Smartphone, app, MaaS. Foto: iStock / LDProp

Uber overtreft Lyft flink met eerste postcoronacijfers

Foto: iStock / LDProp

Uit de postcoronacijfers die Uber en Lyft bekend hebben gemaakt, is gebleken dat Uber het een stuk beter doet dan Lyft. De omzet die Uber haalde uit taxiritten verdrievoudigde tot 2,5 miljard dollar. Het bedrijf schreef wel rode cijfers onder de streep. 

De totale omzet van Uber is met 36 procent gestegen naar 6,9 miljard dollar, meldt de Volkskrant. De bezorgdiensten droegen hier net als de taxidiensten 2,5 miljard dollar aan bij. Toch werd er een verlies geleden van 5,9 miljard dollar. Dit bedrag is inclusief een tegenvaller van 5,6 miljard dollar op investeringen van Uber, onder meer op het belang in de Chinese taxidienst Didi.

De koers van het bedrijf daalde desondanks maar een paar procent. Uber-CEO Data Khosrowshahi ziet in de groei van de omzet een bevestiging dat het bedrijf goed uit de coronacrisis komt. Volgens financieel directeur Nelson Chai heeft het bedrijf zijn eigen verwachtingen overtroffen. Nu het break even-niveau is genaderd, zal er volgens hem dit jaar een goede vrije kasstroom gerealiseerd kunnen worden.

Verwachtingen overtroffen

De koers van Lyft daalde daarentegen met 33 procent. Bestuursvoorzitter Logan Green benadrukte bij de presentatie van de kwartaalcijfers voornamelijk dat het eerste kwartaal beter was dan verwacht en het volume van gedeelde ritten een nieuw coronarecord heeft bereikt. De omzet bedroeg 876 miljoen dollar. Dit is 44 procent meer dan een jaar eerder.

Er bleef onder de streep wel een verlies van bijna 200 miljoen dollar over. Dit is lager dan een jaar eerder en het vierde kwartaal van 2021. Lyft is veel geld kwijtgeraakt bij het aantrekken van nieuwe chauffeurs, omdat de oude in de coronaperiode vertrokken zijn. Deze mensen zijn hard nodig. Ten opzichte van een jaar eerder kwamen er namelijk 4,3 miljoen nieuwe of terugkerende klanten bij ten opzichte van een jaar eerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Uber overtreft Lyft flink met eerste postcoronacijfers | TaxiPro
Smartphone, app, MaaS. Foto: iStock / LDProp

Uber overtreft Lyft flink met eerste postcoronacijfers

Foto: iStock / LDProp

Uit de postcoronacijfers die Uber en Lyft bekend hebben gemaakt, is gebleken dat Uber het een stuk beter doet dan Lyft. De omzet die Uber haalde uit taxiritten verdrievoudigde tot 2,5 miljard dollar. Het bedrijf schreef wel rode cijfers onder de streep. 

De totale omzet van Uber is met 36 procent gestegen naar 6,9 miljard dollar, meldt de Volkskrant. De bezorgdiensten droegen hier net als de taxidiensten 2,5 miljard dollar aan bij. Toch werd er een verlies geleden van 5,9 miljard dollar. Dit bedrag is inclusief een tegenvaller van 5,6 miljard dollar op investeringen van Uber, onder meer op het belang in de Chinese taxidienst Didi.

De koers van het bedrijf daalde desondanks maar een paar procent. Uber-CEO Data Khosrowshahi ziet in de groei van de omzet een bevestiging dat het bedrijf goed uit de coronacrisis komt. Volgens financieel directeur Nelson Chai heeft het bedrijf zijn eigen verwachtingen overtroffen. Nu het break even-niveau is genaderd, zal er volgens hem dit jaar een goede vrije kasstroom gerealiseerd kunnen worden.

Verwachtingen overtroffen

De koers van Lyft daalde daarentegen met 33 procent. Bestuursvoorzitter Logan Green benadrukte bij de presentatie van de kwartaalcijfers voornamelijk dat het eerste kwartaal beter was dan verwacht en het volume van gedeelde ritten een nieuw coronarecord heeft bereikt. De omzet bedroeg 876 miljoen dollar. Dit is 44 procent meer dan een jaar eerder.

Er bleef onder de streep wel een verlies van bijna 200 miljoen dollar over. Dit is lager dan een jaar eerder en het vierde kwartaal van 2021. Lyft is veel geld kwijtgeraakt bij het aantrekken van nieuwe chauffeurs, omdat de oude in de coronaperiode vertrokken zijn. Deze mensen zijn hard nodig. Ten opzichte van een jaar eerder kwamen er namelijk 4,3 miljoen nieuwe of terugkerende klanten bij ten opzichte van een jaar eerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.