Taxi's
Vervolgonderzoek

Straattaxi’s zien omzet weer stijgen, maar financiële zorgen nog niet weg

Hoewel taxichauffeurs aangeven dat hun omzet weer groeiende is, hebben ze tegelijkertijd last van stijgende kosten. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Egbert Hartman

De straattaxibranche kent een fors economisch herstel na de coronaperiode. Dat blijkt uit het vervolgonderzoek van de financieel-economische situatie van de straattaxisector, die deze week werd gepubliceerd. Vooral voor eenmanszaken en bv’s is de zon weer gaan schijnen: de gemiddelde omzet van deze type bedrijven ligt sinds 2022 zelfs boven het niveau van het pre-corona-tijdperk.

De gehele taxibranche werd in 2020 hard geraakt door de uitbraak van het coronavirus. Vooral eenmanszaken waren destijds de klos. Zo liep de gemiddelde omzet per eenmanszaak terug van 43.000 euro in 2019 naar 23.000 euro in 2020, een daling van 45 procent. “Dat komt neer op gemiddeld ongeveer 1.700 euro per maand minder”, schetsen de onderzoekers. De gemiddelde omzet van bv’s en VOF’s liepen dezelfde periode met respectievelijk 22 en 41 procent terug.

Financiële inhaalslag

Inmiddels behoren deze percentages tot het verleden. De gemiddelde omzet voor al deze drie type bedrijven, die gezamenlijk zo’n 95 procent van de hele straattaxisector vormen, is de afgelopen jaren namelijk flink gestegen. Vooral de eenmanszaken maakten een financiële inhaalslag. In 2022 lag de gemiddelde omzet van deze rechtsvorm 7 procent hoger dan in 2019, wat neerkomt op 45.935 euro.

Ook de bv’s zitten in de lift: hun gemiddelde omzet ligt met 4 procent hoger dan in 2019. Dit komt neer op een gemiddelde omzet van zo’n 672.503 euro in 2022, ten opzichte van 646.791 euro in 2019. Alleen de gemiddelde omzet van VOF’s lagen in 2022 nog niet volledig hersteld. Hun omzet ligt nog 3 procent achter het oude niveau van voor corona. Gemiddeld zetten zij zo’n 144.399 euro om, terwijl de teller in 2019 nog 149.113 euro aantikte. Let wel: deze cijfers zijn niet gecorrigeerd voor inflatie.

Enquête

De teruglopende omzet tijdens de coronapandemie, wordt volgens het onderzoek bevestigd door een enquête die onder ruim 315 taxichauffeurs werd gehouden. Daaruit bleek dat de maandelijkse omzet van taxichauffeurs in het eerste coronajaar met 72 procent was gedaald, van 3.527,50 euro naar 972,50 euro. Een jaar later, in 2021, lag dit percentage op ongeveer 50 procent. Dit komt neer op een gemiddelde maandomzet van 1.750 euro. In april 2023 bedraagt dit percentage op 26 procent, wat neerkomt op een gemiddelde maandomzet van 2.612,50 euro.

“Voor de pandemie maakte 40 procent van de taxichauffeurs meer dan 4.000 euro omzet per maand uit taxivervoer”, zo verduidelijken de onderzoekers. “In het eerste coronajaar maakte slechts 2 procent meer dan 4.000 euro omzet per maand. In april 2023 is dit aantal weer wat hoger (14 procent), maar dus nog ver verwijderd van het pre-corona-niveau.”

Hoofdbrekens

Een deel van de ondervraagde chauffeurs geeft in de enquête aan dat hun omzet inderdaad weer groeiende is, maar daarbij op dat ook de kosten stijgen. “Daarmee ervaren chauffeurs dat het steeds moeilijker wordt genoeg te verdienen om én de kosten te kunnen blijven betalen én zichzelf te onderhouden”, constateren de onderzoekers.

Daarnaast zeggen verschillende chauffeurs dat ze veel uren werken (vaak meer dan veertig uur), maar dat ze nog steeds te weinig geld verdienen. “Dit heeft invloed invloed op hun fysieke en mentale gesteldheid.” Ook de toekomstige regels rondom duurzaam taxivervoer bezorgt menig chauffeur hoofdbrekens. “Door schulden en andere nog niet herstelde effecten van Covid-19 zien zij het niet als optie om de komende jaren te investeren in een elektrische auto.”

“Over het algemeen leiden deze punten tot zorgen onder chauffeurs om de financiële situatie van henzelf en collega-chauffeurs”, zo vatten de onderzoekers samen. “Zij geven aan dat als het zo doorgaat, ze het risico zien failliet te gaan.” Enkele chauffeurs tekenen hierbij aan dat deze zorgen ook effect op hun psychische gezondheid en privéleven heeft.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Straattaxi’s zien omzet weer stijgen, maar financiële zorgen nog niet weg | TaxiPro
Taxi's
Vervolgonderzoek

Straattaxi’s zien omzet weer stijgen, maar financiële zorgen nog niet weg

Hoewel taxichauffeurs aangeven dat hun omzet weer groeiende is, hebben ze tegelijkertijd last van stijgende kosten. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Egbert Hartman

De straattaxibranche kent een fors economisch herstel na de coronaperiode. Dat blijkt uit het vervolgonderzoek van de financieel-economische situatie van de straattaxisector, die deze week werd gepubliceerd. Vooral voor eenmanszaken en bv’s is de zon weer gaan schijnen: de gemiddelde omzet van deze type bedrijven ligt sinds 2022 zelfs boven het niveau van het pre-corona-tijdperk.

De gehele taxibranche werd in 2020 hard geraakt door de uitbraak van het coronavirus. Vooral eenmanszaken waren destijds de klos. Zo liep de gemiddelde omzet per eenmanszaak terug van 43.000 euro in 2019 naar 23.000 euro in 2020, een daling van 45 procent. “Dat komt neer op gemiddeld ongeveer 1.700 euro per maand minder”, schetsen de onderzoekers. De gemiddelde omzet van bv’s en VOF’s liepen dezelfde periode met respectievelijk 22 en 41 procent terug.

Financiële inhaalslag

Inmiddels behoren deze percentages tot het verleden. De gemiddelde omzet voor al deze drie type bedrijven, die gezamenlijk zo’n 95 procent van de hele straattaxisector vormen, is de afgelopen jaren namelijk flink gestegen. Vooral de eenmanszaken maakten een financiële inhaalslag. In 2022 lag de gemiddelde omzet van deze rechtsvorm 7 procent hoger dan in 2019, wat neerkomt op 45.935 euro.

Ook de bv’s zitten in de lift: hun gemiddelde omzet ligt met 4 procent hoger dan in 2019. Dit komt neer op een gemiddelde omzet van zo’n 672.503 euro in 2022, ten opzichte van 646.791 euro in 2019. Alleen de gemiddelde omzet van VOF’s lagen in 2022 nog niet volledig hersteld. Hun omzet ligt nog 3 procent achter het oude niveau van voor corona. Gemiddeld zetten zij zo’n 144.399 euro om, terwijl de teller in 2019 nog 149.113 euro aantikte. Let wel: deze cijfers zijn niet gecorrigeerd voor inflatie.

Enquête

De teruglopende omzet tijdens de coronapandemie, wordt volgens het onderzoek bevestigd door een enquête die onder ruim 315 taxichauffeurs werd gehouden. Daaruit bleek dat de maandelijkse omzet van taxichauffeurs in het eerste coronajaar met 72 procent was gedaald, van 3.527,50 euro naar 972,50 euro. Een jaar later, in 2021, lag dit percentage op ongeveer 50 procent. Dit komt neer op een gemiddelde maandomzet van 1.750 euro. In april 2023 bedraagt dit percentage op 26 procent, wat neerkomt op een gemiddelde maandomzet van 2.612,50 euro.

“Voor de pandemie maakte 40 procent van de taxichauffeurs meer dan 4.000 euro omzet per maand uit taxivervoer”, zo verduidelijken de onderzoekers. “In het eerste coronajaar maakte slechts 2 procent meer dan 4.000 euro omzet per maand. In april 2023 is dit aantal weer wat hoger (14 procent), maar dus nog ver verwijderd van het pre-corona-niveau.”

Hoofdbrekens

Een deel van de ondervraagde chauffeurs geeft in de enquête aan dat hun omzet inderdaad weer groeiende is, maar daarbij op dat ook de kosten stijgen. “Daarmee ervaren chauffeurs dat het steeds moeilijker wordt genoeg te verdienen om én de kosten te kunnen blijven betalen én zichzelf te onderhouden”, constateren de onderzoekers.

Daarnaast zeggen verschillende chauffeurs dat ze veel uren werken (vaak meer dan veertig uur), maar dat ze nog steeds te weinig geld verdienen. “Dit heeft invloed invloed op hun fysieke en mentale gesteldheid.” Ook de toekomstige regels rondom duurzaam taxivervoer bezorgt menig chauffeur hoofdbrekens. “Door schulden en andere nog niet herstelde effecten van Covid-19 zien zij het niet als optie om de komende jaren te investeren in een elektrische auto.”

“Over het algemeen leiden deze punten tot zorgen onder chauffeurs om de financiële situatie van henzelf en collega-chauffeurs”, zo vatten de onderzoekers samen. “Zij geven aan dat als het zo doorgaat, ze het risico zien failliet te gaan.” Enkele chauffeurs tekenen hierbij aan dat deze zorgen ook effect op hun psychische gezondheid en privéleven heeft.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.