HUN taxi
Uitstootvrij taxivervoer

Taxibedrijf HUN wil goede voorbeeld geven: ‘Meeste bedrijven zien beren op de weg’

HUN maakt enkel gebruik van uitstootvrije taxi's. Foto: HUN

Het taxivervoer binnen de ring van Amsterdam moet in het jaar 2025 volledig uitstootvrij zijn. Dat is de ambitie die wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit) – samen met diverse taxibedrijven in de hoofdstad – heeft uitsproken, door een nieuw convenant over deze kwestie te ondertekenen. 

Taxibedrijf HUN is een van de Amsterdamse vervoersbedrijven, die hun handtekening onder het nieuwe convenant hebben gezet. “Het is een concept waar wij volledig achter staan”, laat Menno de Vries daarover weten. “Wij hopen op deze manier dat ook andere bedrijven in Nederland zien, dat zero-emmissie rijden wel degelijk mogelijk is. Veel bedrijven zien alleen maar beren op de weg. Door onze handtekening onder het convenant te zetten, hopen wij de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Daarmee proberen wij de gehele taxibranche in een beter daglicht te zetten. Wij willen het goede voorbeeld geven.”

Ambities

Al vanaf het prille begin is uitstootvrij taxivervoer een belangrijk thema bij HUN. Zo maakt het taxibedrijf uitsluitend gebruik van elektrische auto’s. “Vlak voor het coronavirus uitbrak, zijn we begonnen met HUN. We besloten ons te focussen op de regio Amsterdam en hebben daarbij heel bewust voor de weg van zero-emmissie gekozen. Op dit moment rijden er enkel zero-emmissie-taxi’s voor ons bedrijf. Ik ben er dan ook van overtuigd dat wij de ambities die in het nieuwe convenant beschreven staan, gaan halen.”

Op de vraag of dat ook geldt voor alle andere taxibedrijven die het convenant ondertekend hebben, is Menno de Vries minder optimistisch. “Dat is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren. Het gaat namelijk niet alleen over taxivervoer, maar ook over het doelgroepenvervoer. Daar rijden enorm veel voertuigen voor. Het zal een uitdaging worden om daar een hele laadinfrastructuur voor op poten te zetten.”

Verplichtingen

“De gemeente heeft echter ook zijn handtekening onder het nieuwe convenant gezet. Daarmee hebben ze ook verplichtingen richting zichzelf gecreëerd”, legt De Vries verder uit. “Ook zij zullen voor een goede laadinfrastructuur moeten zorgen. Gelukkig zijn ze daar de afgelopen periode ook mee bezig geweest. Zo staat het grootste elektrische laadplein van Nederland bij de BP aan de Oude Haagseweg. Ze kijken er dus wel naar.”

Tot slot wil De Vries benadrukken dat de ambities die in het convenant beschreven staan, voor ieder taxibedrijf haalbaar is. “Natuurlijk bivakkeren we allemaal nog in een soort proeftuin, maar de technieken worden steeds beter. Door alle technologische ontwikkelingen is zero-emmissie rijden ook veel toegankelijker geworden. Dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. De overstap is daardoor steeds makkelijker te maken. Mijn boodschap is dan ook: ga met partijen in gesprek die al uitstootvrij rijden en er de nodige ervaring mee hebben. Alle vervoerders die het convenant getekend hebben, kunnen laten zien dat het mogelijk is. Echt waar, het kan.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Taxibedrijf HUN wil goede voorbeeld geven: ‘Meeste bedrijven zien beren op de weg’”

Danny Kastelijn|05.10.22|20:27

Menno heeft makkelijk praten want die propt z’n klanten gewoon in een Kia Nero EV. Onze klanten willen graag wat ruimte.

Als ik op zoek ben naar een betaalbare EV – formaat Skoda Superb/Mercedes E-Klasse estate – met een realistische range van zo’n 500 kilometer (wij rijden lange afstanden), dan zijn er 2 grote beren op de weg: aanbod en prijs.

De auto’s die hier aan voldoen kosten zo’n 100.000 euro exclusief btw. Gaat ‘m niet worden.

Stef Bouwhuis|06.10.22|12:04

Als je veel stadswerk rijdt is elektrisch wel mogelijk. De voertuigen zijn duur vergeleken met auto’s op diesel. De vraag is of je voor elektrisch bijvoorbeeld een hogere prijs zou mogen rekenen bij ad hoc vervoer. Dan is het voor een passagier ook een ‘echte’ keuze.

Danny heeft natuurlijk gelijk als zijn werk over de lange afstand gaat. Hij kan moeilijk halverwege Antwerpen tegen een klant eggen: “nu moeten we even een halfuurtje stilstaan om te laden”. Er dus nog veel te wensen.

Taxibedrijf HUN wil goede voorbeeld geven: ‘Meeste bedrijven zien beren op de weg’ | TaxiPro
HUN taxi
Uitstootvrij taxivervoer

Taxibedrijf HUN wil goede voorbeeld geven: ‘Meeste bedrijven zien beren op de weg’

HUN maakt enkel gebruik van uitstootvrije taxi's. Foto: HUN

Het taxivervoer binnen de ring van Amsterdam moet in het jaar 2025 volledig uitstootvrij zijn. Dat is de ambitie die wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit) – samen met diverse taxibedrijven in de hoofdstad – heeft uitsproken, door een nieuw convenant over deze kwestie te ondertekenen. 

Taxibedrijf HUN is een van de Amsterdamse vervoersbedrijven, die hun handtekening onder het nieuwe convenant hebben gezet. “Het is een concept waar wij volledig achter staan”, laat Menno de Vries daarover weten. “Wij hopen op deze manier dat ook andere bedrijven in Nederland zien, dat zero-emmissie rijden wel degelijk mogelijk is. Veel bedrijven zien alleen maar beren op de weg. Door onze handtekening onder het convenant te zetten, hopen wij de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Daarmee proberen wij de gehele taxibranche in een beter daglicht te zetten. Wij willen het goede voorbeeld geven.”

Ambities

Al vanaf het prille begin is uitstootvrij taxivervoer een belangrijk thema bij HUN. Zo maakt het taxibedrijf uitsluitend gebruik van elektrische auto’s. “Vlak voor het coronavirus uitbrak, zijn we begonnen met HUN. We besloten ons te focussen op de regio Amsterdam en hebben daarbij heel bewust voor de weg van zero-emmissie gekozen. Op dit moment rijden er enkel zero-emmissie-taxi’s voor ons bedrijf. Ik ben er dan ook van overtuigd dat wij de ambities die in het nieuwe convenant beschreven staan, gaan halen.”

Op de vraag of dat ook geldt voor alle andere taxibedrijven die het convenant ondertekend hebben, is Menno de Vries minder optimistisch. “Dat is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren. Het gaat namelijk niet alleen over taxivervoer, maar ook over het doelgroepenvervoer. Daar rijden enorm veel voertuigen voor. Het zal een uitdaging worden om daar een hele laadinfrastructuur voor op poten te zetten.”

Verplichtingen

“De gemeente heeft echter ook zijn handtekening onder het nieuwe convenant gezet. Daarmee hebben ze ook verplichtingen richting zichzelf gecreëerd”, legt De Vries verder uit. “Ook zij zullen voor een goede laadinfrastructuur moeten zorgen. Gelukkig zijn ze daar de afgelopen periode ook mee bezig geweest. Zo staat het grootste elektrische laadplein van Nederland bij de BP aan de Oude Haagseweg. Ze kijken er dus wel naar.”

Tot slot wil De Vries benadrukken dat de ambities die in het convenant beschreven staan, voor ieder taxibedrijf haalbaar is. “Natuurlijk bivakkeren we allemaal nog in een soort proeftuin, maar de technieken worden steeds beter. Door alle technologische ontwikkelingen is zero-emmissie rijden ook veel toegankelijker geworden. Dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. De overstap is daardoor steeds makkelijker te maken. Mijn boodschap is dan ook: ga met partijen in gesprek die al uitstootvrij rijden en er de nodige ervaring mee hebben. Alle vervoerders die het convenant getekend hebben, kunnen laten zien dat het mogelijk is. Echt waar, het kan.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Taxibedrijf HUN wil goede voorbeeld geven: ‘Meeste bedrijven zien beren op de weg’”

Danny Kastelijn|05.10.22|20:27

Menno heeft makkelijk praten want die propt z’n klanten gewoon in een Kia Nero EV. Onze klanten willen graag wat ruimte.

Als ik op zoek ben naar een betaalbare EV – formaat Skoda Superb/Mercedes E-Klasse estate – met een realistische range van zo’n 500 kilometer (wij rijden lange afstanden), dan zijn er 2 grote beren op de weg: aanbod en prijs.

De auto’s die hier aan voldoen kosten zo’n 100.000 euro exclusief btw. Gaat ‘m niet worden.

Stef Bouwhuis|06.10.22|12:04

Als je veel stadswerk rijdt is elektrisch wel mogelijk. De voertuigen zijn duur vergeleken met auto’s op diesel. De vraag is of je voor elektrisch bijvoorbeeld een hogere prijs zou mogen rekenen bij ad hoc vervoer. Dan is het voor een passagier ook een ‘echte’ keuze.

Danny heeft natuurlijk gelijk als zijn werk over de lange afstand gaat. Hij kan moeilijk halverwege Antwerpen tegen een klant eggen: “nu moeten we even een halfuurtje stilstaan om te laden”. Er dus nog veel te wensen.