Laadpunt, laadpaal, elektrisch rijden
Uitstootvrij taxivervoer

Gemeente Amsterdam: ‘In 2025 aantal laadpalen verdubbeld’

In 2025 zijn volgens de gemeente het aantal laadpalen in Amsterdam verdubbeld. Foto: ProMedia/Michael van Wijngaarden

In het jaar 2025 zal het aantal laadpalen in Amsterdam verdubbeld zijn. Dat heeft de gemeente laten weten op vragen van TaxiPro. Volgens de woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit), is dat nodig om de doelstellingen die beschreven staan in het nieuwe convenant te behalen. 

“Amsterdam heeft een groot netwerk aan openbare laadpalen. Dat netwerk wordt de komende jaren verder uitgebreid”, zo laat de woordvoerder weten. “Op dit moment zijn er ongeveer 3.000 laadpalen. Elke laadpaal bestaat uit twee laadpunten, wat betekent dat er momenteel ongeveer 6.000 laadpunten in Amsterdam zijn. In 2025 is dit aantal verdubbeld. Tegen die tijd zijn er naar verwachting ongeveer 6.000 laadpalen. In 2030 zullen dat er 9.000 zijn. Daarnaast zijn er momenteel 32 snelladers. Ook dit aantal zal worden uitgebreid.”

Naast een verdubbeling van het aantal laatpalen, treedt de gemeente de Amsterdamse taxisector ook op andere manieren tegemoet. “De gemeente helpt onder andere door taxistandplaatsen te faciliteren, die exclusief voor uitstootvrije taxi’s zijn. Bijvoorbeeld bij Centraal Station en het Leidseplein. Daarnaast kunnen taxichauffeurs gebruik maken van een subsidie van de gemeente Amsterdam, als zij overstappen op een uitstootvrij voertuig.”

Uitstootvrij vervoer

Dat Amsterdam het aantal laadpalen wil verdubbelen, komt door de ambities op gebied van uitstootvrij vervoer. Zo zette wethouder Melanie van der Horst, namens de gemeente Amsterdam, eind september haar handtekening onder een nieuw convenant. In dat convenant staat beschreven dat al het taxivervoer binnen de ring van Amsterdam, in 2025 volledig uitstootvrij moet zijn. “De ambitie is dat er in 2030 alleen nog verkeer in Amsterdam rijdt, zonder uitstoot van schadelijke stoffen”, zegt de woordvoerder daarover. “De ondertekening van het convenant is een stap naar dit doel.”

Taxi’s kunnen volgens haar niet ontbreken bij het realiseren van deze doelstelling. “Taxi’s maken namelijk een groot onderdeel uit van het verkeer in Amsterdam. De uitstootvrije zone zal uiteindelijk bijdragen aan een betere luchtkwaliteit, minder CO2-uitstoot en minder verkeerslawaai in Amsterdam.”

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Naast de gemeente hebben ook diverse taxibedrijven die in onze hoofdstad actief zijn, hun krabbel onder het convenant gezet. Taxibedrijf HUN is een van de vervoerders die hun handtekening onder het nieuwe convenant hebben gezet. Volgens hen heeft de gemeente met het ondertekenen van het convenant, ook de verantwoordelijkheid op zich genomen om samen met de andere taxibedrijven de doelstelling te realiseren. “Zij zullen voor een goede laadinfrastructuur moeten zorgen”, zo zei directeur Menno de Vries daar eerder over.

De gemeente Amsterdam zegt haar verantwoordelijkheden te kennen. De gemeente is er met deze plannen van overtuigd dat de doelstellingen gerealiseerd zullen worden, mits iedereen zijn schouders eronder zet. Volgens de woordvoerder van de wethouder, is dat momenteel ook het geval. “Taxibedrijven werken hard aan het elektrificeren van hun gehele wagenpark en zelfstandige taxichauffeurs stappen over op een elektrisch voertuig. Samen met de taxibranche werkt de gemeente al sinds 2016 aan een uitstootvrije zone binnen de ring A10. Door dit convenant te ondertekenen geven we met alle partijen aan hier gezamenlijk de schouders onder te zetten.”

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.