Touringcar, passagiers
Touringcar

Vakbonden dreigen met stakingen als niet wordt ingegaan op cao-eisen: ‘Geduld is echt op’

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

FNV en CNV kondigen stakingen aan binnen de touringcarsector, als de werkgevers niet verder ingaan op de cao-eisen die momenteel op tafel liggen. De vakbonden hebben namens hun leden de touringcarbedrijven inmiddels een ultimatum gestuurd. 

Als de touringcarbedrijven niet voor maandag 19 september 12.00 uur aan de eisen van de leden voor een nieuwe cao Besloten Busvervoer voldoen, moeten ze rekening houden met acties. Stakingen zijn daarbij niet uitgesloten. “We zijn al zo lang bezig om een goede cao voor elkaar te krijgen, het geduld is nu echt op”, zegt FNV-onderhandelaar Lutz Kressin daarover.

De touringcarbedrijven hebben voor de zomer een eindbod gedaan, maar de leden van FNV Toer besloten deze te verwerpen. “Onze leden voelden zich niet serieus genomen met een eindbod dat niet meer van deze tijd is. En ze willen niks bijzonders: een leefbaar inkomen en arbeidstijden die een goede balans van werk en privé mogelijk maken”, aldus Kressin.

Andere sectoren

Volgens FNV stonden tijdens de coronaperiode veel bussen stil. Daardoor hebben veel chauffeurs kunnen ervaren hoe het werk in andere sectoren is. “Dat chauffeurs in andere sectoren meer kunnen verdienen in minder onregelmatiger uren, maakt dat veel chauffeurs – ondanks de liefde voor het vak – de toersector verlaten. Deze onderwaardering van de chauffeurs en hun werk leidt tot steeds snellere leegloop van de sector, die zeker niet door buitenlandse chauffeurs opgevangen kan worden.” Volgens de vakbond werken er momenteel zo’n drieduizend mensen in de touringcarsector.

Eisen

De eisen die FNV in het ultimatum heeft gesteld, zijn onder andere een loonsverhoging van 5 procent en honderd euro bruto per maand. Verder willen de chauffeurs dat alle diensten 100 procent uitbetaald worden. “Het is niet meer van deze tijd om zes uur te werken en maar vijf uur betaald te krijgen”, zegt Kressin. Tot slot willen de chauffeurs een werkdag van maximaal twaalf uur en dat de contracturen worden aangepast bij structureel overwerken.

Onrustige tijd

Ook CNV Vakmensen heeft zich achter het ultimatum geschaard. “Onze leden hebben het eindbod van de werkgevers massaal afgewezen”, zegt CNV-onderhandelaar Fadua Toufik. “Als de werkgevers niet vóór 19 september om 12.00 uur tegemoetkomen aan onze eisen, voorspel ik een erg onrustige tijd in de touringcarbranche.”

De leden van CNV vinden het eindbod van de werkgevers onacceptabel, onder meer vanwege de bijzonder lange looptijd van vier jaar die de werkgevers willen. In die hele periode zouden de lonen in totaal met 9 procent omhoog gaan, zo meldt de vakbond. “Gezien de huidige inflatiecijfers is dat totaal onrealistisch”, vindt Toufik. “En ook onverstandig, in een tijd van grote personeelstekorten en de werkdruk die dat met zich meebrengt. De werkgevers jagen hiermee werknemers weg naar andere vervoerders die beter betalen, zoals NS of het streekvervoer.”

Niet ten koste van alles

Een belangrijk punt voor de CNV-leden is een betere balans tussen werk en privé. “Ze vinden hun werk leuk, maar niet ten koste van alles. En het kost nu wel heel veel. We horen van veel chauffeurs dat hun sociale leven lijdt onder het werk. Ook wordt een pauzeregeling voor eendaagse reizen gehanteerd die niet goed te praten is. Van de totale diensttijd wordt van de chauffeur tien minuten per uur afgesnoept. Er komt een moment dat mensen zeggen: daar hebben we gewoon geen zin meer in, voor dat salaris. En dat moment is misschien dichterbij dan veel werkgevers denken”, besluit Toufik.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Vakbonden dreigen met stakingen als niet wordt ingegaan op cao-eisen: ‘Geduld is echt op’”

Max Kühner|16.09.22|14:06

Wat een krachtdadige taal zeg van die vakbonden… Vooral dat woord “eisen” elke keer. En dat dreigen met staken…. Past ook echt in het Wim Kok-poldermodel. Zielepoten.

Hallo KNV? Wanneer worden jullie eindelijk eens een echte ondernemersvertegenwoordiging? Jullie zitten volledig in de tas bij politiek en vakbonden. Op alle belangrijke dossiers voor de MKB’ers onder ons laten jullie het helemaal afweten. Al jaren.

Maar wat kan jullie het schelen. De rekening betalen jullie toch niet.

Edwin Leuris|18.09.22|18:08

Wat een drukmakerij om een CAO, we kunnen toch ook prima werken zonder CAO. Er zijn zo veel branches zonder CAO, prima toch, uiteindelijk gaat het toch om chauffeurs die hun werk leuk vinden en hier een correcte vergoeding voor krijgen. Dan komen de tevreden klanten >> https://www.vipbus.nl/reviews/ << die hier een correct tarief voor betalen vanzelf en is iedereen blij, daar hebben we geen CAO voor nodig.

Vakbonden dreigen met stakingen als niet wordt ingegaan op cao-eisen: ‘Geduld is echt op’ | TaxiPro
Touringcar, passagiers
Touringcar

Vakbonden dreigen met stakingen als niet wordt ingegaan op cao-eisen: ‘Geduld is echt op’

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

FNV en CNV kondigen stakingen aan binnen de touringcarsector, als de werkgevers niet verder ingaan op de cao-eisen die momenteel op tafel liggen. De vakbonden hebben namens hun leden de touringcarbedrijven inmiddels een ultimatum gestuurd. 

Als de touringcarbedrijven niet voor maandag 19 september 12.00 uur aan de eisen van de leden voor een nieuwe cao Besloten Busvervoer voldoen, moeten ze rekening houden met acties. Stakingen zijn daarbij niet uitgesloten. “We zijn al zo lang bezig om een goede cao voor elkaar te krijgen, het geduld is nu echt op”, zegt FNV-onderhandelaar Lutz Kressin daarover.

De touringcarbedrijven hebben voor de zomer een eindbod gedaan, maar de leden van FNV Toer besloten deze te verwerpen. “Onze leden voelden zich niet serieus genomen met een eindbod dat niet meer van deze tijd is. En ze willen niks bijzonders: een leefbaar inkomen en arbeidstijden die een goede balans van werk en privé mogelijk maken”, aldus Kressin.

Andere sectoren

Volgens FNV stonden tijdens de coronaperiode veel bussen stil. Daardoor hebben veel chauffeurs kunnen ervaren hoe het werk in andere sectoren is. “Dat chauffeurs in andere sectoren meer kunnen verdienen in minder onregelmatiger uren, maakt dat veel chauffeurs – ondanks de liefde voor het vak – de toersector verlaten. Deze onderwaardering van de chauffeurs en hun werk leidt tot steeds snellere leegloop van de sector, die zeker niet door buitenlandse chauffeurs opgevangen kan worden.” Volgens de vakbond werken er momenteel zo’n drieduizend mensen in de touringcarsector.

Eisen

De eisen die FNV in het ultimatum heeft gesteld, zijn onder andere een loonsverhoging van 5 procent en honderd euro bruto per maand. Verder willen de chauffeurs dat alle diensten 100 procent uitbetaald worden. “Het is niet meer van deze tijd om zes uur te werken en maar vijf uur betaald te krijgen”, zegt Kressin. Tot slot willen de chauffeurs een werkdag van maximaal twaalf uur en dat de contracturen worden aangepast bij structureel overwerken.

Onrustige tijd

Ook CNV Vakmensen heeft zich achter het ultimatum geschaard. “Onze leden hebben het eindbod van de werkgevers massaal afgewezen”, zegt CNV-onderhandelaar Fadua Toufik. “Als de werkgevers niet vóór 19 september om 12.00 uur tegemoetkomen aan onze eisen, voorspel ik een erg onrustige tijd in de touringcarbranche.”

De leden van CNV vinden het eindbod van de werkgevers onacceptabel, onder meer vanwege de bijzonder lange looptijd van vier jaar die de werkgevers willen. In die hele periode zouden de lonen in totaal met 9 procent omhoog gaan, zo meldt de vakbond. “Gezien de huidige inflatiecijfers is dat totaal onrealistisch”, vindt Toufik. “En ook onverstandig, in een tijd van grote personeelstekorten en de werkdruk die dat met zich meebrengt. De werkgevers jagen hiermee werknemers weg naar andere vervoerders die beter betalen, zoals NS of het streekvervoer.”

Niet ten koste van alles

Een belangrijk punt voor de CNV-leden is een betere balans tussen werk en privé. “Ze vinden hun werk leuk, maar niet ten koste van alles. En het kost nu wel heel veel. We horen van veel chauffeurs dat hun sociale leven lijdt onder het werk. Ook wordt een pauzeregeling voor eendaagse reizen gehanteerd die niet goed te praten is. Van de totale diensttijd wordt van de chauffeur tien minuten per uur afgesnoept. Er komt een moment dat mensen zeggen: daar hebben we gewoon geen zin meer in, voor dat salaris. En dat moment is misschien dichterbij dan veel werkgevers denken”, besluit Toufik.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Vakbonden dreigen met stakingen als niet wordt ingegaan op cao-eisen: ‘Geduld is echt op’”

Max Kühner|16.09.22|14:06

Wat een krachtdadige taal zeg van die vakbonden… Vooral dat woord “eisen” elke keer. En dat dreigen met staken…. Past ook echt in het Wim Kok-poldermodel. Zielepoten.

Hallo KNV? Wanneer worden jullie eindelijk eens een echte ondernemersvertegenwoordiging? Jullie zitten volledig in de tas bij politiek en vakbonden. Op alle belangrijke dossiers voor de MKB’ers onder ons laten jullie het helemaal afweten. Al jaren.

Maar wat kan jullie het schelen. De rekening betalen jullie toch niet.

Edwin Leuris|18.09.22|18:08

Wat een drukmakerij om een CAO, we kunnen toch ook prima werken zonder CAO. Er zijn zo veel branches zonder CAO, prima toch, uiteindelijk gaat het toch om chauffeurs die hun werk leuk vinden en hier een correcte vergoeding voor krijgen. Dan komen de tevreden klanten >> https://www.vipbus.nl/reviews/ << die hier een correct tarief voor betalen vanzelf en is iedereen blij, daar hebben we geen CAO voor nodig.