Taxibussen ziekenhuis

Tweede Kamer stemt in met afschaffen BPM-teruggave taxi’s

De BPM-teruggaveregeling voor taxivoertuigen wordt definitief afgeschaft. Wel zal er worden gemonitord of er voldoende aanbod is in hybride of volledig elektrische taxibusjes. Brancheorganisatie KNV is erg teleurgesteld over deze uitkomst en voorspelt desastreuze gevolgen, onder meer in de vorm van taxibedrijven die ten onder zullen gaan.

Over de straattaximarkt wordt eigenlijk al niet meer gesproken. Daarvoor was al duidelijk dat het kabinetsbesluit om de BPM-teruggave af te schaffen niet meer zou worden teruggedraaid. Voor het zorgvervoer was die hoop op uitstel of afstel er nog wel, omdat een deel van de politiek zich achter de sector schaarde. Een motie namens de SP pleitte voor uitstel met twee jaar, en in een amendement werd zelfs voorgesteld om de maatregel helemaal terug te draaien.

Maar gisteren stemde de Tweede Kamer in met de belastingplannen van het kabinet, en dus ook met deze maatregel voor de taxisector. Het afschaffen van de BPM-teruggave moet de taxisector stimuleren om snel over te stappen op uitstootvrije voertuigen. De BPM-teruggave kan namelijk duizenden tot tienduizenden euro’s belopen. Zeker voor de zwaarder taxibussen in het doelgroepenvervoer loopt dit snel op. Voor taxibusjes met weinig of geen uitstoot is er sprake van weinig of geen BPM.

Zorgvervoer 14 procent duurder

Het punt is alleen: die busjes zijn er nu nog nauwelijks. Er wordt wel aan gewerkt, onder meer middels een bestuursakkoord voor uitstootvrij doelgroepenvervoer in 2025, maar dat heeft tijd nodig. De sector vindt dat ze onevenredig hard wordt geraakt. KNV liet een onderzoek uitvoeren waaruit blijkt dat de kosten voor zorgvervoer door de maatregel met 14 procent zal stijgen. Tegelijk vormen taxibusjes slechts zo’n 2 procent van de totale vloot busjes in het land, dus de milieu-impact zal ook gering zijn.

Dat betoogt de sector, die dinsdag ook een petitie aanbood in Den Haag. Deze werd gesteund door gebruikers van het doelgroepenvervoer en leveranciers van voertuigen. De redenatie is ook dat de hogere kosten voor het vervoer op het bordje van de gebruikers komt, want gemeenten en vervoerders kunnen die extra miljoenen niet ophoesten. “Onbegrijpelijk dat de Kamer zo’n breed gesteunde petitie gewoon naast zich neerlegt”, vindt KNV.

‘Deel vervoerders zal failliet gaan’

De afschaffing van BPM-terrugave voor taxivoertuigen gaat dus gewoon door. Deze wordt ook niet met twee jaar uitgesteld en dan gelijkgetrokken voor alle voertuigen, zoals nog werd gehoopt. De enige motie die het wel redde, was het voorstel om dan maar te monitoren of er voldoende aanbod is in ‘groene’ taxibusjes. Volgens KNV is dat er nu gewoonweg niet en gaat dat monitiren niks opleveren wat nu ook al niet bekend is. “We weten al wat uit de monitoring gaat komen: verschraling van het aanbod en/of opdrachtgevers die duurder uit zijn en een deel van de vervoerders die, vanwege langlopende contracten, financieel klem komen te zitten en failliet gaan.”

Beraden op verdere steun

De brancheorganisatie had op zijn minst graag twee jaar uitstel van de maatregel gezien, maar ook dat bleek niet haalbaar. Nu wordt de branche volgens KNV onevenredig hard geraakt terwijl er juist wel werk wordt gemaakt van uitstootvrij doelgroepenvervoer. “KNV is en blijft, samen met haar leden, uiteraard wel vóór duurzaam vervoer. Van alle taxi’s rijdt al 20 procent op alternatieve brandstoffen. Dat is wereldwijd gezien op taxigebied nergens zo en is ook vele malen meer dan rest van het totale Nederlandse wagenpark. Maar KNV gaat zich, gelet op deze uitkomsten, wel beraden over verdere steun aan initiatieven om versneld tot verdere verduurzaming van de taxivloot te komen.”

Lees ook: SP: draai afschaffen BPM-teruggave taxi’s terug

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

12 reacties op “Tweede Kamer stemt in met afschaffen BPM-teruggave taxi’s”

Hans van Bochove|16.11.18|14:06

duurzame vervoermiddelen zijn een goede zaak maar de branche moet het wel bij kunnen houden. grote bedrijven zullen wel een budget hebben voor deze giga investeringen, kleine bedrijven hebben dat zeker niet. de rendementen in onze branche zijn bijna nihil dus zal er voorlopig ook geen budget voor komen. dat gaat dus bedrijven, banen en veel minder aangepast en noodzakelijk vervoer voor de klanten betekenen. de kilometerprijzen zullen gigantisch uit de pan rijzen, dit is al aangetoond.

Hans van Bochove|16.11.18|14:12

de overheden bedenken continu wat uit maar geven de markt en of de fabrikanten geen enkele tijd om maatregelen te treffen om de plannen ten uitvoer te kunnen brengen. zeer kortzichtig en afbraak aan het MKB tot gevolg vanwege dit kortzichtige en niet over gevolgschade nadenkend plan. alleen al in onze branche hebben we de geldverslindende BCT, transitievergoedingen en nu dus ook nog eens de nog niet volledig veilige doorontwikkelde milieu voertuigen op ons bord. dank overheid goed bezig.

Je hebt helemaal gelijk Hans,
Maar wij als taxichauffeurs slikken alles wat de overheid probeert om ons de nek om te draaien, als zoiets in bijvoorbeeld Frankrijk gebeurt dan komt er een echte opstand en kan je wat afdwingen.

Cindy De Koeijer|17.11.18|11:56

Peter, wanneer gaan we een dag staken met zijn allen?

Cindy De Koeijer|17.11.18|11:57

Peter, wanneer gaan we met zijn allen dan staken?
Je kan ook zoiets organiseren

Ton van Dalfsen|17.11.18|12:51

KNV is fel tegen de afschaffing. Waarom organiseren zij niet een demonstratie? Zij werken dus ook mee aan het afglijden van de branche. alleen achterkamertjes politiek voeren is niet voldoende tegenwoordig.

Ik denk dat een dag staken geen zin heeft, misschien wel de binnenstad van grote steden volledig onbereikbaar maken door taxi opstoppingen te veroorzaken.

Rodney Barten|17.11.18|19:41

Het is werkelijk van de zotte dat alleen de taxibranche met deze maatregel word getroffen, de andere 98 procent van de bpm vrije busjes word niet met deze regeling belast. Het is niet eerlijk dat onze branche is korte tijd met 2 verhogende kosten te maken krijgt, de btw en nu de bpm. De kosten reizen de pan uit. Ik kreeg zelfs van mijn verzekeringmaatschappij een verhoging van 30 procent op de premie (TERWIJL IK 12 SCHADEVRIJE JAREN HEB EN IN DE HOOGSTE BONUS/MALUS ZIT)

VJ Ramdin|22.11.18|11:21

Beste heren, wij worden verkracht onder onze ogen en doen niks er is maar 1 oplossing en dat is in actie komen!!! De heer Walgreen heeft helemaal gelijk als dit in het buitenland gebeurt staan ze allemaal achter elkaar!!! Wat heeft de KNV betekend voor ons kan iemand mij dat vertellen……..!!!! Lekker alles slikken daarom is Rutte voor de derde keer gekozen!!!!

Johnny Baars|22.11.18|13:30

De taxichaufeur van vandaag de dag heeft geen ballen en stem meer we laten ons de laatste 18 jaar al heerlijk van achter nemen door de polletiek en gemeentes. Tegenwoordig is iedereen zo bang dat ze niks meer durven zou zegge mannen lekker blijve bukken voor ze.of gaan vakkevullen bij alberthein

JC Whats|23.11.18|02:02

zit er ook nog bpm op een 9 jaar oude Prius?

Hybrid he, met leer!

Peter Vriens|27.11.18|14:18

Iedere taxiondernemer zou verplicht georganiseerd moeten zijn.
Alleen je ongenoegen kenbaar maken op deze site helpt niets.
Het lijkt er op dat de grote ondernemers via KNV met de overheid communiceren.
Wil een “kleine”ondernemer ook gehoord worden,dan is lid worden van een taxi organisatie het minste wat je doen kan.
Stop dat zeuren aan de zijlijn en probeer een steentje bij te dragen door in een organisatie mee te overleggen.
Dan kom je misschien bij de overheid serieus over en gebeurt er iets

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.