Onderzoek

Kentering in krimp touringcarbranche lijkt ingezet

Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64
Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

Het gaat de goede kant op met de touringcarbranche. De omzet stijgt en na een schrikbarende daling van het aantal medewerkers in 2020, steeg dit aantal eind 2021 weer licht. Dit blijkt uit de kerncijfers van 2021 van het Fonds Scholing en Ordening voor het besloten busvervoer (FSO). Het aantal chauffeurs is met het toegenomen werk echter nog niet voldoende. Met verschillende acties probeert het FSO bedrijven daarom te helpen bij het vinden van personeel. 

Onderzoeksbureau Panteia heeft de kerncijfers van de touringcarbranche onderzocht voor het FSO. De cijfers die hieruit zijn voortgekomen beperken zich tot touringcarbedrijven met personeel in loondienst. Het blijkt dat er op 31 december 2021 in Nederland 248 ondernemingen actief waren die touringcarvervoer verrichten. In totaal hebben deze bedrijven naar schatting 3.602 voertuigen, en gemiddeld vergunningen voor vijftien touringcars.

Vanwege corona is het personeelsbestand van veel touringcarbedrijven flink gekrompen. De branche nam afscheid van zo’n 1.700 medewerkers in loondienst in 2020. De kentering van het dalen van het aantal medewerkers lijkt echter ingezet te zijn. Waar er eind 2020 namelijk nog 3.748 medewerkers actief waren in de branche, waren dit er eind 2021 al 4.043.

Het groter wordende personeelsbestand van bedrijven ging gepaard met een omzetstijging. Waar in het eerste coronajaar de omzet met 63 procent daalde naar 218 miljoen, kwam de omzet eind 2021 uit op 266 miljoen. Het aantal voertuigen steeg ook licht met 58 naar 3.602 en het aantal gereden kilometers van 102 miljoen in 2020 naar 109,5 miljoen in 2021. Hiermee blijft de branche nog wel ver achter op het niveau van voor de coronacrisis. Toen werd er nog meer dan 250 miljoen kilometer gereden.

Vraag neemt steeds verder toe

Wat Henk van Gelderen, directeur van FSO, opvalt aan de kerncijfers is dat er geen faillissementen zijn geweest in 2021. “Mogelijk hebben de steunmaatregelen in combinatie met de krimp van het personeelsbestand de bedrijven in een moeilijke periode overeind gehouden.” De vraag naar touringcarvervoer neemt inmiddels steeds verder toe. “Het probleem dat zich nu echter voordoet is dat de bussen er wel zijn, maar dat er – ondanks het toegenomen aantal medewerkers in 2021 – niet voldoende chauffeurs zijn om hierin te rijden.”

Lees ook: Van de Pol verlegde focus naar touringcar: ‘Keuze voor kwaliteit’

Slechts een deel van de medewerkers die in coronatijd zijn ontslagen of zelf zijn vertrokken, komen volgens Van Gelderen terug. Bovendien kost het werven en opleiden van nieuwe chauffeurs ook tijd. “Voordat je het weet is het seizoen weer voorbij. Hoewel de flinke daling van het aantal medewerkers in de branche dus verleden tijd lijkt te zijn, is er momenteel als gevolg van de enorme uitstroom en de situatie op de arbeidsmarkt nog steeds personeelskrapte.”

Statushouders laten werken in de branche

FSO probeert om deze op allerlei manieren bedrijven te helpen bij het werven van personeel. Zo is er een instroomprogramma waarbij bedrijven een financiële tegemoetkoming krijgen voor de opleidingskosten van nieuwe arbeidskrachten. Daarnaast is FSO in samenwerking met Vluchtelingenwerk Nederland aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor statushouders in de branche. “We zijn hier nu met een aantal bedrijven over in gesprek”, legt Van Gelderen uit.

Deze bedrijven zijn volgens hem gematigd positief. “Wat een mogelijke drempel kan zijn voor ondernemers om hieraan mee te werken is de extra begeleiding die de statushouders nodig hebben. Dit kost geld maar ook tijd, en aan dit laatste ontbreekt het vaak omdat het dus ontzettend druk is. Daarbij is er wellicht een wat grotere kans dat mensen uitvallen.” Toch is Van Gelderen hoopvol. Binnenkort gaan de eerste pilots van start.

Lees ook: Waarom zouden jongeren nog taxi- of touringcarchauffeur worden?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Kentering in krimp touringcarbranche lijkt ingezet | TaxiPro
Onderzoek

Kentering in krimp touringcarbranche lijkt ingezet

Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64
Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

Het gaat de goede kant op met de touringcarbranche. De omzet stijgt en na een schrikbarende daling van het aantal medewerkers in 2020, steeg dit aantal eind 2021 weer licht. Dit blijkt uit de kerncijfers van 2021 van het Fonds Scholing en Ordening voor het besloten busvervoer (FSO). Het aantal chauffeurs is met het toegenomen werk echter nog niet voldoende. Met verschillende acties probeert het FSO bedrijven daarom te helpen bij het vinden van personeel. 

Onderzoeksbureau Panteia heeft de kerncijfers van de touringcarbranche onderzocht voor het FSO. De cijfers die hieruit zijn voortgekomen beperken zich tot touringcarbedrijven met personeel in loondienst. Het blijkt dat er op 31 december 2021 in Nederland 248 ondernemingen actief waren die touringcarvervoer verrichten. In totaal hebben deze bedrijven naar schatting 3.602 voertuigen, en gemiddeld vergunningen voor vijftien touringcars.

Vanwege corona is het personeelsbestand van veel touringcarbedrijven flink gekrompen. De branche nam afscheid van zo’n 1.700 medewerkers in loondienst in 2020. De kentering van het dalen van het aantal medewerkers lijkt echter ingezet te zijn. Waar er eind 2020 namelijk nog 3.748 medewerkers actief waren in de branche, waren dit er eind 2021 al 4.043.

Het groter wordende personeelsbestand van bedrijven ging gepaard met een omzetstijging. Waar in het eerste coronajaar de omzet met 63 procent daalde naar 218 miljoen, kwam de omzet eind 2021 uit op 266 miljoen. Het aantal voertuigen steeg ook licht met 58 naar 3.602 en het aantal gereden kilometers van 102 miljoen in 2020 naar 109,5 miljoen in 2021. Hiermee blijft de branche nog wel ver achter op het niveau van voor de coronacrisis. Toen werd er nog meer dan 250 miljoen kilometer gereden.

Vraag neemt steeds verder toe

Wat Henk van Gelderen, directeur van FSO, opvalt aan de kerncijfers is dat er geen faillissementen zijn geweest in 2021. “Mogelijk hebben de steunmaatregelen in combinatie met de krimp van het personeelsbestand de bedrijven in een moeilijke periode overeind gehouden.” De vraag naar touringcarvervoer neemt inmiddels steeds verder toe. “Het probleem dat zich nu echter voordoet is dat de bussen er wel zijn, maar dat er – ondanks het toegenomen aantal medewerkers in 2021 – niet voldoende chauffeurs zijn om hierin te rijden.”

Lees ook: Van de Pol verlegde focus naar touringcar: ‘Keuze voor kwaliteit’

Slechts een deel van de medewerkers die in coronatijd zijn ontslagen of zelf zijn vertrokken, komen volgens Van Gelderen terug. Bovendien kost het werven en opleiden van nieuwe chauffeurs ook tijd. “Voordat je het weet is het seizoen weer voorbij. Hoewel de flinke daling van het aantal medewerkers in de branche dus verleden tijd lijkt te zijn, is er momenteel als gevolg van de enorme uitstroom en de situatie op de arbeidsmarkt nog steeds personeelskrapte.”

Statushouders laten werken in de branche

FSO probeert om deze op allerlei manieren bedrijven te helpen bij het werven van personeel. Zo is er een instroomprogramma waarbij bedrijven een financiële tegemoetkoming krijgen voor de opleidingskosten van nieuwe arbeidskrachten. Daarnaast is FSO in samenwerking met Vluchtelingenwerk Nederland aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor statushouders in de branche. “We zijn hier nu met een aantal bedrijven over in gesprek”, legt Van Gelderen uit.

Deze bedrijven zijn volgens hem gematigd positief. “Wat een mogelijke drempel kan zijn voor ondernemers om hieraan mee te werken is de extra begeleiding die de statushouders nodig hebben. Dit kost geld maar ook tijd, en aan dit laatste ontbreekt het vaak omdat het dus ontzettend druk is. Daarbij is er wellicht een wat grotere kans dat mensen uitvallen.” Toch is Van Gelderen hoopvol. Binnenkort gaan de eerste pilots van start.

Lees ook: Waarom zouden jongeren nog taxi- of touringcarchauffeur worden?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.