‘Vrijwilligersvervoer onmisbaar voor gemeenten’

Leader TaxiPro TV
Foto: leader TaxiPro TV

Door het tekort aan professionele chauffeurs zijn de blikken meer dan ooit gericht op vrijwilligers voor het wmo-vervoer. Waar vrijwilligersvervoer door sommigen als waardevolle aanvulling wordt gezien op het reguliere zorgvervoer, zien anderen het als broodroof. Forseti verkende de voor- en nadelen en concludeerde dat dit vervoer nodig is om te blijven voorzien in de mobiliteitsbehoefte.

Daan Stevens, strategisch adviseur vervoer bij Forseti, vertelde hierover in de laatste uitzending van TaxiPro TV. Zij constateren dat het speelveld waar het wmo-vervoer zich in bevindt groeit. Er is namelijk sprake van vergrijzing en er is minder lijngebonden vervoer in de streek en in de stadswijken, waardoor er aan de onderkant van het openbaar vervoer meer behoefte is aan fijnmazige alternatieven.

Voor de gemeente is het onbetaalbaar om dit grote gat helemaal te dichten met professioneel wmo-vervoer, meent Stevens. “Dus er is echt behoefte aan alternatieven.” Hij ziet vrijwilligersvervoer als goede aanvulling op het professionele doelgroepenvervoer. “Ik denk dat we niet teveel moeten denken in tegenstellingen, dus het een of het ander, maar juist aan hoe het elkaar versterkt.” Een professionele schil om het vrijwilligersvervoer heen zou er volgens Stevens voor kunnen zorgen dat de beschikbaarheid van het vervoer in het weekend en op feestdagen gegarandeerd blijft.

Taxichauffeur niet zomaar te vervangen

Wel benadrukt hij dat taxichauffeur wel écht een vak is en dat het gaat om werk dat niet zomaar te vervangen is. “Je hebt met kwaliteitskeuring te maken. Als het gaat over de toegankelijkheid en het vastzetten van rolstoelen is dit iets waar je het liefst professionele mensen voor inzet.” Op andere vlakken kunnen vrijwilligers volgens hem daarentegen weer meer betekenen. “Bijvoorbeeld een extra praatje of meegaan naar de dokter voor het spreekuur. Daar is het vrijwilligersvervoer weer wat sterker in, omdat zij daar meer tijd voor hebben. Het zou mooi zijn om dat wat vaker te combineren, zodat het elkaar goed kan aanvullen.”

Kijk de uitzending hier terug:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “‘Vrijwilligersvervoer onmisbaar voor gemeenten’”

Rex Urban|08.12.21|18:02

Taxipro TV….Vrijwilligers vervoer, hoort als het aan mij zou liggen niet gepromoot te worden op een Taxi- site.
Vooral niet doodat Daan Stevens veel onwaarheden verteld waar niet op doorgevraagd wordt.
Personenvervoer is vergunnigplichtig.
Vrijwilligersvervoer zonder winstoogmerk kan je gedogen, maar dat vind nergens plaats zonder subsidie’s, waardoor het betaald vervoer is.
Directeur salaris van €80.000 , misbruik makend van vrijwilligers.
Oneerlijke concurrentie, niet meer niet minder!

‘Vrijwilligersvervoer onmisbaar voor gemeenten’ | TaxiPro

‘Vrijwilligersvervoer onmisbaar voor gemeenten’

Leader TaxiPro TV
Foto: leader TaxiPro TV

Door het tekort aan professionele chauffeurs zijn de blikken meer dan ooit gericht op vrijwilligers voor het wmo-vervoer. Waar vrijwilligersvervoer door sommigen als waardevolle aanvulling wordt gezien op het reguliere zorgvervoer, zien anderen het als broodroof. Forseti verkende de voor- en nadelen en concludeerde dat dit vervoer nodig is om te blijven voorzien in de mobiliteitsbehoefte.

Daan Stevens, strategisch adviseur vervoer bij Forseti, vertelde hierover in de laatste uitzending van TaxiPro TV. Zij constateren dat het speelveld waar het wmo-vervoer zich in bevindt groeit. Er is namelijk sprake van vergrijzing en er is minder lijngebonden vervoer in de streek en in de stadswijken, waardoor er aan de onderkant van het openbaar vervoer meer behoefte is aan fijnmazige alternatieven.

Voor de gemeente is het onbetaalbaar om dit grote gat helemaal te dichten met professioneel wmo-vervoer, meent Stevens. “Dus er is echt behoefte aan alternatieven.” Hij ziet vrijwilligersvervoer als goede aanvulling op het professionele doelgroepenvervoer. “Ik denk dat we niet teveel moeten denken in tegenstellingen, dus het een of het ander, maar juist aan hoe het elkaar versterkt.” Een professionele schil om het vrijwilligersvervoer heen zou er volgens Stevens voor kunnen zorgen dat de beschikbaarheid van het vervoer in het weekend en op feestdagen gegarandeerd blijft.

Taxichauffeur niet zomaar te vervangen

Wel benadrukt hij dat taxichauffeur wel écht een vak is en dat het gaat om werk dat niet zomaar te vervangen is. “Je hebt met kwaliteitskeuring te maken. Als het gaat over de toegankelijkheid en het vastzetten van rolstoelen is dit iets waar je het liefst professionele mensen voor inzet.” Op andere vlakken kunnen vrijwilligers volgens hem daarentegen weer meer betekenen. “Bijvoorbeeld een extra praatje of meegaan naar de dokter voor het spreekuur. Daar is het vrijwilligersvervoer weer wat sterker in, omdat zij daar meer tijd voor hebben. Het zou mooi zijn om dat wat vaker te combineren, zodat het elkaar goed kan aanvullen.”

Kijk de uitzending hier terug:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “‘Vrijwilligersvervoer onmisbaar voor gemeenten’”

Rex Urban|08.12.21|18:02

Taxipro TV….Vrijwilligers vervoer, hoort als het aan mij zou liggen niet gepromoot te worden op een Taxi- site.
Vooral niet doodat Daan Stevens veel onwaarheden verteld waar niet op doorgevraagd wordt.
Personenvervoer is vergunnigplichtig.
Vrijwilligersvervoer zonder winstoogmerk kan je gedogen, maar dat vind nergens plaats zonder subsidie’s, waardoor het betaald vervoer is.
Directeur salaris van €80.000 , misbruik makend van vrijwilligers.
Oneerlijke concurrentie, niet meer niet minder!