Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

Kiwa: tijdige levering nieuwe BCT-kaarten niet in gedrang

Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

Kiwa is onlangs wat later dan gepland begonnen met de productie van de nieuwe generatie boordcomputer taxi-kaarten. De kaarten kunnen worden uitgeleverd voordat de bestaande exemplaren vervallen, maar Kiwa benadrukt wel dat chauffeurs en ondernemers de kaarten zo snel mogelijk in ontvangst moeten nemen.

In maart 2020 vervallen de huidige G2-veiligheidscertificaten op de kaarten. Iedereen met een kaart die na 1 januari 2020 nog geldig is, krijgt eenmalig gratis een nieuw exemplaar met G3-certificaat. Kiwa wist van meet af aan dat er tijdsdruk op de operatie stond. Het gaat immers om zo’n 60.000 chauffeurskaarten, ondernemerskaarten en keuringskaarten. Deze moeten bovendien allemaal persoonlijk door de kaarthouders in ontvangst worden genomen.

Uitvoerig getest

Kiwa benadrukt dat er in dit proces weliswaar wat vertragingen zijn opgetreden, maar dat de haalbaarheid van het geheel nog steeds van kracht is. De vertraging kwam met name door “enkele tegenvallers in het implementeren van de software”, laat een woordvoerder weten. Enkele weken geleden waren de eerste kaarten beschikbaar, die vervolgens uitvoerig in de BCT zijn getest. “Dit leverde geen onoverkomelijke problemen op, zodat we de productie van de G3-kaarten konden starten.” Vanwege de overgang werden aanvragen voor nieuwe kaarten enige tijd geparkeerd, maar ook dit is inmiddels weer opgepakt en Kiwa geeft aan dat alles binnen de wettelijke termijn wordt geleverd.

De productie van de kaarten is inmiddels in volle gang. Tijdige levering is haalbaar, maar daarbij vraagt Kiwa ook de medewerking van de markt. “Kiwa wil alle kaarthouders er op wijzen dat ze hun kaart zo snel mogelijk in ontvangst nemen. Alleen dan gaat het lukken iedereen tijdig van de juiste kaart te voorzien”, aldus de woordvoerder.

Op tijd in ontvangst nemen

De nieuwe kaarten hoeven niet te worden aangevraagd, maar worden bij iedereen die het betreft aangeboden. “Er kan gekozen worden voor bezorging of afhalen op Ă©Ă©n van de afhaallocaties, maar elke houder moet zijn of haar kaart(en) sowieso persoonlijk in ontvangst nemen. De BCT-kaarten worden een beperkte periode bewaard en indien men te laat is met in ontvangst nemen zal men zelf een nieuwe G3-kaart moeten aanvragen waar dan wel voor betaald moet worden.”

Lees ook

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “Kiwa: tijdige levering nieuwe BCT-kaarten niet in gedrang”

Tjerk Vinckx|05.12.19|04:04

Waar neer men boven genoemde blabla proza leest kan men tussen de regels door vernemen dat de KIWA zijn handen in onschuld wast. Ik probeer het u duidelijk te maken,KIWA benadrukt dat u de kaarten zo snel mogelijk moet afnemen,enkele tegenvallers ivm het implementeren van de software,geen overkomelijke problemen (??),nieuwe kaarten tijdelijk geparkeerd…..Een asbest advies / sanerings- bedrijf dat door Minister Schults huppeldepup welk hier 2,8 miljoen verdiende als semi private

Tjerk Vinckx|05.12.19|04:12

overheids orgaan legt weer de verantwoordelijkheid bij u.Een troela welk de Wet Openbaarheid Bestuur naast zich neer legt…..
Tijdelijk 60.000 plastic kaarten uitgeven, joehoe lange leve het milieu.
De maand december heeft 17 werkdagen voor de ambtelijke kneuzen, ik stel dat u deze kaarten niet op tijd binnen krijgt, maar uit eindelijk krijgt u het op u boterham !!!
Wat een gotspe, BCT …….hahaha.

Holland Taxi Peter Walgreen|05.12.19|16:47

Het maakt de machtswellustelingen van de KIWA niks uit als het fout gaat, de schuld ligt toch nooit bij deze oplichters.
Het is al zwaar crimineel gedrag dat je BCT op zwart gaat omdat hun dat willen, zou hetzelfde zijn als ik een nieuwe auto koop en na een paar jaar krijg ik bericht dat alles geblokkeerd wordt tenzij je een pak geld neerlegt.

Rex Urban|06.12.19|09:30

De BCT heeft de 0 en 1 meting ondergaan. De uitkomsten van beide metingen zijn zeer slecht.
Wat is de zin van nieuwe kaarten die gebruikt gaan worden in een ondeugdelijke BCT ? zie 0-1 meting
Mag de taxibranche a.u.b. meepraten over (een verplicht te betalen wanproduct) en een kans krijgen om mee te werken aan verbetering of afschaffen wanneer dit niet mogelijk is.
Door kritiek op de falende BCT is Taxibelangen niet gewenst in de BCT commissie.
Taxibranche heeft recht op een DEUGDELIJK product.

Erik Pronk|14.12.19|12:18

Ik heb alleen een brief van de KIWA dat ik de nieuwe Chauffeurskaart heb ontvangen. Geen kaart. Geen uitnodiging om de kaart in ontvangst te nemen.

Ron de Zeeuw|19.12.19|18:37

Pas geleden een nieuwe bct kaart ontvangen omdat de oude niet meer functioneerde. Ik moest de kaart wel zelf betalen terwijl enige weken later er een een nieuwe kaart verschijnt. Fijn dat ze zo flexibel zijn om mij het volle bedrag van 130 euro te berekenen!!

Ineke van Lieshout|22.01.20|14:48

KIWA is zelf schuldig als je ze belt duurt het zeker een half uur ok langer voor dat ze tijd voor je hebben,en de kosten zijn voor je eigen(als je mobiel belt)duur grapje.neem gewoon de telefoon op en help je klanten zodat je niet zo lang moet wachten

RS|06.03.20|09:03

Ga staken TAXI LAND! GA HET VELD OP ! Doe het voor de rest die er nog zijn en door willen. Laat ons niet vallen