Touringcar, passagiers

Conflict over cao touringcarsector loopt verder op

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

De strijd tussen de vakbonden FNV Toer en CNV Vakmensen en werkgeversvereniging Busvervoer Nederland over een nieuwe cao voor de touringcarsector verhardt zich. Nu beide partijen geen stap dichter tot elkaar komen, dreigen de werkgevers in zee te gaan met een alternatieve vakbond waarmee ze wel tot overeenstemming kunnen komen. Het is een reactie op het voornemen van de bonden om de lopende cao op te zeggen.

Zo’n alternatieve vakbond is er weliswaar nog niet, maar elke bond die op korte termijn opgericht zou worden door een aantal werknemers in de sector – hoe klein dan ook – is in principe acceptabel als onderhandelingspartij. FNV en CNV zijn woedend over deze “schaamteloze” zet van de werkgevers. “Elke cowboy kan zich nu aandienen. Ondanks de huidige arbeidsmarkt handelt jullie werkgever als een koning”, schrijft FNV Toer in een nieuwsbrief aan de leden.

Pauzeregeling

De werkgevers reageren met hun voorstel om mogelijk met een andere bond te gaan praten op een recente gezamenlijke brief van FNV en CNV. In hun brief hadden de twee bonden de werkgevers gevraagd om hun eindbod van begin mei te heroverwegen. In de ogen van de bonden is dat bod “ridicuul” en “onrealistisch”, vooral omdat ze de voorgestelde looptijd van vier jaar te lang vinden en de stapsgewijze loonsverhoging van in totaal 9 procent te laag. De bonden dreigden de lopende cao Besloten Busvervoer evenals de cao FSO (Fonds Scholing en Ordening op te zeggen per 1 januari 2023 op te zeggen met als gedachte ‘liever geen cao dan een slechte cao’.

In hun reactie op de brief van de bonden laten de werkgevers weten dat ze hun “alleszins redelijke eindbod” niet in zullen intrekken. Een van de punten waar bonden en werkgevers het niet over eens kunnen worden is de zogeheten 5/6-pauzeregeling. De bonden willen die afschaffen, maar volgens de werkgevers kan zo’n ingrijpende en kostbare systeemwijziging alleen maar als er wat meer tijd voor uitgetrokken wordt. Daarom zou er gekozen moeten worden voor een wat langere looptijd voor de nieuwe cao.

Andere vakbond

Omdat de bonden aangekondigd hebben van plan te zijn de cao op te zeggen als een akkoord uitblijft, schrijven de werkgevers genoodzaakt te zijn om op zoek te gaan naar een andere vakbond om afspraken te maken over een nieuwe cao. Ze zeggen te hopen dat het niet zo ver komt.

De bonden gaan nu eerst de komende periode het cao-eindbod van de werkgevers met een negatief advies voorleggen aan hun leden. Als de meerderheid tegen stemt, komen er acties.

Busvervoer Nederland wil geen verdere toelichting geven op het cao-conflict.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Conflict over cao touringcarsector loopt verder op”

Roel Derckx|08.07.22|10:32

De huidige CAO is al verlopen op 31-12-2021: er is dus al geen geldige CAO meer. En zo’n CAO is toch helemaal niet nodig? Er zijn genoeg sectoren die zonder CAO prima opereren. Zeker als je ziet dat nog geen 5% van alle chauffeurs lid is van een van de bonden, vraag ik mij zwaar af wat de toegevoegde waarde van dit alles is.

En zeg aub de CAO FSO op, dat is toch al zo compleet overbodig geldverslindend orgaan.

Conflict over cao touringcarsector loopt verder op | TaxiPro
Touringcar, passagiers

Conflict over cao touringcarsector loopt verder op

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

De strijd tussen de vakbonden FNV Toer en CNV Vakmensen en werkgeversvereniging Busvervoer Nederland over een nieuwe cao voor de touringcarsector verhardt zich. Nu beide partijen geen stap dichter tot elkaar komen, dreigen de werkgevers in zee te gaan met een alternatieve vakbond waarmee ze wel tot overeenstemming kunnen komen. Het is een reactie op het voornemen van de bonden om de lopende cao op te zeggen.

Zo’n alternatieve vakbond is er weliswaar nog niet, maar elke bond die op korte termijn opgericht zou worden door een aantal werknemers in de sector – hoe klein dan ook – is in principe acceptabel als onderhandelingspartij. FNV en CNV zijn woedend over deze “schaamteloze” zet van de werkgevers. “Elke cowboy kan zich nu aandienen. Ondanks de huidige arbeidsmarkt handelt jullie werkgever als een koning”, schrijft FNV Toer in een nieuwsbrief aan de leden.

Pauzeregeling

De werkgevers reageren met hun voorstel om mogelijk met een andere bond te gaan praten op een recente gezamenlijke brief van FNV en CNV. In hun brief hadden de twee bonden de werkgevers gevraagd om hun eindbod van begin mei te heroverwegen. In de ogen van de bonden is dat bod “ridicuul” en “onrealistisch”, vooral omdat ze de voorgestelde looptijd van vier jaar te lang vinden en de stapsgewijze loonsverhoging van in totaal 9 procent te laag. De bonden dreigden de lopende cao Besloten Busvervoer evenals de cao FSO (Fonds Scholing en Ordening op te zeggen per 1 januari 2023 op te zeggen met als gedachte ‘liever geen cao dan een slechte cao’.

In hun reactie op de brief van de bonden laten de werkgevers weten dat ze hun “alleszins redelijke eindbod” niet in zullen intrekken. Een van de punten waar bonden en werkgevers het niet over eens kunnen worden is de zogeheten 5/6-pauzeregeling. De bonden willen die afschaffen, maar volgens de werkgevers kan zo’n ingrijpende en kostbare systeemwijziging alleen maar als er wat meer tijd voor uitgetrokken wordt. Daarom zou er gekozen moeten worden voor een wat langere looptijd voor de nieuwe cao.

Andere vakbond

Omdat de bonden aangekondigd hebben van plan te zijn de cao op te zeggen als een akkoord uitblijft, schrijven de werkgevers genoodzaakt te zijn om op zoek te gaan naar een andere vakbond om afspraken te maken over een nieuwe cao. Ze zeggen te hopen dat het niet zo ver komt.

De bonden gaan nu eerst de komende periode het cao-eindbod van de werkgevers met een negatief advies voorleggen aan hun leden. Als de meerderheid tegen stemt, komen er acties.

Busvervoer Nederland wil geen verdere toelichting geven op het cao-conflict.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Conflict over cao touringcarsector loopt verder op”

Roel Derckx|08.07.22|10:32

De huidige CAO is al verlopen op 31-12-2021: er is dus al geen geldige CAO meer. En zo’n CAO is toch helemaal niet nodig? Er zijn genoeg sectoren die zonder CAO prima opereren. Zeker als je ziet dat nog geen 5% van alle chauffeurs lid is van een van de bonden, vraag ik mij zwaar af wat de toegevoegde waarde van dit alles is.

En zeg aub de CAO FSO op, dat is toch al zo compleet overbodig geldverslindend orgaan.