Rechtbank

Brits Hooggerechtshof: Uber-chauffeurs zijn geen zelfstandigen

Bron: utah778 via iStock (vrij te gebruiken)

Taxiplatform Uber meent tot nu toe dat zijn chauffeurs zelfstandigen zijn, waardoor ze volgens de wet weinig rechten hebben. Het Britse Hooggerechtshof heeft nu echter besloten dat deze chauffeurs feitelijk geen zelfstandigen zijn en recht hebben op minimumloon, vakantiegeld en rustpauzes.

Het Amerikaanse bedrijf voert in tal van landen rechtszaken tegen chauffeurs en vakbonden die vinden dat de taxidienst hen als werknemers moet behandelen. Zo spande ook vakbond FNV afgelopen december een rechtszaak aan tegen Uber om af te dwingen dat het platform de cao Taxivervoer gaat naleven. Volgens de vakbond werkt de taxidienst namelijk al jarenlang met een schijnconstructie, waarbij taxichauffeurs ten onrechte worden behandeld als zelfstandigen.

Uitspraak brengt niet alleen Uber in gevaar

De uitspraak van het Britse Hooggerechtshof is een nieuwe tegenvaller voor Uber, dat volgens kenners een groot gevaar kan betekenen voor het bedrijfsmodel in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast bestaat er een mogelijkheid dat deze beslissing ook gevolgen zal hebben voor andere bedrijven die zelfstandigen op dezelfde wijze als Uber inzetten.

Uber kent in Europa de grootste markt in het Verenigd Koninkrijk. Het telt zo’n 60.000 chauffeurs in Groot-Brittannië, waaronder 45.000 in Londen. In deze stad heeft het bedrijf zijn taxivergunning net terug gekregen na deze een jaar kwijt te zijn geweest. In dit jaar moesten zij er voor zorgen dat het bedrijf zou gaan voldoen aan twintig voorwaarden, voornamelijk op het gebied van identiteitscontrole van chauffeurs en controle op verzekeringsfraude. In Nederland zijn er ruim 4.000 chauffeurs bij het taxiplatform aangesloten.

Chauffeurs aangemerkt als ‘worker’

Het Britse arbeidsrecht heeft een andere constructie dan het Nederlandse, en kent drie arbeidsvormen: employee, worker en self-employed. Uber-chauffeurs zijn in deze zaak door het Hooggerechtshof aangemerkt als worker, waardoor ze qua rechten tussen de twee andere arbeidsvormen inzitten. Ze genieten meer rechten dan zelfstandigen, maar hebben in tegenstelling tot mensen met een vast contract bijvoorbeeld minder ontslagbescherming.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

10 reacties op “Brits Hooggerechtshof: Uber-chauffeurs zijn geen zelfstandigen”

John Van Wissen|19.02.21|19:22

Dat kan helemaal niet hier je hebt kvk en een kiwa ondernemersvergunning laat me niet lachen loondienst dan maar even de Mercedes verhuren aan mij zelf? in loondienst ik denk dat iedereen het niet snapt je kan alleen een bedrijf met chauffeurs hebben die verhuren hun eigen auto aan hun zelf en in loondienst het is uitgesloten dat je vanuit Uber ritten acceptatie loondienst bent dan ben je dat ook bij TCA daar accepteer je ook ritten laat ze maar met mij discuseren loondienst? ze mogen mij bellen

Clash Royale|20.02.21|00:43

Mischien even herformuleren.
Zolang een ondernemer zijn eigen uurtarief niet kan bepalen is het geen ondernemer.
En zo lang ze dat niet in gaan zien zullen ze onder de streep vrij weinig over houden.
Succes met het verhuren aan jezelf.
Kijk je wel ff de verzekering na dat de taxi verzekerd is tijdens verhuur.

John Van Wissen|20.02.21|17:36

De regering bepaald het maximale uurtarief iedereen die werk aanbied mag eronder zitten om te concurreren het is maar de vraag of je daar voor wilt rijden maar als er niks anders is moet je wel!!en een auto verhuren aan je zelf
Mag als het kenteken maar oonhet bedrijf staat en je aflost op je eigen auto van je loon en je de verzekering ook afboekt
Ik denkbdatbik het nu wel duidelijk heb uitgelegd.het gaat nu om het fijt dat je niet inloondienst kan zijn als je werk aangeboden krijgt.

John Van Wissen|20.02.21|17:41

Een taxibedrijf hebben zonder een auto te investeren is dus makkelijk zat ik neem aan dat slimme mensen dat wel snappen.maar dar ging het niet over het gaat om loondienst…..als je zelfstandig bent bij Uber die werk aanbied net zoals alle taxibedrijven TTO
Dus iemand slaat de bal geheel.mis als iemand denk dat je loondienst bent als je werk aanneemt hoe dom is iemand?

Jorg|22.02.21|11:17

warrig betoog

Ton van Dalfsen|22.02.21|18:18

Het gaat hier om de britse wetgeving. Uber heeft een taxivergunning in Londen. Hier kan Uber alles doen wat hij wil. Zelfs ontduiking van belasting wetgeving. OF tenminste op een slimme manier minder belasting betalen dan een ander die EERLIJK IS. En alle Uber aangesloten chauffeurs/ZZP-ers werken hieraan mee.

John Van Wissen|22.02.21|22:02

TON ik denk dat jij je eerst moet gaan verdiepen in andere taxi!! Bedrijven en dan oordelen je slaat de bal geheel mis en weet echt niet hoe de taxi wereld in elkaar zat…….en nog zit.
Nooit oordelen over andere bedrijven als je niet eens weet hoe het daar is of toeging.
Je mag mij altijd mailen dan zal ik je vertellen hoe het zit. johnvwissen@hotmail.com

Ton van Dalfsen|23.02.21|10:59

@ John, Ik weet dondersgoed hoe de taxiwereld in elkaar zit. Ben er 64 jaar geleden tussen de taxiwielen geboren en draai sinds mijn rijbewijs op mijn 19e al mee en nog steeds. Jullie moeten alleen eens een keer goed lezen waar dit artikel over gaat: Brits Hooggerechtshof: Uber-chauffeurs zijn geen zelfstandigen. JIJ hoeft mij niet te vertellen hoe het er hier aan toe gaat. Dit is het laatste wat ik erover zeg.

Stef Bouwhuis|25.02.21|12:46

Als TCA één tarief heeft en alle zelfstandige ondernemers’, die lid zijn dit tarief moeten volgen, dan is dat in theorie een kartel. Dat geldt zeker als een partij ‘marktmacht’ heeft (een flink deel uit de taart). Bij Uber geldt ook een gedicteerd tarief. Dat is niet anders. Dus ook een kartel. In de taxiwereld is alles anders. Wat bij Uber storend is, is dat je zonder enige reden per dag uit het systeem gegooid kan worden. Je bent rechteloos.

Jean-pierre Mertens|25.02.21|14:47

De discussie begint hier een fb-gehalte te krijgen.

Brits Hooggerechtshof: Uber-chauffeurs zijn geen zelfstandigen | TaxiPro
Rechtbank

Brits Hooggerechtshof: Uber-chauffeurs zijn geen zelfstandigen

Bron: utah778 via iStock (vrij te gebruiken)

Taxiplatform Uber meent tot nu toe dat zijn chauffeurs zelfstandigen zijn, waardoor ze volgens de wet weinig rechten hebben. Het Britse Hooggerechtshof heeft nu echter besloten dat deze chauffeurs feitelijk geen zelfstandigen zijn en recht hebben op minimumloon, vakantiegeld en rustpauzes.

Het Amerikaanse bedrijf voert in tal van landen rechtszaken tegen chauffeurs en vakbonden die vinden dat de taxidienst hen als werknemers moet behandelen. Zo spande ook vakbond FNV afgelopen december een rechtszaak aan tegen Uber om af te dwingen dat het platform de cao Taxivervoer gaat naleven. Volgens de vakbond werkt de taxidienst namelijk al jarenlang met een schijnconstructie, waarbij taxichauffeurs ten onrechte worden behandeld als zelfstandigen.

Uitspraak brengt niet alleen Uber in gevaar

De uitspraak van het Britse Hooggerechtshof is een nieuwe tegenvaller voor Uber, dat volgens kenners een groot gevaar kan betekenen voor het bedrijfsmodel in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast bestaat er een mogelijkheid dat deze beslissing ook gevolgen zal hebben voor andere bedrijven die zelfstandigen op dezelfde wijze als Uber inzetten.

Uber kent in Europa de grootste markt in het Verenigd Koninkrijk. Het telt zo’n 60.000 chauffeurs in Groot-Brittannië, waaronder 45.000 in Londen. In deze stad heeft het bedrijf zijn taxivergunning net terug gekregen na deze een jaar kwijt te zijn geweest. In dit jaar moesten zij er voor zorgen dat het bedrijf zou gaan voldoen aan twintig voorwaarden, voornamelijk op het gebied van identiteitscontrole van chauffeurs en controle op verzekeringsfraude. In Nederland zijn er ruim 4.000 chauffeurs bij het taxiplatform aangesloten.

Chauffeurs aangemerkt als ‘worker’

Het Britse arbeidsrecht heeft een andere constructie dan het Nederlandse, en kent drie arbeidsvormen: employee, worker en self-employed. Uber-chauffeurs zijn in deze zaak door het Hooggerechtshof aangemerkt als worker, waardoor ze qua rechten tussen de twee andere arbeidsvormen inzitten. Ze genieten meer rechten dan zelfstandigen, maar hebben in tegenstelling tot mensen met een vast contract bijvoorbeeld minder ontslagbescherming.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

10 reacties op “Brits Hooggerechtshof: Uber-chauffeurs zijn geen zelfstandigen”

John Van Wissen|19.02.21|19:22

Dat kan helemaal niet hier je hebt kvk en een kiwa ondernemersvergunning laat me niet lachen loondienst dan maar even de Mercedes verhuren aan mij zelf? in loondienst ik denk dat iedereen het niet snapt je kan alleen een bedrijf met chauffeurs hebben die verhuren hun eigen auto aan hun zelf en in loondienst het is uitgesloten dat je vanuit Uber ritten acceptatie loondienst bent dan ben je dat ook bij TCA daar accepteer je ook ritten laat ze maar met mij discuseren loondienst? ze mogen mij bellen

Clash Royale|20.02.21|00:43

Mischien even herformuleren.
Zolang een ondernemer zijn eigen uurtarief niet kan bepalen is het geen ondernemer.
En zo lang ze dat niet in gaan zien zullen ze onder de streep vrij weinig over houden.
Succes met het verhuren aan jezelf.
Kijk je wel ff de verzekering na dat de taxi verzekerd is tijdens verhuur.

John Van Wissen|20.02.21|17:36

De regering bepaald het maximale uurtarief iedereen die werk aanbied mag eronder zitten om te concurreren het is maar de vraag of je daar voor wilt rijden maar als er niks anders is moet je wel!!en een auto verhuren aan je zelf
Mag als het kenteken maar oonhet bedrijf staat en je aflost op je eigen auto van je loon en je de verzekering ook afboekt
Ik denkbdatbik het nu wel duidelijk heb uitgelegd.het gaat nu om het fijt dat je niet inloondienst kan zijn als je werk aangeboden krijgt.

John Van Wissen|20.02.21|17:41

Een taxibedrijf hebben zonder een auto te investeren is dus makkelijk zat ik neem aan dat slimme mensen dat wel snappen.maar dar ging het niet over het gaat om loondienst…..als je zelfstandig bent bij Uber die werk aanbied net zoals alle taxibedrijven TTO
Dus iemand slaat de bal geheel.mis als iemand denk dat je loondienst bent als je werk aanneemt hoe dom is iemand?

Jorg|22.02.21|11:17

warrig betoog

Ton van Dalfsen|22.02.21|18:18

Het gaat hier om de britse wetgeving. Uber heeft een taxivergunning in Londen. Hier kan Uber alles doen wat hij wil. Zelfs ontduiking van belasting wetgeving. OF tenminste op een slimme manier minder belasting betalen dan een ander die EERLIJK IS. En alle Uber aangesloten chauffeurs/ZZP-ers werken hieraan mee.

John Van Wissen|22.02.21|22:02

TON ik denk dat jij je eerst moet gaan verdiepen in andere taxi!! Bedrijven en dan oordelen je slaat de bal geheel mis en weet echt niet hoe de taxi wereld in elkaar zat…….en nog zit.
Nooit oordelen over andere bedrijven als je niet eens weet hoe het daar is of toeging.
Je mag mij altijd mailen dan zal ik je vertellen hoe het zit. johnvwissen@hotmail.com

Ton van Dalfsen|23.02.21|10:59

@ John, Ik weet dondersgoed hoe de taxiwereld in elkaar zit. Ben er 64 jaar geleden tussen de taxiwielen geboren en draai sinds mijn rijbewijs op mijn 19e al mee en nog steeds. Jullie moeten alleen eens een keer goed lezen waar dit artikel over gaat: Brits Hooggerechtshof: Uber-chauffeurs zijn geen zelfstandigen. JIJ hoeft mij niet te vertellen hoe het er hier aan toe gaat. Dit is het laatste wat ik erover zeg.

Stef Bouwhuis|25.02.21|12:46

Als TCA één tarief heeft en alle zelfstandige ondernemers’, die lid zijn dit tarief moeten volgen, dan is dat in theorie een kartel. Dat geldt zeker als een partij ‘marktmacht’ heeft (een flink deel uit de taart). Bij Uber geldt ook een gedicteerd tarief. Dat is niet anders. Dus ook een kartel. In de taxiwereld is alles anders. Wat bij Uber storend is, is dat je zonder enige reden per dag uit het systeem gegooid kan worden. Je bent rechteloos.

Jean-pierre Mertens|25.02.21|14:47

De discussie begint hier een fb-gehalte te krijgen.