Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64

Nog één kans voor werkgevers touringcarsector: ‘Anders geen cao’

Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

Zes onderhandelingsrondes voor de cao Besloten Busvervoer hebben inmiddels plaatsgevonden. Waar de vakbonden eerder aangaven dat de werkgevers de ernst van de situatie in lijken te zien, komen zij hier nu van terug. Vakbonden FNV en CNV stellen dat zij de volgende ronde op 22 december zien als laatste kans voor hen om met een beter voorstel te komen: “Gebruiken zij die kans niet, zijn wij uitonderhandeld.”

De vakbonden zetten in op een aantal vergaande voorstellen voor een nieuwe cao. Zo willen zij dat de 5/6-regeling wordt afgeschaft. Hierbij is de diensttijd gelijk aan de arbeidstijd en de wachturen, en moet dit 100 procent worden vergoed. Ook willen zij een vergoeding voor onder meer de reiskosten voor het woon-werkverkeer en het gebruik van de eigen smartphone voor het werk.

Bovendien zou er meer baanzekerheid moeten komen volgens de vakbonden, moet de maximale diensttijd naar twaalf uur en zou er voor overuren een toeslag moeten worden betaald. Door de ticketprijs voor een rit per persoon met één euro te verhogen, denken de bonden dat alle voorstellen gefinancierd kunnen worden.

Vier voorstellen

In de laatste onderhandelingsronde kwam de werkgeversorganisatie met vier voorstellen. In geen van deze voorstellen zou de 5/6-regeling direct worden afgeschaft, geven de bonden aan. Ook stellen ze dat er geen voorstel is gedaan voor een pauzeregeling waarbij er in de eerste acht uur diensttijd geen onbetaalde pauzes zijn, er vanaf acht tot twaalf uur diensttijd maximaal een half uur onbetaalde pauze is en er vanaf twaalf tot vijftien uur diensttijd maximaal één uur onbetaalde pauze.

De pauzeregeling en een loonsverhoging boven de inflatie zou voor de bonden een minimum zijn voor het afsluiten van een cao. Als hier in de volgende ronde geen voorstel voor wordt gedaan, stellen zij dat er in 2022 geen cao Besloten Busvervoer is. “We weten dat heel wat werkgevers bereid zijn om met de bonden tot een fatsoenlijke cao te komen, omdat zij hun chauffeurs waarderen”, schrijven de vakbonden. “Ook snappen zij dat de chauffeurs een sociaal leven hebben en te maken hebben met stijgende kosten en beseffen ze dat de toekomst van de sector op het spel staat.”

Niet nog meer chauffeurs OV in jagen

Om hun verhaal kracht bij te zetten, delen FNV en CNV het verhaal van een touringcarchauffeur die samen met zes andere collega’s in gesprek is met een werkgever binnen het OV. Zij zijn door deze werkgever benaderd om voor hen te komen werken. Toen de chauffeur zich in de cao openbaar vervoer ging verdiepen, zou hij zich verbaasd hebben over de arbeidsvoorwaarden. “Een fulltime dienstverband, gehele betaling van alle uren, pauzes en ritvoorbereidingen, woon-werkvergoeding en ga zo maar door”, leggen de vakbondsbestuurders uit.

Het enige minpunt dat de touringcarchauffeur genoemd zou hebben zijn de omkaderde werkzaamheden. Van afwisseling met het ‘avontuur’, zoals bij het touringcarvervoer, is binnen het OV geen sprake. Voor hem wegen de voordelen echter zwaarder dan dit nadeel. FNV en CNV geven aan dat er niks toe te voegen is aan zijn verhaal en hopen dat er vanuit de kant van de werkgevers betere voorstellen komen. “Zodat niet nog meer touringcarchauffeurs het OV in worden gejaagd, want ook daar hebben ze hard chauffeurs nodig. Een goede cao is hun eigen belang.”

Lees ook: 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.