Simulatiecontrole ILT

ILT pakt onderkant taximarkt harder aan en leidt inspecteurs anders op

Ter illustratie. Foto: ILT

De coronacrisis heeft niet alleen invloed gehad op de taxibranche, maar ook op toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Voor een nieuwe lichting inspecteurs werd een nieuwe opleidingsmethode bedacht: simulatieoefeningen. Ook wordt er in coronatijd gewerkt aan de aanpak van de onderkant van de taximarkt.

De ILT richt zich als handhaver op veilig vervoer voor iedereen en op de bevordering van eerlijke concurrentie op de taximarkt. Door de coronacrisis viel een groot deel van het taxivervoer stil, evenals de controles van de ILT. Paul Verstraten, teamleider Specialistische Handhaving wegvervoer bij ILT, legt uit dat dit werd gedaan om inspecteurs te beschermen. “Daarbij waren er aan het begin nauwelijks taxi’s actief en is het niet effectief om steeds dezelfde groep te controleren.”

De nieuwe inspecteurs moesten desondanks wel opgeleid en begeleid worden. “In het verleden ging je naar een standplaats en vroeg je een chauffeur of het goed was om bij een controle iets verder te gaan om een collega in te werken. Dit vonden wij alleen niet meer gepast door corona”, legt Verstraten uit. Na overleg met inspecteurs is het idee ontstaan om simulatiecontroles te gaan doen. “Wanneer wij pilots doen, zijn er altijd bedrijven die zich hiervoor ter beschikking stellen. Deze bedrijven zijn ook hiervoor benaderd en vonden het geen probleem om een dag een taxi en een chauffeur ter beschikking te stellen.” 

Draaiboek

Voor elke simulatieoefening wordt een draaiboek gemaakt. “De chauffeur moet bijvoorbeeld een verlopen BCT-kaart meenemen. Ook krijgt hij een paar opdrachten. Het is dan aan de nieuwe collega’s om daarop te anticiperen.” Na elke oefening is er een begeleider die de inspecteur vraagt waarom er bepaalde handelingen zijn gedaan en wat de wetgeving hierachter is. De begeleider kan hier dan ook uitleg over geven. 

Ondanks dat de handhaver zelf ook voertuigen heeft die voorzien zijn van een boordcomputer taxi en collega’s met een BCT-kaart, is het geen echte omgeving. “De oefeningen op deze manier zijn daarentegen realistisch. Er wordt er een spel gespeeld samen met de chauffeur.” Verstraten legt uit dat de inspecteurs in opleiding na afloop ook in gesprek gaan met de chauffeurs over de ervaring met hun optreden. Het doel hiervan is dat de inspecteurs feedback krijgen en er achter komen wat voor hen de meest effectieve manier is om het gesprek aan te gaan.

Verstraten stelt dat de eerste ervaringen tot nu toe erg positief zijn, zowel aan de kant van de opleiders en de inspecteurs in opleiding als bij de chauffeurs en ondernemers. “Waar het idee eerst was om dit in tijden van corona toe te passen als alternatief, zijn we gaandeweg tot de conclusie gekomen dat dit ook daarna een goede manier is om mensen in te werken.” 

Onderkant taximarkt aanpakken

De coronacrisis werd door ILT ook gezien als een goede periode om de aanpak van de onderkant van de taximarkt door te ontwikkelen. Daarbij kan worden gedacht aan ondermijning, criminele organisaties en andere marktverstorende activiteiten. Dit wordt samen gedaan met de handhavingspartners van het Regionaal Interventie en Expertisecentrum (RIEC), zoals de Belastingdienst, gemeenten en het Openbaar Ministerie. 

Hoewel dit niet zichtbaar is voor de taxibranche, is dit een van de belangrijkste elementen van het toezicht van de ILT. “Je pakt hiermee de wortels aan waar de markt verstoord wordt. Daarbij leren we veel over hoe malafide bedrijven zich gedragen. Als je hierin een patroon weet te herkennen aan de voorkant, kan je deze bedrijven makkelijker detecteren.” 

Controle belastend voor de chauffeur

Uiteindelijk moet het idee dat er toezicht is zorgen dat bedrijven de regels beter gaan naleven. Hierdoor hoeft de handhaver ook minder op straat te zijn. “Zichtbaar zijn op straat telt, maar daarnaast is het voor ons ook belangrijk om te streven naar vermindering van de toezichtlast.”

Door nog beter met de overheid en partners zoals het Sociaal Fonds Mobiliteit gegevens te delen, hoopt Verstraten dat er een situatie ontstaat waarbij de zogenoemde ‘groene weide’ van bedrijven niet lastig wordt gevallen. “Er zijn veel bedrijven die het goed willen doen en met ons meedenken over hoe het toezicht ingericht zou kunnen worden. Zij zouden dan met rust kunnen worden gelaten.” Het oog komt dan meer op de bedrijven die nog niet altijd handelen volgens de regels. “Hier kunnen wij dan beter toezicht op houden en ze proberen in die groene weide te krijgen.”

Verstraten benadrukt echter wel dat een overtreding niet altijd direct tot een sanctie hoeft te leiden.”We wegen alles af en bekijken wat de beste strategie is. Soms is dit een sanctie, soms is het een last onder dwangsom, maar soms is ook gewoon een goed gesprek voldoende om een bedrijf aan de goede kant te krijgen. Dit gesprek kan met een chauffeur, een ondernemer of een platform worden gevoerd.” 

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

9 reacties op “ILT pakt onderkant taximarkt harder aan en leidt inspecteurs anders op”

Johan Zevenbergen|03.06.21|11:04

Wellicht kunnen ze de heren dan ook een paar dagen met wat illegale taxi,s meesturen.

Duco Douwstra|03.06.21|11:48

Beste Paul van Verstraten echt ongelofelijk wat een verhaal, om te rechtvaardigen hoe eigenwijs, stompzinnig en misdadig de ILT al decennialang alleen maar bezig is om haar eigen werkgelegenheid te handhaven en achter de feiten aan te lopen. Als jullie in 2005 naar mij hadden geluisterd en een server hadden geïnstalleerd die alle gegeven van de voertuigen met een blauw kenteken zou registreren met daaraan intelligente software gekoppeld, dan had de ILT efficiënt betrouwbaar beleid verwezenlijkt

Duco Douwstra|03.06.21|11:53

Nu hebben jullie 17 jaar achter de feiten aangelopen, is er nagenoeg geen controle op de rij en rusttijden mogelijk en weten jullie in de verste verte niet wat er zich afspeelt. TaxiPro zou eens een WOB verzoek moeten doen m.b.t. de boeten over de afgelopen 15 jaar op de rij en rusttijden. Daaruit zal overduidelijk blijken dat er 200 miljoen BCT investeringen in het riool zijn beland en het tegenovergestelde is bereid van wat de eigenwijze “beleidsmakers” wilden bereiken. Sukkels dat zijn het

Rex Urban|03.06.21|17:23

Zoals we weten is nut van controle op rij en rusttijden, eerlijke concurrentie, doordoor veiliger vervoer d.m.v. gebruik van de BCT niet verwezenlijkt.
Paul heeft tegen beter weten in de BCT destijds geïntroduceerd.
Nu Taxi Chauffeurtje spelen, omdat hen blijkt dat de BCT niet werkt, wat overigens te lezen is in de 0 en 1 meting van 2017 – 2019 en de update die daaruit volgende ook niet.
Hoe lang gaat deze kolder door?
Pak de Taxiwet aan, oorzaak nr:1 gaos in Taxiland.

Duco Douwstra|03.06.21|19:59

Het afschaffen van de vakbekwaamheid was de volgende misdadige actie dat was noodzakelijk zodat alle taxichauffeurs als ZZP-er zonder enig sociaal vangnet voor Uber konden gaan rijden. Zonder de belemmeringen van de BCT had Uber in Nederland geen schijn van kans gehad. De BCT leveranciers waren al bezig met soortgelijke producten, bizar dat maar weinig mensen dit allemaal niet hebben waargenomen. Maar ga maar eens praten met Cabman enz. of ik gelijk heb.

Tjerk Vinckx|04.06.21|00:04

@ Paul – de groene weide-, hmmmmm waarom werd dan de Wet Openbaar Bestuur inzake het KIWA contract getorpedeerd door u collega’s en de toenmalige Minister Schultz huppuldepup ? Dat was toch een mooi moment om deze schaapjes terug te leiden vanuit de duistere verdorde corrupte weide naar de zonnige groene weide van de transparantie. Ondermijning, criminele organisatie, marktverstorende activiteiten, nou Paul je bent goed ik op de hoogte van je eigen organisatie !!

Peter Vriens|04.06.21|10:37

Juist door het beleid van ILT is de Taximarkt met name in de steden gevoelig voor criminele activiteiten geworden. (ondermijning, criminele organisaties enz.)
Wanneer ILT dat niet wenst te onderkennen kan dit niet opgelost worden.
ILT heeft er aan meegewerkt door kamer leden onjuiste voorlichting te verstrekken.
Met de BCT zou het tot het verleden behoren, niet dus.
Nu 15 jaar later gaan deze onbetrouwbare dienders hun eigen mensen opleiden.
ILT, Ga voor de spiegel staan, transparantie svp.

Peter Vriens|04.06.21|10:51

Nog een vraagje aan ILT.
Hoe ga je eerlijke concurrentie bevorderen en uitbuiten bestrijden tussen schatrijke Taxi platforms en Taxi boertje’s , met amper €2000 omzet per maand?
Geef eens aan en onderbouw hoe gevaarlijk een extra uurtje rijden dan wel is.
Zolang dit niet helder is zou je niet moeten beweren of suggereren dat de Taxi onveilig is.
Je ben dan bezig je eigen werkgelegenheid in stand te houden over de rug van een onderbetaalde Taxi ondernemer, stemmingmakerij, meer is het niet.

Duco Douwstra|09.06.21|08:39

Schultz van Haegen haar man heeft van de Kiwa 2,8 miljoen euro ontvangen, omdat de Minister alle winstgevende activiteiten geruisloos en gratis voor 40 jaar had overgedragen aan de Kiwa, die daarna de tarieven ging verdubbelen tot verviervoudigen (reisbladen touringcar van € 17,00 naar € 76,00) het is alles bij elkaar een grote criminele incestueuze bende. Beste “inspecteurs” eerst 50 jaar lang de taxibranche opzadelen met monopolist SDU en nu de nog criminelere Kiwa.Onderzoek eigen integriteit

ILT pakt onderkant taximarkt harder aan en leidt inspecteurs anders op | TaxiPro
Simulatiecontrole ILT

ILT pakt onderkant taximarkt harder aan en leidt inspecteurs anders op

Ter illustratie. Foto: ILT

De coronacrisis heeft niet alleen invloed gehad op de taxibranche, maar ook op toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Voor een nieuwe lichting inspecteurs werd een nieuwe opleidingsmethode bedacht: simulatieoefeningen. Ook wordt er in coronatijd gewerkt aan de aanpak van de onderkant van de taximarkt.

De ILT richt zich als handhaver op veilig vervoer voor iedereen en op de bevordering van eerlijke concurrentie op de taximarkt. Door de coronacrisis viel een groot deel van het taxivervoer stil, evenals de controles van de ILT. Paul Verstraten, teamleider Specialistische Handhaving wegvervoer bij ILT, legt uit dat dit werd gedaan om inspecteurs te beschermen. “Daarbij waren er aan het begin nauwelijks taxi’s actief en is het niet effectief om steeds dezelfde groep te controleren.”

De nieuwe inspecteurs moesten desondanks wel opgeleid en begeleid worden. “In het verleden ging je naar een standplaats en vroeg je een chauffeur of het goed was om bij een controle iets verder te gaan om een collega in te werken. Dit vonden wij alleen niet meer gepast door corona”, legt Verstraten uit. Na overleg met inspecteurs is het idee ontstaan om simulatiecontroles te gaan doen. “Wanneer wij pilots doen, zijn er altijd bedrijven die zich hiervoor ter beschikking stellen. Deze bedrijven zijn ook hiervoor benaderd en vonden het geen probleem om een dag een taxi en een chauffeur ter beschikking te stellen.” 

Draaiboek

Voor elke simulatieoefening wordt een draaiboek gemaakt. “De chauffeur moet bijvoorbeeld een verlopen BCT-kaart meenemen. Ook krijgt hij een paar opdrachten. Het is dan aan de nieuwe collega’s om daarop te anticiperen.” Na elke oefening is er een begeleider die de inspecteur vraagt waarom er bepaalde handelingen zijn gedaan en wat de wetgeving hierachter is. De begeleider kan hier dan ook uitleg over geven. 

Ondanks dat de handhaver zelf ook voertuigen heeft die voorzien zijn van een boordcomputer taxi en collega’s met een BCT-kaart, is het geen echte omgeving. “De oefeningen op deze manier zijn daarentegen realistisch. Er wordt er een spel gespeeld samen met de chauffeur.” Verstraten legt uit dat de inspecteurs in opleiding na afloop ook in gesprek gaan met de chauffeurs over de ervaring met hun optreden. Het doel hiervan is dat de inspecteurs feedback krijgen en er achter komen wat voor hen de meest effectieve manier is om het gesprek aan te gaan.

Verstraten stelt dat de eerste ervaringen tot nu toe erg positief zijn, zowel aan de kant van de opleiders en de inspecteurs in opleiding als bij de chauffeurs en ondernemers. “Waar het idee eerst was om dit in tijden van corona toe te passen als alternatief, zijn we gaandeweg tot de conclusie gekomen dat dit ook daarna een goede manier is om mensen in te werken.” 

Onderkant taximarkt aanpakken

De coronacrisis werd door ILT ook gezien als een goede periode om de aanpak van de onderkant van de taximarkt door te ontwikkelen. Daarbij kan worden gedacht aan ondermijning, criminele organisaties en andere marktverstorende activiteiten. Dit wordt samen gedaan met de handhavingspartners van het Regionaal Interventie en Expertisecentrum (RIEC), zoals de Belastingdienst, gemeenten en het Openbaar Ministerie. 

Hoewel dit niet zichtbaar is voor de taxibranche, is dit een van de belangrijkste elementen van het toezicht van de ILT. “Je pakt hiermee de wortels aan waar de markt verstoord wordt. Daarbij leren we veel over hoe malafide bedrijven zich gedragen. Als je hierin een patroon weet te herkennen aan de voorkant, kan je deze bedrijven makkelijker detecteren.” 

Controle belastend voor de chauffeur

Uiteindelijk moet het idee dat er toezicht is zorgen dat bedrijven de regels beter gaan naleven. Hierdoor hoeft de handhaver ook minder op straat te zijn. “Zichtbaar zijn op straat telt, maar daarnaast is het voor ons ook belangrijk om te streven naar vermindering van de toezichtlast.”

Door nog beter met de overheid en partners zoals het Sociaal Fonds Mobiliteit gegevens te delen, hoopt Verstraten dat er een situatie ontstaat waarbij de zogenoemde ‘groene weide’ van bedrijven niet lastig wordt gevallen. “Er zijn veel bedrijven die het goed willen doen en met ons meedenken over hoe het toezicht ingericht zou kunnen worden. Zij zouden dan met rust kunnen worden gelaten.” Het oog komt dan meer op de bedrijven die nog niet altijd handelen volgens de regels. “Hier kunnen wij dan beter toezicht op houden en ze proberen in die groene weide te krijgen.”

Verstraten benadrukt echter wel dat een overtreding niet altijd direct tot een sanctie hoeft te leiden.”We wegen alles af en bekijken wat de beste strategie is. Soms is dit een sanctie, soms is het een last onder dwangsom, maar soms is ook gewoon een goed gesprek voldoende om een bedrijf aan de goede kant te krijgen. Dit gesprek kan met een chauffeur, een ondernemer of een platform worden gevoerd.” 

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

9 reacties op “ILT pakt onderkant taximarkt harder aan en leidt inspecteurs anders op”

Johan Zevenbergen|03.06.21|11:04

Wellicht kunnen ze de heren dan ook een paar dagen met wat illegale taxi,s meesturen.

Duco Douwstra|03.06.21|11:48

Beste Paul van Verstraten echt ongelofelijk wat een verhaal, om te rechtvaardigen hoe eigenwijs, stompzinnig en misdadig de ILT al decennialang alleen maar bezig is om haar eigen werkgelegenheid te handhaven en achter de feiten aan te lopen. Als jullie in 2005 naar mij hadden geluisterd en een server hadden geïnstalleerd die alle gegeven van de voertuigen met een blauw kenteken zou registreren met daaraan intelligente software gekoppeld, dan had de ILT efficiënt betrouwbaar beleid verwezenlijkt

Duco Douwstra|03.06.21|11:53

Nu hebben jullie 17 jaar achter de feiten aangelopen, is er nagenoeg geen controle op de rij en rusttijden mogelijk en weten jullie in de verste verte niet wat er zich afspeelt. TaxiPro zou eens een WOB verzoek moeten doen m.b.t. de boeten over de afgelopen 15 jaar op de rij en rusttijden. Daaruit zal overduidelijk blijken dat er 200 miljoen BCT investeringen in het riool zijn beland en het tegenovergestelde is bereid van wat de eigenwijze “beleidsmakers” wilden bereiken. Sukkels dat zijn het

Rex Urban|03.06.21|17:23

Zoals we weten is nut van controle op rij en rusttijden, eerlijke concurrentie, doordoor veiliger vervoer d.m.v. gebruik van de BCT niet verwezenlijkt.
Paul heeft tegen beter weten in de BCT destijds geïntroduceerd.
Nu Taxi Chauffeurtje spelen, omdat hen blijkt dat de BCT niet werkt, wat overigens te lezen is in de 0 en 1 meting van 2017 – 2019 en de update die daaruit volgende ook niet.
Hoe lang gaat deze kolder door?
Pak de Taxiwet aan, oorzaak nr:1 gaos in Taxiland.

Duco Douwstra|03.06.21|19:59

Het afschaffen van de vakbekwaamheid was de volgende misdadige actie dat was noodzakelijk zodat alle taxichauffeurs als ZZP-er zonder enig sociaal vangnet voor Uber konden gaan rijden. Zonder de belemmeringen van de BCT had Uber in Nederland geen schijn van kans gehad. De BCT leveranciers waren al bezig met soortgelijke producten, bizar dat maar weinig mensen dit allemaal niet hebben waargenomen. Maar ga maar eens praten met Cabman enz. of ik gelijk heb.

Tjerk Vinckx|04.06.21|00:04

@ Paul – de groene weide-, hmmmmm waarom werd dan de Wet Openbaar Bestuur inzake het KIWA contract getorpedeerd door u collega’s en de toenmalige Minister Schultz huppuldepup ? Dat was toch een mooi moment om deze schaapjes terug te leiden vanuit de duistere verdorde corrupte weide naar de zonnige groene weide van de transparantie. Ondermijning, criminele organisatie, marktverstorende activiteiten, nou Paul je bent goed ik op de hoogte van je eigen organisatie !!

Peter Vriens|04.06.21|10:37

Juist door het beleid van ILT is de Taximarkt met name in de steden gevoelig voor criminele activiteiten geworden. (ondermijning, criminele organisaties enz.)
Wanneer ILT dat niet wenst te onderkennen kan dit niet opgelost worden.
ILT heeft er aan meegewerkt door kamer leden onjuiste voorlichting te verstrekken.
Met de BCT zou het tot het verleden behoren, niet dus.
Nu 15 jaar later gaan deze onbetrouwbare dienders hun eigen mensen opleiden.
ILT, Ga voor de spiegel staan, transparantie svp.

Peter Vriens|04.06.21|10:51

Nog een vraagje aan ILT.
Hoe ga je eerlijke concurrentie bevorderen en uitbuiten bestrijden tussen schatrijke Taxi platforms en Taxi boertje’s , met amper €2000 omzet per maand?
Geef eens aan en onderbouw hoe gevaarlijk een extra uurtje rijden dan wel is.
Zolang dit niet helder is zou je niet moeten beweren of suggereren dat de Taxi onveilig is.
Je ben dan bezig je eigen werkgelegenheid in stand te houden over de rug van een onderbetaalde Taxi ondernemer, stemmingmakerij, meer is het niet.

Duco Douwstra|09.06.21|08:39

Schultz van Haegen haar man heeft van de Kiwa 2,8 miljoen euro ontvangen, omdat de Minister alle winstgevende activiteiten geruisloos en gratis voor 40 jaar had overgedragen aan de Kiwa, die daarna de tarieven ging verdubbelen tot verviervoudigen (reisbladen touringcar van € 17,00 naar € 76,00) het is alles bij elkaar een grote criminele incestueuze bende. Beste “inspecteurs” eerst 50 jaar lang de taxibranche opzadelen met monopolist SDU en nu de nog criminelere Kiwa.Onderzoek eigen integriteit