Trage groei aantal laadpalen brengt taxiondernemers in problemen

Elektrisch laden. Foto: ProMedia (VK)
Elektrisch laden. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia (VK)

Het taxivervoer in de zes grootste Nederlandse gemeenten moet vanaf 2025 uitstootvrij zijn. Daar zijn laadpunten voor nodig, maar het tempo waarin die worden gerealiseerd zorgt in sommige plaatsen voor problemen. Taxibedrijf Business Volume Service (BVS) moet hierdoor zelfs na korte tijd weer terugkeren naar een fossiel aangedreven taxi. 

De gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Tilburg hebben in maart hun handtekening gezet onder de zogenaamde Routekaart Zero Emissie Consumententaxi. Het doel van de routekaart is dat taxiondernemers de komende jaren gericht kunnen investeren in schone en stille taxi’s.

De ambitie is daarbij dat er in 2030 alleen nog maar uitstootvrije taxi’s rondrijden in ons land. Momenteel is nog slechts circa 8 procent van alle Nederlandse taxi’s aangedreven op elektriciteit of waterstof, aldus nieuwsplatform Consultancy.nl. Daarom vraagt het plan om de nodige inspanningen, helemaal voor de zes grote gemeenten.

Een belangrijk uitgangspunt voor de afspraak was echter wel dat taxiondernemers voldoende tijd krijgen om de overstap naar duurzaam te maken. Een taxi gaat gemiddeld genomen namelijk drie tot vijf jaar mee. Daarbij zijn taxibedrijven flink getroffen door de coronacrisis, waardoor het velen nu niet lukt om de vloot te vervangen.

Lokale laadpalen bezet of defect

Toch zijn er taxiondernemers die al wel hebben geïnvesteerd in een duurzaam voertuig. Zo is Taxibedrijf BVS uit Langeraar een van de ondernemingen die begin mei vanwege de aangekondigde plannen enigszins gedwongen overstag ging. “Ik ruilde mijn dieseltaxi in voor een elektrische taxi zodat het bedrijf op de toekomst voorbereid zou zijn”, stelt eigenaar Richard van Schaik. Dit pakte echter niet goed uit.

Toen er naar laadmogelijkheden werd gekeken, bleek dit al gauw moeilijker dan gedacht. “De lokale laadpalen bleken allemaal defect ofwel bezet door zowel elektrische of niet-elektrische auto’s.” Een eigen laadpaal werd als beste oplossing gezien. “De woningbouwvereniging verleende echter geen toestemming voor een laadplek aan het gebouw. Ik werd doorverwezen naar de gemeente die had beloofd zich in te spannen.”

Tekst loop door onder de foto. 

Laadplek verkeerd bezet
Laadplek bezet door een fossiel aangedreven voertuig.

Dit bleek echter geen succes. “Ik kon een aanvraag doen voor een laadplek, maar uiteindelijk waren de leveranciers van de laadpalen niet bereid om een laadplek voor slechts één taxi af te staan. Bovendien werd er gezegd dat er dichtbij al een laadplek was. Dat deze vrijwel altijd bezet is, leek niet ter zake te doen.”

Aanzuigende werking van een laadpaal

De gemeente Nieuwkoop stelt in een reactie dat de plaatsing van een laadpaal een aanzuigende werking kan hebben voor bestaande en nieuwe gebruikers van elektrische voertuigen. “Wanneer uit gegevens van het gebruik en verbruik van een laadpaal blijkt dat er voldoende animo is voor de laadpaal, zal er onderzocht worden of er nog restcapaciteit is op de laadpaal of laadpalen in de omgeving en of investeren in een nieuwe laadpaal rendabel is.”

Dit bleek voor Van Schaik niet het geval. Omdat er nu ook geen andere oplossing is voor hem, is hij weer op zoek naar een taxi op fossiele brandstof. “Als dit financieel niet lukt, overweeg ik om de gemeente te verlaten.” De ondernemer stelt dat dit eigenlijk niet de oplossing zou moeten zijn. “Ritten van en naar Amsterdam zijn een belangrijk deel van mijn werk, en omdat de opstapmarkt daar in 2025 al uitstootvrij moet zijn, moet ik hoe dan ook tegen die tijd weer een duurzaam voertuig hebben.”

Honderden laadplekken erbij

Branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) heeft de Routekaart Zero Emissie Consumententaxi ook ondertekend. Ton Hokken, beleidsmedewerker bij KNV en verantwoordelijk voor de consumententaximarkt, stelt dat het met de laadinfrastructuur in de grote steden redelijk goed gaat. “Ook de plannen voor de komende jaren zien er goed uit: honderden laadplekken per jaar erbij.”

Hokken stelt dat deze plekken natuurlijk nog wel gerealiseerd moet worden. “De laadinfrastructuur in kleinere steden kan welllicht wel problemen opleveren. Het beschreven praktijkgeval geeft het beeld hoe het meestal in de praktijk gaat. Voor ons is het belangrijk dat er aan de voorwaarde wordt voldaan dat er voldoende laadplekken zijn. Als aan deze randvoorwaarde van de routekaart niet wordt voldaan, geldt de afspraak immers niet.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Trage groei aantal laadpalen brengt taxiondernemers in problemen | TaxiPro

Trage groei aantal laadpalen brengt taxiondernemers in problemen

Elektrisch laden. Foto: ProMedia (VK)
Elektrisch laden. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia (VK)

Het taxivervoer in de zes grootste Nederlandse gemeenten moet vanaf 2025 uitstootvrij zijn. Daar zijn laadpunten voor nodig, maar het tempo waarin die worden gerealiseerd zorgt in sommige plaatsen voor problemen. Taxibedrijf Business Volume Service (BVS) moet hierdoor zelfs na korte tijd weer terugkeren naar een fossiel aangedreven taxi. 

De gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Tilburg hebben in maart hun handtekening gezet onder de zogenaamde Routekaart Zero Emissie Consumententaxi. Het doel van de routekaart is dat taxiondernemers de komende jaren gericht kunnen investeren in schone en stille taxi’s.

De ambitie is daarbij dat er in 2030 alleen nog maar uitstootvrije taxi’s rondrijden in ons land. Momenteel is nog slechts circa 8 procent van alle Nederlandse taxi’s aangedreven op elektriciteit of waterstof, aldus nieuwsplatform Consultancy.nl. Daarom vraagt het plan om de nodige inspanningen, helemaal voor de zes grote gemeenten.

Een belangrijk uitgangspunt voor de afspraak was echter wel dat taxiondernemers voldoende tijd krijgen om de overstap naar duurzaam te maken. Een taxi gaat gemiddeld genomen namelijk drie tot vijf jaar mee. Daarbij zijn taxibedrijven flink getroffen door de coronacrisis, waardoor het velen nu niet lukt om de vloot te vervangen.

Lokale laadpalen bezet of defect

Toch zijn er taxiondernemers die al wel hebben geïnvesteerd in een duurzaam voertuig. Zo is Taxibedrijf BVS uit Langeraar een van de ondernemingen die begin mei vanwege de aangekondigde plannen enigszins gedwongen overstag ging. “Ik ruilde mijn dieseltaxi in voor een elektrische taxi zodat het bedrijf op de toekomst voorbereid zou zijn”, stelt eigenaar Richard van Schaik. Dit pakte echter niet goed uit.

Toen er naar laadmogelijkheden werd gekeken, bleek dit al gauw moeilijker dan gedacht. “De lokale laadpalen bleken allemaal defect ofwel bezet door zowel elektrische of niet-elektrische auto’s.” Een eigen laadpaal werd als beste oplossing gezien. “De woningbouwvereniging verleende echter geen toestemming voor een laadplek aan het gebouw. Ik werd doorverwezen naar de gemeente die had beloofd zich in te spannen.”

Tekst loop door onder de foto. 

Laadplek verkeerd bezet
Laadplek bezet door een fossiel aangedreven voertuig.

Dit bleek echter geen succes. “Ik kon een aanvraag doen voor een laadplek, maar uiteindelijk waren de leveranciers van de laadpalen niet bereid om een laadplek voor slechts één taxi af te staan. Bovendien werd er gezegd dat er dichtbij al een laadplek was. Dat deze vrijwel altijd bezet is, leek niet ter zake te doen.”

Aanzuigende werking van een laadpaal

De gemeente Nieuwkoop stelt in een reactie dat de plaatsing van een laadpaal een aanzuigende werking kan hebben voor bestaande en nieuwe gebruikers van elektrische voertuigen. “Wanneer uit gegevens van het gebruik en verbruik van een laadpaal blijkt dat er voldoende animo is voor de laadpaal, zal er onderzocht worden of er nog restcapaciteit is op de laadpaal of laadpalen in de omgeving en of investeren in een nieuwe laadpaal rendabel is.”

Dit bleek voor Van Schaik niet het geval. Omdat er nu ook geen andere oplossing is voor hem, is hij weer op zoek naar een taxi op fossiele brandstof. “Als dit financieel niet lukt, overweeg ik om de gemeente te verlaten.” De ondernemer stelt dat dit eigenlijk niet de oplossing zou moeten zijn. “Ritten van en naar Amsterdam zijn een belangrijk deel van mijn werk, en omdat de opstapmarkt daar in 2025 al uitstootvrij moet zijn, moet ik hoe dan ook tegen die tijd weer een duurzaam voertuig hebben.”

Honderden laadplekken erbij

Branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) heeft de Routekaart Zero Emissie Consumententaxi ook ondertekend. Ton Hokken, beleidsmedewerker bij KNV en verantwoordelijk voor de consumententaximarkt, stelt dat het met de laadinfrastructuur in de grote steden redelijk goed gaat. “Ook de plannen voor de komende jaren zien er goed uit: honderden laadplekken per jaar erbij.”

Hokken stelt dat deze plekken natuurlijk nog wel gerealiseerd moet worden. “De laadinfrastructuur in kleinere steden kan welllicht wel problemen opleveren. Het beschreven praktijkgeval geeft het beeld hoe het meestal in de praktijk gaat. Voor ons is het belangrijk dat er aan de voorwaarde wordt voldaan dat er voldoende laadplekken zijn. Als aan deze randvoorwaarde van de routekaart niet wordt voldaan, geldt de afspraak immers niet.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.