Johan Pouw

Pouw Vervoer wil zich onderscheiden door klanten te ontzorgen

In een kwart eeuw tijd is Pouw Vervoer uitgegroeid tot een touringcarbedrijf van fomaat. Eén van de specialiteiten is het vervoer van mensen tijdens allerlei evenementen. Daarbij neemt het bedrijf steeds vaker de volledige regie in handen. Die werkwijze komt weer voort uit de constante zoektocht naar verbeteringen voor klanten en voor het bedrijf zelf.

Johan Pouw kwam voor het eerst met personenvervoer in aanraking als horeca-ondernemer. De discotheek waar hij eigenaar van was, had een bus en vergunning om de eigen klanten binnen een bepaalde straal rondom het bedrijf te vervoeren. Later kwam er een busje bij, en de voertuigen werden op enig moment bij wijze van sponsoring ingezet om gehandicapten te vervoeren. Maar dat bleek niet te mogen. “Om zulke dingen toch te kunnen doen, heb ik toen de juiste papieren gehaald en Pouw Vervoer opgericht. Dat deed ik zeker niet met de intentie om echt een busbedrijf te beginnen.”

Vanuit het werk in de disco kwamen er begin jaren negentig steeds meer betaalde ritten. “Als iemand dan gaat trouwen, vragen ze al gauw of jij het vervoer niet kunt regelen”, legt Pouw uit. Dat breidde zich uit en al snel had Pouw acht bussen. “In tegenstelling tot veel familiebedrijven in de branche konden wij met een frisse blik naar zaken als marketing en doelgroepen kijken. Daarom kozen we onze eigen benadering, waarbij het bedrijf niet met mij valt of staat. Als mij wat overkomt, kan het bedrijf gewoon door.”

In principe rijdt het bedrijf alle vormen van touringcarvervoer, maar daarbinnen is wel sprake van een paar pijlers. “Het vervoeren van leerlingen in het voortgezet onderwijs, vervoer tijdens evenementen en ondersteuning van lijndiensten in de spits zijn voor ons de belangrijkste werkzaamheden. Zo snijdt het mes aan twee kanten, want het ondersteunen van lijndiensten en leerlingenvervoer is doordeweeks, terwijl de evenementen vaak in het weekend zijn. Zo zetten we onze bussen dus optimaal in.”

Evenementenvervoer regisseren

De evenementen zijn een bijzondere tak van sport. Er worden daar natuurlijk eigen bussen voor ingezet, maar er wordt ook capaciteit ingehuurd van branchegenoten. Pouw neemt steeds vaker de gehele regie van evenementenvervoer op zich. “Dan bespreken we meteen wat de klant wil en verwacht. Dat verschilt natuurlijk enorm per evenement. Daar is dus een plan voor nodig en daar denken we graag in mee: optimale routes, locaties voor in- en uitstappen, hoeveel mensen kunnen er in die bus mee, enzovoorts. Als het vervoer niet loopt, krijgen wij de schuld, ook als we er niets aan kunnen doen. Dus dan kunnen we maar beter zorgen dat we zoveel mogelijk in eigen hand hebben”, aldus Pouw.

Op deze manier wordt vervoer voor een breed palet aan evenementen verzorgd. Recent concerten van Guns ’N Roses en Robbie Williams, maar ook de Amsterdam City Swim, de Color Run, allerlei dancefeesten en nog veel meer. Pouw: “We denken dan over alles vanaf een vroeg stadium mee. Kunnen de bussen op die locatie wel draaien? Kan iedereen mee? Maar ook: wat doen we als een concert veel later begint? Want de treinen rijden op een gegeven moment niet meer, en je weet pas op de avond zelf of het concert op tijd is begonnen. Daar moet je allemaal rekening mee houden.”

Die bussen zijn er in alle soorten en maten, wat voortkomt uit de filosofie om het bedrijf zo breed mogelijk in de markt te zetten. Pouw heeft om diezelfde reden door de jaren heen een groep werknemers samengesteld die het bedrijf vooruit kan helpen. De onderneming is dan ook aardig gegroeid sinds de oprichting. Inmiddels is Pouw Vervoer aan zijn zevende onderkomen toe. Twee derde van het pand wordt aan anderen verhuurd, wat zorgt voor lagere lasten, meer flexibiliteit en de kans om voorlopig op dezelfde stek te blijven.

Prijsaanvragen

“Ook daarin kijken we naar wat beter en efficiënter kan”, vertelt Pouw. “Zo hebben we een DAF-garage overgehaald om zich hier te vestigen. Daarmee delen we een motorolietank en als mijn monteurs ergens geen tijd voor hebben, gaat het werk naar de buren. Een tachograaf laten keuren was voorheen een tijdrovende klus. Je was de bus en chauffeur zo vier, vijf uur kwijt. Ook dat gaat nu veel sneller. En zo zijn we constant op zoek naar synergievoordelen. Zo kunnen we efficiënt zijn en ons onderscheiden van de concurrentie.”

Pouw wil zijn klanten ontzorgen. Daarvoor is onder meer een app ontwikkeld waarin live te zien is hoeveel mensen er bijvoorbeeld in bus X van een parkeerplaats naar een concertlocatie worden vervoerd. “Aan de tarieven kun je weinig veranderen. Het zijn dezelfde bussen die rijden op dezelfde bussen en de chauffeurs krijgen allemaal dezelfde cao-lonen. Dus moet je zorgen dat je voor hetzelfde tarief mensen meer ontzorgt. Bijvoorbeeld met zo’n app die inzicht verschaft in de vervoersstromen. Daar zijn we heel erg mee bezig, ook op kantoor.”

Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor prijsaanvragen. Daarvan krijgt Pouw Vervoer er zo’n 1.500 per jaar te verwerken. En telkens moet een werknemer zich daar de nodige tijd mee bezighouden, terwijl het zelden tot de verhuur van een bus leidt. “Daarom is er een tool ontwikkeld die meteen laat zien dat een bus huren een paar honderd euro kost. Iedereen die denkt dat zoiets voor 50 euro kan en die dus toch nooit die bus gaat huren, haakt dan meteen af. Wie doorklikt, krijgt snel een exacte prijsopgave.”

Het hele jaar werk

Het is maar één van vele voorbeelden. Een ander: mensen die een bus huren, vullen hun gegevens vaak onvolledig in. Elke keer belt een medewerker van Pouw die gegevens na. Veel werk, terwijl die persoon eigenlijk andere dingen hoort te doen. Daarom gaat dat tegenwoordig geautomatiseerd met een herinneringsmail. Zodat bijvoorbeeld de mensen van sales zich ook echt gericht met sales kunnen bezighouden. Het bedrijf is zo constant op zoek naar verbeteringen voor zichzelf en voor de klanten.

“Met die werkwijze, die nooit had gekund als ik bijvoorbeeld de tweede of derde generatie in het bedrijf was, hebben we toch behoorlijk voet aan de grond gekregen”, zo stelt Pouw vast. Inmiddels bestaat de vloot uit een kleine 70 voertuigen. Op kantoor zijn ongeveer 15 mensen werkzaam. Het bedrijf heeft zo’n 120 chauffeurs tot zijn beschikking, waarvan 60 met een vast contract. “Dat is vrij veel, maar door de verschillende doelgroepen die we bedienen, hebben we ook het hele jaar door werk. In de drukkere perioden vullen we dat aan met uitzendkrachten.”

Nieuwsbrief en kantine

Tussen 2008 en 2016 heeft de nadruk sterk op de groei van Pouw Vervoer gelegen. In 2008 ving namelijk een grote opdracht aan die in 2016 afliep, en in de tussentijd wilde Johan Pouw genoeg ander werk binnenhalen om het eventuele verlies van die opdracht op te kunnen vangen. Gedurende die periode is er ook meer aandacht gekomen voor de chauffeurs. Een medewerker houdt zich daar volledig mee bezig, maar Pouw probeert ook gezelligheid te creëren met een wekelijkse nieuwsbrief en een eigen kantine. Het ziekteverzuim is met ongeveer twee procent dan ook laag. En veel mensen werken al lang voor Pouw Vervoer, sommigen al sinds het begin.

“Ik wil het bedrijf de komende jaren nog wat verder uitbouwen”, geeft Johan Pouw aan. “Naast de hoofdlocatie in Vianen hebben we een vestiging in Woerden. Niet ver weg, maar toch een half uur rijden. Dus vervoer in die regio doen we vanuit die locatie, want dat scheelt weer in de kosten en reistijd. Ik verwacht dan ook dat we er nog wel een paar van die satellietvestigingen bij zullen krijgen. Alles is afhankelijk van ontwikkelingen in de markt, maar vooralsnog werken we toe naar de doelen die we voor 2022 hebben gesteld.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.