Rechter, rechtbank. Foto: iStock / Alexstar

Rechter: niet functioneren BCT lag niet aan taxichauffeur

Bestuurders van taxi’s moeten er zorg voor dragen dat hun boordcomputer taxi goed functioneert. Maar dat betekent niet dat het automatisch de schuld van de chauffeur is als de BCT niet goed werkt. Dat blijkt uit een recent hoger beroep in een zaak over dit onderwerp.

De oorsprong van dat hoger beroep ligt in augustus 2017. Een man werkte toen als taxichauffeur op Schiphol, maar zijn boordcomputer taxi werkte niet zoals dat zou moeten. Dat bleek tijdens een controle. Hem werd verweten dat hij er geen zorg voor had gedragen dat de BCT wél goed functioneerde. Dat leidde tot een rechtszaak, waarin de man voor dit vergrijp ook een niet nader genoemde straf kreeg opgelegd. In hoger beroep haalde hij echter wel zijn gelijk.

Bezoekjes aan autobedrijf

Bij het gerechtshof verklaarde de man dat de BCT de dag voor de controle ook al kuren vertoonde. Hij was naar een gecertificeerd autobedrijf gegaan om daar naar te laten kijken. Dat bedrijf vond echter geen probleem en toen de chauffeur de volgende dag begon met rijden, deed de boordcomputer het gewoon. Pas bij de controle kwam aan het licht dat de BCT niet meer goed werkte. Daarop is hij weer naar het autobedrijf gegaan, en bij die tweede poging werd er wel een probleem vastgesteld. Toen heeft er ook een revisie plaatsgevonden.

De taxichauffeur heeft zijn bezoekjes aan het autobedrijf aangetoond, net als het feit dat de problemen met de BCT door dat bedrijf zijn vastgesteld en opgelost. Volgens het gerechtshof is daarmee bewezen dat hij er juist zorg voor heeft gedragen dat het apparaat naar behoren functioneerde. Dat dit niet het geval was, lag dan ook niet aan hem. Het gerechtshof heeft hem daarom vrijgesproken.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

4 reacties op “Rechter: niet functioneren BCT lag niet aan taxichauffeur”

Rex Urban|27.02.20|09:46

De chauffeur heeft de BCT niet ontwikkeld. Er zijn van meet af aan veel problemen met de boordcomputer. Waarom zou je kunnen verwachtten dat de chauffeur dit probleem kan oplossen?
De BCT moet gecertificeerd zijn, RDW gekeurd. Daardoor krijgt de chauffeur en iedereen het valse idee dat de BCT betrouwbaar werkt. Niets is minder waar, zolang de BCT niet aan zijn doelstellingen voldoet kan hij ook niet naar behoren functioneren. Daarnaast is de BCT afhankelijk van juiste invoer van de gegevens.

Duco Douwstra|27.02.20|10:33

En weer heeft een ILT inspecteur zich als een crimineel misdragen, de chauffeurs treft geen enkele schuld, maar is wel gestraft. Hij moest schriftelijk bezwaar maken, daarna naar de rechtbank waar hij een corrupte rechter trof die geheel onterecht de boete handhaafde. Daarna met behulp van een advocaat, hoger beroep met uitvoerig verweer heeft aangetekend, weer naar de rechtbank. Gelukkig kwam deze wél deskundige rechter tot de conclusie, dat de inspecteur zijn macht heeft misbruikt.

Duco Douwstra|27.02.20|10:45

De inspecteur had zelf moeten onderzoeken of de chauffeur de inspanningen had verricht zoals hij verklaarde om de (per definitie onbetrouwbare BCT) wel werkend te maken. Een boete opleggen zonder onderzoek naar de verklaring te doen is wel lekker makkelijk natuurlijk. Het wél betalen van de volstrekt onterechte boete zou 10 X minder gekost hebben dan deze hele procesgang. Als een inspecteur daar aan voorbij gaat, gedraagt hij zich (door misbruik van zijn bevoegdheid) als een crimineel!!

Aad Hofman|27.02.20|12:00

Ach, na onze laatste update geven al onze boordcomputers continu een foutmelding bij het afmelden, waarvoor updaten en betalen voor een update als deze niet goed meer wenst te werken.
Zoals eerder aangehaald bij bv. Apple zijn alle updates vrij van betalen en is dit een service van de producent.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.