Uber

Uber overstag in Verenigd Koninkrijk: chauffeurs zijn ‘workers’

Taxiplatform Uber is in England overstag gegaan en noemt zijn chauffeurs voortaan ‘workers’, dat is een categorie tussen werknemer en zelfstandige in. Chauffeurs ontvangen hierdoor een wettelijk minimumloon, vakantiegeld en pensioen. Nederland kent deze tussencategorie niet, waardoor de uitspraak niet direct van invloed is op de situatie van Nederlandse Uber-chauffeurs. 

De beslissing van Uber volgt op een uitspraak van het Britse Hooggerechtshof in februari waarbij Uber-chauffeurs als ‘workers’ bestempeld werden. De uitspraak was het slotstuk van een procedure die in 2016 was opgestart door 25 chauffeurs. Volgens het Hooggerechtshof zijn de chauffeurs geen echte zelfstandigen omdat ze geen controle hebben over de tarieven en Uber alle interacties met de klanten controleert.

Vakbonden: ook uitbetaling tijdens wachten

Terwijl Uber aanvankelijk beweerde dat de uitspraak betrekking had op een klein groepje chauffeurs, zijn ze nu dus overstag gegaan. Deze week kondigde het bedrijf aan dat de meer dan 70.000 Britse chauffeurs vanaf woensdag recht hebben op de voordelen van een ‘worker’. Dat betekent in de praktijk dat het Amerikaanse bedrijf haar Britse chauffeurs het wettelijk minimumloon (10,41 euro), evenals vakantiegeld en pensioenen zal uitbetalen.

Ondanks de knieval van Uber zijn de Britse chauffeursvakbonden niet tevreden. Zo krijgen de chauffeurs alleen het minimumloon als ze een rit uitvoeren en niet terwijl ze wachten op passagiers. Dat laatste is bijna in een derde van de tijd dat ze op het app zijn aangemeld het geval.

Niet van toepassing in Nederland

Omdat Nederland alleen de twee arbeidsvormen zelfstandige en werknemer kent, kan deze rechterlijke uitspraak niet direct doorvertaald worden naar de situatie in ons land, legt advocaat en docent arbeidsrecht Johan Zwemmer in het NRC uit. Ook hier lopen er echter nog rechtszaken tegen de taxidienst. Zo deed FNV dit vorig jaar december nog, om af te dwingen dat het platform de cao Taxivervoer zou gaan naleven. Eind maart verwacht de vakbond de zittingsdatum van deze zaak te horen.

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Uber overstag in Verenigd Koninkrijk: chauffeurs zijn ‘workers’”

John Van Wissen|19.03.21|21:04

Lijkt mij logisch dat het in NL anders is hier is de auto op je dat kan niet in loondienstautonop he naam:) en de KvK en de kiwa ondernemersvergunning moet ik het nog 1000x herhalen.
Misschien in Engeland staat de auto op een bedrijf en krijgt de chauffeur via de app ritten en komt het op de baas zijn rekening zal wel zoiets zijn die baas betaald dan geen sociale premies om er makkelijk van af te zijn en er moet iemand voor opdraaien.!!

John Van Wissen|19.03.21|21:05

Tik fouten hier is de auto op naam kan niet bij loondienst!

Taxi Amsterdam|20.03.21|10:04

He he eindelijk een beetje gerechtigheid. Ik roep al jaren dat ook overheden dit soort constructies met dit soort platforms harder moet aanpakken. Een goed begin in VK nu nog de rest van de wereld! Het kan en moet nog veel beter. er moet een eerlijkere omzet overblijven voor aangesloten ZZP chauffeurs. Maakt niet uit via welke platform ze rijden!

Jorg|20.03.21|15:06

Helemaal mee eens Taxi Amsterdam!

Ko de Ruiter|25.03.21|18:58

Ik rij voor Uber en voor Bolt, wie gaat mij dan in dienst nemen?
Buiten dat om, ik wil niet in dienst bij
welk bedrijf dan ook. Waarom doet de FNV geen onderzoek bij de taxi chauffeurs of zij het überhaupt wel willen, maar daar denkt de FNV natuurlijk niet over na.
Ik wil in ieder geval niet, ik wil mijn vrijheid als zelfstandige houden.

John Van Wissen|31.03.21|22:17

He Ko met jou kan ik praten eindelijk iemand die het met mij eens is en het snapt hoe dom FNV bezig is TOP!