Geen doorstart voor Personenvervoer Zuid-Limburg

Er komt definitief geen doorstart voor Personenvervoer Zuid-Limburg en dochterbedrijf Claessens Personenvervoer. Deze bedrijven gingen in februari bankroet nadat de directie zelf het faillissement had aangevraagd. Er waren wel kandidaten voor een overname, maar nadat een grote opdracht wegviel gebeurde dat ook met de belangstelling om PZL door te starten.

Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag van de curator, Marijke Schmitz van Paulussen Advocaten. PZL nam in april 2017 branchegenoot Claessens over. Een klein jaar later werd voor de hele zaak faillissement aangevraagd. Uit het verslag van de curator blijkt dat PZL uiteindelijk in de problemen kwam door het regiotaxivervoer onder de vlag van Omnibuzz. PZL reed dat vervoer sinds eind 2016 als onderaannemer van Munckhof, dat de eigenlijke opdrachtnemer is.

Tarieven te laag

Tijdens de uitvoering bleek volgens de directie van PZL dat de overeengekomen tarieven te laag waren. Uiteindelijk werd wel overeenkomst bereikt over een tariefsverhoging, maar volgens PZL kwam dat te laat en bovendien niet met terugwerkende kracht. Het verlies van bijna 100.000 euro per maand kon niet meer worden gecompenseerd, schrijft de curator. Claessens werd mede overgenomen om meer combinatieritten te kunnen maken. Maar PZL was voor ongeveer de helft afhankelijk van het Omnibuzz-vervoer en kon het verlies uit dat werk niet goedmaken met inkomsten uit andere opdrachten.

Hierdoor zagen de bestuurders van PZL zich genoodzaakt om het faillissement aan te vragen. Dat werd door de rechter toegekend en op 6 februari kregen de 166 werknemers ontslag aangezegd. Van hen konden er 76 binnen zes weken bij een nieuwe werkgever aan de slag. En voor de negentig anderen geldt dat de meesten na die zes weken ook elders werk hebben gevonden. Dat geldt voor de meeste planners, maar vooral voor chauffeurs. Verschillende administratieve medewerkers van PZL waren in het bezit van hun chauffeurspapieren en zijn elders op de taxi gaan rijden.

Lot bezegeld

In de eerste weken was er nog veel belangstelling om PZL en / of Claessens over te nemen. Maar Munckhof vond zelf al snel andere vervoerders om Omnibuzz in de Westelijke Mijnstreek uit te voeren. Daardoor viel ongeveer de helft van het werk van PZL weg. Het overgebleven werk betrof vervoer verspreid over een relatief grote regio. “Geen van de overnamekandidaten wilde dit resterende deel overnemen en daarmee was het lot bezegeld: geen doorstart.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.