Brussel

Elektrische taxi’s moeten opnieuw van Brusselse wegen verdwijnen

Foto: Matthias Vanheerentals / ProMedia

Al voor de derde keer heeft de Raad van State in België vergunningen voor elektrische taxi’s in Brussel ingetrokken. Hierdoor moeten 22 elektrische taxi’s daar van de weg verdwijnen, terwijl er al maar 44 rondreden in het gewest. De beoordeling van de criteria bij het toewijzen van de licenties gebeurde namelijk onvoldoende transparant.

Dit meldt zakenblad L’Echo. De zaak werd aangespannen door taxibedrijf SPRL Rayane & Partners, dat in 2013 net misgreep bij de toekenning van vijftig vergunningen voor elektrische taxi’s. De exploitant klaagde over het gebrek aan transparantie bij de beoordeling van de criteria in het selectieproces. Gedurende het proces werden toegekende punten aan verschillende kandidaten gewijzigd.

Direct van de weg

De Raad van State heeft de toewijzing nu voor de derde keer ongedaan gemaakt, waardoor de elektrische wagens waarop dit betrekking heeft per direct van de weg moeten. Hoewel dit gaat om vijftien exploitanten met in totaal 44 voertuigen, blijft dus slechts de helft ervan op stal. Het kabinet-Vervoort is namelijk van menig dat vijf vergunningen al voor de uitspraak zijn vernieuwd.

Advocaat Bernard Francis, die SPRL Rayane & Partners bijstaat, ziet dit echter anders. “Het verandert niets of de verlenging van de vergunningen plaatsvond voor of na de beslissing van de Raad van State”, zegt hij tegen L’Echo. Volgens hem is er sprake van een onrechtmatige verlenging, omdat de oorspronkelijke vergunning met terugwerkende kracht is teruggetrokken.

De regering werkt op dit moment aan een nieuw toewijzingsdecreet, waarin de toekomstige taxiverordening zal voorzien.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Elektrische taxi’s moeten opnieuw van Brusselse wegen verdwijnen | TaxiPro
Brussel

Elektrische taxi’s moeten opnieuw van Brusselse wegen verdwijnen

Foto: Matthias Vanheerentals / ProMedia

Al voor de derde keer heeft de Raad van State in België vergunningen voor elektrische taxi’s in Brussel ingetrokken. Hierdoor moeten 22 elektrische taxi’s daar van de weg verdwijnen, terwijl er al maar 44 rondreden in het gewest. De beoordeling van de criteria bij het toewijzen van de licenties gebeurde namelijk onvoldoende transparant.

Dit meldt zakenblad L’Echo. De zaak werd aangespannen door taxibedrijf SPRL Rayane & Partners, dat in 2013 net misgreep bij de toekenning van vijftig vergunningen voor elektrische taxi’s. De exploitant klaagde over het gebrek aan transparantie bij de beoordeling van de criteria in het selectieproces. Gedurende het proces werden toegekende punten aan verschillende kandidaten gewijzigd.

Direct van de weg

De Raad van State heeft de toewijzing nu voor de derde keer ongedaan gemaakt, waardoor de elektrische wagens waarop dit betrekking heeft per direct van de weg moeten. Hoewel dit gaat om vijftien exploitanten met in totaal 44 voertuigen, blijft dus slechts de helft ervan op stal. Het kabinet-Vervoort is namelijk van menig dat vijf vergunningen al voor de uitspraak zijn vernieuwd.

Advocaat Bernard Francis, die SPRL Rayane & Partners bijstaat, ziet dit echter anders. “Het verandert niets of de verlenging van de vergunningen plaatsvond voor of na de beslissing van de Raad van State”, zegt hij tegen L’Echo. Volgens hem is er sprake van een onrechtmatige verlenging, omdat de oorspronkelijke vergunning met terugwerkende kracht is teruggetrokken.

De regering werkt op dit moment aan een nieuw toewijzingsdecreet, waarin de toekomstige taxiverordening zal voorzien.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.