Lars Speekenbrink, Bolt
Opinie

‘Beperkende regelgeving houdt nieuwe taxichauffeurs van de weg’

De lockdowns zijn voorbij en het taxivervoer is weer in trek. Er zijn echter nog lang niet voldoende chauffeurs om aan de vraag te voldoen. Consumenten zijn de dupe, want zij moeten langer wachten op een rit en moeten meer betalen. Volgens Lars Speekenbrink, country manager van Bolt, kunnen taxibedrijven dit probleem niet alleen oplossen. Tijd om de branche te moderniseren, stelt hij in een blog.

Toen Nederland in maart 2020 voor het eerst in lockdown ging, kwamen taxi’s letterlijk stil te staan. Veel chauffeurs konden het niet meer bolwerken en kozen ervoor het vak te verlaten. Nu mensen weer massaal de taxi nemen, is er juist een groot tekort aan chauffeurs. Een rit kost daardoor gemiddeld 35 procent meer dan twee jaar geleden en de wachttijden zijn met enkele minuten toegenomen.

Je zou denken dat dit probleem zich vanzelf oplost: het is een kwestie van vraag en aanbod. Als er veel te rijden valt, dan zullen mensen toch wel in de rij staan om taxichauffeur te worden? Dat blijkt deels het geval. Potentiële chauffeurs willen wel, maar velen vinden de drempel te hoog. Taxibedrijven moeten het hun daarom zo makkelijk mogelijk maken. Bolt onderzoekt bijvoorbeeld of auto’s en verzekeringen tegen gunstige tarieven beschikbaar kunnen worden gesteld. Daarvoor zijn samenwerkingen met leasemaatschappijen en verzekeringsbedrijven nodig.

Hoge instapkosten en administratieve lasten

Maar dat zal niet genoeg zijn. Voor nieuwe chauffeurs blijken vooral de hoge instapkosten en administratieve lasten een horde. Zo dient momenteel elke taxi dient te beschikken over een Boordcomputer Taxi (BCT) die de ritten registreert en meet of de bestuurder niet te veel of te lang werkt. Inclusief installatie kost zo’n apparaat al gauw een netto maandinkomen. Ze zijn echter al lang niet meer nodig. Mobiele apps kunnen namelijk precies dezelfde gegevens meten en kosten de chauffeur helemaal niks.

Zo’n app draagt bovendien een extra financieel voordeel met zich mee: de gemiddelde taxichauffeur is vele honderden euro’s per maand kwijt aan een verzekering, maar een goede chauffeur zou eigenlijk veel minder moeten betalen. De app kan verzekeraars automatisch voorzien van gegevens over individueel rijgedrag, waardoor chauffeurs financieel beloond worden voor een verantwoorde rijstijl. Winst voor iedereen, want de wegen worden hierdoor ook nog eens veiliger. Weg dus, met de verplichte boordcomputer. De overheid is het hiermee eens: ze concludeerde na uitvoerig onderzoek dat mobiele apps net zo goed voldoen. En dus worden deze toegestaan. Wel op zijn vroegst vanaf 2024.

Bal bij de overheid

Ook de administratieve last kan omlaag. Zelfstandige taxichauffeurs moeten door allerlei hoepels springen voordat ze de weg op mogen. Zo hebben ze een chauffeurskaart nodig, maar ook een taxivergunning en uiteraard een KVK-registratie. De overheid kan een instap in de taxibranche stimuleren door nieuwe chauffeurs niet meteen te dwingen om aan alle eisen te voldoen.

Geef ze eerst een tijdelijke vergunning op basis van een vereenvoudigde toelating. Zo kunnen zij eerst ervaren of het vak iets voor ze is, voordat ze moeten voldoen aan alle administratieve eisen en daarbij horende kosten. Taxi’s spelen een belangrijke rol in het weer op gang helpen van onze economie en taxibedrijven doen er alles aan om genoeg auto’s op de weg te krijgen. De bal ligt nu bij de overheid om het vak weer aantrekkelijk te maken voor instromers.

Lees ook: 

Auteur: Lars Speekenbrink, Bolt

20 reacties op “‘Beperkende regelgeving houdt nieuwe taxichauffeurs van de weg’”

Jorg|29.04.22|10:35

Wat een lulkoekverhaal.

Er is een tekort ja aan loondienstchauffeurs, zelfstandigen zijn er genoeg, en als Bolt minder wat commissie en normale ritprijzen zou hanteren zou deze ook geen tekort hebben.

“Ook de administratieve last kan omlaag. Zelfstandige taxichauffeurs moeten door allerlei hoepels springen voordat ze de weg op mogen. Zo hebben ze een chauffeurskaart nodig, maar ook een taxivergunning en uiteraard een KVK-registratie.”

Nee natuurlijk is alleen de Bolt app al voldoende.

Rex Urban|29.04.22|12:05

Misschien zijn er niet voldoende chauffeurs die zich willen laten uitmelken door bedrijven zoals Bolt.
Het is maar hoe je het ziet.
Wat moet je met 5000 of meer,(ik weet het aantal Taxi’s niet precies), in een regio als Amsterdam?
Regulering is juist nodig om een gezonde Taxibranche weer terug te krijgen in ons land.
Daarbij kunnen we platforms zoals Bolt missen als kiespijn.
Met 1 ding ben ik het eens, de BCT is weggegooid geld geweest, voldoet niet en staat innovatie bovendien in de weg.

Lars Speekenbrink|29.04.22|14:05

Dank voor jullie reacties. Ik reageer in verschillende berichten vanwege de maximale post-limiet van 500 tekens.

Lars Speekenbrink|29.04.22|14:05

Er is zeker een tekort aan zelfstandige chauffeurs. Dat ligt echt niet aan hun omzet, want de meesten verdienen goed bij Bolt. We rekenen de laagste commissie (20%) en verhoogden onlangs de ritprijzen om de gevolgen van inflatie en toenemende kosten voor chauffeurs te compenseren. De meerderheid van de chauffeurs die met Bolt rijden, verdient dan ook meer dan € 35 per uur – na aftrek van commissie. Dit is ruim € 5.500 per maand.

Peter Walgreen|29.04.22|16:13

Als dat van die € 5500.00 per maand waar zou zijn dan wil iedereen vanaf nu voor Bolt rijden lijkt me,haha.

Lars Speekenbrink|29.04.22|16:13

Ik ben voorstander van taxivergunningen. Potentiële toetreders moeten nu echter van tevoren al een flink bedrag betalen (€ 1.000 – € 2.000) en langlopende financiële verplichtingen aangaan voor bijvoorbeeld verzekeringen en auto-aankoop/lease. Dat is nogal wat als je niet weet of het iets voor je is. Als je zelf rijdt, zul je weten hoeveel je kwijt bent aan alleen al je voertuig (incl. BCT) en verzekeringen, en wat de vergunningen kostten voordat je kon gaan rijden. Wat vinden jullie daarvan?

Jorg|29.04.22|19:07

Scheidt wel het kaf van het koren, echt serieuze “Potentiële toetreders” zullen bereid zijn te investeren en wie het nog niet weet gaat lekker even proberen in (evt. part time) loondienst.
elke huidige ondernemer heeft deze fase doorgemaakt.

En €5500 met de commissie er zelfs nog af! á €35 per uur is een 36 urige werkweek das lekker, met rekenen bij ene Maurits in de klas gezeten zeker.

Jorg|29.04.22|19:10

@ Lars wel respect dat je in ieder geval de discussie niet uit de weg gaat.

Taxi Volendam|29.04.22|20:43

Als ik iets koop in een winkel,een auto brandstof, wat dan ook, is een platform die tussen de winkelier en zijn klant gaat zitten, 20% van het aankoop bedrag van de winkelier afpakt,in ons geval de taxiondernemer totaal overbodig.
Het maakt de rit voor de klant alleen maar duurder.
Je kan het zien als gelegaliseerde diefstal.
Ze pakken jou klant eerst af die je dan weer mag rijden voor 20% minder.
Hoe dom kun je zijn.

Peter Walgreen|29.04.22|20:48

Lars,
Volgens mij is er wel een groot verschil tussen verdienen en bruto omzet rijden…

Taxi Amsterdam|30.04.22|07:07

@lars wordt wakker aub! Er zijn genoeg chauffeurs maar niemand wil voor platforms als bijv Bolt rijden omdat het niet veel oplevert. Er is genoeg werk voor alles en iedereen dus waarom geld inleveren aan platform apps en ook nog minder overhouden terwijl er nu bijna overal genoeg te verdienen is zonder commissie te hoeven betalen? Ik zei het jaren geleden al. Platform apps met Amerikaanse verdien / reken modellen gaan in NL op de lange termijn niet werken! Het enige wat kan gaan werken is als

Taxi Amsterdam|30.04.22|07:14

Onze overheid keiharde eisen gaat stellen aan platform apps om ondernemers te beschermen zodat er een eerlijkere prijs overblijft wat past binnen de EU / NL: Bijv maximaal 10% goedkoper dan reguliere taxi’s en maximaal 8% commissie net zoals in Oostenrijk @lars! Ja ik ben er van op de hoogte wat er in andere EU landen is besloten ook door gerechtelijke uitspraken. Ben het er niet helemaal mee eens met de uitkomst in Oostenrijk maar ik vind het wel een goed begin in ieder geval!

Taxi Amsterdam|30.04.22|07:24

En niet alleen ik zeg het maar ook vele collega ondernemers. Platform apps zijn welkom zo lang het maar leuk blijft! Ik zelf zeg max 5% goedkoper dan reguliere taxi’s en max 10% commissie en anders aangepakt worden door onze overheid en oprotten uit NL! Zo simpel moet het zijn en zo simpel kan het ook zijn. Zie Oostenrijk @lars!

Taxi Amsterdam|30.04.22|07:32

En @lars hou aub op met je tekst en uitleg over de taxibranche. Zo te lezen snap je er echt werkelijk niks van. Zo zet je jezelf alleen maar voor schut! Er lezen collega ondernemers mee op taxipro met soms wel 40 jaar ervaring. Dus ga niet doen alsof je enige kennis hebt of de expert bent. Misschien maak je indruk bij de broekies die net komen kijken maar de echte ondernemers lachen je uit @lars.

Taxi Amsterdam|30.04.22|07:57

En bijna vergeten in het hogere segment vind ik zelfs dat platform apps max 10% commissie mogen vragen en niet goedkoper mogen zijn dan de wettelijke toegestane maximum taxi tarieven!

Ton van Dalfsen|30.04.22|13:56

Helemaal eens met Taxi Amsterdam.
Bolt en Uber chauffeurs tekort? Is goed voor de ECHTE TAXI BRANCHE.

Ap Schuitemaker|06.05.22|19:51

Onze Laos moet nog veel leren!!!

Galles Masterdam|07.05.22|12:33

Waar is Lars nou gebleven? Bolt is gek aan het worden! Bolt heeft alleen armoedige klanten, allemaal straat schoffies die met een e-mail een account kunnen maken.. lekker veilig Lars! Bolt vraagt ook te hoge commissie. Behandeld de chauffeurs als werknemers en geen ondernemers. Bieden je ritten aan die vele km van je vandaan zijn. Tegenwoordig beginnen ze chauffeurs te dreigen met blokkeren als je de rit niet rijd of aan neemt. Ik heb 9 ritten met bolt gereden en gelijk de app verwijderd

Ton van Dalfsen|07.05.22|19:18

@Galles Masterdam, Lars heeft uiteindelijk gemerkt dat hij nog nat achter de oren is. Moet nog heel veel leren van de taxibranche. Taxi Amsterdam heeft het heel goed verwoord.

Arash Ayubzadeh|12.05.22|15:07

Voor €5500 moet je de wereld rond rijden voor Uber en Bolt en ook s’nachts gaan werken. Gevolg: toren hoge reparatie kosten en stoornis in je rust en welzijn.