Taxi & Tour P. van de Pol
Interview

Van de Pol verlegde focus naar touringcar: ‘Keuze voor kwaliteit’

Hoewel de focus van Taxi & Tour P. van de Pol ooit alleen op taxivervoer lag, houdt het bedrijf zich nu vooral bezig met touringcarvervoer. Omdat de chauffeurs ingezet konden worden in het uitvaartbedrijf van Peter van de Pol, kwam de vervoerder de coronatijd door. Inmiddels neemt ook de vraag naar taxi- en touringcarvervoer echter toe. Zodanig zelfs, dat Van de Pol wil uitbreiden.

De basis van taxi- en touringcarbedrijf P. Van de Pol werd in 1887 gelegd door zijn voorvader. “Hij was koetsier van de burgemeester van Harderwijk en woonde in het koetshuis”, vertelt Van de Pol. “Na het overlijden van de burgemeester werd de koets aan hem nagelaten. Hij was de eerste in Gelderland die een koets met rubberen banden had en wilde er mensen mee vervoeren.” Dit werd een succes en toen de eerste auto’s op de markt kwamen, schafte hij er al snel een aan. “Langzamerhand werden de werkzaamheden uitgebreid met alles wat met mobiliteit te maken had. Zo werd er onder meer een ambulancedienst opgezet en begon hij een garagebedrijf en autoshowroom.”

Het bedrijf werd aan het einde van de twintigste eeuw opgedeeld. “Mijn vader, die toen mede-eigenaar was, ging verder met de vervoerstak. Toen alleen nog met taxi’s en rond 2003 kwamen er touringcars bij.” Hijzelf vervulde vanaf zijn zestiende een rol in het bedrijf, maar had nooit het idee om het bedrijf van zijn vader over te nemen. Dit veranderde toen Van de Pol merkte dat zijn opleiding organisatie en informatica niet bij hem paste. Zijn taken binnen het bedrijf werden steeds groter en in 2013 nam hij het stokje over. Daarmee stond de vijfde generatie aan het roer.

Minder focus op taxi vanwege aanbestedingen

Het touringcarvervoer was inmiddels de belangrijkste inkomstenbron geworden van de onderneming. “Het is nu goed voor 80 procent van de omzet en taxi voor 20 procent. We hebben nog maar vijf taxi’s rijden, terwijl dit er ooit 150 waren.” De oorzaak hiervan ligt volgens Van de Pol bij de aanbestedingen. “De focus ligt teveel op prijs en veel te weinig op kwaliteit, terwijl dit voor ons het allerbelangrijkst is. Als ik al weet dat we niet de service en kwaliteit kunnen bieden bij een contract, zeg ik nee. Ik zit gelukkig nog steeds in de bevoorrechte positie om dit te kunnen doen”, vertelt hij.

Tekst loopt door onder de foto.

Garage Van de Pol in 1917.
Garagebedrijf P. van de Pol, 1917.

De hoeveelheid straattaxivervoer dat het bedrijf uitvoert, is ook nog maar minimaal. Het beantwoorden van de kleine hoeveelheid vraag die hiernaar is, wordt bovendien niet gemakkelijker doordat er gewerkt moet worden in Maxflex- of dienstblokken. “Als ik een chauffeur bel tussen blokken door om een ritje te rijden, moet ik hem nu voor zes uur extra gaan uitbetalen. Daar kan ik niet een ritje voor aannemen van twee tientjes. Ik weiger zulke ritten daarom of probeer een alternatief te vinden. Stom genoeg mag een touringcarchauffeur de rit wel rijden of ik huur een zzp-chauffeur in, maar ook daar zijn beperkende regels aan verbonden.”

Pas als de focus weer op kwaliteit komt te liggen, zou de ondernemer overwegen om de focus van het bedrijf meer op taxivervoer te leggen. “Voor nu gaan we alleen voor taxi alleen nog voor kleinschaligere opdrachten. De opdrachtgevers waar wij voor rijden weten in ieder geval dat als het vervoer goed geregeld moet worden, zij hier ook goed voor moeten betalen. Van onze taxichauffeurs zijn de meesten al meer dan twintig jaar in dienst, dus daar moeten ze ook naar betaald worden.”

Een tevreden chauffeur zorgt voor een tevreden klant

Dat dit niet in alle bedrijven vanzelfsprekend is, is volgens hem een slechte zaak. “Ik hoor verhalen van chauffeurs die niet goed worden betaald, maar ook waarvan werkgevers niet goed omgegaan met de rij- en rusttijden. Dat vind ik niet kunnen. De chauffeurs zijn het belangrijkste onderdeel van een vervoersbedrijf en door hen niet fatsoenlijk te behandelen, kan je ze ook niet aan je binden.” Een tevreden chauffeur zorgt volgens hem 99 procent van de tijd ook voor een tevreden klant. “Ik heb een prachtig wagenpark, waar ik de plank zeker niet mee missla, maar de chauffeur is veel belangrijker dan die mooie wagen. Ik maak er ook werk van om te kijken welke rit past bij welke chauffeur.”

Meer geld voor goede kwaliteit

Van de Pol stelt bovendien dat er in zijn bedrijf in coronatijd enkel natuurlijk verloop is geweest van personeel. “Verder zijn alle chauffeurs nog binnen en inmiddels stromen er weer nieuwe chauffeurs in.” Dit heeft mede te maken met het feit dat het bij zijn uitvaartorganisatie door corona plotseling erg druk werd. “Ik kon chauffeurs laten rijden in rouwauto’s en omdat touringcars veelal stilstonden wegens schorsing, reden touringcarchauffeurs in taxi’s.” De kosten bleven vanwege de geschorste voertuigen laag en de steunpakketten hielpen om de tijd door te komen.

Tekst loopt door onder de foto.

VIP-klasse touringcar Van de Pol
VIP-klasse touringcar van Taxi & Tour P. van de Pol.

Wat Van de Pol merkt nu corona naar de achtergrond verdwijnt, is dat mensen meer geld over hebben voor vervoer van goede kwaliteit. “Waar eerder het goedkoopste busje werd gekozen en beenruimte niet als belangrijk werd gezien, gaan nu zelfs families voor een luxe touringcar. Dit is iets wat voorheen vooral voor bedrijven was weggelegd.” In de maanden juni, juli en augustus zijn alle touringcars volgens hem al volgeboekt. Om deze reden wil Van de Pol de komende tijd twee nieuwe touringcars aanschaffen. Daarnaast wil hij een elektrische taxi toevoegen aan het wagenpark.

Verduurzaming van het wagenpark

Als de taxiondernemer gevraagd wordt om naar de verdere toekomst van zijn bedrijf te kijken, begint hij over zelfrijdend vervoer. “Ik verwacht dat we over twintig jaar wel richting autonoom taxivervoer gaan. Hoe je je als kleine ondernemer staande kunt houden in die markt, is de vraag.” Voor nu richt hij zich vooral op verduurzaming van zijn voertuigen. “Ons gehele wagenpark is inmiddels al vijf jaar Euro 6 en we gaan naar elektrisch taxivervoer toe. Voor touringcarvervoer is er nog geen elektrisch alternatief voor handen. Maar ik heb al wel met een leverancier afgesproken dat zodra de eerste waterstoftouringcar op de markt komt, ik deze wil.”

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.