ANP - Elektrische taxi's in Amsterdam
Uitstootvrij taxivervoer

Amsterdamse taxiondernemers boos over verhoogde laadtarieven: ‘Voelen ons bedrogen’

Elektrische taxi's in Amsterdam. Foto: ANP/David Rozing

Verschillende taxiondernemers die actief zijn in Amsterdam zijn boos over de verhoogde laadtarieven, die per 21 januari in werking treden. Dat blijkt uit een mail die een groep ondernemers heeft gestuurd naar de gemeente Amsterdam en de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s), die in handen is van TaxiPro. In de mail stellen zij onder meer dat de verhoogde laadtarieven in strijd zijn met het nieuwe convenant uitstootvrij taxivervoer. Verder eisen ze een praktische oplossing voor dit probleem.

“We voelen ons bedrogen en in de steek gelaten, want het is na de aankondiging van Vattenfall van de verdubbeling van de laadtarieven opvallend stil bij de gemeente Amsterdam en bij de TTO’s”, zo laat een van de taxiondernemers, die liever anoniem wil blijven, weten aan TaxiPro.

Convenant uitstootvrij taxivervoer

In september vorig jaar zette de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit), samen met diverse taxiorganisaties, haar handtekening onder een nieuw convenant voor uitstootvrij taxivervoer. Volgens de gemeente Amsterdam is het de ambitie dat alle taxi’s op diesel, benzine of gas in 2025 zijn vervangen door voertuigen die rijden op elektriciteit, waterstof of zonne-energie.

Volgens de taxiondernemers staat in dat convenant ook beschreven dat elektrisch/uitstootvrij personenvervoer betaalbaar moet blijven. ‘Partijen onderschrijven met de ondertekening van dit Convenant het volgende: Dat de TCO voor nieuwe voertuigen in de taxibranche aangeeft dat de kosten van een (batterij-elektrisch) emissieloos taxivoertuig lager zijn dan die van een fossiele Personenauto Taxivervoer’, zo staat onder meer in het convenant te lezen.

Aantrekkelijk en betaalbaar

De ondernemers stellen in hun mail dat door de verdubbeling van de openbare laadtarieven per 21 januari, elektrische taxi’s in een situatie terechtkomen dat ze meer geld kwijt zijn dan een taxi met fossiele brandstof. “Volgens het ondertekende convenant zou dit niet moeten gebeuren”, zo stellen de ondernemers. “Het zou volgens de afspraken aantrekkelijk en betaalbaar moeten blijven.”

Door de afspraken in het eerdere convenant en de stimulering vanuit de gemeente met onder andere subsidies, hebben volgens de ondernemers het afgelopen jaar veel (nieuwe) chauffeurs geïnvesteerd in een uitstootvrij voertuig. “Dat is best een aardige investering geweest”, stellen ze. “Als destijds bekend zou zijn dat de prijzen meer dan 100 procent zouden stijgen, dan zou er niet veel animo meer zijn voor een investering als deze. Zeker gezien het feit dat een (tweedehands) dieselauto goedkoper is qua aanschaf en uiteindelijk goedkoper zal zijn qua brandstofkosten.”

Ondernemers voelen zich bedrogen

Alles werd volgens de taxiondernemers vanuit de gemeente Amsterdam aantrekkelijk gemaakt en aangemoedigd om uiteindelijk te investeren in een uitstootvrije taxi. De ondernemers stellen dat daar achteraf gezien niet veel meer van over is. “Als hier niet iets aan gedaan wordt, dan zal er helemaal geen animo meer zijn voor een overstap van auto en zal er een grote kans zijn dat ondernemers hun elektrische auto’s weg doen, omdat het simpelweg niet meer rendabel is”, zo waarschuwen de ondernemers.

“Vooral gezien het feit dat de tekorten qua chauffeurs – vanwege corona – al aangevuld zijn en het werk al aan het minderen is (denk aan de dure tijden waar we in leven). Veel ondernemers voelen zich dan ook bedrogen door dit voorval en dat heeft weer effect op de betrouwbaarheid en imago van de gemeente Amsterdam.”

Domper

De ondernemers zijn dan ook van mening dat het niet de bedoeling is dat ze opgezadeld worden met deze domper, zoals ze deze situatie noemen. “Verder is het opmerkelijk dat de ondernemers in dit geval last minute op de hoogte worden gehouden, van iets waar de gemeente al enige tijd kennis over had. Het zou de gemeente sieren als de chauffeurs hier van tevoren over werden bericht aangezien zij de groot gebruikers zijn.”

“Dit zijn niet de afspraken volgens het ondertekende Taxi Convenant Amsterdam 2022 en daarom is het te verwachten dat de gemeente met een praktische oplossing komt, zoals bijvoorbeeld een collectieve prijs of een prijsplafond voor uitstootvrije taxi’s”, zo besluiten de ondernemers.

Tegenvaller

Ook de gemeente Amsterdam baalt van de ontstane situatie. “Het is echt een tegenvaller dat de oplaadkosten ten opzichte van brandstofkosten duurder zijn, want we willen zo snel mogelijk de overstap maken naar uitstootvrij verkeer in de stad om zo de gezondheid van alle Amsterdammers te verbeteren”, zo laat een woordvoerder tegenover TaxiPro weten.

“We zijn heel blij dat de taxibranche bijdraagt aan deze ambitie. Het is daarom ook ontzettend vervelend dat de kosten voor taxiondernemers die elektrisch rijden gestegen zijn, omdat het kabinet heeft gekozen om alleen de lasten voor benzine en diesel rijden te verlichten. En dat terwijl het juist zo belangrijk is om duurzaam vervoer, zoals elektrisch rijden, te stimuleren.”

Landelijke ontwikkeling

Volgens de gemeente Amsterdam zijn de verhoogde laadtarieven een landelijke ontwikkeling door de stijging van de energieprijzen, de verhoging van de BTW van 9 procent naar 21 procent en het feit dat de kosten van de netaansluiting sterk zijn gestegen. Daarnaast is diesel/benzine relatief goedkoper geworden door de accijnsverlaging. “Dat is echter van tijdelijke aard, want per 1 juli 2023 wordt weer verhoogd waardoor elektrisch laden weer goedkoper wordt dan brandstofkosten. Daarnaast wordt de energieprijs elk kwartaal geïndexeerd, hopelijk zorgen de dalende energieprijzen volgend kwartaal voor een lager tarief”, zo besloot de gemeente Amsterdam.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Amsterdamse taxiondernemers boos over verhoogde laadtarieven: ‘Voelen ons bedrogen’”

Taxi Amsterdam|17.01.23|13:33

Als je als gemeente Amsterdam per se wil dat alle taxi’s vanaf 2025 uitstootvrij zijn dan moet je het ook aantrekkelijk en betaalbaar houden zoals ook beloofd en afgesproken was! Krijg je dat niet voor elkaar als gemeente? Dan kan je ook niet eisen dat alle taxi’s uitstootvrij zijn vanaf 2025! Zo simpel is het!

Peter Walgreen|17.01.23|16:03

Dit heet dan volgens mij de spelregels tijdens de wedstrijd veranderen, daar is de gehele politiek zeer bedreven in.