beambten die zeggen dat het woord stigmatiseren niet in het NL woordenboek voorkomt.
Met een taxi kan men op iedere hoek van elke straat van de weg af gekieperd worden en met leugens en bedrog gestigmatiseerd worden tot de grootste crimineel.

Duco Douwstra|04.03.18|18:58

Even wat orde in de chaos brengen.Lichtstad als jij blij ben met jou BCT,dan mag en kan een ander daar toch wel erg veel problemen mee hebben?De STN is opgericht omdat voorheen uitsluitend met knv werd overlegt en nu zit STN dus ook in het overleg.En natuurlijk zijn er vele malen betere en goedkopere systemen dan de BCT € 150,00 per jaar online dagelijkse gratis updates als dat nodig is,super systeem.En Frans de fiscus wil 0,0% met de ruim 30% aantoonbaar onbetrouwbare BCT te maken hebben.

Frans Ritzerfeld|05.03.18|12:30

Beste collega’s, lees wat Duco hierboven schrijft, de belastingdienst accepteerd deze rotzooi ook niet en alles wordt bij ons ondernemers gelegd, rijst bij mij wel de vraag, waarom grijpt de belastingdienst niet in, de overheid is zichzelf failliet aan het maken en leggen de problemen bij ons neer, dit kan toch nooit de bedoeling zijn, waarom grijpt niemand in.
Kreeg een P.v. zaterdag omdat ik geen werkmap had om aan te tonen wat ik vrijdag gewerkt had.
Overheid heeft werkmappen in de ban gedaa.

Frans Ritzerfeld|05.03.18|13:08

Volgens de inspecteur moet men dan van de hele week de rittenstaten bij zich hebben, ik vroeg en waar staat dit weer in de WP geschreven. enz.
NL is echt een bananenrepubliek geworden en hier schuilt veel meer achter, neemt U mij niet kwalijk, welke leidinggevende klootzak bij het Directoraat Generaal geeft zijn inspecteurs de opdracht om op deze shit BCT te handhaven, zodat deze inspecteurs publiekelijk voor corrupt uit gemaakt worden, hier zit geen adder onder het gras maar een boa constructo

Frans Ritzerfeld|06.03.18|09:01

Ons hele politieke beleid moet op de schop en de knuppel moet eens echt door het hoenderhok.
Ik wens Stichting Privacy First ook veel succes met de risicoprofilering en inbreuk op de privacy, miljarden worden hier jaarlijks verspild, of het nu misdaadcijfers zijn of de nu aangenomen wet afluisteren door de belastingdienst, de politiek schiet op alle doelen voorbij, en gaat boven EU recht staan met haar actie’s en wetsveranderingen.
Bij iedere wetsverandering worden weer organen in het leven

Frans Ritzerfeld|06.03.18|09:11

geroepen en het eerste wat deze mensen doen is zichzelf in stand houden, geef ze maar eens ongelijk, ondertussen is NL zichzelf failliet aan het maken, ik heb alle politieke partijen aan geschreven en heb het gevoel dat, wat moeten we met die 40.000 taxi’s, wij worden niet serieus genomen

Taxi Lichtstad|07.03.18|10:07

Meerdere BCT’s hier, werken allemaal prima. Ook onze koerierwagens hebben wij met BCT’s uitgerust (wat niet wettelijk verplicht is). Eind van de maand usb stick erin en 5 minuten later heb ik alle cijfers van elke chauffeur, op rekening, kaart en contant overzichtelijk. Heerlijk om niet meer al die rittenstaten uit te puzzelen. Maar waar ik vooral over viel is dat ik als voorstander (ieder zijn mening), word verteld dat ik me moet schamen omdat ik die stichting niet betaal, bekijk het even!

mike van Wanum|08.03.18|13:12

Het blijft gewoon een opgedrongen apparaat . De een is er blij mee,maar toch het overgrote deel niet. Een fout is zo gemaakt en kan niet teruggedraaid worden,dus ben je verplicht dit te noteren voor evt uitleg aan de belasting in de toekomst. Nu is ook de kortingsknop verdwenen uit de cabman,vanwege Europa en NMI .Meters die gekoppeld zijn aan een bct hebben dit probleem weer niet. Vreemde wetgeving allemaal

Ruben Brandenburg|11.03.18|12:34

kortingknop is niks verdwenen , gewoon niet updaten, word door niemand verplicht

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.