Passagier Uber

Uber: ‘taxi-cao onuitvoerbaar voor platform-chauffeurs’

Foto: Uber

Voor vakbond FNV is de maat vol. Om Uber te dwingen zijn taxichauffeurs in dienst te nemen en zich te houden aan de taxi-cao, eist de bond vandaag bij het gerechtshof in Amsterdam een dwangsom van 100.000 euro per dag. Volgens Uber is de cao niet uitvoerbaar voor chauffeurs die via een platform werken. De bond vindt dat Uber dan maar met een alternatief moet komen.

In een eerdere rechtszaak van FNV tegen Uber bepaalde de rechter afgelopen najaar dat Uber-chauffeurs geen zelfstandigen zijn, maar werknemers en dat dus de taxi-cao op hen van toepassing is. Uber is het daar niet mee eens en heeft hoger beroep aangetekend, dat waarschijnlijk pas in de loop van volgend jaar zal dienen. Voor FNV duurt die uitkomst te lang en daarom heeft de bond een nieuwe zaak aangespannen, die vandaag dient.

De bond noemt het frustrerend dat Uber op allerlei mogelijke manieren probeert onder de naleving van de taxi-cao uit te komen, ondanks de uitspraak van de rechter. Volgens de vakbond probeert het bedrijf allerlei lokale en regionale overheden te beïnvloeden, maar ook politiek Den Haag. “Intussen loopt de overheid ook belastingen en premies mis”, zei Amrit Sewgobind, bestuurder FNV Platformwerk gisteren in een toelichting op de zaak. “Deze stap is nodig, anders gaat Uber geen ander gedrag vertonen.”

Geen onwil

In een reactie laat Uber weten dat er geen sprake is van onwil na te leven. “Wij hebben enorm ons best gedaan om de uitspraak van de rechter uit te voeren, maar in de praktijk blijkt de cao niet van toepassing op chauffeurs die via een platform werken en niet overeen te komen met hoe de overgrote meerderheid van de chauffeurs wil werken. Wij roepen de sociale partners op om gezamenlijk een duurzame oplossing te vinden”, zegt Maurits Schönfeld, directeur Noord-Europa van Uber.

Een van de problemen waar het bedrijf tegenaan zegt te lopen is dat de cao afgestemd is op contractvervoer, zoals leerlingen- en zorgvervoer. Voor taxivervoer via platforms is de cao niet geschikt, meent het bedrijf. Uber mist in de cao onder meer afspraken over vergoedingen voor het gebruik van een eigen auto. Chauffeurs die contractvervoer verzorgen rijden doorgaans in een voertuig van hun werkgever. Voor hen zijn dat soort afspraken niet nodig, maar wel voor de chauffeurs van Uber. Verder hikt het bedrijf ook aan tegen duidelijk afspraken over werktijden. Het begrip werktijd is volgens Uber niet zo makkelijk te bepalen omdat sommige chauffeurs op een werkdag zowel voor Uber als een ander platform kunnen rijden.

Loondienst of zelfstandig

Een ander argument dat Uber noemt als mogelijk grootste probleem is dat het overgrote deel van de chauffeurs niet in loondienst zou willen. Dat zou onder meer blijken uit eigen onderzoek van het Amerikaanse bedrijf. In de behandeling van de zaak komt ook een groep aan het woord die zelfstandig wil blijven. Eén van die chauffeurs zei eerder dit jaar tegen TaxiPro geschrokken te zijn van het vonnis van de rechter. Hij wil zelf kunnen bepalen als ondernemer of hij via de app van Uber rijdt of die van een ander platform.

FNV zegt niet te kunnen wachten tot in Nederland en Europa de wetgeving van kracht waaraan nu wordt gewerkt. Die bepaalt dat een platformwerker in principe altijd een werknemer is, tenzij overduidelijk het tegendeel blijkt.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Yvonne Ton

18 reacties op “Uber: ‘taxi-cao onuitvoerbaar voor platform-chauffeurs’”

Duco Douwstra|17.06.22|11:08

Doordat Uber de chauffeurs discrimineren in de vorm dat er elite chauffeurs zijn, dus chauffeurs die alleen maar mooie en goedbetaalde ritten krijgen en chauffeur slaven die incourante ritten krijgen en met een zeer schamele vergoeding genoegen moeten nemen, pleiten de elite chauffeurs om als ZZP-er te worden aangemerkt. Maar er is daardoor ook onmiskenbaar een machtsverhouding, zodat de fiscus aanslagen loonbelasting en premies op moet leggen. Dat zou de fiscus bij een kleine ondernemers doen

Stef Bouwhuis|17.06.22|12:08

Uber werkt in de grote steden. Chauffeurs zouden van continu werk prima kunnen leven als er een eerlijke werkverdeling zou zijn.

Nu is Uber goedkoop, omdat ze een overschot aan chauffeurs onbetaald stil kunnen laten staan; hongerend naar werk.

Geen enkele chauffeur kan van de minuscule totaal vergoeding leven. Het zijn volgens hen dan ook maar ‘bijbaantjes’.

Kijk naar Amerika waar je met 3 bijbaantjes nog steeds niet rond kunt komen. Dat heet moderne slavernij.

Ga terug naar de US!

Friederich Raymond Eysbach|17.06.22|12:19

Ik heb het al gezegd en blijf het zeggen : Ik wil niet in loondienst. FNV heeft een bord voor hun kop. Ik hoop dat ze snel verdwijnen doordat ze geen of te weinig leden hebben.

Knowledge Seeker|17.06.22|15:02

@Friederich Raymond Eysbach

Het zijn mensen zoals jou die het voor de rest verzieken.
Uber heeft de hele taximarkt gesloopt en houdt geen enkele Rekening mee met hun chauffeurs. Er moeten gewoon duidelijke Regels komen zodat iedereen tevreden is. De ritprijzen zijn te laag En de commissies zijn te hoog! Voor de rest bepaalt Uber wie en Welke chauffeur een rit rijdt en hebben ze macht over alles wat de Chauffeur doet. Binnekort geen TTO meer dan zal geen enkel Chauffeur uber ritten rijden 👍🏻.

Ali Ates|17.06.22|15:20

Stef en Friederich geen onzin praten platforms taxicentrale zijn de toekomst, omzet gemiddeld 8000euro per maand.

Taxi cao loon 1900euro per maand ,Fnv denkt niet aan de chauffeurs maar naar de schatkist loon heffings en pensioen geld 💴.

FNV zijn oplichters,

Ali Ates|17.06.22|15:21

Knowledge jij mag gelijk in loondienst

Ali Ates|17.06.22|15:23

Sorry friederich ik bedoel,knowledge ,duco en stef

Ali Ates|17.06.22|15:33

Knowledge wat voor onzin praat jij man

Juliette Lourdes|17.06.22|16:08

Overal waar Uber haar diensten aanbied hebben ze schijt aan de Cao, dat is helemaal niet speciek Nederlands. Houd je aan de Cao net als de rest of rot op. Ik rij iig NIET met Uber taxi en zal ook nooit via Uber eats bestellen, weg met dit rotbedrijf

Stef Bouwhuis|17.06.22|19:00

Ja platforms zijn geen probleem. Uitbuiters wel. Uber prijst laag ten laste van de stilstaande onbetaalde wachters.

Als jij 8000 euro rijdt, met Uber, dan werk je geen 40 uur per week. Vergeet niet dat je ook een gezin hebt en moet ontspannen. Als je dag en nacht op geld jaagt als enig doel en jezelf over de kop werkt is het jouw eigen keuze.

Maar het is niet normaal.

Jan de Waal|18.06.22|14:02

@Ali Ates ,heb jij toevallig een boek gelezen dat het leugenaartje heet? Man laat je opnemen in een uber kliniek acht rooitjes per maand ha ha ha,en natuurlijk in gemiddeld 40 uur per week en je rusttijden nalevend ,heren ilt mocht u dit lezen deze super rijder is het controleren waard

Peter Walgreen|18.06.22|20:09

Als ik die getallen van Ali zie dan rijdt hij gemiddeld ongeveer voor € 60.00 bruto per uur, knap hoor, haha.

Ali Ates|19.06.22|09:37

Jan de Waal geloof of niet ,maar dat je een oproep doet aan ILT betekent dat je laag persoon bent.

Ik werk nacht dienst gemiddeld 50 uur per week Amsterdam,

Ali Ates|19.06.22|09:53

Peter ik lees vaak jouw reactie op artikels,ik heb respect voor ieders mening.
Eigenlijk doet er niet aan toe hoeveel ik verdien ,is ook niet slim van mij om te vertellen hoe hoog mijn omzet is ,
maar zeg eerlijk wie wilt er nou in taxi cao loondienst werken.

2001 heb ik hele oorlog uitgevoerd om zelfstandig tezijn , ook op Schiphol vrij te krijgen voor Amsterdamse taxi s ook een kans krijgen om ritje van Schiphol,het is ons ook gelukt.

Het was niet altijd vrij voor alle taxi ondernemers .

Jan de Waal|19.06.22|11:30

Ali Atas een ondernemer zoals jij die een oproep plaatst aan heel nederland met deze getallen die jij laat zien dan ben je het controleren zeker waard ,straks ga je ook nog typen dan je gemiddeld 50-55 km per uur door amsterdam rijd nooit door rood rijd geen enkele andere verkeersregel overtreed en dat in max 50 uur en 8000 euro omzet,nogmaals lees het boek nog een keer maar dan wel helemaal uit

Peter Walgreen|19.06.22|16:47

Ali,
Je zegt dat het er niet toe doet hoeveel je verdient/omzet, maar je vermeld dat telkens weer…

Johan Zevenbergen|23.06.22|22:21

Kortom, volgens uber moet Nederland de wet aanpassen aan hun verdien model.
Welk verdien model naar Nederlandse maatstaven overigens niet erg sociaal en zorgzaam genoemd kan worden.
En maatschappelijke en financieel ook weinig bijdraagt aan het Nederlandse sociale stelsel waar een hoop van de uber chauffeurs wel gebruik van maken of hebben gemaakt dan welin de toekomst gebruik van gaan maken.🤔💤💤💤

Peter Vriens|25.06.22|11:45

“Uber: ‘taxi-cao onuitvoerbaar voor platform-chauffeurs’”
Taxi-cao is wel uitvoerbaar in tegenstelling van wat Uber schrijft.
Dan moeten ze echter wel de ritprijzen omhoog gooien maar dan is het einde verhaal Uber.
Wat Uber doet is niet meer of minder dan provisie opstrijken.
Wanneer dit toegestaan blijft, rollen de platformen dadelijk over elkaar heen over de rug van de chauffeur.
Niet handig om daar aan mee te werken.

Uber: ‘taxi-cao onuitvoerbaar voor platform-chauffeurs’ | TaxiPro
Passagier Uber

Uber: ‘taxi-cao onuitvoerbaar voor platform-chauffeurs’

Foto: Uber

Voor vakbond FNV is de maat vol. Om Uber te dwingen zijn taxichauffeurs in dienst te nemen en zich te houden aan de taxi-cao, eist de bond vandaag bij het gerechtshof in Amsterdam een dwangsom van 100.000 euro per dag. Volgens Uber is de cao niet uitvoerbaar voor chauffeurs die via een platform werken. De bond vindt dat Uber dan maar met een alternatief moet komen.

In een eerdere rechtszaak van FNV tegen Uber bepaalde de rechter afgelopen najaar dat Uber-chauffeurs geen zelfstandigen zijn, maar werknemers en dat dus de taxi-cao op hen van toepassing is. Uber is het daar niet mee eens en heeft hoger beroep aangetekend, dat waarschijnlijk pas in de loop van volgend jaar zal dienen. Voor FNV duurt die uitkomst te lang en daarom heeft de bond een nieuwe zaak aangespannen, die vandaag dient.

De bond noemt het frustrerend dat Uber op allerlei mogelijke manieren probeert onder de naleving van de taxi-cao uit te komen, ondanks de uitspraak van de rechter. Volgens de vakbond probeert het bedrijf allerlei lokale en regionale overheden te beïnvloeden, maar ook politiek Den Haag. “Intussen loopt de overheid ook belastingen en premies mis”, zei Amrit Sewgobind, bestuurder FNV Platformwerk gisteren in een toelichting op de zaak. “Deze stap is nodig, anders gaat Uber geen ander gedrag vertonen.”

Geen onwil

In een reactie laat Uber weten dat er geen sprake is van onwil na te leven. “Wij hebben enorm ons best gedaan om de uitspraak van de rechter uit te voeren, maar in de praktijk blijkt de cao niet van toepassing op chauffeurs die via een platform werken en niet overeen te komen met hoe de overgrote meerderheid van de chauffeurs wil werken. Wij roepen de sociale partners op om gezamenlijk een duurzame oplossing te vinden”, zegt Maurits Schönfeld, directeur Noord-Europa van Uber.

Een van de problemen waar het bedrijf tegenaan zegt te lopen is dat de cao afgestemd is op contractvervoer, zoals leerlingen- en zorgvervoer. Voor taxivervoer via platforms is de cao niet geschikt, meent het bedrijf. Uber mist in de cao onder meer afspraken over vergoedingen voor het gebruik van een eigen auto. Chauffeurs die contractvervoer verzorgen rijden doorgaans in een voertuig van hun werkgever. Voor hen zijn dat soort afspraken niet nodig, maar wel voor de chauffeurs van Uber. Verder hikt het bedrijf ook aan tegen duidelijk afspraken over werktijden. Het begrip werktijd is volgens Uber niet zo makkelijk te bepalen omdat sommige chauffeurs op een werkdag zowel voor Uber als een ander platform kunnen rijden.

Loondienst of zelfstandig

Een ander argument dat Uber noemt als mogelijk grootste probleem is dat het overgrote deel van de chauffeurs niet in loondienst zou willen. Dat zou onder meer blijken uit eigen onderzoek van het Amerikaanse bedrijf. In de behandeling van de zaak komt ook een groep aan het woord die zelfstandig wil blijven. Eén van die chauffeurs zei eerder dit jaar tegen TaxiPro geschrokken te zijn van het vonnis van de rechter. Hij wil zelf kunnen bepalen als ondernemer of hij via de app van Uber rijdt of die van een ander platform.

FNV zegt niet te kunnen wachten tot in Nederland en Europa de wetgeving van kracht waaraan nu wordt gewerkt. Die bepaalt dat een platformwerker in principe altijd een werknemer is, tenzij overduidelijk het tegendeel blijkt.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Yvonne Ton

18 reacties op “Uber: ‘taxi-cao onuitvoerbaar voor platform-chauffeurs’”

Duco Douwstra|17.06.22|11:08

Doordat Uber de chauffeurs discrimineren in de vorm dat er elite chauffeurs zijn, dus chauffeurs die alleen maar mooie en goedbetaalde ritten krijgen en chauffeur slaven die incourante ritten krijgen en met een zeer schamele vergoeding genoegen moeten nemen, pleiten de elite chauffeurs om als ZZP-er te worden aangemerkt. Maar er is daardoor ook onmiskenbaar een machtsverhouding, zodat de fiscus aanslagen loonbelasting en premies op moet leggen. Dat zou de fiscus bij een kleine ondernemers doen

Stef Bouwhuis|17.06.22|12:08

Uber werkt in de grote steden. Chauffeurs zouden van continu werk prima kunnen leven als er een eerlijke werkverdeling zou zijn.

Nu is Uber goedkoop, omdat ze een overschot aan chauffeurs onbetaald stil kunnen laten staan; hongerend naar werk.

Geen enkele chauffeur kan van de minuscule totaal vergoeding leven. Het zijn volgens hen dan ook maar ‘bijbaantjes’.

Kijk naar Amerika waar je met 3 bijbaantjes nog steeds niet rond kunt komen. Dat heet moderne slavernij.

Ga terug naar de US!

Friederich Raymond Eysbach|17.06.22|12:19

Ik heb het al gezegd en blijf het zeggen : Ik wil niet in loondienst. FNV heeft een bord voor hun kop. Ik hoop dat ze snel verdwijnen doordat ze geen of te weinig leden hebben.

Knowledge Seeker|17.06.22|15:02

@Friederich Raymond Eysbach

Het zijn mensen zoals jou die het voor de rest verzieken.
Uber heeft de hele taximarkt gesloopt en houdt geen enkele Rekening mee met hun chauffeurs. Er moeten gewoon duidelijke Regels komen zodat iedereen tevreden is. De ritprijzen zijn te laag En de commissies zijn te hoog! Voor de rest bepaalt Uber wie en Welke chauffeur een rit rijdt en hebben ze macht over alles wat de Chauffeur doet. Binnekort geen TTO meer dan zal geen enkel Chauffeur uber ritten rijden 👍🏻.

Ali Ates|17.06.22|15:20

Stef en Friederich geen onzin praten platforms taxicentrale zijn de toekomst, omzet gemiddeld 8000euro per maand.

Taxi cao loon 1900euro per maand ,Fnv denkt niet aan de chauffeurs maar naar de schatkist loon heffings en pensioen geld 💴.

FNV zijn oplichters,

Ali Ates|17.06.22|15:21

Knowledge jij mag gelijk in loondienst

Ali Ates|17.06.22|15:23

Sorry friederich ik bedoel,knowledge ,duco en stef

Ali Ates|17.06.22|15:33

Knowledge wat voor onzin praat jij man

Juliette Lourdes|17.06.22|16:08

Overal waar Uber haar diensten aanbied hebben ze schijt aan de Cao, dat is helemaal niet speciek Nederlands. Houd je aan de Cao net als de rest of rot op. Ik rij iig NIET met Uber taxi en zal ook nooit via Uber eats bestellen, weg met dit rotbedrijf

Stef Bouwhuis|17.06.22|19:00

Ja platforms zijn geen probleem. Uitbuiters wel. Uber prijst laag ten laste van de stilstaande onbetaalde wachters.

Als jij 8000 euro rijdt, met Uber, dan werk je geen 40 uur per week. Vergeet niet dat je ook een gezin hebt en moet ontspannen. Als je dag en nacht op geld jaagt als enig doel en jezelf over de kop werkt is het jouw eigen keuze.

Maar het is niet normaal.

Jan de Waal|18.06.22|14:02

@Ali Ates ,heb jij toevallig een boek gelezen dat het leugenaartje heet? Man laat je opnemen in een uber kliniek acht rooitjes per maand ha ha ha,en natuurlijk in gemiddeld 40 uur per week en je rusttijden nalevend ,heren ilt mocht u dit lezen deze super rijder is het controleren waard

Peter Walgreen|18.06.22|20:09

Als ik die getallen van Ali zie dan rijdt hij gemiddeld ongeveer voor € 60.00 bruto per uur, knap hoor, haha.

Ali Ates|19.06.22|09:37

Jan de Waal geloof of niet ,maar dat je een oproep doet aan ILT betekent dat je laag persoon bent.

Ik werk nacht dienst gemiddeld 50 uur per week Amsterdam,

Ali Ates|19.06.22|09:53

Peter ik lees vaak jouw reactie op artikels,ik heb respect voor ieders mening.
Eigenlijk doet er niet aan toe hoeveel ik verdien ,is ook niet slim van mij om te vertellen hoe hoog mijn omzet is ,
maar zeg eerlijk wie wilt er nou in taxi cao loondienst werken.

2001 heb ik hele oorlog uitgevoerd om zelfstandig tezijn , ook op Schiphol vrij te krijgen voor Amsterdamse taxi s ook een kans krijgen om ritje van Schiphol,het is ons ook gelukt.

Het was niet altijd vrij voor alle taxi ondernemers .

Jan de Waal|19.06.22|11:30

Ali Atas een ondernemer zoals jij die een oproep plaatst aan heel nederland met deze getallen die jij laat zien dan ben je het controleren zeker waard ,straks ga je ook nog typen dan je gemiddeld 50-55 km per uur door amsterdam rijd nooit door rood rijd geen enkele andere verkeersregel overtreed en dat in max 50 uur en 8000 euro omzet,nogmaals lees het boek nog een keer maar dan wel helemaal uit

Peter Walgreen|19.06.22|16:47

Ali,
Je zegt dat het er niet toe doet hoeveel je verdient/omzet, maar je vermeld dat telkens weer…

Johan Zevenbergen|23.06.22|22:21

Kortom, volgens uber moet Nederland de wet aanpassen aan hun verdien model.
Welk verdien model naar Nederlandse maatstaven overigens niet erg sociaal en zorgzaam genoemd kan worden.
En maatschappelijke en financieel ook weinig bijdraagt aan het Nederlandse sociale stelsel waar een hoop van de uber chauffeurs wel gebruik van maken of hebben gemaakt dan welin de toekomst gebruik van gaan maken.🤔💤💤💤

Peter Vriens|25.06.22|11:45

“Uber: ‘taxi-cao onuitvoerbaar voor platform-chauffeurs’”
Taxi-cao is wel uitvoerbaar in tegenstelling van wat Uber schrijft.
Dan moeten ze echter wel de ritprijzen omhoog gooien maar dan is het einde verhaal Uber.
Wat Uber doet is niet meer of minder dan provisie opstrijken.
Wanneer dit toegestaan blijft, rollen de platformen dadelijk over elkaar heen over de rug van de chauffeur.
Niet handig om daar aan mee te werken.