Standplaats Den Haag CS
Interview

Kleine taxibedrijven in problemen door nieuwe regels rij- en rusttijden

Taxibedrijven moeten hun chauffeurs sinds 1 maart in Maxflex- en blokkensystemen laten werken. Dit leidt tot kritiek bij kleinere bedrijven die voornamelijk straattaxivervoer aanbieden. Deze werkwijze is voor hen niet realistisch. Bovendien leidt het tot veel extra kosten, net nu de positieve trend weer was ingezet door de versoepelde coronamaatregelen. Vakbond FNV spreekt vooral van negatieve gevolgen voor chauffeurs.

Niet-betaalde onderbrekingen zijn verleden tijd met de nieuwe regels. Een chauffeur moet ten minste 28 dagen van tevoren weten wanneer ze werken en minimaal vier dagen van tevoren wat de werktijden zijn. De chauffeur moet dan ook weten wanneer er in een Maxflex- of dienstblok wordt gewerkt. Dit wordt door de werkgever ingevoerd in het zogenoemde SFM-portaal en wordt ook gecontroleerd door het Sociaal Fonds Mobiliteit.

Een Maxflex-dienst is een dienst met een begin- en eindtijd, waarin een chauffeur recht heeft op pauze van maximaal 12,5 procent van de totale dienst op die dag. Bij dienstblokken heeft een chauffeur meerdere begin- en eindtijden op één dag, die in zijn geheel worden verloond. Bij een contract van 0 tot 28 uur mag de werkgever maximaal vier blokken per dag opgeven, waarbij de werktijden al van tevoren bekend zijn. Bij een contract van meer dan 28 uur mogen dit er maximaal twee zijn, met een gezamenlijke tijd van zeven uur.

Kleine taxiondernemers- en chauffeurs zeggen dat zij door deze nieuwe regels in een niet-werkbare situatie terecht zijn gekomen. Zo ook John Koole van Taxi Koole uit Kapelle. “Omdat wij ons aan de regels willen houden, zijn we vorige week begonnen met werken in de nieuwe diensten. Als klein bedrijf met negen taxi’s blijkt het in de praktijk echter onuitvoerbaar. De flexibiliteit is weg en met scherpe contractafspraken wordt het heel moeilijk om het hoofd boven water te houden.”

‘Als het zo doorgaat, hou ik ermee op’

Richard Jaasma van Taxi Richard uit Sneek sluit zich hierbij aan. “Wij doen straattaxiwerk en hebben geen contractvervoer. Ik heb geprobeerd om mijn zeven chauffeurs in te delen in vier blokdiensten, maar dan komt er net weer een telefoontje voor een rit die buiten een blok omvalt. Dan wordt het al een Maxflex-dienst en moet ik een chauffeurs vanaf het begin betalen. Dit kost mij te veel geld.”

Jaasma legt uit dat de vraag naar taxivervoer sterk verschilt. “Soms is het heel rustig. Er komt namelijk maar één keer per uur een trein aan. Daarom geven chauffeurs ook aan dat ze liever thuis wachten. Dit kan echter niet langer met de blokdiensten”, zegt hij. “Op zaterdagavond werken we nu met Maxflex-diensten. De omzet blijft dan gelijk, maar het aantal uren gaat verschrikkelijk omhoog. Het is voor de eerste keer dat ik van chauffeurs heb gehoord: ‘Als het zo doorgaat, hou ik ermee op.’ Daar zit ik heel erg mee.”

Chauffeurs de dupe

De afspraken hebben niet alleen grote gevolgen voor taxibedrijven, maar ook voor chauffeurs. FNV stelt dat veel werkgevers de afspraken niet goed uitvoeren. Dit komt volgens de vakbond omdat er sprake zou zijn van verdeeldheid bij KNV en daardoor onduidelijkheid over de regels bij hun leden. “Wij hebben KNV gevraagd hun achterban op een juiste manier te informeren over de afspraken, om te zorgen dat chauffeurs krijgen waar ze volgens de cao recht op hebben”, stelt bestuurder Meindert Gorter.

Het zou onder andere fout gaat op het gebied van pauzes. “We zien nu dat een deel van de bedrijven de 12,5 procent standaard inhoudt op het loon, ook als de chauffeur de pauze doorgewerkt heeft. Dat betekent dat er onterecht loon wordt ingehouden.” Gorter noemt het onbeschoft dat werkgevers gewerkte tijd van het personeel omzetten in pauzetijd. “Werkgevers uit de sector zouden zich moeten schamen voor de wijze waarop ze omgaan met afspraken uit de cao waaraan ze zelf hebben meegeschreven en die ze zelf hebben ondertekend. Hier wordt de sector, die toch al zit te springen om mensen, niet aantrekkelijker van.”

Ondernemersrisico

De nieuwe afspraken over pauzes vervangen de regelingen uit de oude cao. Daarbij moesten chauffeurs wel beschikbaar zijn, maar als er geen werk was op dat moment, kreeg de chauffeur ook niet uitbetaald. “Het kon dus zijn dat je als chauffeur een dienst van tien uur had, maar dat je maar vijf uur betaald werd”, legt Gorter uit. “De ondernemersrisico’s werden op die manier afgewenteld op de chauffeurs. Met de nieuwe afspraken is dat gelukkig verleden tijd, maar dan moeten de afspraken wel goed nagekomen worden.” KNV wilde vooralsnog geen reactie geven.

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

15 reacties op “Kleine taxibedrijven in problemen door nieuwe regels rij- en rusttijden”

Peter Vriens|07.03.22|10:34

Hoe kan je nu 28 dagen van te voren weten of de telefoon gaat voor een ritje?
Je kan toch niet verwachtten dat een taxi passagier meedenkt in een Maxflex- en blokkensysteem bij het bestellen van een taxi.
Taxi is geen gesubsidieerd O.v, die het zich kan veroorloven met lege bussen te rijden.
Willen we taxi’s beschikbaar houden , zal er subsidie moeten komen of anders wordt de taxi onbetaalbaar.
Met vrijwilligers gaan werken is misschien een oplossing , heb je ook geen last van CAO.

richard Jaasma|07.03.22|11:06

Chauffeurs willen met plezier hun werk doen en niet met allerlei regeltjes opgezadeld worden, en zeker niet in blokken en dit alles na de coronatijd, waar moet je dit allemaal van doen
KNV reageert niet ze moeten zich dood schamen zij kijken waarschijnlijk echt niet om naar de kleine taxiondernemer
de Heer Gorter Kiest altijd voor zijn leden FNV Natuurlijk, maar hij snapt het probleem maar ook eigenlijk weer niet hij heeft nog nooit in de schoenen gestaan van de taxi ondernemer

Taxi Richard

Pascal T|07.03.22|11:53

De heer Gorter denkt dat de taxibranche hetzelfde is als de OV branche.
Dat was van oudsher een overheidsorgaan waar iedereen strontverwend is.

Vele collega’s vinden de flexibiliteit helemaal niet erg. Liever gewoon een loonsverhoging!
Laat FNV maar de rotte appels aanpakken die misbruik maakte van de oude pauzeregeling in plaats van met deze optie te komen. Veel van mijn collega’s hebben nu akkoord moeten gaan met een urenverlaging door de nieuwe aanpak!

Marit van Santen|07.03.22|21:56

Hoezo chauffeurs de dupe doordat werkgevers zich niet aan de nieuwe CAO houden? Volgens mij zijn veel meer chauffeurs de dupe omdat ze als gevolg van nieuwe CAO ofwel in uren drastisch achteruit gaan, ofwel hun baan kwijtraken. En theoretisch zouden die chauffeurs bij grotere taxibedrijven aan de slag moeten kunnen, maar of dat in praktijk ook zo werkt is nog maar de vraag.

Kortom, de ‘kleine’ ondernemers en al hun chauffeurs zijn de dupe. De nieuwe CAO is het doel volledig voorbij geschoten.

Cynthia van Mourik|08.03.22|10:37

Als klein bedrijf is deze regeling onmogelijk. Zorgvervoer dat een dag van te voren besteld wordt, een telefoontje van een opstaprit 10 minuten van te voren. Dit kun je natuurlijk nooit 28 dagen van te voren plannen. Door wisselende eindtijden bij behandelingen is de eind tijd ook niet op voorhand vast te stellen.
Allemaal leuk bedacht voor de grote bedrijven die laag inschrijven het het terug moeten verdienen via het personeel maar kleine bedrijven met grote service gaan hier aan onderdoor.

richard Jaasma|08.03.22|11:36

de CAO omtrent de verloonde tijd moet onmiddelijk veranderd worden anders vallen er straks een boel kleine taxionderneming om,
de flexibiliteit & service is er nu helemaal uit (hier hebben de chauffeurs ook niet om gevraagd en zeker de werkgevers niet)
dus KNV FNV SFM laat wat van je horen!!! , en sluit niet je oren en ogen hiervoor!!!
(ik weet dat jullie allemaal wel taxipro lezen), doe er wat aan !!

Taxi Richard Sneek.

Rianne Klaasse|09.03.22|08:14

Na de zware coronaperiode gloorde er weer licht aan de horizon wat nu teniet wordt gedaan door deze stupide, onwerkbare nieuwe regelgeving. Klap op klap.

De kleine, servicegerichte taxionderneming is de dupe van de rotte appels die al dan niet vast weer andere mazen in de wet vinden e.e.a. onderuit te halen.

De chauffeurs zouden gebaat moeten zijn met deze nieuwe cao…het tegendeel zal waar blijken, want hierdoor kunnen velen wellicht gedag zeggen tegen hun baan met alle gevolgen vandien.

John Kole|09.03.22|11:36

Niet alleen de (kleine) bedrijven zijn gedupeerd maar vooral ook de chauffeurs. Bijvoorbeeld: Een rit met (vooraf bekende) lange wachttijd in blokken verdelen. De heenrit is blok 1, de wachttijd is 3 uur, de terugrit is blok 2. Werkgever hoeft in dit geval alleen de blokken te betalen en heeft geen extra brandstofkosten voor het op en neer rijden. Deze casus voorgelegd aan het SFM en het blijkt inderdaad zo te kunnen. Werknemer staat in dit geval dus 3 uur in zijn eigen tijd te wachten…

Rianne Klaasse|09.03.22|13:41

Ik dacht dat de insteek was dat chauffeurs er op vooruit gingen i.p.v. achteruit aangezien er zoveel onduidelijkheid bleek over wel en niet verloonde tijd.

Ironisch dat SFM dan aangeeft dat de chauffeur in eigen tijd zou mogen wachten, waarmee in mijn ogen de nieuwe regelgeving compleet z’n doel voorbij schiet voor beide partijen.

Jorg|09.03.22|16:16

@John Kole, reken je maar niet rijk, bovendien heb je dan geen chauffeur meer.

CAO 2022 artikel
2.1.2
2.1.7 lid f , h , i

John Kole|09.03.22|17:36

@Jorg, dank voor je toelichting. Inderdaad zit je met het feit dat de diensten moeten beginnen en eindigen op een vooraf vastgestelde standplaats. Bijzonder dat het SFM (de controlerende instantie!) hier wel in meegaat. Bij ons werden en worden de chauffeurs altijd netjes doorbetaald. Zij mogen niet de dupe worden van de nieuwe regelgeving. De kleine ondernemer krijgt echter wel de rekening gepresenteerd!

Taxi Snor|10.03.22|10:56

goeden morgen in wat voor land leven wij hier een vrij ondernemers land voor iedereen
nou waar is u vrijen ondernemers schap je moet dit je moet dat je moet aan ieder een betalen
maar er niet gevraagd hoe u het kan verdienen vrij om te ondernemen ha ha ha
wat een lul koek de beste stuurman staan aan de wal de overheid zit er niet voor u
maar om u het leven zuur te maken de overheid gaat u werken overbodig maken
regels regels regels boeten boeten ja als een los

Jan Van Het Veld|10.03.22|11:26

Waar gaan we naar toe een land vol van regeltjes met dit nieuwe cao is op papier uitgedacht maar in de werkelijkheid totaal niet haalbaar Voor de kleine onderneming gaat het nu klanten kosten. Ik werkt bij een kleine onderneming waar ik normaal altijd 3 werk kan ik nu nog maar 1 dag werken omdat het niet meer haalbaar is Dit kost klanten en gaat bij alle kleine bedrijven straks ook nog ontslagen vallen. Draai dit maar gauw weer terug dit werkt niet

Marco Koers|10.03.22|13:24

Het is gewoon asociaal dat ze zomaar pauze indelen achteraf hoop dat de bond er wat aan doet je ziet veel klachten hier maar ze doen er nog steeds niks aan wat kan je doen want dit wordt niks mensen gaan straks massaal ziek melden ofzo dat is niet goed voor het bedrijf en werksfeer wie weet een oplossing om dit te stoppen ik begrijp niet warom gewoon half uur pauze zoals vroeger elk bedrijf heb dat alleen taxi cao doet weer moeilijk

Jan Van Het Veld|10.03.22|18:36

Altijd heb ik meerdere dagen in de week gewerkt nu kan ik nog maar 1 dag werken. Voer gewoon de oude regeling weer in dat is voor iedereen beter. Dit gaat banen, werksfeer en bedrijven kosten
Waar gaan wee heen. Degene die dit heeft bedacht moet zich flink gaan schamen het is gewoon asociaal.
Zijn de gemeentes het hier wel mee eens dit gaat ten koste van de mensen die werken en een uitkering hebben als we moeten stoppen moet de gemeente meer betalen en daar zijn ze niet blij mee.