Waterstof, waterstoftankstation

Ambassadeur I&W wil waterstof in doelgroepenvervoer stimuleren

Foto: eigen foto van AM

Naast elektrisch taxivervoer is ook waterstoftaxivervoer in opkomst. Als ambassadeur van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de toepassing van waterstof in het doelgroepenvervoer wil Lisette de Lijster de Raadt waterstof in de sector meer op de kaart zetten.

Hierover werd gesproken in TaxiPro TV, waar De Lijster de Raadt te gast was. Als directeur van Stroomlijn, de organisatie achter het doelgroepenvervoer in de regio Drechtsteden, maakt zij zich al langere tijd hard voor het duurzamer maken van doelgroepenvervoer. Zo is er in de Drechtsteden aan de hand van het klimaatakkoord en het convenant Zero Emissie Doelgroepenvervoer, dat al in een vroeg stadium door hen is ondertekend, een gebiedsagenda ontwikkeld om duurzaamheid maximaal na te kunnen streven.

Naast elektrisch vervoer wordt er om deze reden in de Drechtsteden ook naar de mogelijkheden op het gebied van waterstof gekeken. “Wij willen zero emissie vervoer en dat kan prima elektrisch zijn, maar waterstof is ook nodig. Beiden moeten zelfs naast elkaar bestaan, net als de fossiele brandstoffen”, aldus De Lijster de Raadt. In de Zuid-Hollandse streek zullen er in de aankomende twee jaar vijf waterstoftankstations bijkomen. Volgens haar kennen waterstoftaxi’s vele voordelen, waaronder de langere afstanden die kunnen worden afgelegd. “Waar het voor de een prima is om dit elektrisch te doen, heeft de ander behoefte aan een duurzaam alternatief.”

Per regio andere stappen nodig

Als ambassadeur voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal zij zich ervoor inzetten dat het niet alleen op regionaal, maar ook op landelijk niveau mogelijk wordt gemaakt om waterstofvoertuigen in te zetten. Zij spreekt hierbij van een gezamenlijke uitdaging met alle partners, van vervoerders en overheden tot pomphouders. “Per regio zullen de stappen anders zijn. Wat ze in Zeeland nodig hebben is weer wat anders dan in de Drechtsteden. Dus je moet het ook echt lokaal, met lokale ondernemers en overheden, gaan organiseren.”

Ze verwacht ook hobbels op de weg, waaronder op het gebied van prijs. “Daarin hebben we nog meters te maken. De prijs moet wel acceptabel zijn.” Vervolgens moet er worden gekeken hoeveel gemeenten waterstof in hun aanbesteding gaan meenemen, geeft De Lijster de Raadt aan. De uitdagingen weerhouden haar er echter niet om deze rol aan te nemen. “Ik geloof echt dat zoals het nu gaat, het niet veel langer meer gaat. Een nieuwe vorm van mobiliteit dient zich aan, en deze moet je omarmen. Dat vergt wat lef maar het is nu de tijd om te gaan bewegen.”

Bekijk het hele interview hier:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ambassadeur I&W wil waterstof in doelgroepenvervoer stimuleren | TaxiPro
Waterstof, waterstoftankstation

Ambassadeur I&W wil waterstof in doelgroepenvervoer stimuleren

Foto: eigen foto van AM

Naast elektrisch taxivervoer is ook waterstoftaxivervoer in opkomst. Als ambassadeur van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de toepassing van waterstof in het doelgroepenvervoer wil Lisette de Lijster de Raadt waterstof in de sector meer op de kaart zetten.

Hierover werd gesproken in TaxiPro TV, waar De Lijster de Raadt te gast was. Als directeur van Stroomlijn, de organisatie achter het doelgroepenvervoer in de regio Drechtsteden, maakt zij zich al langere tijd hard voor het duurzamer maken van doelgroepenvervoer. Zo is er in de Drechtsteden aan de hand van het klimaatakkoord en het convenant Zero Emissie Doelgroepenvervoer, dat al in een vroeg stadium door hen is ondertekend, een gebiedsagenda ontwikkeld om duurzaamheid maximaal na te kunnen streven.

Naast elektrisch vervoer wordt er om deze reden in de Drechtsteden ook naar de mogelijkheden op het gebied van waterstof gekeken. “Wij willen zero emissie vervoer en dat kan prima elektrisch zijn, maar waterstof is ook nodig. Beiden moeten zelfs naast elkaar bestaan, net als de fossiele brandstoffen”, aldus De Lijster de Raadt. In de Zuid-Hollandse streek zullen er in de aankomende twee jaar vijf waterstoftankstations bijkomen. Volgens haar kennen waterstoftaxi’s vele voordelen, waaronder de langere afstanden die kunnen worden afgelegd. “Waar het voor de een prima is om dit elektrisch te doen, heeft de ander behoefte aan een duurzaam alternatief.”

Per regio andere stappen nodig

Als ambassadeur voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal zij zich ervoor inzetten dat het niet alleen op regionaal, maar ook op landelijk niveau mogelijk wordt gemaakt om waterstofvoertuigen in te zetten. Zij spreekt hierbij van een gezamenlijke uitdaging met alle partners, van vervoerders en overheden tot pomphouders. “Per regio zullen de stappen anders zijn. Wat ze in Zeeland nodig hebben is weer wat anders dan in de Drechtsteden. Dus je moet het ook echt lokaal, met lokale ondernemers en overheden, gaan organiseren.”

Ze verwacht ook hobbels op de weg, waaronder op het gebied van prijs. “Daarin hebben we nog meters te maken. De prijs moet wel acceptabel zijn.” Vervolgens moet er worden gekeken hoeveel gemeenten waterstof in hun aanbesteding gaan meenemen, geeft De Lijster de Raadt aan. De uitdagingen weerhouden haar er echter niet om deze rol aan te nemen. “Ik geloof echt dat zoals het nu gaat, het niet veel langer meer gaat. Een nieuwe vorm van mobiliteit dient zich aan, en deze moet je omarmen. Dat vergt wat lef maar het is nu de tijd om te gaan bewegen.”

Bekijk het hele interview hier:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.