Chauffeur, bestuurder

Nieuwe regels werk- en rusttijden voor taxichauffeurs ingegaan

Er gelden per 1 maart nieuwe regels voor de werk- en rusttijden van taxichauffeurs. De belangrijkste wijziging is dat niet-betaalde onderbrekingen verleden tijd zijn. Er zal namelijk gewerkt worden in een Maxflex- of blokkensysteem.

Taxichauffeurs horen te werken volgens een rooster. Werkdagen- en tijden zijn dan voor een langere periode vastgelegd. Als dit niet het geval is, moet een chauffeur ten minste 28 dagen vooraf weten wanneer ze niet hoeven te werken en minimaal vier dagen vooraf wat de werktijden zijn. Een chauffeur weet dan ook of er sprake is van een Maxflex-dienst of een dienstblok. Wat deze verschillende soorten diensten inhouden, legt vakbond FNV uit.

Maxflex-dienst

Maxflex houdt een pauzeregeling in de diensttijd in. Een Maxflex-dienst is een dienst met één begintijd en één eindtijd. In deze dienst hebben chauffeurs recht op pauze van maximaal 12,5 procent van de totale dienst die dag. Als een chauffeur begint om 07.00 uur en eindigt om 16.00 uur, duurt de totale dienst negen uur. In dat geval is 12,5 procent circa één uur en heeft de chauffeur dus één uur pauze. De werkgever kan dit uur flexibel over de dag verdelen.

De chauffeur en de werkgever moeten zich hierbij wel houden aan de regels met betrekking de arbeidstijdenwet. De werkgever hoeft deze tijd niet bij te houden, maar er geldt wel een maximum van 12,5 procent dat in mag worden gehouden over alle Maxflex-diensten. Dat wordt forfaitair genoemd. De werkgever is echter niet verplicht om 12,5 procent over de dienst toe te passen. Als er binnen een bedrijf al langer een regeling van toepassing is waardoor chauffeurs minder pauze hebben, dan kan dit percentage naar beneden worden bijgesteld.

Dienstblok bij contract tot 28 uur per week

Dienstblokken worden ook wel gebroken diensten genoemd. Een grote groep taxichauffeurs is vooral actief in het leerlingenvervoer. Deze werknemers werken nu voornamelijk in gebroken diensten en per 1 maart in dienstblokken. Dit wil zeggen dat een chauffeur meerdere begin- en eindtijden op één dag heeft. Scholieren worden immers in de ochtend opgehaald en op het einde van de schooldag weer thuisgebracht. Deze blokken worden in zijn geheel verloond. Alle diensttijd is dus werktijd en daarmee betaalde tijd.

Er zijn twee systemen voor het werken in dienstblokken: voor een arbeidscontract van 0 tot 28 uur per week en vanaf 28 uur per week. Bij een contract van 0 tot 28 uur mag de werkgever maximaal vier blokken per dag opgeven. Van al deze blokken weet de chauffeur op voorhand al wat de werktijden zijn. Ook bij blokken kan het zijn dat er met een rooster wordt gewerkt en de werkdagen- en tijden voor langere periode bekend zijn.

Is dat niet het geval, dan moet een chauffeur ten minste 28 dagen van tevoren weten wanneer ze niet hoeven te werken en minimaal vier dagen vooraf wat de werktijden zijn. Tussen twee blokken zit in ieder geval een minimale tijd van vijftien minuten. Is dit minder dan vijftien minuten, dan wordt deze tijd ook doorbetaald. De minimale betaalde tijd voor een blok is één uur.

Dienstblok bij contract vanaf 28 uur per week

Voor chauffeurs met een arbeidsovereenkomst met meer dan 28 uur, mogen er twee blokken per dag toegepast worden. De minimale gezamenlijke tijd van deze twee blokken is samen zeven uur. Ook al zou de arbeidstijd zes uur bedragen, moet de werkgever de chauffeur voor zeven uur betalen. Tussen twee blokken dient er minimaal twee uur te zitten. Deze tijd is van de chauffeur. Als deze tijd korter is, worden de uren volledig vergoed. Ook bij twee blokken moet de chauffeur ruim van tevoren weten wat de arbeidstijden zijn. Omdat blokken hetzelfde inhouden als gebroken diensten, is het begin en einde van elk blok op de standplaats.

SFM-portaal

De nieuwe regels zullen door het Sociaal Fonds Mobiliteit gecontroleerd worden met het zogenoemde SFM-portaal. In dat portaal moet de werkgever elke dag voor 23.59 uur kenbaar hebben gemaakt of een chauffeur in een Maxflex- of blokkensysteem werkt. Daarnaast moeten ze ook de werktijden invoeren. Alle vooraf in het portaal aangemelde diensten zijn in beginsel het uitgangspunt voor de verloonde tijd. Afwijkingen op begin- en eindtijden van de dienst, gebaseerd op de afwijkingen op basis van de gegevens uit de BCT en zowel in positieve als in negatieve zin, zijn bepalend voor de daadwerkelijke verloning.

In onderstaande video kom je alles te weten de overige veranderingen met nieuwe cao Taxi- en Zorgvervoer:

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

23 reacties op “Nieuwe regels werk- en rusttijden voor taxichauffeurs ingegaan”

richard Jaasma|01.03.22|13:07

Hallo FNV en SFM en wie dit dan ook maar bedacht heeft,

hebben jullie ook aan de Kleine ondernemer met een aantal chauffeurs gedacht

dit is niet uitvoerbaar als je alleen maar straat-Taxi doet en afhankelijk bent van de telefoon die overdag savonds snacht gaat je weet immers niet wanneer de telefoon gaat
dit is niet in te plannen / te roosteren in max- flex of in blokken heb, het SFM ook gebeld antwoord krijg je dat dit voor ons als onderneming een moeilijke strijd word.

Taxi Richard Sneek

richard Jaasma|01.03.22|13:27

Hallo Fnv en sfm en wie dit ook maar bedacht heeft

Hebben jullie ook aan de kleine Ondernemer met een aantal chauffeurs gedacht?
Dit is niet uitvoerbaar als je alleen maar straat-taxi doet en afhankelijk bent van de telefoon die overdag smiddags savonds gaat , je weet immers nooit wanneer de telefoon gaat
dit is niet in te plannen/te roosteren in max-flex of in blokken ,heb ook gebeld met sfm: het antwoord dat je krijgt is dat dit als onderneming een moeilijke strijd wordt .

Taxi Richard Sneek

richard Jaasma|01.03.22|13:36

en dan er ook maar niet aan denken ,of je je chauffeurs wel kan aan- houden op contract !!!
nogmaals bedankt voor wie dit bedacht heeft!
Taxi Richard Sneek.

Jorg|01.03.22|23:32

Richard dat kleinere bedrijf boeit toch niemand. Het KNV is toch alleen geïnteresseerd in de grote jongens, zie ze de bink uithangen maar wat hebben ze eigenlijk ooit gedaan? het FNV is er van overtuigt dat er alleen maar chauffeurs bestaan die tekort gedaan worden bij de kleinere bedrijven, en het SFM denkt, ja alleen aan geld innen.
Ben het helemaal met je eens voor de meeste kleine bedrijven is dit niet meer te doen, dit is gewoon weer eens achter een bureau bedacht.

John Kole|02.03.22|11:51

Omdat we ons aan de regels willen houden zijn we gisteren begonnen met de nieuwe diensten. Als klein bedrijf (9 taxi’s) blijkt het in de praktijk onuitvoerbaar. Flexibiliteit is weg en loonkosten lopen op. In deze tijden met oplopende brandstofprijzen en scherpe contract afspraken wordt het heel moeilijk om het hoofd boven water te houden. Onze chauffeurs kregen altijd waar ze recht op hadden en dat zullen we blijven doen maar ik vrees het ergste.

John Kole
Taxi Kole

Max Kühner|03.03.22|09:59

John, Richard, MKB bedrijven zijn bijna nooit een factor waarmee rekening wordt gehouden. Terwijl daar wél DE rekening van alle bedenksel van politiek en vakbonden wordt neergelegd. Vakbond en politiek hebben de werkgevers volledig in de tas. Als ze hun zin niet krijgen worden ze ziek of gaan ze staken. Kijk uit, in het KNV hebben mensen in loondienst het voor het zeggen. Dat zijn geen echte ondernemers voor eigen rekening en risico, slechts mensen die op een winkel passen van 8 tot 5.

Duco Douwstra|03.03.22|10:06

Mijn advies aan kleine bedrijven is, motiveer alle chauffeurs om Zzp-er te worden, richt een VOF op of ga je auto’s verpachten. Medio 1985 werd het door mij bedachte verpachten verboden, omdat mijn chauffeurs niet mochten werken voor eigen rekening en risico op mijn vakbekwaamheid. Maar om Uber te plezieren heeft de ILT de vakbekwaamheid afgeschaft, zodat iedereen als Zzp-er voor Uber mocht gaan rijden. Er zijn genoeg taxi-administratie mensen die uitleg willen geven en ik wil dat ook wel!

Duco Douwstra|03.03.22|10:24

Toen het verpachten verboden werd het is de VOF constructie bedacht, ik zal het in het kort uitleggen, de omzet komt in de VOF de ondernemer verhuurd zijn voertuigen aan de VOF en stuurt de VOF vanuit zijn BV of privé elke maand een factuur voor geleverde diensten administratie, verhuur enz. de chauffeurs declareren elke maand bijvoorbeeld € 20,00 per door hen gewerkte uren. Dit is het in het kort, chauffeurs hebben beperkte bevoegdheid mogen niks zonder goedkeuring overige vennoten enz.

Johan Jacobs|03.03.22|11:34

Nee, 12 uur diensttijd en 6 uur betaald worden gedurende de afgelopen 3 jaar, dat was fijn voor al die chauffeurs. Voor kleine bedrijven zal door het straattaxiwerk vaak maxflex van toepassing zijn. Of met slechts 3 of 4 chauffeurs verschuiving van de 2 uur onderbreking, dan blijven er op elk tijdstip chauffeurs beschikbaar

Johan Jacobs|03.03.22|11:39

En er werd altijd gezegd, het mag volgens cao. Welnu, nu moet het zo volgens cao. Waardering voor alle werkgevers die zich hier aan houden, zoals het hoort…

richard Jaasma|03.03.22|12:36

Johan ,
Jij hebt zeker nog nooit in de schoenen gestaan als eigen Taxiondernemer!!!

Taxi Richard.

Tomas Wille|03.03.22|13:00

OK. Leg mij uit. De bedoeling is dat werknemers geen onbetaalde onderbrekingen krijgen?

Een parttimer met 24 uur, die gepland vervoer doet, krijgt nu te maken met maximaal 4 ‘blokken’ per dag. Tussen de blokken moet hij/zij uitloggen op de BCT, en naar standplaats gaan, waar een uur tussen zit. Dat krijgt hij of zij niet betaald.

Dat zijn toch onbetaalde onderbrekingen, of ben ik nou gek? Waar zit hier een voordeel in voor werknemers? Het is erger!

Bart Goossens|03.03.22|14:19

nu heb ik recht op 1 uur pauze
deze mag door de werkgever ingedeeld worden.
houd dit in tot de werkgever dit uur mag verdelen over 4 maal 15 minuten
indien dit zo is schieten we er nog niets mee op
dan wordt wachttijd nog pauzetijd

Ali Ates|03.03.22|15:28

FNV geld wolf ,staats schatkist vullers ,manipulatie monster 👹

Marit van Santen|03.03.22|16:41

@Johan Jacobs: maxflex is juist niet toepasbaar voor kleine bedrijven, zeker niet in landelijk gebied en/of kleine steden. In mijn geval betekent dit dat ik tussen de contractritten door niet meer bestelritten binnen de stad kan rijden, want zo’n los ritje binnen een blok, kost mijn werkgever meteen een uur. En met maar 4 blokken per dag… Dat lukt dus gewoon niet!

Marit van Santen|03.03.22|16:49

@Johan Jacobs: Vervolg: Maxflex is gewoon niet haalbaar. Ik rijd ’s ochtends en ’s middags leerlingen, tussendoor een enkele bestelrit, maar daarmee vul je geen maxflex ‘blok’ van 8-16 uur. Het moet dus met blokdiensten, want maxflex is niet betaalbaar, zelfs niet ’s avonds en in het weekend. Maar blokdiensten zijn net zo min haalbaar! Hoe dan ook, het kost mijn werkgever een klap geld dat nooit bij elkaar gereden gaat worden. Ik was tevreden met de oude situatie, voor mij werkte dat perfect.

Marit van Santen|03.03.22|18:48

@Thomas Wille: voor chauffeurs die enkel gepland vervoer doet zal het misschien weinig uitmaken, al denk ik dat er hier ook wel chauffeurs/werkgevers zijn die klem komen te zitten. Maar er zijn zat chauffeurs die naast contractritten, ook bestelvervoer of straatvervoer rijden en die stonden tussentijds onbetaald stil. Dat gaat nu niet meer op. Of dat nu zo’n voordeel is, weet ik niet. Voor mij niet in ieder geval, mijn werkgever kan mij niet aanhouden dankzij de nieuwe CAO. En bedankt…

John Kole|03.03.22|20:13

@Marit: bedankt voor je duidelijke uitleg. Jammer dat het je baan heeft gekost.

Duco Douwstra|04.03.22|00:56

Diverse kleinere ondernemers hebben mij al gebeld, ze worden wanhopig het FNV en ook SFT hebben heel makkelijk praten. Nu zitten sommige chauffeurs misschien wel eens onbetaald te wachten, maar neem het voorbeeld van @Marit die zit nu onbetaald thuis te wachten, of met een uitkering, zij zou liever op de oude regelgeving blijven werken. Maar nogmaals er zijn echt oplossingen ga verpachten of via een VOF je bedrijf voortzetten, dat geeft rust en vreugde voor de chauffeurs en ondernemers.

Marit van Santen|04.03.22|09:28

@Duco Douwstra: Niet elke chauffeur kan/wil zomaar een KvK inschrijving regelen. Daar zitten weer andere nadelen aan verbonden waar niet iedereen op zit te wachten.

Taxi Volendam|04.03.22|10:22

Maak je geen zorgen.
Het z.g. illegale vrijwilligers vervoer neemt onze banen wel verder over gebruikmakend van de belbussen betaald met subsidie’s van gemeente’s.

Nog effe en je hebt een C.A.O deskundige naast je in de Taxi nodig, daar er geen touw meer aan vast te knopen`is.
Een oplossing is eenvoudig:
Chauffeur’s goed betalen. Zonder taxi CAO of rijtijdenwet, maar met in acht nemen van de arbeidstijden wet.

Duco Douwstra|05.03.22|17:53

Beste @Marit, dus omdat niet 100% van de chauffeurs voor een VOF systeem is, moet je het maar niet gaan proberen? Veel chauffeurs willen graag hun Brutoloon wel netto ontvangen, reken het verschil maar eens uit. Maar natuurlijk heeft elk voordeel ook zijn nadeel, maar de meeste van mijn ex vennoten zeggen nog steeds dat ze een geweldige tijd bij mij hebben gehad en ik met hun.

Bert D|12.03.22|13:30

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/03/zorgvervoer-en-taxichauffeurs-dreigen-dupe-te-word

De werkgevers, ook de mijne, maken er al handig misbruik van. In januari kregen we 2,5 % loonsverhoging, nu leveren we een half uur loon in. Perfect geregeld van de vakbonden!