Podcast Gooi & Vechtstreek

Belang van wmo-chauffeur belicht in podcast regio Gooi en Vechtstreek

Foto: Marco van der Spek, Gooi & Vechtstreek

Om de ervaringen van medewerkers in tijden van corona in kaart te brengen, heeft de regio Gooi en Vechtstreek een serie podcasts gemaakt waarin hun verhalen centraal staan. Zo ook van wmo-chauffeur Geert de Graaf. “Het is zo’n mooi vak, waar zo weinig over bekend is”, aldus Marco van der Spek-Stikkelorum, adviseur complexe vraagstukken en taxichauffeur bij de regio. Hij hoopt dat de podcast hier verandering in brengt.

Wat maken mensen mee in hun werk in het algemeen? En in coronatijd in het bijzonder? Wat komt er op hen af en wat moeten ze doen en laten? Op dit soort vragen wordt antwoord gegeven in een serie van zeven luisterverhalen van de Regio Gooi en Vechtstreek. Telkens staat een ander beroep in de schijnwerpers: van een ambulanceverpleegkundige tot een medewerker van het afvalscheidingsstation.

Ook het vak van de wmo-chauffeur wordt belicht. Als eerste gemeentelijke organisatie in Nederland voert de regio Gooi en Vechtstreek sinds 2021 zelf dit vervoer uit, zonder winstoogmerk. Communicatiestrateeg Marije Mansfeld ging mee met de taxi van De Graaf, die inmiddels elf jaar in het wmo-vervoer werkt.

De podcast is onder andere bedoeld voor inwoners van de regio en collega’s die werken voor de regio-organisatie, zodat zij elkaars beroep beter begrijpen. “Er is gekozen voor dit communicatiemiddel omdat de verhalen zich goed lenen om naar te luisteren. Het zijn tijdloze verhalen die staan voor veerkracht, moed, innovatie en hoop. We zijn trots op de mensen die hun verhaal met ons hebben gedeeld, want daar begint het mee.”

Waardering voor de chauffeur

Een passagier vertelt in de podcast wat de taxi zo belangrijk maakt voor haar, en spreekt waardering uit voor de chauffeur. “Dit is iets wat best vaker gedaan mag worden”, aldus Van der Spek-Stikkelorum. “Ik was eerst alleen adviseur op het gebied van inkoop met betrekking tot het sociaal domein en ben toen ook taxichauffeur geworden. Ik wilde zien wat het werk werkelijk inhoudt om te weten welke verbeteringen er doorgevoerd moeten worden om het vervoer verder te verbeteren.”

Volgens Van der Spek-Stikkelorum wordt het werk van de taxichauffeur in meerdere opzichten minder gewaardeerd dan gewenst, omdat het juist waardevol is. Hij pleit dan ook voor een hogere waardering en hoopt dat de podcast hieraan kan bijdragen. “Mensen weten weinig van het vak en er is vaak onterecht een negatief beeld van chauffeurs. Ik durf echter te zeggen dat de meeste chauffeurs betrokken sociale mensen zijn, met een groot maatschappelijk hart en veel liefde voor het werk.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Belang van wmo-chauffeur belicht in podcast regio Gooi en Vechtstreek | TaxiPro
Podcast Gooi & Vechtstreek

Belang van wmo-chauffeur belicht in podcast regio Gooi en Vechtstreek

Foto: Marco van der Spek, Gooi & Vechtstreek

Om de ervaringen van medewerkers in tijden van corona in kaart te brengen, heeft de regio Gooi en Vechtstreek een serie podcasts gemaakt waarin hun verhalen centraal staan. Zo ook van wmo-chauffeur Geert de Graaf. “Het is zo’n mooi vak, waar zo weinig over bekend is”, aldus Marco van der Spek-Stikkelorum, adviseur complexe vraagstukken en taxichauffeur bij de regio. Hij hoopt dat de podcast hier verandering in brengt.

Wat maken mensen mee in hun werk in het algemeen? En in coronatijd in het bijzonder? Wat komt er op hen af en wat moeten ze doen en laten? Op dit soort vragen wordt antwoord gegeven in een serie van zeven luisterverhalen van de Regio Gooi en Vechtstreek. Telkens staat een ander beroep in de schijnwerpers: van een ambulanceverpleegkundige tot een medewerker van het afvalscheidingsstation.

Ook het vak van de wmo-chauffeur wordt belicht. Als eerste gemeentelijke organisatie in Nederland voert de regio Gooi en Vechtstreek sinds 2021 zelf dit vervoer uit, zonder winstoogmerk. Communicatiestrateeg Marije Mansfeld ging mee met de taxi van De Graaf, die inmiddels elf jaar in het wmo-vervoer werkt.

De podcast is onder andere bedoeld voor inwoners van de regio en collega’s die werken voor de regio-organisatie, zodat zij elkaars beroep beter begrijpen. “Er is gekozen voor dit communicatiemiddel omdat de verhalen zich goed lenen om naar te luisteren. Het zijn tijdloze verhalen die staan voor veerkracht, moed, innovatie en hoop. We zijn trots op de mensen die hun verhaal met ons hebben gedeeld, want daar begint het mee.”

Waardering voor de chauffeur

Een passagier vertelt in de podcast wat de taxi zo belangrijk maakt voor haar, en spreekt waardering uit voor de chauffeur. “Dit is iets wat best vaker gedaan mag worden”, aldus Van der Spek-Stikkelorum. “Ik was eerst alleen adviseur op het gebied van inkoop met betrekking tot het sociaal domein en ben toen ook taxichauffeur geworden. Ik wilde zien wat het werk werkelijk inhoudt om te weten welke verbeteringen er doorgevoerd moeten worden om het vervoer verder te verbeteren.”

Volgens Van der Spek-Stikkelorum wordt het werk van de taxichauffeur in meerdere opzichten minder gewaardeerd dan gewenst, omdat het juist waardevol is. Hij pleit dan ook voor een hogere waardering en hoopt dat de podcast hieraan kan bijdragen. “Mensen weten weinig van het vak en er is vaak onterecht een negatief beeld van chauffeurs. Ik durf echter te zeggen dat de meeste chauffeurs betrokken sociale mensen zijn, met een groot maatschappelijk hart en veel liefde voor het werk.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.