Leidseplein, taxistandplaats, Amsterdam, taxi

GroenLinks: ‘Taxistandplaats Leidseplein ’s nachts dicht’

Het moet afgelopen zijn met de nachtelijke overlast van claxonnerende taxi’s op het Leidseplein in Amsterdam, zo vindt GroenLinks. De partij dient daarom woensdag een intiatiefvoorstel in waarbij er de hele nacht door toezicht komen, of de standplaats na 3.00 uur dicht moet. Chauffeurs die onnodig toeteren moeten bovendien op de bon worden geslingerd.

GroenLinks wil eigenlijk dat er voortaan s`nachts continu toezicht wordt gehouden. Is dat niet mogelijk, dan moet de standplaats door de week vanaf 03.00 uur gesloten worden. Alleen op de drukke vrijdag- en zaterdagnacht blijft de standplaats dan onder toezicht open tot 07.00 ’s morgens.

Daklicht

Om claxonderende taxichauffeurs eenvoudiger te herkennen en te beboeten wil GroenLinks wil het daklicht en het groot licht van taxi’s koppelen aan de claxon. Zo zet een toeterende taxichauffeur zichzelf letterlijk te kijk.

“Wonen aan een van de grootste en drukste uitgaansgebieden van Nederland is natuurlijk niet zonder kans op overlast. Maar dit getoeter, dat omwonenden nachtenlang uit hun slaap houdt, hoort daar nadrukkelijk niet bij. Waarom treden we niet op terwijl de instrumenten wel voorhanden zijn? Het is immers verboden om te toeteren wanneer er geen gevaar dreigt”, zegt woordvoerder Fjodor Molenaar.

Leidseplein

Een andere voorstel is om het Leidseplein door de week ‘s nachts af te sluiten voor autoverkeer. Door een fysieke barrière voor het Hirschgebouw ter hoogte van hoek met de Marnixstraat, kunnen taxi`s dan uitsluitend via de Marnixstraat (linksaf) of Stadhouderskade (u-bocht) wegrijden.

Molenaar: “De situatie wordt daarmee vanuit het oogpunt van handhaving een stuk overzichtelijker. En het Leidseplein is ’s nachts verlost van de overlast.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.