FNV Toer zet in op grondige aanpassing cao: ‘Liefde voor het vak is niet genoeg’
De onderhandelingen voor de cao Besloten Busvervoer gaan op 9 september van start. Volgens FNV Toer is een grondige verandering in de cao nú noodzakelijk om de sector, die in zwaar weer verkeert, weer aantrekkelijk te maken voor touringcarchauffeurs. De voorstellen zijn op een rij gezet.
In het hele land heeft FNV Toer met touringcarchauffeurs gesproken over de situatie in de sector en over de inzet van de branchevereniging voor de nieuwe cao. Hieruit is een brede reeks voorstellen voortgekomen. Leden en niet-leden worden nu door de vakbond gevraagd om aan te geven welke vijf voorstellen zij het belangrijkst vinden, zodat deze meegenomen kunnen worden in de onderhandelingen.
Lutz Kressin, bestuurder bij FNV Toer, stelt dat het nu wel helder is dat de situatie in de sector zeer zorgelijk is. Dit komt volgens hem niet alleen door de coronacrisis maar dit heeft de situatie wel schrijnender gemaakt. Doordat touringcarchauffeurs zijn gaan werken in andere sectoren zoals in het openbaar vervoer, hebben zij volgens hem gemerkt dat ze met minder werken meer geld kunnen overhouden. Daarbij stelt hij dat ook het regelmatige werken in voorspelbare roosters als een fijne bijkomstigheid wordt gezien.
Niet alleen de touringcarchauffeurs, maar ook de werkgevers hebben er volgens Kressin belang bij dat de cao grondig onder handen wordt genomen. “Zij zitten nu met het probleem dat ze niet aan chauffeurs komen. Chauffeurs die eenmaal in een andere sector zijn gaan werken tijdens de coronacrisis, komen vaak niet meer terug wanneer het werk weer aantrekt. Liefde voor het vak blijkt niet genoeg reden te zijn.”
Gepensioneerden gedwongen om nog steeds bij te verdienen
Een van de verbeterpunten is volgens de branchevereniging de kleine kans op een fulltime contract. “Maar 25 procent van de touringcarchauffeurs heeft een fulltime contract, 35 procent is oproepkracht en de rest is parttimer van één tot 39 uur. Dit maakt een vast inkomen onzeker.” Het dwingt chauffeurs volgens Kressin om lange dagen te maken om aan genoeg uren te komen voor een enigszins leefbaar inkomen. “Ook gepensioneerden zijn gedwongen om nog steeds bij te verdienen omdat ze door deze situatie te weinig pensioen hebben opgebouwd.”
Ticketprijs per persoon verdubbelen
Ook de afschaffing van de 5/6e regeling is volgens FNV Toer een belangrijke stap om het werk van touringcarchauffeur aantrekkelijker te maken. “Hierdoor heeft de touringcarchauffeur in vergelijking met bijvoorbeeld een chauffeur in het OV een zeer laag uurloon. Waar een touringcarchauffeur 14,74 euro per uur verdient in hoogste trede, is dit in het OV 18,80 euro.”
Het salaris van de touringcarchauffeur moet volgens Lutz dan ook echt omhoog. “Het verschil is op jaarbasis minimaal 2000 euro, terwijl een chauffeur in het OV daarvoor ruim 300 uur per jaar minder voor werkt.” Volgens Kressin kunnen de werkgevers niet zeggen dat hier geen financiële ruimte voor is. “Als de ticketprijs per persoon wordt verdubbeld, is de touringcar nog steeds veruit het goedkoopste vervoermiddel ten opzichte van de trein en het vliegtuig.”
Niet genoeg leden om alle voorstellen af te dwingen
Kressin legt uit dat dit slechts een greep is uit de voorstellen. De vakbond heeft een enquete opgezet waarin ook alle andere voorstellen te lezen zijn. Hierbij kunnen touringcarchauffeurs aangegeven worden welke vijf voorstellen zij het belangrijkst vinden. “Natuurlijk is ieder voorstel belangrijk, maar op dit moment zijn er nog niet voldoende leden om alle voorstellen af te dwingen.”
Lees ook: