Taxibord

Taxibedrijven zien omzet opnieuw teruglopen door coronaregels

Taxibord.

Toen de coronaregels steeds meer werden versoepeld, zagen taxibedrijven hun werkzaamheden en omzet langzaam herstellen. Maar nu de duimschroeven weer zijn aangedraaid, valt met name in de straattaximarkt die omzet fors terug. Dat blijkt uit een enquête onder de lezers van TaxiPro.

Het onderzoek was de derde in een reeks sinds de start van de coronacrisis. En geen enkele keer was de uitkomst erg positief te noemen. De eerste enquête werd in maart gehouden, kort nadat er strenge coronamaatregelen waren genomen door het kabinet. Zo ging de horeca dicht, net als veel bestemmingen voor toeristen en dagjesmensen. Mensen werd aangeraden zoveel mogelijk thuis te blijven, ook voor werk. Nederland kwam min of meer tot stilstand en dat werd gevoeld over de hele linie van het taxivervoer, zowel in de straattaxi als het zorgvervoer. Dat kwam ook naar voren in de enquête, want de respondenten gaven aan niet of nauwelijks nog werk te hebben.

Weinig verbetering door versoepeling

De tweede enquête werd gehouden in de periode dat de maatregelen weer versoepeld werden. Onder diverse voorwaarden mochten Nederlanders weer naar de kroeg en uit eten en een museum of theater bezoeken. Het leerlingenvervoer ging feitelijk weer naar het oude niveau, maar ook voor de wmo-taxi en de straattaxi verbeterden de perspectieven. Desondanks wees de enquête in juli uit dat ze het werk nog maar in zeer beperkte mate zagen toenemen.

Omdat het aantal coronabesmettingen bleef toenemen, gelden sinds kort weer strengere regels. Er zijn daardoor simpelweg minder bestemmingen voor consumententaxi’s. In het zorgvervoer is voor het leerlingenvervoer niets veranderd, maar in de wmo-taxi, het dagbestedingsvervoer en ander vraaggestuurd vervoer namen de volumes weer af. Met het nieuwste onderzoek wilde TaxiPro de gevolgen van de strengere coronaregels in kaart brengen.

Slinkende omzetten

De honderden respondenten werken voor 60 procent in de opstap- en bestelmarkt. Ze rijden in normale tijden ook veel zakelijke ritten en luchthavenvervoer. Alle soorten doelgroepenvervoer zijn eveneens goed vertegenwoordigd in de enquête.

Terugblikkend op afgelopen maart geeft ruim de helft van alle deelnemers nu aan dat de omzet toen (vrijwel) helemaal verdween. Nog eens 35 procent zag de omzet met de helft tot driekwart slinken. Voor slechts een enkeling viel een kwart of nog minder van de omzet weg.

Waar het vorige onderzoek uitwees dat het herstel nog zeer beperkt was, is dat in de tussenliggende maanden wel voor een deel veranderd. Een kwart zag eigenlijk geen verbetering, bij nog eens een kwart was dat zeer beperkt. Ruim 30 procent pakte zo’n 25 tot 50 procent van het werk terug. En 14 procent zelfs de helft tot driekwart, terwijl sommige taxiondernemers zelfs hun oude niveau weer haalden.

58% heeft vrijwel geen werk meer

Nu zegt 8 procent weinig tot niets te merken van de strengere coronaregels. Nog eens 34 procent ziet de omzet echter opnieuw afnemen. En de grootste groep, 58 procent van de respondenten, heeft ook het slechtste nieuws: zij hebben nu vrijwel of zelfs helemaal geen werk meer. Zo’n 16 procent zegt nu geen gebruik meer te (zullen) maken van de diverse steunmaatregelen, de rest is dat wel van plan. Opvallend is verder dat doorbetaald worden voor weggevallen werk in het contract vervoer in veel gevallen niet of in elk geval niet volledig gebeurt.

Veel deelnemers zouden graag zien dat er nieuwe regelingen komen om ondernemers te steunen en zzp’ers te compenseren. Ook wil een grote groep dat er druk wordt gezet op opdrachtgevers in het zorgvervoer om weggevallen werk door te betalen. Ruim 30 procent zou graag een nieuwe versoepeling van de coronaregels zien. Op de vraag wat de sociale partners (vakbonden en werkgeversorganisaties) kunnen doen, wordt opvallend vaak “niets” of “geen idee” geantwoord. Anderen pleiten toch voor meer lobbywerk om de moeilijke situatie in de sector onder de aandacht te brengen.

Overleeft het bedrijf de crisis?

Hoe nu verder? Op de vraag ‘Gaat uw bedrijf de coronacrisis overleven?’ antwoordt slechts 15 procent bevestigend. Voor ruim de helft zal het de komende weken en maanden duidelijk moeten worden. Nog eens 20 procent denkt dat het bedrijf de crisis niet overleeft en de rest weet het niet. Toch is er wel bereidheid om te knokken, want 55 procent gaat door zolang het kan. Nog eens 20 procent heeft daar wel een snelle verbetering van de situatie voor nodig. 17 procent verwacht binnenkort te stoppen, 1 procent heeft dat intussen al gedaan en de rest kan geen antwoord op de vraag geven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxibedrijven zien omzet opnieuw teruglopen door coronaregels | TaxiPro
Taxibord

Taxibedrijven zien omzet opnieuw teruglopen door coronaregels

Taxibord.

Toen de coronaregels steeds meer werden versoepeld, zagen taxibedrijven hun werkzaamheden en omzet langzaam herstellen. Maar nu de duimschroeven weer zijn aangedraaid, valt met name in de straattaximarkt die omzet fors terug. Dat blijkt uit een enquête onder de lezers van TaxiPro.

Het onderzoek was de derde in een reeks sinds de start van de coronacrisis. En geen enkele keer was de uitkomst erg positief te noemen. De eerste enquête werd in maart gehouden, kort nadat er strenge coronamaatregelen waren genomen door het kabinet. Zo ging de horeca dicht, net als veel bestemmingen voor toeristen en dagjesmensen. Mensen werd aangeraden zoveel mogelijk thuis te blijven, ook voor werk. Nederland kwam min of meer tot stilstand en dat werd gevoeld over de hele linie van het taxivervoer, zowel in de straattaxi als het zorgvervoer. Dat kwam ook naar voren in de enquête, want de respondenten gaven aan niet of nauwelijks nog werk te hebben.

Weinig verbetering door versoepeling

De tweede enquête werd gehouden in de periode dat de maatregelen weer versoepeld werden. Onder diverse voorwaarden mochten Nederlanders weer naar de kroeg en uit eten en een museum of theater bezoeken. Het leerlingenvervoer ging feitelijk weer naar het oude niveau, maar ook voor de wmo-taxi en de straattaxi verbeterden de perspectieven. Desondanks wees de enquête in juli uit dat ze het werk nog maar in zeer beperkte mate zagen toenemen.

Omdat het aantal coronabesmettingen bleef toenemen, gelden sinds kort weer strengere regels. Er zijn daardoor simpelweg minder bestemmingen voor consumententaxi’s. In het zorgvervoer is voor het leerlingenvervoer niets veranderd, maar in de wmo-taxi, het dagbestedingsvervoer en ander vraaggestuurd vervoer namen de volumes weer af. Met het nieuwste onderzoek wilde TaxiPro de gevolgen van de strengere coronaregels in kaart brengen.

Slinkende omzetten

De honderden respondenten werken voor 60 procent in de opstap- en bestelmarkt. Ze rijden in normale tijden ook veel zakelijke ritten en luchthavenvervoer. Alle soorten doelgroepenvervoer zijn eveneens goed vertegenwoordigd in de enquête.

Terugblikkend op afgelopen maart geeft ruim de helft van alle deelnemers nu aan dat de omzet toen (vrijwel) helemaal verdween. Nog eens 35 procent zag de omzet met de helft tot driekwart slinken. Voor slechts een enkeling viel een kwart of nog minder van de omzet weg.

Waar het vorige onderzoek uitwees dat het herstel nog zeer beperkt was, is dat in de tussenliggende maanden wel voor een deel veranderd. Een kwart zag eigenlijk geen verbetering, bij nog eens een kwart was dat zeer beperkt. Ruim 30 procent pakte zo’n 25 tot 50 procent van het werk terug. En 14 procent zelfs de helft tot driekwart, terwijl sommige taxiondernemers zelfs hun oude niveau weer haalden.

58% heeft vrijwel geen werk meer

Nu zegt 8 procent weinig tot niets te merken van de strengere coronaregels. Nog eens 34 procent ziet de omzet echter opnieuw afnemen. En de grootste groep, 58 procent van de respondenten, heeft ook het slechtste nieuws: zij hebben nu vrijwel of zelfs helemaal geen werk meer. Zo’n 16 procent zegt nu geen gebruik meer te (zullen) maken van de diverse steunmaatregelen, de rest is dat wel van plan. Opvallend is verder dat doorbetaald worden voor weggevallen werk in het contract vervoer in veel gevallen niet of in elk geval niet volledig gebeurt.

Veel deelnemers zouden graag zien dat er nieuwe regelingen komen om ondernemers te steunen en zzp’ers te compenseren. Ook wil een grote groep dat er druk wordt gezet op opdrachtgevers in het zorgvervoer om weggevallen werk door te betalen. Ruim 30 procent zou graag een nieuwe versoepeling van de coronaregels zien. Op de vraag wat de sociale partners (vakbonden en werkgeversorganisaties) kunnen doen, wordt opvallend vaak “niets” of “geen idee” geantwoord. Anderen pleiten toch voor meer lobbywerk om de moeilijke situatie in de sector onder de aandacht te brengen.

Overleeft het bedrijf de crisis?

Hoe nu verder? Op de vraag ‘Gaat uw bedrijf de coronacrisis overleven?’ antwoordt slechts 15 procent bevestigend. Voor ruim de helft zal het de komende weken en maanden duidelijk moeten worden. Nog eens 20 procent denkt dat het bedrijf de crisis niet overleeft en de rest weet het niet. Toch is er wel bereidheid om te knokken, want 55 procent gaat door zolang het kan. Nog eens 20 procent heeft daar wel een snelle verbetering van de situatie voor nodig. 17 procent verwacht binnenkort te stoppen, 1 procent heeft dat intussen al gedaan en de rest kan geen antwoord op de vraag geven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.