Uber

Chauffeurs toegelaten als partij bij hoger beroep Uber en FNV

Het Amsterdamse Gerechtshof heeft het verzoek van zes zelfstandige taxichauffeurs om toegelaten te worden als partij bij het hoger beroep in de zaak tussen Uber en FNV geaccepteerd. Deze chauffeurs willen niet in dienst treden van Uber en zijn blij dat ze, in tegenstelling tot de rechtszaak in september, nu inspraak krijgen.  

De rechter oordeelde in september dat Uber-chauffeurs werknemers zijn en het bedrijf zich dus aan de taxi-cao moet houden. De chauffeurs zouden per direct in dienst genomen moeten worden. Uber ging in hoger beroep en een discussie over wat de chauffeurs zelf willen ontstond. Waar sommige chauffeurs verheugd reageerden op het vonnis, gaven anderen aan dat ze niet in loondienst bij Uber of andere taxiplatforms wilden komen.

Onder de laatstgenoemde groep vallen de zes chauffeurs die bij het hoger beroep aanwezig zullen zijn. Zij waren dan ook niet te spreken over het feit dat de rechtbank – zonder dat zij partij zijn geweest bij de rechtszaak in september – heeft besloten dat zij aangemerkt moesten worden als werknemers van Uber. De chauffeurs gaven aan dat dit ‘gedwongen werknemerschap’ niet alleen zorgt voor verlies van vrijheid en flexibiliteit, maar ook voor aanzienlijke schade. “Schade in ons verdienvermogen maar ook het terug moeten betalen van diverse fiscale regelingen zoals zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling en het terug moeten betalen van COVID-19 steunmaatregelen als TOZO en TVL, waar wij als zelfstandig ondernemers voor in aanmerking komen.”

‘Rot geschrokken’

Ronald Prins, eigenaar van Prins Mobiliteit, is een van deze chauffeurs. “We zijn ons rot geschrokken toen we hoorden wat de gevolgen zijn van de uitspraak van de rechter. We verliezen onze zelfstandigheid en moeten financieel bloeden met onze eigen onderneming als de uitspraak in stand blijft.” Hij stelt dat hij zich niet door FNV vertegenwoordigd voelt in deze zaak. “In de praktijk maak ik als zelfstandig ondernemer zelf uit of ik met de Uber-app of die van een ander platform rijd of niet.” Daar heeft volgens hem zowel Uber als FNV niks over te zeggen.  “Het is daarom goed dat we nu onze kant van het verhaal kunnen laten horen. Niets is zo frustrerend als een negatieve uitspraak van de rechter waar je zelf niet eens bij gehoord bent”.

De groep zelfstandige chauffeurs had eind oktober 2021 al via hun advocaat geëist dat zowel Uber als de FNV geen uitvoering geven aan het vonnis, met het oog op de financiële schade. Tot dusver heeft Uber dit ook niet gedaan, tot ergernis van FNV. De vakbond wil dat het vonnis uitgevoerd wordt en stapte daarom in december opnieuw naar de rechter om te eisen dat Uber een dwangsom opgelegd krijgt. Het Hof zal hier eerst een uitspraak over doen. Het hoger beroep van Uber wordt later dit jaar behandeld.

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Chauffeurs toegelaten als partij bij hoger beroep Uber en FNV”

Ali Ates|07.04.22|15:00

FNV is kartel vorming van oplichters ze willen de schatkist vullen met omzet van gemiddelde taxi ondernemers van Amsterdam is tussen de 60.000 tot 80.000 euro per jaar.

Loondienst is verleden tijd ,het is leven wijze om eigen taxiondermemer te zijn al 23 jaar .

FNV droom maar lekker door mijn omzet krijg je noot oplichters.

Peter Walgreen|07.04.22|16:50

Ali,
Je vertelde eerder dat je ongeveer € 2000.00 omzet per week rijd, mag ik vragen hoeveel uren je hiervoor ongeveer aan het rijden bent?

Ali Ates|08.04.22|05:13

Ja hoor, 50 uur ongeveer per week peter , ik moet er wel bij zeggen dat 350 euro promotie geld was.

Dat geven ze nu na elke 3ritje een 13euro kado op bepaalde tijd zones om anuleerders te voor komen.
Maar promotie geld is tijdelijk natuurlijk.

toen ik tto taxi reed haalde ik gemiddeld 1200 euro per week.

Paul Dijkhuizen|08.04.22|10:53

Ali, als ik de keuze heb om de schatkist van ons land te vullen, óf de schatkist van een amerikaanse investeerder die in ons land geen sociale premies afdraagt, wetgeving aan zijn laars lapt en hiermee wegkomt door duurbetaalde lobbyisten, belasting ontwijkt door de winsten naar een belastingparadijs te sluizen en een torenhoge commissie berekend als tussenpersoon voor ondernemers die niet in staat blijken een eigen klantenkring op te bouwen, dan is mijn keuze snel gemaakt.

Peter Walgreen|08.04.22|18:13

Ali,
Dan denk ik dat jij in Amsterdam de chauffeur bent met de hoogste omzet van iedereen.
Ik heb zelf jaren in Amsterdam gereden (bij Taxistad) en heb meermalen van chauffeurs gehoord dat ze blij waren als ze 300 tot 500 Euro per week bij elkaar reden, en als ze een uitschieter hadden van € 700-800 dan was dat een echte topweek.

Ali Ates|10.04.22|05:58

Paul dat is mijn probleem niet ,dan moesten Uber in de begin niet toe laten in de markt .
En niet na dat ik en alle andere taxi s in Amsterdam de uber platform groot gemaakt hebben.

Peter ik geloof je toevallig heb ik ook taxistad voor de platforms centrale s gereden.

Ali Ates|10.04.22|06:01

Peter ik geloof je wel ,heb ik ook voor gereden taxistad .