Bertho Eckhardt. Foto: KNV / Bart Maat

KNV: onbegrijpelijk dat taxibedrijven geen tegemoetkoming krijgen

Bertho Eckhardt. Foto: KNV / Bart Maat

“Het TGOS-noodloket niet openstellen voor taxi- en touringcarbedrijven is een klap in het gezicht van alle ondernemers en chauffeurs.” Deze woorden uit Bertho Eckhardt, voorzitter van werkgeversvereniging KNV, over het uitblijven van financiële steun voor taxiondernemers. Deze week bleek dat zij die tegemoetkoming van 4.000 euro op hun buik kunnen schrijven. “Ook voor hun geldt een acute noodzaak voor steun.”

Het kabinet heeft vorige week een regeling ingesteld dat ondernemers een tegemoetkoming kunnen krijgen van 4.000 euro netto voor vaste lasten. Maar taxi- en touringcarbedrijven zijn hiervan uitgezonderd. Dit terwijl het taxibedrijven en de sector voor het besloten busvervoer hard getroffen worden door de huidige crisis en soms zelfs hun volledige omzet kwijtraken. De lijst met sectoren die voor de steun in aanraking komen wordt uitgebreid, maar niemand in de sector verwacht dat taxi’s en touringcars er nu wel op zullen staan. Sowieso is de regeling niet voor zzp’ers bedoeld.

Dicht tegen verbod aan

Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken heeft in WNL op zondag alleen aangegeven dat er naar de steun voor de taxisector gekeken wordt. “Onbegrijpelijk”, aldus Eckhardt, want enkele dagen geleden gaf minister van Nieuwenhuizen aan dat er alleen met taxi’s gereisd moet worden als er geen andere mogelijkheid is. Denk aan eerste levensbehoefte, medische noodzaak of vanwege een vitaal beroep. Dat zit dicht tegen een verbod aan en leidt er in ieder geval toe dat taxibedrijven in de consumentenmarkt te maken krijgen met een omzetverlies oplopend tot wel 100 procent.”

De situatie is vergelijkbaar in de touringcarsector, waarin veel kleinere familiebedrijven zitten. Veel reizen zijn stopgezet en scholen en themaparken zijn gesloten. Brancheorganisatie Busvervoer Nederland is onderdeel van KNV. Eckhardt: “Het toeristische vervoer viel weg, maar ook andere pijlers onder de sector, zoals de ondersteuning van het OV, internationale lijndiensten en het vervoer voor sportclubs. Vervoer dat nog wel doorgaat, zoals werknemersvervoer voor grote bedrijven, kent fors hogere kosten door inzet van meer voertuigen om te kunnen voldoen aan de hygiëneregels.”

Seizoensomzet

KNV benadrukt dat de nood nog eens extra hoog is, omdat eind maart het seizoen voor de touringcarbedrijven traditioneel begint. In die eerste maanden halen deze bedrijven het grootste deel van hun omzet binnen en die lopen ze nu mis. Er is grote kans dat die omzet ook niet meer kan worden ingehaald en dat brengt deze bedrijven onmiddellijk in grote problemen.

Dit heeft gevolgen omdat grote delen van de maatschappij gebruik maken van touringcarvervoer, ook buiten de vakanties. Het is voor KNV en zijn leden extra wrang dat reisbemiddelaars wel in aanmerking komen.”De touringcarbedrijven doen vaak hetzelfde werk als reisbemiddelaars, maar kennen een andere SBI-code omdat ze ook niet-toeristisch vervoer doen. Het werken met SBI-codes pakt hier veel te rigide uit”, stelt Eckhardt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “KNV: onbegrijpelijk dat taxibedrijven geen tegemoetkoming krijgen”

R a|30.03.20|17:44

De overheid wacht tot er een paar chauffeurs de pijp uit gaan door de corona dan zal de minister pas ingrijpen. De overheid heeft toch al schijt aan deze branche. Maar ons achterna zitten met ilt,hh etc om voor de kleinste overtreding onze brood af te pakken zijn ze wel goed in.

Viptouringcar.nl|31.03.20|00:41

Is de branche niet te lief richting onze overheid? Al weken geleden vroeg ik WTV aan voor het personeel welke om onbegrijpelijke redenen werd afgewezen. Wij zien allen in dat het vervoer naar bijna een nulpunt is teruggelopen en dat de coronacrisis daarvoor heeft gezorgd, maar zien de beleidsmakers in Den Haag dat wel voldoende in?
Ik denk het niet, want anders stonden we er wel bij.

Taxi Volendam|31.03.20|11:09

De Taxibranche, met name de straattaxi heeft door het falende beleid van de overheid een slechte reputatie.
Daar zijn wij nu wederom slachtoffer van.
De branche is zeker te lief richting overheid. ILT misbruik haar macht door allerlei ondeugdelijke regelgeving te handhaven, Gesetz ist Gesetz.
Beter zou zijn na 20 jaar de falende taxiwet op de schop te nemen en samen met de Taxibranche er iets deugdelijks van te maken in plaats van onzin te handhaven.