Nieuwe touringcars Volvo gericht op comfort voor passagier en chauffeur

Volvo brengt een volledige nieuwe serie touringcars op de markt. De Volvo 9900 is binnen deze reeks de luxe variant, terwijl de twee versies van de 9700 veelzijdigheid willen bieden. Bij het ontwerpen van de nieuwe touringcars heeft Volvo ingezet op comfort voor zowel passagiers als bestuurders. Dat nieuwe design brengt ook onder meer verbeterde aerodynamica, minder brandstofverbruik en meer veiligheid met zich mee. Het Care-programma moet de aanschaf en het gebruik van de voertuigen makkelijker maken.

De Zweedse producent presenteerde de nieuwe touringcars aan klanten en media in Göteborg. Håkan Agnevall, president van Volvo Buses, toonde zich erg enthousiast over het resultaat van een jarenlang ontwikkeltraject.

“Dit is de grootste vernieuwing van onze Europese touringcarfamilie van de afgelopen tientallen jaren. Alles, van de constructie van het voertuig en de rijeigenschappen tot een volledig nieuwe, moderne ontwerptaal, is veranderd. Dit is een nieuw platform voor touringcars, gebouwd op een integraal concept. Ik ben ervan overtuigd dat onze klanten en hun passagiers het resultaat zullen waarderen.”

Compleet nieuw ontwerp

Product Manager Michele Ferrara legt uit dat het niet om een facelift van eerdere touringcars gaat, maar om een compleet nieuw ontwerp en dus een compleet nieuwe touringcar met als sleutelwoorden “modern, innovatief en exclusief.” Ferrara geeft aan dat de bussen ook zijn ontworpen om indruk te maken, want dat is waar de markt om vroeg.

Tekst loopt door onder de foto

De Volvo 9900 is de luxe variant. Deze is 12 centimeter hoger dan zijn voorganger, wat meer ruimte voor bagage biedt. De passagiers zitten hoger doordat het plafond met 8 centimeter is verhoogd. Samen met de aflopende theatervloer en de grote ruiten zorgt dit voor ruim zicht richting voor- en zijkant van de bus. Waar de Volvo 9900 3.85 meter hoog is, zijn de 9700 Superior en Select 20 centimeter lager. Deze modellen zijn meer op veelzijdige inzet ontworpen, zodat ze bijvoorbeeld ook inzetbaar zijn op lijndiensten.

‘Simpel stuk glas kan levens redden’

De verschillende modellen hebben met elkaar gemeen dat ze zijn gemaakt om comfortabel vervoer mogelijk te maken voor alle inzittenden. Voor de chauffeur betekent dat een ergonomisch verantwoorde werkplek. “Hoe groot of klein de chauffeur ook is, alle knoppen op het dashboard zijn binnen handbereik”, stelt Ferarra. Dat dashboard is bovendien aangepast naar de esthetische eisen van deze tijd en kan met opties verder worden aangekleed. De optie dynamic steering kan de inspanningen aan het stuur zelf aanzienlijk helpen verminderen.

Tekst loopt door onder foto

Ook in andere opzichten is aan de chauffeur gedacht. Als de bus rijdt, brandt er in de voorste drie meter nooit licht. Dat voorkomt reflecties in de voorruit die af kunnen leiden van de weg en het verkeer. Een extra stuk glas in de voordeur maakt dat vanuit de chauffeursstoel fietsers, voetgangers, objecten en meer aan de rechterzijde beter zichtbaar zijn. “Het is uiteindelijk maar een simpel stuk glas, maar wel een simpel stuk glas dat levens kan redden”, stelt Michele Ferarra.

Lichtere dakstructuur

De bussen zijn vanaf nul opnieuw ontworpen. De absorberende structuur die dat heeft opgeleverd, zorgt dat de voertuigen aanzienlijk minder gevoelig zijn voor trillingen. Ook is het centrum van de zwaartekracht binnen de touringcars lager komen te liggen. Dit is met name dankzij de dakstructuur, die in plaats van stalen profielen uit een sandwichconstructie van composietmateriaal bestaat. Dat maakt deze structuur fors lichter, en daarmee de bus als geheel ook. Daardoor ligt het centrum van de zwaartekracht lager en ligt de touringcar stabieler op de weg.

Tekst loopt door onder foto

Ander aspecten waar veel aandacht en geld aan zijn besteed: klimaat, lucht en temperatuur. De touringcars zijn getest in zeer uiteenlopende omstandigheden: van -36 graden in het noorden van Zweden tot +45 graden in het zuiden van Spanje. In beide gevallen was het voor alle inzittenden, inclusief de chauffeur, een comfortabele rit. Door isolatie en het klimaatbeheersingsysteem worden de temperatuur en de lucht gelijk over het voertuig verdeeld.

Minder brandstofverbruik

De Volvo’s 9900 en 9700 zijn niet alleen ontworpen om visueel indruk te maken, ze zijn ook aerodynamischer dan eerdere touringcars van dezelfde fabrikant. “We liepen al voorop in laag brandstofverbruik, maar door de verbeterde aerodynamica kan dat verbruik met nog eens 4 procent worden gereduceerd”, stelt Michele Ferarra. Daar kan overigens nog 0,5 procent af, want zodra de bus 80 kilometer per uur rijdt, gaat het geheel 20 millimeter omlaag. Dit dringt de luchtweerstand nog wat verder terug, bleek uit een vergelijkende test op de snelweg.

Tekst loopt door onder foto

Al deze verbeteringen komen volgens Volvo ook de veiligheid ten goede. Aanvullende maatregelen moeten de kans op een ongeval nog kleiner maken. Zo is er een systeem dat bijhoudt of de chauffeur wel zijn aandacht bij het rijden houdt en zelfs adviseert een pauze te nemen als de chauffeur moe lijkt te zijn. Verder zorgen zware stalen balken in de voorkant van de bus ervoor dat de impact van een eventuele botsing zo klein mogelijk is. Bovendien zijn er maatregelen genomen om de kans op brand bij een aanrijding te minimaliseren.

Financiering en onderhoud

Volvo hoopt de aanschaf en vooral het gebruik van de 9900 en de 9700 Select en Superior te vergemakkelijken. Dat gebeurt middels het uit vier stappen bestaande Care-concept. De eerste stap helpt de keuze tussen de verschillende modellen te maken, waarna bij stap twee met (voor de Nederlandse markt) zes verschillende pakketten de bus naar specifieke wensen kan worden aangekleed.

Stap drie betreft de verschillende services, bijvoorbeeld inzake onderhoudscontracten. De vierde en laatste stap gaat over financiering van het voertuig. Daarbij wordt een extra verzekering aangeboden voor pech onderweg, waarbij sleepkosten en twee hotelovernachtingen voor chauffeur en passagiers worden vergoed.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.