FNV sleept Uber voor de rechter
Vakbond FNV spant een rechtszaak aan tegen Uber om af te dwingen dat de taxidienst de cao Taxivervoer gaat naleven. Uber is teleurgesteld in deze stap en was liever eerst in gesprek gegaan met de bond.
Enkele weken geleden sommeerde FNV de taxidienst om de aangesloten chauffeurs als werknemers te gaan behandelen. Als Uber niet binnen de gestelde termijn zou voldoen aan de eis om de cao Taxivervoer na te leven, dreigde de bond naar de rechter te stappen. Dat is nu ook gebeurd. In aanwezigheid van ongeveer een dozijn ontevreden Uberchauffeurs werd namens de bond een dagvaarding aan Uber overhandigd. De taxidienst werkt volgens de vakbond al jarenlang met een schijnconstructie, waarbij het taxichauffeurs voor zich laat werken als zelfstandigen terwijl zij in werkelijkheid werknemers zijn.
Geen andere keuze dan rechtszaak
Amrit Sewgobind, FNV-bestuurder Flex en Naleving: “Uber heeft ons laten weten dat ze wel met ons in gesprek wil, maar zegt op voorhand al dat zij geen van onze eisen zal inwilligen. Dat doe je alleen maar om de boel te vertragen en dat is geen gesprek over de eisen zoals die in onze sommatie van 16 november staan.” Voor de vakbond en de chauffeurs is er dan ook geen andere keuze dan naar de rechter stappen. “Uber zal doorgaan met het uitbuiten van chauffeurs, het ontduiken van sociale premies en belastingen en oneerlijk concurreren met andere taxichauffeurs. Met deze dagvaarding eisen wij dat dit nu stopt.”
Niet met maar over Uber praten
Uber laat bij monde van Maurits Schönfeld, General Manager Northern Europe, weten niet blij te zijn met de actie van de bond: “We betreuren dat FNV niet eerst in overleg wil en meteen een rechtszaak begint. Wij blijven zij aan zij staan met chauffeurs die hun flexibiliteit en zelfstandigheid enorm waarderen en willen behouden. Wij ondersteunen de belangen van de ruim 4.000 chauffeurs, zowel in de Uber-app als in de rechtszaal.” Volgens Uber was een gesprek ook zinvol geweest als er niet meteen aan alle eisen van FNV was voldaan. De taxidienst stelt dat FNV blijkbaar liever over dan met Uber praat. De rechtszaak wordt met vertrouwen tegemoet gezien.
Stompzinnig gedoe. FNV zou zich beter hard kunnen maken voor (extra) steun aan de taxi chauffeurs. Maar daar hoor je ze niet. Waarschijnlijk omdat dit PR technisch gezien beter uitkomt. Vakbonden zijn gewoon achterhaald, ouderwets en niet van deze tijd.
Goedemiddag, ik heb dit al eerder geschreven, is er ook maar 1 taxi chauffeur die door Uber gedwongen is voor hen te rijden?
Ik wil en de meeste Uber chauffeurs met mij, niet in dienst bij Uber en ik rijd ook voor Bolt en nog een aantal vaste klanten, wie moet mij dan in dienst nemen?
De FNV heeft zijn tijd gehad en kan zich het beste opheffen.
Ko de Ruiter